معرفی نرم‌افزارهای پزشکی کاربردی برای گوشی همراه

0 1,124

امروزه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها در حال پیشرفت هستند و تمام ابعاد زندگی ما را در بر گرفته و آن را راحت‌تر کردند. اکنون شما می‌توانید با استفاده از این برنامه‌ها رستوران رزرو کنید و یا غذا سفارش دهید، به پیشرفته‌ترین دستیاران صوتی هوشمند از طریق تلفن‌تان دسترسی داشته باشید، بهتر رانندگی کرده و انواع غذاهای خوشمزه طبخ کنید.

آیا در این سیل عظیم برنامه‌های کاربردی، برنامه‌هایی وجود دارند که جایگزین پزشکان و یا روانشناسان شود؟

طبق تحقیقات و جست و جوهایی که انجام دادیم با چند نمونه خوب از این برنامه‌ها رو به رو شدیم که قصد داریم این برنامه‌ها را به شما معرفی کنیم.

با اینکه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به صورت مستقیم مورد مداوا قرار گیرند و از نزدیک یک مشاوره پزشکی دریافت کنند، با این حال برخی از انسان‌ها بنا به دلایلی دوست ندارند به دکتر بروند، برخی از آن‌ها از دکتر می‌ترسند و یا برنامه کاری پر مشغله‌ای دارند و وقت نمی‌کنند به پزشک مراجعه کنند. در سراسر جهان بسیاری از مردم به دلیل بالا رفتن هزینه‌های درمانی نمی‌توانند به مراقبت‌های پزشکی دسترسی داشته باشند، حتی در کشورهایی که مراقبت‌های پزشکی رایگان نیز در نظر گرفته شده است، باز هم انسان‌هایی هستد که از آن محروم می‌باشند.

این برنامه‌ها می‌توانند در مواردی به شما کمک کنند. در این برنامه‌ها، هم در مورد مراقبت ها و بهداشت عمومی صحبت شده و هم به مسائل روانی و بهداشت روح و روان پرداخته اند.

این برنامه‌ها محدود به قابلیت‌هایی مانند رزرو نوبت یا انتقال فایل‌های بیمار به بیمارستان نیستد، بلکه می‌توانند به صورت تخصصی به تشخیص بیماری و ارائه مشاوره در مورد مسائل بهداشت و سلامت پرداخته و از این منظر به کاربران کمک کنند.

برنامه‌های مختص مراقبت‌های پزشکی عمومی

برنامه iTriage Health

وقتی صحبت از مراقبت‌های پزشکی عمومی می‌شود، تعدادی از برنامه‌ها در دسترس هستند که به صورت کاملا حرفه‌ای در مورد علائم بالقوه و نشانه‌های بیماری‌ها سخن گفته و مشاوره و منابع خاصی را به شما ارائه می‌دهند.

برنامه iTriage Health یک پایگاه اطلاعاتی عالی بزرگ است که کاربران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، تمام محتوای پزشکی آن توسط دانشکده پزشکی هاروراد گرداوری شده است. این برنامه مرتب بروز رسانی می‌شود و باعث می‌شود شما از شر تصورات غلط و درمان‌های خانگی در مورد بیماری‌ها رهایی یابید.

این برنامه اطلاعات گسترده‌ای در مورد داروهای رایج در اختیار شما قرار می‌دهد. اطلاعاتی مانند عوارض داروها، تداخل داروهای مختلف و مواردی که در هنگام مصرف بیش از حد دارو (اوردوز) چه عکس‌العملی باید نشان دهیم. در صورتی که شما در منطقه تحت پوشش برنامه قرار داشته باشید می‌توانید به پزشکان مختلف در زمینه بیماری‌های مختلف دسترسی داشته و نوبت رزرو کنید.

برنامه Ada Personal Health Companion

برنامه Ada مانند یک ربات دارای هوش مصنوعی است که علائم بیماری شما را جست و جو می‌کند. و با توجه به اطلاعات آماری، از شرایط احتمالی و بیماری‌های آن به شما گزارش می‌دهد. طراحان این برنامه به جای تمرکز به کمک‌های حرفه‌ای پزشکی به این مسائل دقت کرده‌اند تا تجربه پزشکی افراد را ارتقا ببخشند، تا اطلاعات مربوط به هر بیماری در میان مردم جا افتاده و در دسترس آن‌ها باشد.

در واقع افراد قبل از اینکه به دکتر مراجه کنند می‌توانند وضعیت سلامت خود را بهتر درک کنند. این برنامه شرایطی فراهم می‌کند تا با متخصصان تعامل و ارتباط داشته باشیم.

در هر ارزیابی توسط این برنامه تمام اطلاعات پزشکی در نظر گرفته می‌شود، اطلاعاتی مانند تاریخچه پزشکی ، علائم، عوامل خطر‌زا و …
موتور هوش مصنوعی Ada با حلقه‌های بازخورد متناوب، برنامه را قادر می‌سازد تا به طور مداوم در حال یادگیری باشد و روز به روز دقیق‌تر و با اطلاعات و تجربیات بیشتری تصمیم گیری کند.

با این حال یک نقطه مشترک در میان برنامه‌های پزشکی این است که این برنامه‌ها به صورت کامل نمی‌توانند جایگزین مشاوره و مراقبت‌های حرفه‌ای پزشکی شوند. و در کنار آن باید در زمان مناسب به متخصص مراجعه کرده و یا به صورت آنلاین با پزشک صحبت کنید و اطلاعاتتان را با خواندن کتاب‌های پزشکی بیشتر نمایید.

این برنامه‌ها ممکن است بیماری را اشتباه تشخیص دهند، همانطور که بسیاری از پزشکان نیز ممکن است در طول دوره طبابت خود دچار اشتباه شوند.

برنامه‌های مختص مراقبت‌های روحی و روان‌شناسی

در این میان برنامه‌های مختص بهداشت روانی طرفداران زیادتری به خود جلب کرده است. هر بار که فروشگاه اپلیکیشن‌های مجازی مانند گوگل پلی می‌روید، به بسیاری از برنامه‌ها برمی‌خورید که ادعا می‌کنند که برای درمان افسردگی و اضطراب راه حل‌هایی ارائه داده اند.

TalkLife

بسیاری از این برنامه برای درمان بیماران روحی، یک فضای اجتماعی را به وجود می‌آورند تا افراد بتوانند در مورد مسائل خود صحبت کنند. یکی از این برنامه‌ها TalkLife نام دارد. که شعار آن این است : ” یک مکان امن برای هر نوع صحبتی، مانند موضوعات سلامت روان، افسردگی، اضطراب، آسیب‌های درونی و اختلالات ناشی از خوردن و…”

با این حال اکثر کاربران و مشاوران موجود در این برنامه افراد سطح متوسط می‌باشند و غالبا در دوران جوانی به سر می‌برند. این بدان معنی است که ممکن است دستورات و سفارشات آن‌ها به اندازه کافی تخصصی نباشد و در برخی موارد دچار اشتباه شوند. در بسیاری از موارد زمانی که شما توصیه‌هایی از یک فرد بدون علم دریافت می‌کنید، بیشتر ممکن است به خودتان آسیب بزنید تا اینکه برای شما مفید باشد.

۷ Cups

اما در مورد برنامه‌هایی که از متخصصان حرفه‌ای استفاده می‌کنند این موضوع متفاوت‌تر است. برنامه‌هایی مانند ۷ Cups افراد را با پزشکان و مشاوران آموزش دیده‌ای وصل می کنند. هزینه به وجود آمده به مراتب کمتر از هزینه مشاوره عمومی با روانشناسان متخصص است. و کاربران می توانند در یک فضای امن و به دور از استرس به راحتی در مورد مشکلات خود حرف بزنند.

این درمان می توانند برای بیمارانی که از نظر مالی در سطح مناسبی نیستند و یا به درمان های مشاوره ای اعتقاد ندارند، مناسب باشد. البته در این برنامه نیز در صورتی که به درمان های تخصصی تری احتیاج دارید باید حق اشتراک بپردازید تا برخی از قابلیت های برای شما فعال شود.

MoodMission

رویکرد دیگری که توسط برنامه MoodMission به کار گرفته شده است، یک رویکرد خوب و تخصصی است. این برنامه از تحقیقات رفتاری شناختی (CBT) برای کمک به کاربران برای کنترل اضطراب و استرس استفاده کرده و به آنها تمرینات ساده ای را پیشنهاد می دهد. البته این برنامه کاملا اضطراب را درمان نخواهد کرد و جایگزین مشاور حرفه ای نیست، اما تا حدودی می تواند به کنترل وضعیت کمک کند.

یک موضوع مشترک در میان برنامه های بهداشت روانی، تمرکز بر روی مثبت اندیشی است. این عمل می تواند در مدیریت استرس و اضطراب مفید باشد. افسردگی مانند هر وضعیت پزشکی دیگر می تواند با افکار مثبت آرام شود، در مقابل مسائل تخصصی دیگری مانند عدم تعادل شیمیایی در مغز، از طریق این برنامه ها قابل درمان نیست و برای درمان صد در صد باید به یک روانشناس مراجعه شود.

با این حال عضو شدن در این برنامه ها و صحبت کردن می تواند افراد را از تنهایی رها کرده و افسردگی و سایر بیماری های روانی آنها را تا حد اعتدال بهبود ببخشد.

علاوه بر برنامه های که مختص سلامت عمومی و روانی افراد است، شما می توانید با نصب اپلیکیشن های کاربردی بر روی گوشی همراه تان به فیزیوتراپی، کنترل درد، سلامت قلب و تناسب اندام خود نیز کمک کرده و آنها را بهبود ببخشید.

بسیاری از این برنامه ها با هدف ارائه توصیه های بهداشتی به منظور کمک حرفه ای (به استثنای بسیاری از برنامه های تناسب اندام) مورد استفاده قرار می گیرند.

افرادی که نوعی کشش و درد عضلانی دارند به راحتی میتوانند از این برنامه ها استفاده کنند. اگر شما یک گردن درد جزئی دارید نیازی نیست به فیزیوتراپی مراجعه کنید به راحتی می توانید با این برنامه ها میزان درد گردن خود را کاهش داده و آن رابهبود ببخشید.

در همین حال برنامه های تناسب اندام نیز می توانند تمرینات خوب و مناسب برای افرادی که به باشگاه یا مربی ورزشی دسترسی ندارند، ارائه دهند.
برخی برنامه های سلامت قلبی، بر فعالیت های شما در طول روز نظارت می کنند و در مورد چگونگی کنترل و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی ، توصیه هایی ارائه می دهند.

البته هیچ یک از این برنامه ها وارد حیطه های تخصصی نمی شوند و در صورتی که فرد دچار یک آسیب جدی باشد آن را به پزشک متخصص ارجاع خواهند داد. یک برنامه فقط اطلاعات محدودی برای کار کردن دارد که علائم شما را تجزیه و تحلیل می کند که در واقع نوعی معاینه ذهنی به حساب می آید.

اما پزشکان؛ از طریق مشاهدات بالینی، آزمایش خون، و سایر آزمایشات به یک نتیجه قابل اعتماد تری می رسند که یک برنامه قادر به انجام آن نیست. این امر در موارد پیچیده بسیار مشکل است. به عنوان مثال، یک حمله قلبی در یک فرد دیابتی ممکن است علائم متفاوتی نسبت به یک فرد سالم داشته باشد.

همه این برنامه ها میتوانند به شما مشاوره دهند. اما در نهایت شما نیاز به معاینه یک دکتر واقعی دارید که با انجام آزمون های مختلف در نهایت شما را درمان کند.

آیا این برنامه‌ها جایگزین خوبی برای پزشکان هستند؟

در حالیکه این برنامه ها اطلاعات بهداشتی و درمانی بسیار گسترده ای به ارمغان می آورند، اما نمی توانند به صورت شخصی و انفرادی برای هر بیمار یک نسخه خوب بپیچند.

با این حال، هنگامی که به نگرانی های بهداشتی و یا درمان بیماری های در جهان امروز نظاره می کنیم، به این نتیجه می رسیم که این برنامه ها می توانند به بیماران کمک کنند تا سلامت خود را مدیریت کنند. کسی که دارای بیماری مزمن است می تواند بررسی کند که آیا علامت نگران کننده در آن وجود دارد یا خیر. فردی که همیشه از اضطراب رنج می برد می تواند با شرکت در این جوامع بهتر شود.

نصب و استفاده از این برنامه ها باعث می شوند تا مردم برای درمان هر نوع بیماری به Google سر نزند. اطلاعات موجود در گوگل تحت نظارت و تایید هیچ ارگانی قرار نمی گیرد. ممکن است بسیاری از وب سایت ها بدون هیچ تعهدی در مورد یک بیماری و روش های درمانی آن بنویسند و این جان یک انسان را به خطر بیندازد.

 

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن‌های ضروری در گوشی خانم‌ها

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد