چرا باید از دستگاه بخور استفاده کنید؟

0 1,115

مرطوب کردن هوای داخل خانه با یک دستگاه بخارساز یا بخور سرد نه تنها یک راه موثر برای ایجاد زندگی راحت تر است، بلکه می تواند نقش مهمی در سلامتی اعضای خانه داشته باشد. در مطلب زیر ده دلیل بیان شده است که نشان می دهد چرا باید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در داخل خانه یا دفتر خود استفاده کنید. با ما همراه باشید:

۱. پوست و لب‌ها را مرطوب می‌کند

هوای خشک می تواند اثرات ناخوشایندی بر پوست داشته باشد. زمانی که حرارت هوا افزایش می یابد، یا زمانی که آب و هوا خشک می شود و سطح رطوبت به ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند، رطوبت پوست از بین می رود. این وضعیت منجر به تضعیف، خشکی، خارش و ایجاد لکه های پوستی می شود.
پوست دست، غدد چربی کمتری نسبت به سایر قسمت های بدن دارد به همین دلیل هنگام کاهش رطوبت آسیب پذیرتر می شود. لب ها نیز از پوست منحصر به فردی تشکیل شده اند، بنابراین به راحتی در هوای خشک، رطوبت خود را از دست می دهند و خشک می شوند. اگر لبخند نزنید، لب هایتان ممکن است به راحتی خشک شوند و ترک بخورند. اگرچه لوسیون دست و کرم مرطوب کننده می تواند رطوبت از دست رفته را به پوست بازگرداند، اما داشتن دستگاه بخور سرد در خانه به طور طبیعی پوست را آبرسانی می کند. این دستگاه نه تنها کمک می کند علائم رایج خشکی پوست را کاهش دهید، بلکه مزایای بسیاری نیز ارائه می دهد.

۲. از گلو و تارهای صوتی آن محافظت می‌کند

هنگامی که در معرض هوای خشک قرار می گیرید، ممکن است تارهای صوتی بدن خشک و خراشیده شوند. اگر این شرایط به مدت طولانی باقی بماند گلویتان تحریک می شود و صدای خود را از دست می دهید. این دستگاه به خصوص زمانی کاربرد دارد که در معرض آنفولانزا یا ویروس قرار گرفته اید. دستگاه مرطوب کننده هوا یک ابزار موثر برای مبارزه با خروسک است. خروسک، ویروسی است که در دوران کودکی سبب التهاب راه های هوایی می شود و منجر به سرفه و خفگی می شود. حفظ سطح مطلوب رطوبت می تواند به خیس کردن و چرب کردن گلو کمک کند. این ویژگی به نوبه خود خشکی را به حداقل می رساند زیرا خشکی می تواند باعث التهاب ریه و گلو شود.

۳. سینوس‌ها را تسکین می‌دهد

رطوبت پایین برای خشک کردن عبور سینوسی خوب نیست. این احساس زمانی اتفاق می افتد و بدتر می شود که به ناراحتی بینی، فشار سینوسی، سردرد و حتی خونریزی منجر شود. برخلاف آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند، رطوبت یک راه طبیعی برای پاکسازی بینی می باشد. هنگامی که بینی خشک می شود، هوای مرطوب به سیال بودن جریان مخاطی کمک می کند و باعث می شود بینی از گرفتگی رهایی پیدا کند.
داشتن سطح مطلوب رطوبت در هوا نه تنها به تسکین سینوس ها کمک می کند، بلکه باعث کاهش گرفتگی بینی و خونریزی هم می شود.

۴. گسترش میکروب‌های آنفلوانزا را متوقف می‌کند

استفاده از مرطوب کننده کمک می کند تا از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری کنید. آکادمی ملی علوم معتقد است که یک ارتباط قوی بین هوای خشک و انتقال ویروس آنفولانزا وجود دارد. محققان دریافتند هنگامی که مقدار رطوبت در هوا کاهش پیدا می کند، ویروس آنفلوانزا بیشتر از همیشه زنده می ماند. اگر در طول فصل آنفلوآنزا از دستگاه بخور استفاده کنید، محیطی ایجاد می کنید که برای زنده ماندن آنفلوآنزا مناسب نیست، بنابراین احتمال ابتلا به آنفلوآنزا کاهش می یابد.
البته، بسیاری از چیزهای دیگر نیز به جلوگیری از آنفولانزا کمک می کنند و باید آن ها را روزانه انجام دهید. بدیهی است که شستن دست ها یکی از این موارد است.

۵. علایم شایع بیماری را کاهش می‌دهد

اگر سرما خوردگی یا آنفولانزا دارید، دستگاه بخور می تواند به کاهش بسیاری از علائم ناخوشایند کمک کند. این علائم ممکن است شامل مشکلات تنفسی، خشک شدن بینی و گلو درد باشد. درمان این عوارض با خنک کننده یا دستگاه بخور، نه تنها کمک می کند تا استراحت کافی داشته باشید، بلکه زمان بازسازی بدن را نیز افزایش می دهد.

۶. مویچه بینی را سالم نگه می‌دارد

رطوبت دهنده ها کمک می کنند تا مویچه بینی سالم و موثر باشد. این رشته های سلولی و میکروسکوپی در داخل حفره بینی قرار دارند و به عنوان اولین خط دفاع در برابر بسیاری از بیماری ها عمل می کنند. زمانی که نفس می کشید، مویچه و مخاط داخل بینی باعث می شوند تا آلودگی های شناور معلق در هوا وارد بدن نشوند. این ممکن است شامل گرد و غبار، کپک قارچی و انواع ذرات دیگر باشد که نمی خواهید وارد ریه شوند. هنگامی که هوای دم خشک است، مویچه بینی نمی تواند در کار خود موثر عمل کند.

۷. خروپف را کاهش می‌دهد

بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که هوای خشک می تواند خروپف را افزایش دهد. این وضعیت به این دلیل اتفاق می افتد که رطوبت ناکافی سبب گلودرد و غضروفی شدن بینی می شود. هنگامی که هوای محیط خشک است، حرکت هوا از طریق بینی محدود می شود. این باعث تنفس از راه دهان و خرخر کردن می شود. سطح مطلوب رطوبت در هوا می تواند خشکی را کاهش دهد و در نهایت خروپف را کم کند.

۸. به گرم شدن خانه کمک می‌کند

با وجود این دستگاه احساس می کنید هوای گرم خانه، گرمتر می شود. در واقع هوای گرم تمایل به احساس رطوبت دارد. داشتن یک رطوبت ساز در زمستان، به حفظ درجه حرارت کمک می کند، بدون اینکه فشار زیادی روی بخاری ایجاد شود.
هنگامی که درجه حرارت شروع می شود، هر دوی این وسایل را در کنار هم قرار دهید.

۹. به گیاهان نیز رطوبت می‌دهد

تنها انسان ها نیستند که از هوای مرطوب استفاده می کنند. در واقع، بسیاری از خانه ها دارای گیاهان زیبایی هستند که در محیط هایی با رطوبت زیاد رشد می کنند. هنگامی که هوا بیش از حد خشک می شود، برای گیاهان نیز مشکلاتی از جمله ریزش برگ و خشک شدن برگ اتفاق می افتد. بدیهی است، این موارد بستگی به نوع گیاهان موجود در خانه دارد، اما با استفاده از یک مرطوب کننده و دستگاه بخور به گیاهان فرصتی برای رشد بهتر می دهید.

۱۰. از مبلمان و کف‌های اتاق محافظت می‌کند

عناصر چوبی مانند تخت و مبلمان به نوسانات رطوبت واکنش نشان می دهند. هنگامی که اقلام چوبی بسیار خشک می شوند، ممکن است بشکنند. اگر سطح مطلوب رطوبت را حفظ کنید، از انعطاف پذیری و یکپارچگی مبلمان چوبی نیز محافظت می کنید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد