معرفی روش‌های پاک‌سازی پوست در خانه

0 1,879

شستن و پاک‌سازی صورت فرایند مهمی است که باید آن را انجام دهید، اما همیشه این سؤال ذهن ما را درگیر می‌کند که با آب گرم صورتمان را بشوییم یا آب سرد؟ از پاک‌کننده‌های معمولی استفاده کنیم یا اسکراب‌های دانه‌ای؟ آیا فیس براش‌های برقی برای شست‌وشوی صورت ضروری هستند؟ چه نوع لایه‌بردارهایی برای پوست ما مناسب‌ترند؟

بنابراین اگر شما هرروز و به‌صورت مرتب از ضد آفتاب استفاده می‌کنید، و یا آرایش کرده و یا در محل آلوده‌ای زندگی  می‌کنید باید به پوستتان بیشتر اهمیت دهید. در این مطلب می‌خواهیم در مورد روش‌های پاک‌سازی صورت در منزل حرف بزنیم و چند راهکار طبیعی به شما ارائه دهیم.

شست‌وشوی پوست با شوینده مناسب:

پاکسازی پوست

طبق نظر کارشناسان شما باید دو بار در روز صورت خود را بشویید. استفاده از آب به تنهایی ممکن است تأثیر نداشته باشد و نتواند این مواد و آلودگی‌ها را از روی پوستتان پاک کند. بنابراین تنبلی را کنار بگذارید و پوست خود را از آلودگی‌ها تمیز کنید.

البته شما نباید از هر شوینده‌ای برای صورتتان استفاده کنید. برخی از فوم‌های شست‌وشو صورت شما را خشک و حساس کرده و به اپیدرم پوستتان آسیب وارد می‌کنند، بهتر است شوینده پوستتان حاوی گلیسیرین، ترکیبات ضد التهابی و ویتامین‌های گروه B باشد.

بطری‌های آب میسالار گزینه خوبی برای شست‌وشو پوست است، آب میسلار یک پاک کننده پوستی است که از تعداد زیادی مولکول میسل معلق در آب ساخته شده است. مولکول‌های میسل دارای دو سر آب دوست و آبگریز هستند، بنابراین به‌راحتی می‌توانند آلودگی، آرایش و چربی پوست را در خود حل کرده و با پد و یا آب از صورت بردارند. ظاهر میسلار واتر شبیه به آب است اما کارایی آن بسیار قوی‌تر است.

  • درصورتی‌که پوست خشکی دارید:

از پاک‌کننده‌های کرمی استفاده کنید، این پاک‌کننده‌ها از طریق گلیسیرینی که در آن‌ها وجود دارد رطوبت پوست را حفظ می‌کنند.

  • اگر پوستتان معمولی است،

در این صورت بهتر است محصولاتی مانند آب میسلار انتخاب کنید.

  • درصورتی‌که پوست چربی دارید:

پاک‌کننده‌های فومی حس خوبی در پوست شما ایجاد می‌کنند.

  • اگر پوستتان آکنه دارد.

باید از محصولات درمانی بهداشتی استفاده کنید، خشکی بیش از اندازه پوستتان ممکن است شرایط را بدتر کند.

آب ولرم: نه داغ و نه سرد!!!

شست‌وشوی پوست با آب ولرم بهتر از آب سرد و داغ است، آب سرد به‌صورت موقت می‌تواند منافذ پوستتان را ببندد اما این اثر طولانی‌مدت نخواهد بود، آب داغ اگرچه حس تمیز بودن به شما القا می‌کند، اما درنهایت پوست شما خشک و تحریک‌پذیر می‌شود.

برای استفاده از این پاک‌کننده‌های آرایشی در ابتدا پوست خود را با آب ولرم مرطوب کرده و سپس  پاک کننده را بر روی آن اعمال کنید و  به‌صورت حرکت دایره‌ای ماساژ دهید. بهتر است به منطقه T یعنی بینی و پیشانی و منطقه U یعنی اطراف دهان و چانه توجه بیشتری داشته باشید.

روغن‌ها؛ پاک‌کننده‌های طبیعی پوست

امروزه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از روغن‌های طبیعی باعث پاک‌سازی پوست خواهد شد. در بسیاری از لوازم آرایشی و پاک‌کننده‌های صورت از این روغن‌های طبیعی استفاده می‌شود. این روغن‌ها به حفظ چربی طبیعی پوست و باکتری‌های مفید کمک کرده و پوستتان را سالم‌تر می‌کنند.

مثلاً شما می‌توانید از روغن زیتون و روغن کرچک با نسبت ۱:۱ برای پاک‌سازی پوستتان استفاده کنید، درصورتی‌که پوست خشکی دارید، مقدار روغن زیتون و درصورتی‌که پوستتان چرب است مقدار روغن کرچک را بیشتر کنید. روغن زیتون غنی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است که عمل هیدراسیون در پوست را به خوبی انجام می‌دهد، روغن کرچک نیز ضدباکتری است و برای از بین بردن چربی صورت به کار برده می‌شود.

پاکسازی پوست

روغن‌های زیر می‌توانند پوستتان را پاک‌سازی کنند:
  • روغن زیتون
  • روغن کرچک
  • روغن بادام شیرین
  • روغن دانه انگور
  • روغن آووکادو
  • روغن آفتابگردان
  • روغن هسته زردآلو
  • روغن آرگان
  • روغن جوجوبا

درصورتی‌که پوست خشکی دارید یک قاشق روغن زیتون و یک دوم قاشق روغن کرچک را مخلوط کرده و در دستتان بریزید، برای پوست‌های چرب و آکنه دار می‌توانید از یک قاشق روغن جوجوبا و یک قاشق روغن کرچک استفاده کنید.

روغن را روی پوست خشک خود قرار داده و با انگشتان دست به حالت دورانی ماساژ دهید و این کار را به مدت یک دقیقه ادامه دهید. با این کار اجازه می‌دهید مواد روغن به درون پوستتان نفوذ کند.

سپس روغن روی سطح پوست را، با یک دستمال که به آب گرم آغشته کرده و آب آن را گرفته‌اید، به آرامی بِکشید، جنس دستمال بهتر است نرم و ضد حساسیت باشد، قرار نیست دستمال را به‌شدت و با فشار روی صورت بکشید، این کار را با ملایمت انجام دهید. اگر ترجیح می‌دهید مقداری روغن روی پوست بماند می‌توانید تنها صورتتان را آبکشی کنید. صورت را با یک حوله خشک تمیز کرده و در صورت نیاز مرطوب‌کننده بزنید.

  • پاک‌سازی به وسیله روغن‌ها نباید بیشتر از یک‌بار در روز انجام شود، بهتر است این کار را در شب و قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.
  • قبل از اعمال روغن بر روی صورت، آن را به قسمتی از بدن زده و تست کنید تا واکنش آلرژیک به آن نداشته باشید.
پاک‌کننده‌های طبیعی پوست در خانه

درمان جوش سرسفید

  1. بخور: اولین و بهترین روش پاک‌سازی پوست صورت استفاده از بخور است. برای انجام این کار می‌توانید از دستگاه‌های بخور استفاده کنید و یا به‌صورت سنتی در یک ظرف آب داغ گرفته و صورتتان را به آن نزدیک نمایید و بر روی سرتان حوله بگذارید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید از گیاهانی مانند بومادران، نعنا، آلوئه‌ورا و … استفاده کرده و آن‌ها را در آب بریزید، درنهایت صورتتان را با آب ولرم شسته و خشک کنید.
  2. به پاک کننده صورت و بدن خود اندکی شکر سفید و یا قهوه‌ای اضافه کنید: شکر رطوبت اطراف را به خود جذب کرده و باعث تعادل در رطوبت پوست می‌شود. از این روش بهتر است برای پاک‌سازی پوست بدنتان استفاده کنید. این یک منبع طبیعی اسید گلوکونیک است که یک آلفا هیدروکسی اسید است که برای درمان پیری پوست استفاده می‌شود. شما می‌توانید از مقداری شکر و آب لیمو برای تهیه اسکراب و پاک کننده صورت نیز استفاده کنید.پاکسازی پوست
  3. جو دو سر: جو دو سر برای پوست‌های حساس بسیار مناسب است، این ماده به علت توانایی آن برای کاهش التهاب نیز استفاده می‌شود، این ماده می‌تواند منافذ پوست شما را تمیز کرده و چربی اضافی آن را جذب کند. به‌علاوه، جو دوسر می‌تواند به شیوه‌ای ملایم، از پوست شما لایه‌برداری کند. مقداری جو دوسر را با آب مخلوط کرده و بر روی صورت خود بمالید.
  4. عسل: عسل منافذ پوست را مسدود کرده و  باعث می‌شود چربی بیش از اندازه بر روی سطح پوست قرار نگیرد. علاوه بر این عسل باعث هیدراته شدن پوستتان می‌شود. شما می‌توانید به تنهایی از عسل استفاده کرده و یا آن را با دارچین مخلوط کنید و بر روی پوستتان به‌صورت دورانی حرکت داده و درنهایت با آب ولرم بشویید.
  5. قهوه: کافئین موجود در قهوه باعث افزایش جریان خون شده و سلولیت را کاهش می‌دهد. این نوع پاک کننده بیشتر برای بدن استفاده می‌شود.
  6. ماست: اسید لاکتیک موجود در ماست برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست، کاهش آکنه‌ها و نرم شدن پوست بسیار مفید است. آن را بر روی صورت خود بمالید و منتظر باشید. از این پاک کننده می‌توانید چند بار در هفته استفاده کنید.
  7. جوش‌شیرین: جوش‌شیرین را با عسل و یا روغن نارگیل مخلوط کرده و به‌صورت دورانی روی پوستتان حرکت دهید.
  8. برنج: دانه‌ها برنج و آب برنج هر دو برای پوست مفید هستند. شما می‌توانید صورت خود را با آب برنج بشویید. دانه‌های برنج را به‌صورت اندکی درشت خرد کرده و با روغن نارگیل و زنجبیل مخلوط کنید.
  9. سرکه سیب: سرکه سیب حاوی اسید لاکتیک و مالیک است که برای پاک‌سازی پوست و درمان آکنه بسیار مفید می‌باشد. اما استفاده بیش از حد از آن ممکن است باعث خشکی پوست شود.
  10. رژیم غذایی مناسب: رژیم غذایی مناسب و سرشار از کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌های مفید به سلامت و پاک‌سازی پوستتان کمک می‌کند. از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید و در صورت لزوم ویتامین‌ها و مکمل‌های کمکی بخورید.
استفاده از فیس‌براش‌ها برای پاک‌سازی پوست در خانه:

پاکسازی پوست

فیس‌براش‌ها از طریق حرکت مکانیکی کنترل شده، چند برابر بیشتر از روش‌های معمولی ذرات خاک، روغن‌های اضافی و آرایش را از روی صورت پاک می‌کنند. این دستگاه پوست را کاملاً تمیز کرده و در صورت استفاده از کرم‌های درمانی و زیبایی بعد از آن، میزان جذب کرم‌ها بیشتر می‌شود. علاوه بر پاکسازی، این دستگاه‌ها پوست را ماساژ داده و جریان خون در زیر پوست را بیشتر می‌کنند و از این جهت برای جوان‌سازی پوست مناسب هستند.

اشتباهات رایج در هنگام شست‌وشو و پاک‌سازی پوست
  • لایه‌برداری برای پوست مفید بوده و بافت‌های مرده پوست را جدا می‌کند، اما این کار را نباید بیش از اندازه انجام دهید.
  • همیشه محصولات پاک کننده صورت که قیمت بالاتری دارند، با کیفیت‌تر نیستند، برخی از این مواد پاک‌کننده ممکن است برای پوست شما مشکل‌ساز شوند.
  • هیچ‌وقت لوازم آرایشی را برای مدت زمان طولانی و یا در هنگام خواب بر روی پوستتان نگه ندارید.
  • محصولاتی که برای درمان آکنه به کار میروند، دارای سالیسیلیک اسید هستند، در صورت استفاده بیش از حد پوست را خشک می‌کنند، این ماده ممکن است جوش‌های شما را خشک کند، اما استفاده از آن بیش از یک‌بار در روز  پوستتان را خشک و تحریک می‌کند.
  • در تمام فصول سال از یک شوینده و پاک کننده صورت استفاده نکنید. در آب‌وهوای سرد و خشک بهتر است محصولات شما چربی داشته باشند.
  • فرایند شستن صورت را به‌سرعت انجام ندهید، گاهی اوقات در زیر دوش هستید و فکر می‌کنید که صورتتان نیز شسته می‌شود، اما در این شرایط کیفیت شست‌وشو صورتتان پایین است.
  • در شست‌وشوی صورت، گردن را فراموش نکنید.
منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: روغن‌های طبیعی برای مراقبت از پوست
در بورسیکا بخوانید: اولین دستگاه اندازه گیرنده اشعه خورشید در دستان شما
در بورسیکا بخوانید: پوستی سالم و شفاف با دتاکس‌واتر

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد