نکاتی برای نگهداری از کفش‌های چرم

0 1,251

برای بسیاری از ما انسان‌ها، کفش‌ها نمایشگر سبک و شخصیتمان هستند. اینکه آیا شما در مدرسه یا بانک کار می‌کنید و یا در یک مغازه مشغول کاسبی هستید. در این راستا مراقبت از کفش‌ها نیز بسیار اهمیت دارد به‌ خصوص اگر شما یک کفش یا چکمه چرمی داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد نگهداری محصولات چرمی

 

اگر در جاکفشی خود کفش چرمی دارید مطمئناً این سؤال برای شما پیش‌آمده است که چطور از کفش چرمی‌ام محافظت کنم؟ این کفش‌ها به آب و مواد شیمیایی بسیار حساس هستند، و به‌آسانی آسیب می‌بینند. بااین‌حال راهکارهایی برای مراقبت از کفش‌های چرمی وجود دارد که سعی می‌کنیم در این مطلب به‌صورت خلاصه‌وار به شما توضیح دهیم.

در ابتدا با روش تمیز کردن کفش‌های چرمی آشنا شوید و در ادامه به نکات مهم در نگهداری این کفش‌ها می‌پردازیم:

کفش چرمی

بسته به جنس کفش باید از مواد مناسب برای تمیز و براق کردن کفش استفاده نمایید، اکثر محصولات مورداستفاده برای مراقبت از کفش چرم را می‌توان در فروشگاه‌ها، فروشگاه کفش یا فروشگاه تعمیر کفش پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید این محصولات مناسب کفش‌های چرم هستند، نه جنس‌هایی مانند جیر و …

وسایل مورد نیاز
  • روزنامه
  • دستکش
  • پارچه پنبه‌ای نرم
  • قلم‌موی کفش نرم
  • واکس
  • محصول ضد آب
روش کار:
  • در ابتدا بندها را از کفش جدا کنید.
  • از یک برس نرم و یا یک پارچه پنبه‌ای برای تمیز کردن گردوغبار از کفش‌ها استفاده نمایید.
  • با استفاده از شوینده‌های مناسب کفش چرمی را تمیز کنید.
  • اجازه دهید به‌صورت طبیعی خشک شود ( از اعمال حرارت مانند نزدیک کردن آن به منبع گرمایشی جلوگیری کنید).
  • سپس آن را واکس مخصوص چرم بزنید.
  • درنهایت از کرم‌ها و اسپری‌های ضد آب استفاده کنید.( محصولات ضد آب کردن کفش به‌صورت آماده، وجود دارند و یا می‌توانید از مخلوط روغن سویا و سرکه به نسبت ۲ به یک استفاده نمایید).
دوری کردن از آب

آب دشمن شماره یک کفش‌های چرمی شما است. بنابراین قبل از پوشیدن کفش از اسپری‌های دافع آب بر روی کفش چرمی خود استفاده نمایید. به‌این‌ترتیب در صورت تماس آب با کفش، جذب کفش نشده و آن را خراب نمی‌کند. بنابراین با این اسپری‌های دافع آب، میزان آسیب‌پذیری کفش‌ها کم می‌شود.

اگر کفش چرم‌مان خیس شود، چه‌کار کنیم؟

وقتی شما یک کفش چرمی می‌خرید و آن را دوست داریدT ترجیح می‌دهید همیشه از آن استفاده کنید. این امر می‌تواند به‌مرور به کفش شما آسیب بزند، زیرا کفش‌های چرمی برای هر نوع آب‌وهوایی طراحی نشده‌اند. هنگامی‌که کفش چرمی‌تان خیس شود، ممکن است بر روی کفشتان لکه‌هایی ایجاد شود که به‌راحتی از بین نمی‌روند. برای از بین بردن این لکه‌ها از یک پارچه مرطوب کمک گرفت و به‌آرامی بر روی لکه حرکت دهید و نیروی دستتان را به‌مرور کم کنید سپس بگذارید تا کفش خشک شود.

علاوه بر لکه، آلودگی‌هایی که آب در کفش‌های چرمی به وجود می‌آورد یک مسئله جدی است. بنابراین باید بگذارید کفش با دمای محیط، خشک شود و از اعمال هرگونه حرارت برای خشک‌کردن آن بپرهیزید. قرار دادن کفش‌های چرمی خیس در کمد باعث ایجاد باکتری و همچنین بوی بد کفش می‌شود.

  • در ابتدا با یک حوله هر آب اضافی درون و اطراف کفش را به‌آرامی خشک کنید.
  • درصورتی‌که رطوبت داخل کفش زیاد است از یک حوله یا روزنامه استفاده کرده و آن را برای مدتی در کفش قرار دهید.
  • حوله را هرچند لحظه یک‌بار تعویض کنید.
  • کفش خود را از منبع گرما دور کنید.
سطح کفش‌های خود را مرطوب و نرم نگه دارید

چرم شبیه پوست انسان است و نیاز به مراقبت دارد. بهتر است همیشه مرطوب باشد تا تَرَک برندارد. البته منظورمان خیس کردن با آب و مرطوب کردن آن نیست( طبق مورد اول آب دشمن کفش چرب است). در این راستا می‌توانید از انواع واکس‌های نرم‌کننده و اسپری‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

در هنگام واکس کردن کفش‌های چرمی احتیاط کنید

کفش چرمی

برای واکس کردن کفش‌های چرمی‌تان بهتر است از واکس‌های هم‌رنگ خود کفش استفاده کنید. واکس کردن کفش چرمی بخش مهمی از فرایند مراقبت از کفش است. در ابتدا آن را به قسمتی کوچک از کفش اعمال کنید تا در صورت تطابق رنگی آن را مشاهده نمایید، سپس می‌توانید از آن بر روی کل کفش استفاده کنید.

برای کفش خود یک محافظ تهیه کنید

کفش چرمی

در این راستا اسپری‌های ضد آب بسیار زیادی برای کفش‌ها تولید شده است، اما بهتر است در انتخاب آن‌ها احتیاط کرده و یک مدل مناسب را تهیه کنید. این محصولات در انواع مختلفی ارائه می‌شوند، بهتر است از واکس‌های مایع و ضد آب استفاده کنید، این محصولات کارایی بیشتری نسبت به اسپری‌های ضد آب دارند.

درصورتی‌که کفش چرمی‌مان بو بدی دهد، چه‌کار کنیم؟

کفش‌های چرمی نیز مانند سایر کفش‌ها ممکن است بوی بدی به خود بگیرد و این به دلیل  جذب مواد به‌وسیله رنگ‌دانه‌های چرم است. البته این کفش‌ها تنفس هوای بهتری برای پا ایجاد می‌کنند و کمتر دچار بو می‌شوند بااین‌حال ممکن است شما تجربه ناخوشایندی با کفش چرمی خود داشته باشید.

بوی کفش به دلیل باکتری‌هایی که به‌وسیله عرق کردن در پا وجود دارند، به وجود می‌آید. برای کاهش این مشکل باید از جوراب‌های نخی و جنس خوب استفاده کنید تا تعرق پاهایتان کم شود، علاوه بر این می‌توانید از انواع بوگیرهای مناسب کفش خود استفاده نمایید. این دو روش برای از بین بردن بوی کفش‌های چرمی بسیار مناسب‌اند.

روش قطع صدای جیرجیر کردن کفش چرمی

جیرجیر کردن کفش در مردان شایع‌تر از زنان است. و این اتفاق به دلیل سایش کفش رخ می‌دهد. پودر بچه یک روش آسان برای قطع صدای جیرجیر کردن کفش است. مقداری پودر بچه به کف کفش و لبه‌های اطراف آن اعمال کنید تا از سایش آن جلوگیری کند.

از بند کفش‌های چرمی نیز مراقبت کنید.

در آخر، بهتر است برای واکس زدن و یا اعمال هر نوع محصولی بر روی کفش‌های چرمی‌تان ابتدا بندهای آن را جدا کنید.  زیرا ممکن است رنگی شده و یا آسیب ببیند. اگر این بندها فرسوده شده است، بهتر است تعویض کنید.

این چند نکته ساده می‌تواند سالیان سال از کفش‌های چرمی شما مراقبت کرده و طول عمر آن‌ها را بیشتر کند. بهتر است در آب‌وهوای خیلی بد و بارانی از این کفش‌ها استفاده نکنید، آن‌ها را همیشه مرطوب و تمیز نگه دارید و از محافظ‌های ضد آب مناسبی استفاده نماید. در این صورت خواهید دید بعد از چند سال کفش‌های چرمتان، همچنان سالم و نو هستند.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش مناسب

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد