نحوه بستن مچ بند بدن‌سازی

0 2,033

مچ بند بدن‌سازی یک ابزار رایج در باشگاه‌های بدن‌سازی و وزنه‌برداری است؛ این مچ بندها مزایای زیادی برای ورزشکاران دارد. اما تنها زمانی که به درستی استفاده شود؛ این مزایا شامل حال ورزشکاران می‌شود. در غیر این صورت ممکن است ورزشکار را دچار آسیب دیدگی کند. بنابراین آنچه اهمیت دارد؛ نحوه بستن مچ بند بدن‌سازی و زمان استفاده از آن است. با توجه به اهمیت موضوع تصمیم گرفتیم؛ به صورت خلاصه‌وار در مورد مچ بند بدن‌سازی و نحوه بستن آن، مطالب و نکاتی را ارائه دهیم.

مچ بند بدن‌سازی چیست؟

مچ بند بدن‌سازی یک لوازم جانبی رایج بدن‌سازی و وزنه‌برداری است که برای کاهش فشار روی مچ دست و ساعد در هنگام حرکت‌های سنگین استفاده می‌شود.  وقتی وزنه شما سنگین است؛ این مچ بند فشار را از روی مچ دستتان برمی‌دارد درنتیجه احتمال آسیب دیدگی بسیار کم می‌شود.

چرا باید از مچ بند بدن‌سازی استفاده کنیم؟

حال که با تعریف مچ بند بدن‌سازی آشنا شده‌اید؛ این سؤال پیش می‌آید که چرا باید از مچ بند استفاده کنیم؟

مچ بندها برای حمایت از ماهیچه‌ها و مفاصل مچ دست طراحی شده‌اند؛ در حین انجام حرکات سنگینی مانند لیفت یا حرکات سرشانه ممکن است مفاصل مچ دست شما آسیب ببیند. این مچ بندها مفاصل را تثبیت کرده و از کشیدگی آن جلوگیری می‌کنند و مانع از آسیب دیدگی آن خواهند شد.

البته ورزشکاران در مورد استفاده از لوازم جانبی باشگاه‌ها با هم توافق ندارند؛ برخی فکر می‌کنند استفاده از لوازم جانبی مانند مچ بند و کمر بند در حین تمرینات نوعی تقلب به حساب می‌آید و ممکن است کارایی را کمتر کند. برخی دیگر معتقدند این لوازم‌ تنها بدن را از آسیب محافظت می‌کنند و استفاده از آن‌ها در حین تمرین ضروری است. اما واقعیت چیزی در میان این دو نظریه است؛ لوازم جانبی مانند کمربندهای وزنه‌برداری و مچ بندها می‌توانند در موقعیت‌های خاص فوق‌العاده مفید باشند، در حالی اگر به درستی بسته نشده و در زمان درست استفاده نشوند مانع رشد و افزایش قدرت در مچ دست می‌شود. بنابراین هر دو نظریه می‌تواند درست باشد.

بنابراین بهتر است از مچ بند بدن‌سازی در شرایط زیر بهره ببرید:

۱. در هنگام تمرینات با تعداد کم و وزنه‌های سنگین

درصورتی‌که ست‌های شما بیش از ۴ تکرار دارد؛ از مچ بند استفاده نکنید. زیرا در تمریناتی که  تکرار آن زیاد است از وزنه‌های سبک‌تر استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر از وزنه‌های سنگین و در تکرارهای یک تا ۴ استفاده می‌کنید از مچ بند بدن‌سازی بهره ببرید. زیرا این وزنه‌های سنگین بیش از آنکه به ماهیچه‌های هدف شما فشار بیاورند؛ باعث اختلال و مشکل در مچ دست شما می‌شوند.

۲. هنگام حرکت لیفت

در حرکت بدن‌سازی لیفت و حرکت‌های مشابه، شما وزنه سنگینی را از جا بلند می‌کنید و  این حرکت با فشار و کشیده شدن همراه است؛ این عمل می‌تواند به مچ دست شما آسیب بزند. بنابراین بهتر است در اجرا این حرکت از مچ بند استفاده کنید.

۳. در هنگام گرم کردن

زمانی که در حال گرم کردن هستید و حرکات سبک را با سرعت انجام می‌دهید؛ نیازی به مچ بند ندارید. وقتی شما در حال گرم کردن هستید؛ بی شک باید تکرارهایتان زیاد باشد؛ ۸ تا ۱۲ تکرار. این زمان برای استفاده از مچ بند مناسب نیست.  این عمل باعث ضعف در مچ‌های شما می‌شود و در بلند مدت ممکن است آن‌ها را ضعیف‌تر از قبل کند.

نحوه بستن مچ بند بدن‌سازی
  • انتخاب یک مچ بند کامل و با کیفیت

پیدا کردن مچ بند مناسب با نیاز و مچ شما بسیار اهمیت دارد. نگران نباشید هزینه شما در واقع هزینه‌ی مراقبت از مچ و استخوان‌های شما است. مچ بندها در اندازه و ضخامت‌های مختلفی ارائه می‌شوند؛ برخی نازک‌تر بوده و سبک‌تر هستند؛ اما مدل‌های ضخیم‌تر، پشتیبانی بیشتری از مچ دست شما دارند و در نتیجه در هنگام تمرینات سنگین، مفیدتر می‌باشند. مچ بندها به صورت جفت و یا تکی به فروش می‌رسند که شما می‌توانید از هر کدام از آن‌ها برای مچ‌های دستتان استفاده  کنید.

به طور کلی آن‌ها در سه دسته light یا نازک، heavy یا  ضخیم و super heavy خیلی ضخیم قرار می‌گریند. شما باید متناسب با نوع حرکات و شدت آن طبق نظر مربی‌تان از یک مچ بند مناسب استفاده نمایید.

  • تنظیم مچ بند با مچ دست

حلقه مچ دست را در زیر انگشت شست قرار داده و  خط بالایی مچ بند را مطابق با خط مچ دستتان قرار دهید؛ حال حلقه را در انگشت شستتان قرار داده؛ دست را روی زمین تکیه دهید و با فشار اندکی مچ بند را بپیچید. دست را بلند کرده و مچ بند را یک دور کامل دور مچ دست خود بچرخانید.

برخی از مچ بندها داری حلقه نیستند؛ در نتیجه بستن آن‌ها اندکی سخت‌تر است. در هنگام بستن سعی کنید که خط بالای مچ بند مطابق با خط مچ دستتان باشد نه زیاد بالا و نه زیاد پایین.

علاوه بر این تعدادی از مچ بندها طراحی راحت تری داشته و بر روی نوار خود یک سوراخ  جهت قرار گرفتن شست دست دارند. در این صورت انگشت شست درون آن قرار گرفته شده و در نهایت مچ بند به دور مچ بسته می‌شود. در این مچ بندها حفاظت از مفصل مچ بهتر صورت می‌گیرد؛ زیرا به علت فشار، مچ بند به پایین‌تر از محل مفصل سوق داده نمی‌شود و به صورت کاملاً فیت و محکم در محل اتصال مچ قرار گرفته است.

نکته: مچ بند را شل  و بیش از حد پایین نبندید

وقتی مچ بند شل است؛ از مچ دست شما محافظت نمی‌کند. بنابراین باید آن را اندازه مچ و محکم ببندید. بنابراین در هنگام استفاده از مچ بند مطمئن شوید که از مچ دست شما محافظت می‌کند و شل نیست. علاوه بر این زمانی که شما مچ بند را پایین‌تر از مچ دستتان می‌بندید؛ هیچ محافظتی از مفصل مچ شما صورت نمی‌گیرد. در عکس زیر مشاهده می‌کنید که مچ بند سمت راست خیلی پایین‌تر از مچ دست بسته شده و از آن محافظت نمی‌کند.

  • اتصال مچ بند به وسیله چسب پارچه‌ای

انتهای مچ بند، دارای چسب‌های پارچه‌ای است؛ بررسی کنید که جهت و زیر و رو مچ بند را به درستی قرار داده‌اید و بعد از یک دور پیچاندن مچ بند دور مچ دست، چسب پارچه‌ای دقیقاً از سمت مناسب روی هم قرار  می‌گیرد.

همانطور که اشاره شد مچ بند نباید شل باشد. اما مراقب باشید آن را بیش از اندازه تنگ و سفت نبندید؛ در این صورت جریان خون در مچ دست شما دچار اختلال می‌شود و باعث آزردگی و ناراحتی شما خواهد شد.

  • این عملیات را برای مچ دست دیگرتان نیز تکرار کنید.
نکته: بعد از انجام هر حرکت، مچ بند را از دستتان باز کنید تا جریان خون در مچ برقرار شده و باعث مشکلات جدی‌تری نشود.

کلام آخر

امروزه لوازم جانبی متنوعی برای بدن‌سازان و وزنه برداران وجود دارد؛ مچ بند، زانو بند، کمر بند و … از جمله لوازم جانبی‌های محبوب در بین ورزشکاران است. هدف از استفاده از مچ بند در حین تمرینات سنگین، حمایت از مچ دست می‌باشد. در حین انجام این حرکات، مچ دست می‌تواند زیر بار و سنگینی زیاد وزنه قرار گرفته و تحمل آن را نداشته باشد؛ در نتیجه دچار آسیب و شکستگی شود. بنابراین مچ بند برای ورزشکاران بسیار ضروری است؛ اما متأسفانه اکثر ورزشکاران حتی ورزشکاران حرفه‌ای از این تجهیزات و لوازم جانبی باشگاه به درستی استفاده نمی‌کنند. بنابراین بهتر است قبل از خرید این لوازم جانبی، با روش استفاده از آن آشنا شوید تا دچار آسیب دیدگی نشوید.

اگر تمایل دارید تا روش و نحوه بستن مچ بند بدن‌سازی را به صورت تصویری مشاهده کنید؛ می‌توانید از لینک یوتیوب زیر استفاده کرده و این آموزش را به صورت تصویری  تماشا کنید. قبل از باز کردن لینک، وی پیان خود را روشن کنید.

 

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد