پی‌پال (PayPal) چیست و چگونه کار می‌کند؟

0 770

پی پال (PayPal)، یکی از امن ترین و سریع ترین روش های انتقال پول در فضای اینترنت می باشد. پی پال (PayPal) در سال ۱۹۹۸ توسط پیتر تیل و مکس لوچین (Petel Theil & Max Levchin ) راه اندازی شد، در واقع پی پال (PayPal) یک روش راحت و قابل اعتماد برای انتقال پول آنلاین است.

چرا پی‌پال (PayPal) خیلی محبوب است؟

پی پال (PayPal) سه مزیت عمده ارائه می دهد:

۱- این روش به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین یک آشنایی قوی و اعتماد قابل توجهی در مورد سرویس پی پال (PayPal) وجود دارد.

۲- این روش بسیار راحت است، چیزی که همه افراد باید بدانند این است که در سرویس پی پال (PayPal) برای انتقال پول به آدرس ایمیل شخصی نیاز دارند.

۳- در این روش اطلاعات بانکی و کارت اعتباری فرد از طرف دیگر پنهان می ماند.

سرویس پی‌پال (PayPal) چگونه کار می‌کند؟

پی پال (PayPal) به افراد اجازه می دهد تا پول خود را به آدرس ایمیل هر فرد دیگری اسال کنند در حالی که همزمان اطلاعات بانکی و کارت اعتباری هر یک از طرفین را پنهان نگه می دارد. این رویکرد برای خرید کالاها از غریبه ها و انتقال پول به دوستان و خانواده ایده آل است.

پی پال (PayPal) به عنوان دارنده واسطه پول همانند یک سرویس سپرده گذاری عمل می کند. پی پال (PayPal) تضمین می کند تا خریداران و فروشندگان اطمینان حاصل کنند که پول و یا کالاهای خود را در صورت عدم معامله می توانند بازیابی کنند.

مهمتر از همه: هر دو طرف می توانند از تشریفات اداری و برخورد مستقیم با بانک ها و ارائه دهندگان کارت اعتباری اجتناب کنند.

الزامات پی‌پال

هیچ چیز ضروری برای تکنولوژی ویژه یا مجوز کسب و کار برای ارسال یا دریافت پول از طریق پی پال وجود ندارد. شما فقط به موارد زیر نیاز دارید:

۱- یک آدرس ایمیل معتبر
۲- یک کارت اعتباری معتبر یا حساب بانکی

پی پال (PayPal)

پی‌پال (PayPal) چگونه پول می‌گیرد؟

پی پال (PayPal) به عنوان یک کارگزار مالی واسطه، سود خود را با شارژ کردن یک درصد از پولی که به شما انتقال می دهد، به دست می آورد.

– پی پال (PayPal) برای خریداران کالا رایگان است. هنگامی که خریدار یک حساب پی پال (PayPal) ایجاد می کند، هیچ هزینه ای برای ارسال پول به فروشنده پرداخت نمی کند. این وجوه از کارت اعتباری کاربر یا حساب بانکی یا هر دوی آنها حذف می شود. PayPal از خریداران برای ارسال پول هزینه ای دریافت نمی کند.

– پی پال (PayPal) فقط برای دریافت پول، عوارض دریافت می کند. هربار که فرد می خواهد پولی دریافت کند با استفاده از یک فرمول اضافی عوارض دریافت می کند. نرخ آن بین ۱.۹ و ۲.۹ درصد متغیر است.

– گاهی اوقات پی پال (PayPal) برای ارسال پول به یک دوست یا اعضای خانواده عوارض می گیرد. اگر از حساب بانکی یا حساب پی پال (PayPal) خود برای ارسال پول استفاده می کنید و گیرنده یک فروشندۀ ثبت شده در پی پال (PayPal) نیست، پس هیچ هزینه ای برای ارسال یا دریافت وجه وجود ندارد.

– پی پال (PayPal) برای ارسال پول به دوستان یا اعضای خانوادۀ خارج از کشور عوارض می گیرد. انتظار می رود که این عوارض تقریبا ۲ درصد باشد.

– اگر پول را از طریق کارت اعتباری خود به دوستان یا خانواده خود ارسال می کنید، پی پال (PayPal) به شما پول اضافه می کند.

انواع حساب‌های پی‌پال (PayPal):

به طور کلی سه نوع حساب پی پال وجود دارد: حساب بیزینس، حساب شخصی و حساب پریمیر.
حساب بیزینس (Businees): این حساب مخصوص تجار و شرکت هایی است که کارهای تجاری بزرگی را اداره می کنند.
حساب شخصی (Personal): پایین ترین سطح حساب در پی پال (PayPal) می باشد که برای اشخاص حقیقی و تراکنش های پایین است.
حساب پریمیر (Primier): تقریباً شبیه حساب های شخصی است اما امکانات دیگری از جمله دریافت کارت اعتباری، کارت بانکی و حساب بانکی را نیز ارائه می دهد.

سه کاربر عمده PayPal وجود دارد:

– برای خرید آنلاین: مثلا می خواهید از یک فروشگاه اینترنتی یک جفت کفش یا یک دستگاه قهوه ساز سفارش بدهید. پی پال (PayPal) یک جایگزین مناسب برای استفاده از کارت اعتباری است، زیرا می توانید از پخش کردن اطلاعات کارت خود در فضای آنلاین جلوگیری کنید.

– برای پرداخت اشتراک آنلاین: اگر یک سرویس اشتراک آنلاین دارید و باید ماهانه آن را پرداخت کنید، پس پی پال (PayPal) یک انتخاب خوب است. شما حتی می توانید پی پال (PayPal) را به جای کارت اعتباری خود قرار دهید.

– برای ارسال پول به دوستان یا خانواده:اگر از کسی پول قرض گرفته اید و می خواهید پول او را پس دهید، یا فرزندتان در خارج از کشور است و می خواهید به او پول انتقال دهید می توانید از پی پال (PayPal) استفاده کنید.

پی پال (PayPal)

نکاتی درباره پی‌پال (PayPal)

هنگام استفاده از سرویس پی پال (PayPal) مانند هر سرویس آنلاین دیگر تخفیفات و قیمت هایی وجود دارد که باید پرداخت کنید.

۱- نرخ مکالمه ارز در سرویس پی پال (PayPal) بسیار گران است. برای مثال اگر برزیلی یا مکزیکی هستید و می خواهید از یک فروشنده آمریکایی خریداری کنید، نرخ های مبادله ای که سرویس پی پال (PayPal) تعیین می کند نه تنها گران تر از اکثر بانک ها است، بلکه پی پال (PayPal) همچنین شما را به پرداخت ۲ درصد جریمه نیز مجبور می کند تا پول شما را به واحدِ پولی آن کشور تبدیل کند.

۲- سرویس پی پال (PayPal) در مورد خطر تقلب بسیار حساس است و اگر مشکوک به هرگونه سوء رفتاری باشید، به سرعت حساب کاربری تان را مسدود می کند. اگر پی پال (PayPal) هر گونه خطری احساس کند، صندوق های خود را فریز می کند و هفته ها به شما اجازه فعالیت نمی دهد تا هرگونه اتهام را رد کنید.

۳- پشتیبانی تلفنی پی‌پال (PayPal) می تواند ضعیف باشد. در حالی که بسیاری از کاربران از تماس تلفنی خود پشتیبانی بسیار خوبی دریافت کرده اند، بسیاری از کاربران دیگر گزارش می دهند که این سرویس پیشتیبانی ضعیفی دارد.

۴- پی پال (PayPal) گران‌تر از بسیاری از گزینه های دیگر است: برای مثال، Interac e-transfer برای برخی از انتقال های بین المللی کمی ارزان تر است.

۵- برخی مشتریان پی پال (PayPal) را متهم کرده اند که از مشتریان خود بهره بیش از حدی دریافت می کند. در حالی که این اتهامات به سرعت توسط بازپرداخت به مشتریان حل شد، اما این یک کارنامه سیاه در شیوه های کسب و کار گذشتۀ پی پال (PayPal) به حساب می آید.

ارسال پول (Send Payment/Send Money) به دیگر حساب‌های پی‌پال

شما از طریق پی پال می‌توانید به سایر حسابهای پی پال (PayPal) پول انتقال دهید و به عبارت دیگر برای آنها پول ارسال کنید. این کار مشابه با همان کاری است که در رابطه با حساب های بانکی خود در ایران تحت عنوان کارت به کارت، حواله بانکی، پایا و ساتنا انجام می دهید.
برای ارسال پول در پی پال (PayPal) به تنها چیزی که نیاز دارید، آدرس ایمیلی است که اکانت پی پال طرف مقابل با آن ساخته شده است که به آن PayPal Account یا PayPal ID گفته می شود.
حداکثر مبلغ یک تراکنش در پی‌پال می تواند ۱۰,۰۰۰ دلار آمریکا یا معادل تقریبی آن به سایر ارزها باشد. به عنوان مثال سقف یک تراکنش در پی پال ۸,۰۰۰ یورو یا ۱۲,۵۰۰ دلار کانادا است. همچنین برای انجام این کار پی پال (PayPal) کارمزد بین ۲.۵ تا ۴ درصد را محاسبه می کند و از مبلغ انتقال داده شده کسر می کند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد