ورزش کبدی چیست و فواید ورزش کبدی

0 4,359

ورزش کبدی (Kabaddi) ترکیبی از یوگا و فعالیت‌های فیزیکی است، بازیکنان در ورزش کبدی  از طریق کنترل، تمرکز ذهن و حرکات بدنشان بازی می‌کنند. ورزش کبدی یکی از محدود ورزش‌هایی است که عناصر یوگا را با فعالیت‌های بدنی زیاد ترکیب کرده و از این طریق باعث می‌شود هم ذهن و هم جسم فعال‌شده و رشد کند. این ورزش به‌تازگی در سرتاسر دنیا شناخته‌شده است و حتی در کشورهایی مانند ایالات‌متحده راه یافته است. مزایای غیرقابل انکار و تحسین برانگیزی در این ورزش نهفته است که باعث می‌شود شما هم به سمت آن بروید. در این مقاله‌ می‌خواهیم در مورد فواید شگفت‌انگیز ورزش کبدی حرف بزنیم.

ورزش کبدی چه ورزشی است؟

کبدی یا همان “زو”  که با بکار گیری اصول و قواعد یوگا با حرکات ورزشی مانند کشتی و راگبی درهم‌آمیخته شده است، یک ورزش مهیج و محبوب به‌حساب می‌آید. این ورزش بیشتر در کشورهای ایران، هند و پاکستان رواج دارد. شهرهای مختلف ایران این بازی را به‌صورت تفریحی و با نام مستعار زو و یا به‌صورت حرفه‌ای در باشگاه‌ها انجام می‌دهند.

در این ورزش مهاجمان ۲ تیم درحالی‌که به‌طور مرتب کلمه‌ی “کبدی‌کبدی” را تکرار می‌کنند با انجام حرکات حمله، دفاع و جابه‌جایی، تلاش می‌کنند تا با لمس کردن یا گرفتن یار تیم مقابل بتوانند به بالاترین امتیاز دست یابند. تکرار کلمه کبدی بدون انقطاع و در یک تنفس با صدای واضح، بلند و با کلمه تأیید شده کبدی آهنگ کبدی یا Cant خوانده می‌شود که این تکنیک در واقع مشابه با پرانامایا در یوگا است. پرانامایا در یوگا علم کنترل تنفس براى انتظامات ذهنى است. این کنترل بر روى تمام عملیات تنفسى از قبیل دم، بازدم و حبس تنفس اعمال می‌شود.

انواع ورزش کبدی

بازی کبدی در سبک‌های متنوعی اجرا می‌شود. در واقع این بازی سه نوع دارد که در بخش‌های مختلفی از دنیا در حال اجرا است که در این قسمت به‌صورت مختصر به آن اشاره می‌کنیم:

سانچوانی: در این ورزش  زمین بازی بزرگ‌تر است و بازیکن‌های تیم نیز زیادتر و  ۹ نفر هستند. بازی مثل کبدی در دو تایم ۲۰ دقیقه‌ای اجرا می‌شود و بسیار شبیه به ورزش کبدی است.

جامینی: در این سبک از بازی کبدی از ۹ بازیکن در هر تیم استفاده می‌شود و زمان بازی نیز ثابت نیست. یکی از قانون‌های سختگیرانه این سبک بازی این است که زمانی یک بازیکن به علت خطا می‌سوزد تا زمانی که کل هم تیمی‌های آن  بسوزد؛ باید بیرون از زمین بماند و این کار باعث می‌شود کیفیت بازیکنان افت کند.

آمار:  تعداد بازیکنان در این سبک از کبدی ۹ تا ۱۱ نفر است. فاکتور زمان اهمیت بسیاری دارد و بازیکنی از بازی خارج نمی‌شود و می‌تواند در زمان معین حداکثر کارایی خود را نشان دهد.

قواعد ورزش کبدی

  • در بازی کبدی هر تیم ۱۲ بازیکن دارد که ۷ نفر از آن‌ها جزء بازیکنان اصلی و ۵ نفر دیگر به‌عنوان بازیکن ذخیره هستند.
  • در این بازی محدودیت تعویض وجود ندارد اما باید در تایم اوت پزشکی و تایم مربی انجام شود.
  • این بازی در دو تایم ۲۰ دقیقه‌ای برگزار می‌شود. در صورت تساوی دو تیم در پایان وقت قانونی پنج حمله از سوی دو تیم و اگر باز هم مساوی شدند حمله یک‌به‌یک انجام خواهد شد.
  • وقت استراحت در بین دو نیمه ۵ دقیقه است.

حال که با ورزش کبدی و اصول و قواعد آن آشنا شدید، بهتر است فواید این ورزش مفید را بشناسید و از اهمیت آن آگاه شوید:

ورزش کبدی استقامت بدنی‌تان را زیادتر می‌کند

ممکن است در هنگام بالا رفتن از پله‌ها تنفس‌تان به شماره بیفتد، ورزش کبدی می‌تواند این مشکل را حل کند. درواقع تمرکز این ورزش در استقامت بدنی است. در حین بازی باید برای چند دقیقه نفس نکشید؛ این عمل به‌مرور باعث می‌شود تمام اندام‌های داخلی شما  برای کمک به ریه‌ها فعالیت کرده و قوی‌تر شوند و در نتیجه استقامت بدنی‌تان زیادتر خواهد شد. ورزش کبدی ظرفیت تنفس را بالاتر می‌برد. کنترل تنفس یک عمل قدرتمند در یوگا است و هنگامی که با فعالیت بدنی همراهی شود می‌تواند استقامت بدنی را به میزان زیادی بالا ببرد. از آنجا که فعالیت در بازی کبدی زیاد است، سبب سلامت قلب و بهبود عملکرد آن می‌شود. در نتیجه شما با انجام این ورزش می‌توانید به سلامت قلبی خود نیز کمک کنید.

با ورزش کبدی، عکس‌العمل  و سرعت شما بیشتر می‌شود

بنابراین برای افزایش سرعت و عکس‌العمل خود بهتر است از روی تردمیل پایین بیایید و ورزش‌هایی مانند کبدی انجام دهید. در این بازی شما باید در دفاع و حمله به‌سرعت عکس‌العمل نشان دهید؛ سریع‌تر فکر کنید و استراتژی های ذهنی خود را با سرعت به کار گیرید. همه این فعالیت‌ها در زمانی است که تنفس خود را نگه داشته‌اید. در این شرایط و به‌مرور واکنش و عکس‌العمل های شما بیشتر از قبل خواهد شد و توانایی‌های ذهنی و فیزیکی شما بیشتر می‌شود

در ورزش کبدی چابکی‌تان افزایش می‌یابد

در این بازی لگد زدن، جا خالی دادن و تعارض کردن اندکی قابل‌قبول است و شما باید این مهارت‌های ضروری را یاد بگیرید. شما با گذشت زمان و بازی کبدی می‌توانید این مهارت‌ها را یاد بگیرید. در نهایت این بازی منجر به تقویت عضلات می‌شود و  باعث می‌شود حرکات بدنی سریع و قدرتمندی داشته باشید.

با ورزش کبدی توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان را خواهید داشت

برای افزایش بهره‌وری در کار ممکن است چند فعالیت را به‌صورت هم‌زمان انجام دهیم اما در آن‌ها موفق نشویم. افرادی که می‌توانند چندوظیفه را به‌صورت هم‌زمان انجام دهند کارآمدتر و مؤثرتر هستند. کبدی ورزشی است که در آن چند فعالیت به‌صورت هم‌زمان انجام می‌شود و در واقع نوعی نماد چندوظیفه‌ای است. شما باید بازی کنید، دفاع کنید، از استراتژی‌های برنده شدن تبعیت کرده و در همه حال نفس خود را نگه دارید. همه این فعالیت‌ها به‌صورت هم‌زمان تمرکز شما را زیادتر می‌کند و باعث می‌شود توانایی انجام چندوظیفه هم‌زمان را داشته باشید و در نتیجه کارایی شما زیادتر از قبل شود.

ورزش کبدی تمرکز ذهن را زیادتر می‌کند

بازی کبدی به نوبه خود نیاز به فعالیت‌های حرفه‌ای و مدیریتی دارد؛ فعالیت‌هایی مانند مدیریت بحران، درک ماتریس SWOT و درک استراتژی مخالفان باعث می‌شود به‌مرور مهارت‌های چندگانه زندگی را بیاموزید و از آن در زندگی شخصی و کاری نیز استفاده کنید. این مهارت‌های پیچیده تمرکز ذهن را بیشتر از قبل می‌کند.

با ورزش کبدی عضله و عصب هماهنگی بیشتری خواهند داشت

ازآنجایی‌که در این ورزش سرعت تصمیم‌گیری بالا است، شما باید به‌سرعت شرایط را تحلیل کرده، حرکت‌های حریف را پیش‌بینی کنید و در نهایت به عضلات خود فرمان دهید تا کار درست‌تر را انجام دهند. در این میان نگه داشتن تنفس نیز باعث می‌شود تمام این دستورالعمل‌ها تأثیر بیشتری بر روی بدنتان داشته باشد و به‌مرور هماهنگی بین عصب و عضله شما بیشتر شود.

با ورزش کبدی انعطاف‌پذیری‌تان افزایش خواهد یافت

در این ورزش شما می‌توانید به‌مرور انعطاف‌پذیری بدنتان را نیز بهبود ببخشید. وقتی بدن در حالت انعطاف‌پذیری قرار می‌گیرد، هر مفصل و هر گروه ماهیچه‌ای در بدن در دامنه وسیع‌تری حرکت می‌کنند و در این شرایط عضلات قوی‌تر شده و انجام فعالیت‌های استقامتی راحت‌تر می‌شود.

با ورزش کبدی بدن در حالت کنترل و تعادل قرار می‌گیرد

کنترل و تعادل بدن در ورزش کبدی باعث می‌شود استقامت بدی‌تان بیشتر شود. ورزش کبدی مانند ژیمناستیک باعث می‌شود تا افراد نسبت به فضا اطراف خودآگاهی بیشتری داشته باشند و موقعیت بدنی خود را در شرایط مختلف بهتر درک کنند. در واقع شما در این ورزش از مجموعه‌ای از حرکات پویا، متحرک، ایستا و پایدار استفاده می‌کنید که در نهایت به تعادل و کنترل بدنتان کمک می‌کند.

با ورزش کبدی بر ترس و استرس غلبه می کنید

کبدی ورزشی است که فعالیت‌های یوگا را با یک سری فعالیت‌های شدید فیزیکی ترکیب کرده تا از این طریق بدن را در شرایط بهتری قرار دهد. شما در طول بازی تنفس خود را قطع می‌کنید و با سرعت حمله می‌کنید و یا از تیم دفاع خواهید کرد. این کار به شما قدرتی درونی می‌دهد که با ترس‌ها، ناامیدی‌ها و چالش‌های روبه‌رو مقابله کرده و باقدرت درونی‌تان آن را شکست دهید. این بازی سراسر استرس و اضطراب است بنابراین با گذشت زمان یاد می‌گیرید که برای حداکثر کارایی باید استرس خود را کنترل کرده و با مدیریت درست آن بر بازی غلبه کنید.

با ورزش کبدی به جزئیات بیشتر توجه می‌کنید

این بازی باعث چابکی، افزایش ظرفیت ریه، هماهنگی عضلات، حضور ذهن و عکس‌العمل سریع می‌شود. یک بازیکن باید با توجه به جزئیات و مسائل کوچک و تمرکز، تمام حرکت‌های حریف را پیش‌بینی کند؛ پیش‌بینی کردن شرایط و تمرین در آن باعث می‌شود که سطح درک شما بالاتر رود و در زمان مناسب تصمیمات درست بگیرید. شما در این بازی باید به مسائل ریز و جزئیات دقت بیشتری کنید.

با ورزش کبدی روحیه مصمم و بااراده‌ای خواهید داشت

شما باید در بازی کبدی مزایا و معایب یک حرکت و وضعیت خاص را پیش‌بینی کنید و سریع تصمیم بگیرید. در کبدی، ارگان داخلی، یعنی تنفس، همراه با ارگان‌های خارجی عمل می‌کند و موجب ایجاد ذهنیت صحیح در یک بدن قوی می‌شود که هدف نهایی آن تندرستی است. طبق تحقیقات بازیکنان کبدی دارای روحیه و اراده قوی‌تری بودند و این تکنیک را از طریق ورزش کبدی و در طولانی مدت به دست آورده‌اند. در واقع شما در این ورزش با جدال‌های تن‌به‌تن و امتیاز گیری می‌توانید اعتمادبه‌نفس و خوداتکایی را در خود افزایش دهید و در زندگی شخصی و کاری خود نیز فردی با اعتمادبه‌نفس و بااراده باشید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد