مزایا و معایب بخاری‌های رادیاتوری

0 1,311

امروزه روش های گرمایی گوناگونی برای گرم کردن ساختمان ها وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از بخاری های رادیاتوری است. این بخاری ها با چرخشِ آب گرم که درون محفظه صورت می گیرد، هوا را گرم می کنند. در مطلب زیر مزایا و معایب بخاری های رادیاتور بیان شده است، لازم به ذکر است که بعضی از این مزایا در انواع دیگر بخاری ها نیز دیده می شوند.

سه مزیت بخاری‌های رادیاتوری

۱- ایمن هستند:

اول و مهمتر از همه، مزیت اصلی این بخاری ها این است که سطح ایمنی کاربر را تضمین می کنند. بسیاری از بخاری های رادیاتور مجهز به سنسور شیب دار هستند، در نتیجه اگر بخاری رادیاتور نامتعادل باشد یا در یک طرف آن ضربه وارد شده باشد، قدرت را قطع می کنند. رادیاتور گرما را حفظ می کند و این باعث می شود که آنها برای استفاده طولانی مدت ایده آل باشند.

توصیه می کنیم مواد قابل اشتعال را روی سطوح بخاری خشک نکنید، اگرچه آنها نسبت به انواع دیگر بخاری ها خطر آتش سوزی بسیار کمتری دارند اما باید احتیاط را رعایت کنید. در نهایت، بر خلاف بسیاری از بخاری های گازی که برای تهویه نیاز به نصب لوله دارند، هیچ بوی مضر، گاز و یا مواد شیمیایی مضر از رادیاتورها بیرون نمی آید.

لطفا توجه داشته باشید: بعضی از رادیاتورها به محض روشن شدن حرارت تولید می کنند.

۲- هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها کم است:

بخاری های رادیاتور نسبت به بسیاری از رقبای خود هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند. آنها سوختی ندارند که نیاز به جایگزینی داشته باشند و تهویه یا عدم وجود آن گرما را به خطر نمی اندازد. اطمینان حاصل کنید رادیاتوری که خریده اید دارای یک ترموستات قابل تنظیم است. این قابلیت کمک خواهد کرد که از حرارت زیاد جلوگیری شود و مصرف کلی انرژی کاهش یابد.

۳- قابل اطمینان است:

بخاری های رادیاتور در بیشتر موارد قابل اعتماد هستند. اگر در خانه خود رادیاتور چدن نصب کرده اید، خیالتان راحت باشد که سالهای سال برای شما کار می کند و در بعضی موارد ممکن است حتی چند دهه نیز سالم باشند. این همیشه صادق نیست، به همین دلیل قبل از خرید باید درباره محصول و برند آن کاملا تحقیق کنید.

سه عیب بخاری‌های رادیاتوری

درست مثل همه موارد زندگی، بخاری های رادیاتور نیز با مجموعه ای از ضعف ها همراه هستند. بعضی از این معایب ممکن است مشکل کوچکی باشند که قابل رفع هستند، اما در هر صورت قابل توجه هستند.

۱- ممکن است سر و صدای زیادی داشته باشد:

بعضی از بخاری های رادیاتور، به خصوص رادیاتورهایی که با بخار کار می کنند ممکن است در طول زمان سر و صدا داشته باشند. اگر در یک خانه قدیمی با یک بخاری رادیاتوری زندگی می کنید، احتمالا سر و صدای بلند آن را شنیده اید. این صدا ممکن است شامل سوزاندن، کوبیدن و سوت زدن باشد. این صداهای ناخواسته برای بسیاری از افراد خانه باعث مزاحمت می شود. اگر با این مسئله روبرو شدید، بهتر است با یک لوله کش تماس بگیرید تا آن را چک کند.

۲- به جریان هوا نیاز دارد:

یکی دیگر از نگرانی های بخاری رادیاتور این است که باید یک جریان هوای مناسب داشته باشد تا گرما را در اطراف خانه پراکنده کند. بدون این جریان هوا، خانه کاملا گرم نمی شود. البته، رادیاتورهای بزرگ حجم زیادی از حرارت را تولید می کنند، اما تولید گرما مشکل ما نیست. بلکه گرمای سراسر اتاق است که می تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر فضای محدودی داشته باشید و چیزهای زیادی در اطراف وجود داشته باشد.

۳- برای لمس کردن بسیار داغ است:

به نظر من بزرگترین مشکل، این است که برخی از رادیاتورها به محض روشن شدن شروع به تولید گرما می کنند و بسیار داغ خواهند شد. اگر چیزی مانند پرده یا نیمکت نزدیک دستگاه باشد، ممکن است آسیب ببیند یا آتش بگیرد. اگر بچه ها یا حیوانات خانگی این دستگاه را لمس کنند، ممکن است دستشان بسوزد. در حالی که این مورد در تمام بخاری های رادیاتوری یکسان نیست، اما قطعا نکته مهمی است که باید در نظر بگیرید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد