عواملی که در هنگام خرید آون توستر باید به آن‌ها توجه کنیم

2 4,913

امروزه در طراحی و تولید آون تستر پیشرفت های قابل ملاحظه‌ای به وجود آمده است،  وسیله‌ای ساده‌ای که در گذشته تنها نان را برشته می کرد؛ اکنون به دستگاهی چندکاره برای پخت و پز تبدیل شده است.  برندهای ایرانی و خارجی بسیار زیادی دست به تولید آون تستر زده و این وسیله کاربردی را با قابلیت های متفاوتی ارائه داده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد این قابلیت ها و فاکتورهای موهم در هنگام خرید آون تستر حرف بزنیم  تصمیم نهایی با شما است؛ تا با توجه به نکات زیر یک مدل مناسب را برای خود انتخاب کنید.

با توجه به ترجیحات شخصی شما، نوع آشپزی که انجام می دهید، فضایی که برای نگهداری این دستگاه در نظر گرفته اید، آون توستر خود را انتخاب کنید. در این قسمت مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید آون توستر باید در نظر بگیرید را مطرح می کنیم:

اندازه آون تستر و فضای نگهداری آن

قبل از خرید آون توستر مطمئن شوید فضای کافی برای نگهداری آن را دارید، چه بخواهید در داخل کابینت آن را نگهداری کنید و چه بر روی کابینت. البته این دلیل نباید شما را وادار به خرید یک آون توستر کوچک کند. چون وقتی در مقیاس زیاد آشپزی می کنید بنابراین به یک آون توستر بزرگتر احتیاج دارید. به سایز ظروف خود دقت کنید آیا این ظروف درون آون توستر شما قرار می گیرند؟ اون توستر در اندازه های زیادی عرضه می شوند، بنابراین عجله نکنید با توجه به فضای آشپزخانه، سایز ظرف های مورد استفاده تان و مقدار غذایی که در هر نوبت طبخ می کنیم، سایز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نوع استفاده

قبل از خرید آون توستر به این نکته توجه کنید که از این دستگاه چه انتظاراتی دارید، ایا قصد شما از خرید اون توستر ققط برشته و تست کردن غذا است، یا با آن می خواهید شیرینی ها و پیتزاهای مختلفی طبخ کنید و یا قصد پخت یک گوشت خوشمزه را دارید؟ همه این سوالات می توانند در تصمیم گیری شما موثر باشند. البته می توانید به علایق آشپزی خود نیز بیشتر بیاندیشد. گاهی خرید یک وسیله جدید می تواند انگیزه ای برای درست کردن غذاهای جدید و خوشمزه تر باشد.

محدوده دما

محدوده تنظیمات دما را در مدل مورد نظر خود بررسی کنید. اگر غذایی که می خواهید طبخ کنید به محدوده ای دما احتیاج دارد که فراتر از مدل شماست، شما به سرعت از خرید خود پشیمان می شوید.

تنظیمات پیش فرض

بسیاری از انواع مدل های آون توستر تنظیمات پیش فرضی دارند. این تنظیمات نه تنها باعث سهولت در استفاده آنها می شود، بلکه قبل از اینکه به خرید اقدام کنید، به شما این اطلاعات را می دهد که چه نوع مدلی برای شما مناسب تر است. تعدادی از این تنظیمات شامل موارد زیر است:
تست و برشته کردن، برشته کردن بیشتر، گرم کردن، یخ زدایی، پخت شیرینی، پیتزا، بیسکویت وکوکی ها،…

فرایند Bake: فرایند پخت در آون تستر به‌گونه‌ای است که گرما از پایین می‌آید و مانند یک اجاق گاز غذا را طبخ می‌کند و شما می‌توانید با کم و زیاد کردن دما آن، فرایند پخت را تسریع ببخشید.  وجود فناوری کنواکشن در اون تستر می‌تواند مواد غذایی  شما را به صورت یکنواخت تری طبخ کند.

Toastکردن: با این قابلیت هر دو سیستم گرمایی بالا و پایین فن روشن می‌شود. در نتیجه برای پخت غذاهایی مانند پیتزا؛  طبخ دو طرف نان و … مناسب می‌باشد.

فرایند Broil: در این عملیات تنها از سیستم گرمایشی بالا استفاده می‌شود؛ تا  مواد غذایی برشته شوند. مثلاً برای آب کردن پنیر روی غذا، برشته کردن روی ماهی و گوشت و …

در برخی از مدل‌های جدیدتر برنامه‌های طبخ مواد غذایی به صورت از پیش تعیین شده در دستگاه وجود دارد و شما تنها با انتخاب برنامه مورد نظرتان مواد غذایی را طبخ می‌کنید. مثلاً وقتی برنامه پیتزا را انتخاب می‌کنید دستگاه به صورت خودکار دما را از پایین و بالا اعمال کرده و در ساعت مشخص پخت را به اتمام می‌رساند. این برنامه‌ها کار با آون تستر را آسان‌تر می‌کنند؛ اما بااین‌حال ضروری نیستند و در صورتی که بودجه‌تان کم است بهتر است بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نکنید.

عملکرد گرم نگه داشتن: در این برنامه مواد غذایی با دمای ثابتی گرم نگه داشته می‌شود.  به‌طور معمول این دما بالاتر از دما  مناسب برای رشد باکتری‌ها در غذا است و در بازه بالاتر از ۱۴۰ درجه سانتی گراد می باشد.

برنامه عمل آمدن خمیر: دما را گرم نگه می‌دارد؛ اما درجه حرارت کم است و در این دما   خمیر نان به سرعت به عمل آمده و آماده طبخ می‌شود.

گرم کردن پس‌ماند : این برنامه درجه حرارتی به مواد غذایی مانده، اعمال می‌کند تا بدون سوختن، دوباره گرم شود.

پخت و پز آهسته: در این برنامه با اعمال درجه حرارت کم و پایدار؛ غذا را تا ساعت ها گرم نگه می‌دارد؛ بدون آنکه بسوزد.

فاز آشپزی دومرحله‌ای: با استفاده از این برنامه می‌توانید از دو قابلیت پشت سر هم استفاده کنید.  مثلاً وقتی قصد پخت یک غذا را دارید؛ آون تستر آن را  به مدت ۴۵ دقیقه با حرارت  پایین می‌پزد و سپس غذا پخته شده را، به مدت ۳۰ دقیقه گرم نگه می‌دارد. یعنی شما از دو برنامه به صورت هم زمان استفاده کرده‌اید.

خشک‌کن: یک فن با حرارت خیلی کم برای خشک کردن سبزیجات؛ میوه‌ها و مواد غذایی دیگر.

بخار: برخی آون تسترها دارای یک مخزن آب هستند که می‌توانید آن را پر کرده و از قابلیت بخار پز نیز استفاده کنید.

قابلیت پخت و گرمای یکنواخت

قابلیت گرمای یکنواخت یکی از مهم ترین قابلیت های یک فر می باشد. اگر مدل ساده را انتخاب کنید باید مرتب جای مواد غذایی را تعویض کنید تا همه قسمت های غذا به یک اندازه طبخ شوند، قسمتی خام و قسمتی خیلی برشته نشود. اگر می خواهید مواد غذایی به صورت یکنواخت طبخ شود از فر های فن دار (فناوری کنواکشن) استفاده کنید.

خاموش شدن اتوماتیک

اگر نگران سوختن غذایتان هستید از مدلی استفاده کنید که قابلیت خاموش شدن اتوماتیک دارد. در این صورت وقتی فراموش می‌کنید که آن تستر را خاموش کنید و یا برای آن تایمر بگذارید؛ به محض  ایجاد دود و یا هر  گونه علائم ناشی از حوادث و سوختگی، دستگاه خاموش می‌شود و از بروز حوادث خطرناک و آتش‌سوزی جلوگیری به عمل می‌آورد.

تایمر

در صورتی که نمی‌توانید در ساعت مشخصی دستگاه را خاموش کنید؛ بسته به نوع غذایی که طبخ می‌کنید از تایمر استفاده کنید. در واقع شما تایمر را تنظیم می کنیم، در ساعت مقرر آلارم به صدا در می آید و شما می توانید به سراغ مواد غذایی خود بروید و آنها را از فر خارج کنید.

مشاهده مواد غذایی درون  آون تستر

اکثر دستگاه‌های آون تستر دارای یک درب شیشه‌ای هستند که از این طریق می‌توانید به مواد غذایی درون آن دید داشته باشید، در این صورت وقتی ماده غذایی در حال سوختن بوده یا بیش از حد برشته شده است؛ به سرعت می‌توانید آن را خاموش کنید. علاوه بر این چراغ‌های داخلی این امکان را به ما می‌دهند؛ که با نور بیشتری مواد غذایی در حال طبخ را مشاهده نمایید.

قفسه‌ها:

موقعیت قفسه‌ها و قابلیت جابه‌جایی آن‌ها نیز مهم است. به طور مثال وقتی مهمان دارید  و  قصد دارید یک ظرف بزرگ در آون تستر خود قرار دهید؛ می‌توانید قفسه‌هایی بالایی را برداشته و تنها از یک قفسه با ظرفیت بیشتر استفاده کنید.

سهولت استفاده و تمیز کردن آن

اگر فرها دارای نمایشگری باشد که تنظیمات را به صورت دیجیتال نشان دهد، استفاده از آن آسان تر می شود. همانطور آون توستر نیز مانند بقیه وسایل آشپزخانه باید تمیز شود، از مدل هایی استفاده کنید تمام قسمت های آن به راحتی در دسترس باشد و بتوان آن را تمیز کرد. فرهای جدید نسبت به مدل قبلی خود، آسان تر تمیز می شوند.

هزینه

فرهای فن دار که فرایند طبخ بهتری دارند نسبت به مدل های ساده، هزینه بیشتری دارند. در واقع پاسخ این سوال که شما مایل هستید چقدر پول برای یک آون توستر بپردازید با انتظارات شما از این دستگاه رابطه تنگاتنگی دارد. مثلا فقط می خواهیم با آن غذا گرم کنید؟ اگر این انتظار را از آون توستر خود دارید مدل های ارزان قیمتی در بازار وجود دارد.

 

2 Comments
  1. سارا گفته:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون…

  2. اعظم گفته:

    ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار گذاشتید.مطالب عالی بود.من مدتهاست که دنبال خرید آون توستر هستم.اما دقیقا نمیدونستم که برای خرید باید به چه نکاتی توجه کنم.خدا خیرتون بده

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد