معرفی زنجبیل و خواص درمانی آن

1 2,640

زنجبیل یک ادویه باستانی با خواص ضدالتهابی قوی است، این گیاه مزایای بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد،  از بین بردن حالت تهوع، درمان آرتریت، جلوگیری از سرطان، بهبود شرایط تنفسی و کاهش نفخ تنها تعدادی از خواص زنجبیل است. زنجبیل باعث تقویت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش اشتها می‌شود. این ریشه گیاهی برای افزایش میل جنسی و کاهش درد ناشی از اختلالات قاعدگی نیز بسیار مناسب است.

با این اوصاف به این نتیجه می‌رسیم که زنجبیل یک گیاه بسیار مفید است، اما چگونه می‌توانیم از آن استفاده کرده و آن را در رژیم غذایی خود قرار دهیم؟ زنجبیل به‌صورت پودر، خشک شده، کپسول، گیاه تازه و یا روغن زنجبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین شما با توجه به ذائقه خود می‌توانید زنجبیل را به یکی از فرم‌های مورد علاقه‌تان خریداری کرده و مصرف کنید. البته استفاده از زنجبیل تازه در بیشتر اوقات توصیه شده و فواید بیشتری خواهد داشت.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم و ضروری در این ریشه گیاهی وجود دارد، در این گیاه، ماده gingerol با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود است که فواید زیادی به افراد می‌رساند.

در هر ۱۰۰ گرم زنجبیل خام:
  • ۸۰کالری
  • ۸ گرم کربوهیدرات
  • ۸گرم پروتئین
  • ۷ گرم چربی
  • ۲ گرم فیبر
  • ۴۱۵ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۲ میلی‌گرم مس
  • ۲ میلی‌گرم منگنز
  • ۴۳ میلی‌گرم منیزیم
  • ۵ میلی‌گرم ویتامین C
  • ۲ میلی‌گرم ویتامین
  • ۳۴ میلی‌گرم فسفر
  • ۷ میلی‌گرم نیاسین
  • ۶ میلی‌گرم آهن

وجود دارد.

علاوه بر مواد مغذی بالا، زنجبیل حاوی مقدار کمی کلسیم، روی، پانوتنیک اسید، ریبوفلاوین و تیامین است.

در این قسمت با مزایای شگفت‌انگیز زنجبیل آشنا می‌شویم:

۱. تهوع را درمان می‌کند

زنجبیل یک درمان طبیعی برای تهوع و استفراغ است. زنجبیل می‌تواند تهوع صبحگاهی در زنان باردار را کنترل کند، طبق مطالعه‌ای که در بین ۱۲۷۸ زن باردار انجام شد، زنجبیل توانست در بیشتر آن‌ها علائم تهوع را کاهش دهد. علاوه بر این، مطالعه دیگری در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر نشان داد که زنجبیل باعث کاهش شدید تهوع در بیماران سرطانی شده است؛ در واقع بیمارانی که تحت پروسه شیمی درمانی هستند می‌توانند با مصرف زنجبیل علائم تهوع و استفراغ را در بدنشان کاهش دهند. در صورتی که به تهوع و استفراغ ناشی از میگرن دچار هستید، می‌توانید با صرف زنجبیل هم میزان سردرد خود را کاهش دهید و هم  تهوع و استفراغ را درمان کنید.

۲. درمان اسهال

زنجبیل از زمان‌های قدیم برای درمان اسهال استفاده می‌شده است، زیرا مانع از اسپاسم و گاز شده و از این طریق اسهال را درمان می‌کند. در چین و طب سنتی چینی از پودر زنجبیل برای درمان اسهال استفاده می‌شود.

۳. سیستم گوارشی مناسب

یکی از بهترین و مهم‌تریم مزایای زنجبیل، توانایی آن در سلامتی گوارشی و جلوگیری از مشکلاتی مانند ضعف دستگاه گوارش، درد و سوزش سردل، استفراغ و تهوع است. براساس یک مطالعه در مجله جهانی، زنجبیل به میزان ۲۵ درصد بیشتر از برخی داروهای شیمایی مشکلات سوءهاضمه را درمان می‌کند. زنجبیل تسهیل‌کننده فرایند گوارشی است. نفخ و گاز جمع شده در معده می‌تواند به اندام‌های دیگر بدن فشار وارد کرده و گوارش شما را دچار مشکل کند؛ زنجبیل یک راه طبیعی برای از بین بردن نفخ است.

۴. مبارزه با عفونت قارچی

زنجبیل یک ماده شناخته شده برای درمان عفونت باکتریایی، ویروسی و قارچی است، در واقع  به علت خواص ضد قارچی خود، می‌تواند بیماری‌های قارچی را درمان کند. زنجبیل با از بین بردن باکتریایی دهانی به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند، طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در ایران صورت گرفت، عصاره زنجبیل برای درمان دو نوع مخمر عفونت قارچی دهان تأثیرگذار بوده است.

۵. محافظت در برابر زخم معده

طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف مداوم زنجبیل می‌تواند به سلامت معده و روده کمک کند و مانع از ایجاد مشکلاتی مانند زخم معده شود. زخم معده عارضه‌ای دردناک است که در معده ایجاد می‌شود و علائمی مانند سوزش سر دل، ناراحتی شکمی، خستگی و … را ایجاد می‌کند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که زنجبیل می‌تواند به جلوگیری از تشکیل زخم معده کمک کرده و این کار را از طریق از بین بردن باکتری‌ها در معده و روده انجام می‌دهد.

۶. کاهش درد قاعدگی

در دوره قاعدگی زنان  دچار شکم‌درد، کمردرد، سردرد و عارضه‌های دیگر می‌شوند. برخی از داروهای مسکن برای درمان این دردها تأثیرگذار است، بااین‌حال شما می‌توانید از زنجبیل به‌عنوان یک درمان طبیعی برای دردهای دوران قاعدگی استفاده کنید. یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی جایگزین و مکمل نشان داد که زنجبیل به‌طور مؤثر مانند داروهایی مانند ایبوپروفن درد قاعدگی را کاهش می‌دهد. مطالعات دیگری در سال ۲۰۰۹ یافته‌های مشابه‌ای داشتند و گزارش دادند که زنجبیل شدت و مدت درد قاعدگی را کاهش می‌دهد.

۷. رشد سرطان را مهار می‌کند.

یکی از مزایا قابل‌توجه زنجبیل خواص ضد سرطان آن است و این خاصیت به علت ترکیب قدرتمندی به نام ۶-gingerol می‌باشد. مطالعات نشان داده‌‎اند که زنجبیل و اجزای آن ممکن است در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی در سرطان تخمدان، پانکراس و پروستات مؤثر باشد. گزارش دکتر سوزانا زیک، استاد پژوهشی در دانشگاه میشیگان، ایالات متحده، نشان داده است که گینگرول باعث کاهش روند رشد در سلول‌های سرطانی تخمدان می‌شود، در نتیجه کاهش تومور و رشد سلول‌های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم اطراف آن‌ها صورت می‌گیرد. علاوه بر این زنجبیل با خواص دارویی خود مانع بروز سرطان‌هایی مانند سرطان پستان و یا سرطان روده بزرگ می‌شود.

۸. تنظیم قند خون

زنجبیل قند خون را کنترل می‌کند

قند خون بالا می‌تواند به‌صورت علائمی مانند تکرر ادرار، سردردهای میگرنی و تشنگی بروز کند. اگر علائم خاصی نداشته باشد می‌تواند به مرور باعث آسیب‌های عصبی و جدی‌تری در بدن شود. تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل باعث تقویت قند خون طبیعی می‌شود تا از این عوارض جانبی جدی جلوگیری کند، زنجبیل باعث تنظیم سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، مکمل زنجبیل توانست قند خون ناشتا را ۱۲ درصد کاهش داده و کنترل قند خون درازمدت را ۱۰ درصد بهبود دهد؛ بنابراین، برای بهبود مقاومت به انسولین و کنترل دیابت، بهتر است این ریشه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۹. کاهش درد عضلانی و مفصلی

زنجبیل به دلیل قابلیت ضدالتهابی، برای تقویت استخوان‌ها و کاهش دردهای عضلانی و درد مفصلی بسیار مفید است. ماده‌ای به نام gingerol در زنجبیل وجود دارد که خاصیت ضدالتهابی داشته و از این طریق به کاهش دردهای استخوانی کمک می‌کند. در یک مطالعه نشان داده شد، استفاده از زنجبیل باعث کاهش درد عضلانی ناشی از آسیب‌های ورزشی نیز می‌شود.

۱۰. کاهش سطح کلسترول و حفظ سلامت قلب

مصرف زنجبیل منجر به کاهش کلسترول خون می‌شود

کلسترول برای سلامت کلی بدن ضروری است، اما اگر سطح آن بالا برود می‌تواند باعث انسداد رگ‌های خونی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شود. یکی از ویژگی‌های زنجبیل کنترل سطح طبیعی کلسترول و تری گلیسیرید است تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم کند؛ در واقع زنجبیل خطر لخته شدن خون را کاهش می‌دهد، به این ترتیب به تنظیم فشارخون بالا و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. یک مطالعه انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی بابل نشان داد که زنجبیل قادر به کاهش کلسترول LDL بد است و کلسترول HDL مفید را افزایش می‌دهد.

۱۱. عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

زنجبیل با دارا بودن خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. عصاره زنجبیل می‌تواند در برابر پیری مغز و کاهش شناخت مفید باشد. زنجبیل با کاهش استرس، اکسیداتیو و التهاب، شروع بیماری‌هایی مانند زوال عقل، پارکینسون و آلزایمر را به تأخیر می‌اندازد. این عوامل مضر باعث بروز بیماری‌های عقلی مرتبط با سن می‌شوند. بنابراین ریشه زنجبیل با مواد مغذی قدرتمند آن، خطر آسیب مغزی را کاهش می‌دهد و حافظه شما را تقویت می‌کند.

۱۲. کاهش التهاب

اگر چه التهاب یک پاسخ طبیعی و سالم به عفونت و آسیب دیدگی است اما التهاب مزمن  یک عامل مهم برای بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، چاقی، دیابت، و سرطان است. همان‌طور که اشاره شده زنجبیل دارای خاصیت ضدالتهابی است.

۱۳. میل جنسی را زیاد می‌کند

زنجبیل از زمان‌های قدیم به‌عنوان تقویت‌کننده قوای جنسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. عطر و طعم آن به افزایش باروری و رابطه جنسی کمک می‌کند. علاوه بر این ماده گردش خون را زیادتر کرده و به دنبال آن میل جنسی نیز بیشتر می‌شود.

۱۴. جلوگیری از چاقی

زنجبیل با کمک به افزایش متابولیسم بدن، می‌تواند به کاهش وزن و کنترل چاقی کمک کند. این قابلیت ظرفیت استقامتی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود به‌سرعت به تناسب‌اندام برسید. بنابراین اگر ورزش می‌کنید و یا در حال کاهش وزن هستید این گیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۱۵. مناسب برای پوست

زنجبیل به علت خواص ضدالتهابی آن در کاهش علائم اگزما کمک می‌کند. شما می‌توانید از چای زنجبیل استفاده کرده و از مزایای آن برای پوستتان بهره ببرید.

۱۶. درمان سرماخوردگی و گلودرد

زنجبیل برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا در تمام سنین تجویز می‌شود. شما می‌توانید از چای زنجبیل استفاده کرده و سرماخوردگی خود را کنترل کنید. در این صورت سموم از طریق عرق کردن از بدنتان خارج شده و کم کم بیماری‌تان بهبود پیدا می‌کند.

۱۷. از بین برنده آسم

زنجبیل به‌صورت سنتی یک دارو برای درمان اختلالات تنفسی است. Zerumbone، یک ترکیب فعال در زنجبیل است که به کاهش آسم کمک می‌کند.

 نکات مهم در هنگام خرید زنجبیل تازه

در هنگام خرید زنجبیل تازه بهتر است ریشه‌هایی را انتخاب کنید که چین‌وچروک کمتری دارند. پوست زنجبیل نباید خیلی ضخیم یا دچار ضربه و کوفتگی باشد. برای این کار می‌توانید با ناخنتان پوست را تست کنید. عطر زنجبیل تازه قوی است بنابراین با عطر کردن آن می‌توانید به تازه بودن آن پی ببرید. برای نگهداری زنجبیل بهتر است آن را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید و تنها در هنگام استفاده پوست آن را بگیرید و یا آن را قطعه‌قطعه کنید.

 نکات مهم:
  • در برخی موارد و در صورت استفاده زیاد از زنجبیل ممکن است دچار سوزش سردل، اسهال و ناراحتی معده شوید.
  • در برخی افراد بعد از خوردن زنجبیل رفلکس معده صورت می‌گیرد.
  • در بیماران دیابتی، ممکن است با خوردن زنجبیل انسولین و سطح قند خون به‌شدت تحت تأثیر قرار گیرد، پس قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی، با پزشک خود صحبت کنید.
  • در بیماران دارای سنگ‌های صفراوی، زنجبیل می‌تواند تولید صفرا را افزایش دهد، و ممکن است باعث ایجاد سنگ در حفره صفرا شود. قبل از استفاده از آن با پزشک خود صحبت کنید.
  • در زنان باردار، مصرف زیاد زنجبیل ممکن است منجر به سقط جنین شود. بنابراین اگر باردار هستید، قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.
منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: با خواص درمانی به بیشتر آشنا شوید
دیدگاه‌های این پست
  1. مریم گفته:

    جنسی به محض استفاده اسپرم کاملا خون میشود

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد