با استفاده از هوش مصنوعی، اشیا پشت دیوار را ردیابی کنید

0 1,035

یک گروه از محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی را ایجاد کرده اند که می تواند حرکات بدن افراد را، حتی زمانی که در پشت دیوار یا هر مانعی هستند، دنبال کند.

این سیستم با استفاده از تجزیه سیگنال های رادیویی، بدن انسان را به صورت دو بعدی نشان می دهد. همانطور که می دانید، نور مرئی به راحتی توسط دیواره ها و اشیاء اطراف مسدود می شود، اما سیگنال های رادیویی (RF) در محدوده WiFi می توانند از چنین موانعی عبور کنند. علاوه بر این، این تکنولوژی، بدن انسان را بازتاب می کنند و شما می توانید بدن و حرکات آن را از پشت موانع ردیابی کنید. این تکنولوژی که RF-Pose نام دارد، تحت مدیریت پروفسور دینا خطابی (Dina Katabi) دانشمند سرشناس آمریکایی در حال توسعه و پیشرفت است.

زمانی که سیگنال های رادیویی، بدن انسان را بازتاب می کنند، یک نقشه حرارتی بر روی صفحه نمایش مربوط به وجود می آید. این نقشه حرارتی در واقع چارچوب بدن انسان را به صورت دو بعدی و مانند تکه های چوب از پشت دیوار یا هر مانعی نشان خواهد داد . زمانی که سیستم وضعیت درست و قابل تشخیصی از بدن انسان را پردازش کرد، تصاویر حرارتی را بر روی صفحه نمایش نشان داده و حرکات آن را بازتاب می دهد، در واقع قادر به تشخیص حرکات بدن از پشت دیوار خواهد بود.

توسعه دهندگان این تکنولوژی قصد دارند از آن برای اجرای قانون، جستجوی و نجات، بازی‌های ویدئویی، آموزش و مراقبت از سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند و مراقبت های بهداشتی استفاده کنند و اذعان دارند که مهم ترین کاربرد این تکنولوژی در بخش پزشکی خواهد بود.

پزشکان می توانند از این تکنولوژی برای جابجایی و درمان بیماران پارکینسون و مولتیپل اسکلروز (MS) استفاده کنند و با مشاهده حرکات آنها از این طریق، مشکلات حرکتی آنها را تشخیص دهند. نسخه های قبلی این فنآوری می تواند چهره ی شخص را در پشت دیوار تشخیص دهد، اما مخترع آن ادعا می کند که این تکنولوژی برای اولین بار؛ علاوه بر تشخیص هویت فرد، نوع حرکات و عکس العمل های فیزیکی او را نشان می دهد. در این تکنولوژی از شبکه های عصبی برای تفسیر تصاویر استفاده می شود، در صورتی که سیستم فرد مورد نظر را در پشت مانع؛ تشخیص داد، این اطلاعات در حافظه او باقی مانده و با احتمال ۸۳ درصد قدرت تشخیص او بدون خطا است.

سیگنال رادیویی که در این تکنولوژی استفاده می شود، شبیه به Wi-Fi است، اما به مراتب قدرت کمتری دارد. بخش مرکزی این دستگاه به اندازه فرستنده رادیویی یک لپ تاپ است و امواج رادیویی را از طریق دیوار عبور می دهد. از آنجایی که قسمت های زیادی از بدن انسان را آب تشکیل داده است، امواج منعکس شده از قسمت های اصلی مانند سر، دست ها، پاها و قسمت های کلیدی به دستگاه باز می گردد تا چهره و اندام فرد منعکس شده و به نمایش در بیاید. در واقع با استفاده از شبکه عصبی به تجزیه و تحلیل سیگنال های رادیویی پرداخته اند که می تواند بدن فرد را تشخیص دهد و سپس یک طرح دینامیک از آن را از پشت دیوار به نمایش بگذارد، طرحی که می تواند در حال حرکت، توقف و ایستادن، نشستن و یا حرکت اندام های خود باشد.

تیم محقق و مخترع این تکنولوژی ترجیح می دهند از این فناوری جدید در مراقبت های پزشکی، بیشتر استفاده کنند که باعث می شود نظارت منفی از طریق دوربین از میان برداشته شود و با استفاده از این تکنولوژی حرکات کلی بیمارن تحت نظر باشد. محققان در حال حاضر در یک مطالعه کوچک و نمونه ای، از این سیستم در بیماران مبتلا به پارکینسون، استفاده کرده اند و با قرار دادن این دستگاه در خانه های بیمار، بدون استفاده از دوربین های نظارتی، افراد را تحت نظر دارند. از آنجا که این تکنولوژی تنها یک تصویر دو بعدی و نمادین از فرد را نشان می دهد از نظر اخلاقی برای این بیماران بهتر است و استرس و اضطراب ناشی از نظارت های شدید در بیماران از بین می رود، زیرا می دانند هیچ دوربینی برای ثبت فعالیت های روزانه آنها در اتاق نصب نیست و تنها حرکات آنها مورد تحلیل و نظارت قرار می گیرد.

این شیوه نسبت به دوربین های ویدئویی سنتی، حالت تهاجمی کمتری دارد، همچنین بیماران مجبور نیستند لباس ها و سنسورهای خاصی را به تن کنند و یا هر چند روز یک بار دستگاه های مورد نظر را شارژ کنند. در این مطالعه ۸ بیمار مبتلا به پارکینسون در مدت زمان ۷ هفته مورد آزمایش قرار گرفتند. تمام داده های تیم، حاکی از میزان رضایت کاربران می باشد و به منظور حفظ حریم شخصی آنها ناشناس و رمز گذاری شده باقی می ماند. در واقع با استفاده از این تکنولوژی نظارت ۲۴ ساعته همراه با تمام جزئیات از روی بیمار برداشته می شود و این حس بهتری در او ایجاد خواهد کرد. این تکنولوژی باعث درک بهتر بیماری خواهد شد و به پزشکان این امکان را می دهد تا دارو ها و درمان خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

علاوه بر این با استفاده از این تکنولوژی افراد سالمند می توانند به صورت مستقل زندگی کنند و امنیت آنها از طریق نظارت بر آنها بیشتر شود. زیرا با استفاده از آن می توانید متوجه شوید فرد سالمند از بلندی و یا پله ها سقوط کرده است و صدمه دیده یا تغییری در الگو فعالیت های بدنی او مشاهده می شود.

استفاده از این تکنولوژی در حال حاضر بسیار محدود است، زیرا هنوز موارد استفاده و مجوز های قانونی آن تعیین نشده و همچنین تنها در محیط های آزمایشگاهی تست شده است. از آنجا که سیگنال های رادیویی که از آن استفاده شده، قدرت محدودی دارند، نمی توانند از طریق دیوارهای ضخیم عبور کنند، به همین دلیل این سیستم دارای نواقصی است که به مرور رفع خواهد شد.

البته این تکنولوژی از نظر امنیتی موجب ناراحتی کاربران شده است و برخی از افراد معتقدند که با استفاده از آن حریم خصوصی افراد از بین می رود. وقتی یک دوربین ویدئویی در یک اتاق نصب می شود شما آن دوربین را مشاهده می کنید و می دانید که در حال ضبط است. اما از این تکنولوژی می توانند خارج از اتاق و بدون آگاهی فردی که درون اتاق است، استفاده کنند و حرکات او را زیر نظر بگیرند. اما سازندگان آن معتقدند که تمام این داده ها و اطلاعات به دست آمده به صورت رمز گذاری شده دسته بندی می شود و بدون رضایت افراد در هیچ زمینه به کار برده نمی شود.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد