چطور بوی بد دهان را از بین ببریم؟

0 1,608

بوی بد دهان مشکلی ناخوشایند است که بسیاری از مردم در طول زندگی خود آن را بارها تجربه می‌کنند، این مشکل هم برای فرد و هم اطرافیان او آزاردهنده است.

بوی بد دهان در ساعات اولیه صبح بیشتر است، و این به دلیل وجود باکتری در دهان، در ساعات شب و عدم ورود هوا و بزاق در هنگام خواب است. خوردن غذاهای خاص مانند پیاز، سیر و مواد غذایی با طعم تلخ نیز می‌تواند بوی بد دهان را بیشتر کند. البته در برخی موارد می‌توانید با مسواک کردن و انواع آدامس‌ها بوی دهان را از بین ببرید. اما در برخی موارد با این راهکارها بوی دهان از بین نمی‌رود. بنابراین اگر مشکل شما حادتر است و با مسواک و آدامس حل نمی‌شود بهتر است به دنبال راهکارهای دیگر باشید. شما به‌راحتی می‌توانید با تغییر شیوه زندگی و درمان‌های طبیعی از بوی بد دهان خلاص شوید.

مهم‌ترین دلیل بوی بد دهان عدم تعادل باکتریایی در دهان است. اولین راهکار این است که به پزشک مراجعه کرده و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص میزان سولفید نفس خود را اندازه‌گیری کنید. سه ترکیب گوگرددار متیل مرکاپتان، سولفیدهیدروژن، دی متیل سولفید مسئول بیش از۹۰% بوی بد دهان است.

در خانه نیز می‌توانید این روش را به‌صورت سنتی انجام دهید. یک تکه گاز استریل بردارید و بر روی زبانتان بکشید، اگر رنگ گاز استریل زرد شد میزان سولفید در بدن شما زیاد است. سولفیدها باعث به وجود آمدن بوی بد دهان می‌شوند.

اما با چه راه‌هایی این بوی بد را از بین ببریم.

  1. مسواک زدن

همیشه مسواک بزنید و این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید. چکاب دندان‌ها هر ۶ ماه یک‌بار ضروری است. گاهی اوقات بوی بدن دهان به دلیل پوسیدگی‌های پنهان، پروتزهای مشکل‌دار، آبسه، بیماری‌های لثه و … است.

  1. در هنگام مسواک زدن، زبان خود را نیز تمیز کنید

رفع بوی بد دهان

بالای زبان محلی است که باکتری‌ها دوست دارند در آنجا تجمع کنند، فعالیت آن‌ها در این ناحیه باعث بوی بد دهان خواهد شد. با نوشیدن آب می‌توانید این مشکل را رفع کنید. در هنگام مسواک زدن، روی زبان خود را نیز تمیز کنید و یا از اسکراب های مخصوص زبان استفاده کنید.

  1. نوع غذای شما نیز اهمیت دارد.

رفع بوی بد دهان

غذاهای تازه مثل میوه، سبزیجات، سیب، کاهو، گلابی و خیار دهان را تمیز می‌کند و همچنین با ایجاد آنتی اکسیدان‌ها باعث سلامتی دهان و دندان‌های شما می‌شود.

  • گیاهان طبیعی

یک راه دیگر برای درمان بوی بدن دهان استفاده از گیاهان طبیعی است، شما می‌توانید مقداری جعفری خام را بجوید تا بوی بد دهان شما از بین برود و یا از چای سیاه، چای سبز و انواع دمنوش‌های گیاهی مانند چای نعنا نیز استفاده کنید. مصرف ۳ تا ۵ لیوان چای گیاهی در روز می‌تواند به کاهش بوی بدن دهان کمک کند.

  • دارچین

دارچین دارای اثر ضد میکروبی است. همچنین در برخی از مطالعات اثبات‌شده است که با باکتری‌های دهانی مبارزه می‌کند و علاوه بر این مزایای گوارشی و تنفسی نیز دارد، بنابراین چای دارچین یک گزینه خوب محسوب می‌شود.

  • آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یک عصاره طبیعی ضد قارچ و ضد باکتری است. تحقیقات نشان داده‌اند که از آن می‌توانید به‌عنوان یک دهان‌شویه خوب و طبیعی استفاده کنید، این ماده تا میزان زیادی به کاهش پلاک کمک می‌کند. همچنین باعث ایجاد کلاژن می‌شود. شما می‌توانید به‌آسانی دهان‌شویه آلوئه‌ورا درست کنید، آب را به جوش بیاورید و بعد از سرد شدن یک قاشق ژل آلوئه‌ورا به آن اضافه کنید.

  • روغن ضروری نعنا

این روغن دارای خواص ضد میکروبی است که برخی از باکتری‌ها را در داخل و بیرون بدن مهار می‌کند. اندازه ۱-۲ قطره از روغن نعنا را با آب مخلوط کرده و آن را در دهان خود را برای ۳۰ ثانیه بچرخانید.

  • روغن علف لیمو

روغن علف لیمو نیز برای کاهش بوی بد دهان بسیار مناسب است، شما حتی می‌توانید پوست لیمو را اندکی بجوید تا بوی بد دهان رفع شود.

  • روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس به علت توانایی آن در کاهش تولید موکوس شناخته‌شده است. همچنین قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، التهاب را کم کرده و به‌عنوان آنتی اکسیدان، ضد میکروبی و ضد درد عمل می‌کند.

  • اسانس گل میخک

روغن گل میخک حاوی ترکیبات ضد قارچی و ضد میکروبی است که علیه باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان و مشکلات گوارشی می‌شوند، فعالیت می‌کند. شما می‌توانید چند قطره از روغن گل میخ به آب اضافه کرده و به‌عنوان یک درمان خانگی برای بو دهان استفاده کنید

  • روغن پرتقال

روغن پرتقال از سطح بیرونی پوسته‌ی پرتقال کشیده می‌شود. این محصول به دلیل خواص ضد بوی آن شناخته‌شده است. روغن پرتقال حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که با میکروب‌های مضر دهان مبارزه می‌کنند.

  1. علت را در رژیم غذاییتان بیابید

رفع بوی بد دهان

درصورتی‌که اضافه‌وزن دارید و از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده می‌کنید، ممکن است به بوی بد دهان مبتلا شوید؛ چنین رژیم‌هایی باعث آزاد شدن مواد مضری می‌شود که از طریق تنفس از دهان خارج می‌شود و درنتیجه به بوی بد دهان منجر خواهد شد.

از رژیم‌های غذایی که بیش‌ از حد پروتئین‌دار هستند، اجتناب کنید. مصرف بیش‌ازحد شیر، پنیر، گوشت قرمز یا ماهی، در تولید بوی بد دهان مؤثر هستند.

  1. آدامس‌های بدون قند بجوید

رفع بوی بد دهان

آدامس باعث افزایش بزاق دهان شده و باکتری‌ها را از بین می‌برد، البته بهتر است از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید، زیرا شکر باکتری را جذب کرده و شرایط را بدتر می‌کند. به‌جز آدامس بدون قند، سعی کنید از نوشیدنی‌های شیرین نیز اجتناب کنید و به‌جای آن از چای و قهوه استفاده کنید.

  1. آب زیاد بنوشید

از دست دادن آب بدن نیز باعث بوی بد دهان خواهد شد. بنابراین بهتر است مصرف آب خود را افزایش دهید. سعی کنید در طول روز آب بخورید و تنها نوشیدن آن را به وعده‌های غذایی موکول نکنید، این کار دهان شما را پاک کرده و بوی بد آن را کاهش می‌دهد.

  1. در برخی موارد داروهای مصرفی باعث بوی بد دهان می‌شوند

اگر به‌صورت مقطعی مشکل بوی دهان را دارید ممکن است این بوی بد ناشی از مصرف دارو باشد. برخی داروهای فشارخون، آلرژی و افسردگی باعث بوی دهان می‌شوند. دهان خشک‌شده و بزاقی وجود ندارد درنتیجه باکتری‌ها زیادتر می‌شود و دهانتان بو می‌گیرد. با پزشکتان صحبت کنید و از او کمک بخواهید.

  1. از شوینده‌های دهان استفاده کنید
  2. آب‌نمک ولرم

آب‌نمک ولرم نیز می‌تواند از بوی بد دهان جلوگیری کند و مانع از پیشرفت آن شود. آب‌نمک در دهان، از ایجاد محیط قلیایی جلوگیری کرده و مانع از رشد میکروب‌ها خواهد شد و از این طریق بوی بدن دهان را از بین می‌برد.

  1. شاید مشکل گوارشی دارید

ممکن است بوی بدن دهانتان ناشی از سیستم گوارشی‌تان باشد. ورم معده، مری، رفلاکس اسید معده، زخم معده یا اختلال در ترشح آنزیم‌های گوارشی باعث بوی بدن دهان می‌شوند و منجر به اسیدی شدن و سوزش معده خواهند شد که اصلاً خوشایند نیست. بنابراین به پزشک مراجعه کنید و با مصرف آنزیم‌های گوارشی می‌توانید مشکلتان را تا حدود زیادی برطرف نمایید.

  1. تنفس از راه دهان

رفع بوی بد دهان

بین بوی بد دهان و کمبود اکسیژن رابطه تنگاتنگی وجود دارد. همان‌طور که اشاره کردیم خشک شدن دهان باعث بوی بد آن خواهد شد. بنابراین وقتی شما از راه دهانتان نفس می‌کشید، دهانتان خشک‌شده و بوی دهانتان بیشتر خواهد شد. همه ما ممکن است در طول خواب، از راه دهان نفس بکشیم و به همین دلیل در صبح‌ها دهانمان بو می‌دهد. با این‌ حال بسیاری از کودکان در طول روز نیز با دهان نفس می‌کشند و درخطر پوسیدگی‌های دندانی و بوی بد دهان هستند. بنابراین باید تنفس از راه بینی را یاد بگیرید. بهتر است با یک با متخصص خواب، دندان‌پزشک یا ENT مشورت کنید، آن‌ها می‌توانند روش‌های خوب و کاربردی را به شما معرفی کنند.
تمرین تنفس از راه بینی: زبان خود را به بالای بام دهان و پشت دندان‌های جلو خود نگه‌دارید. از راه بینی نفس بکشید و هوا را ۳ ثانیه داخل و ۴ ثانیه بیرون بدهید و این کار را برای ۲ تا ۳ دقیقه در روز به‌صورت مستمر انجام دهید.

  1. ورزش کنید

 ورزش و تمرینات روزانه به افزایش میزان گردش خون کمک می‌کند و باعث افزایش گردش سلولی در کل بدن خواهد شد و با ایجاد شرایط مساعدتر، مانع از بوی بد دهان می‌شود. ورزش برای سلامتی کلی بدنتان نیز مهم است.

  1. استرس بوی دهان شمارا شدیدتر می‌کند

یکی از راه‌های طبیعی برای کاهش بوی بد دهان، کنترل استرس است. استرس مزمن می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما آسیب وارد کند، و بدن شما را در برابر مشکلات محیطی ناتوان کند. علاوه بر این استرس باعث بوی بد دهان خواهد شد. استرس باعث افزایش فعالیت غددی عرقی خواهد شد و این ترشحات با باکتری‌هایی که در بدن شما به وجود می‌آورند به بوی بد دهان منجر می‌شوند.

 

منبع:
www.davisanddingle.com
بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانیم: راهنمای خرید مسواک برقی و معرفی بهترین‌های آن
بیشتر بخوانیم: دلایل خشکی دهان و رفع آن
بیشتر بخوانیم: دلایل درد معده چیست و چگونه آن را بهبود بخشیم

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد