چرا بخارشوی بخریم؟ معرفی بهترین بخارشوی‌های بازار

راهنمای خرید بخارشوی

9 38,339

بخارشوی‌ها امروزه نقش مهمی را در نظافت سطوح مختلف ایفا می‌کنند. این دستگاه به ظاهر پیچیده از مکانیزم ساده‌ای برای تولید بخار و تمیز کردن سطوح استفاده می‌کند.

بخارشوی چیست؟

بخارشوها از ترکیب بخار آب و در بعضی از مدل‌ها مواد شوینده به همراه مکش بسیار قوی برای تمیز کردن سطوح، فرش و موکت استفاده می‌کنند. برخی از بخارشوها دارای سری‌های متعدد بوده که معمولا برای تمیز کردن سطوح مختلف، مبلمان، پله‌ها، شیشه‌ی اتومبیل و لوازم داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر بخارشوی های موجود در بازار مشابه یکدیگر هستند و غالبا دارای سری‌های مختلفی از قبیل برس چرخان، برس فلزی و سری حوله‌ای برای تمیز کردن انواع مختلفی از سطوح هستند. سیستم گرمایش داخلی بخارشو‌ها که از یک بخش تشکیل شده وظیفه‌ی تبدیل آب موجود در مخزن به بخار (بخار با دما و فشار بالا) را برعهده دارد.

مزایای استفاده از انواع بخارشوی

  • در صورت استفاده از بخارشوی دیگر نیازی به شوینده‌های سمی ندارید.
  • به دلیل حذف شوینده‌های سمی، هم هزینه خرید این شوینده‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم سلامت شما تهدید نمی شود.
  • در شست و شو سنتی ممکن است بر روی سطح مورد نظر، مقداری مواد شوینده سمی باقی مانده و برای افراد خانه و حیوانات خانگی خطرناک باشد.
  • سطح مورد نظر به سرعت و بسیار تمیز می‌شود و هیچ گونه لکه‌ای ندارد.
  • علاوه بر تمیزی، میکروب‌های موجود بر روی این سطوح از بین می‌روند.
در بورسیکا بخوانید: چرا بخارشوی بخریم

 

اکثر امکاناتی که اخیرا به بخارشوی‌ها اضافه شده جنبه تزئینی داشته و در عمل کاربرد چندانی ندارد، پس بهتر است پولی که می‌خواهید برای خرید آن بپردازید را برای امکانات کاربردی خرج کنید، به طور مثال برخی از مدل های تی بخارشوی، بر روی سری آن یک چراغ تعبیه شده تا در مکان های تاریک بتوانید سطح مورد نظر را ببینید، که این قابلیت آنقدر ها هم مهم و کاربردی به نظر نمی رسد که بخواهید بابت آن پول اضافه پرداخت کنید.

در ادامه مقاله به نکات مهمی که در رابطه با انتخاب یک بخارشوی باید به آن‌ها دقت کرد، اشاره می‌کنیم:

انواع بخارشوی‌های موجود در بازار

بخارشوی در انواع مختلفی در بازار وجود دارد که بسته به نوع نیاز و بودجه‌تان می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. این وسیله کاربردی در  چند مدل  بخارشوی دستی، تی بخار، بخارشوی مکش‌دار و بخارشوی چندمنظوره ارائه می‌شود.

تی بخارشوی:

به بخار شوهایی که سری (دسته) آن به بدنه متصل است، اصطلاحا تی بخارشوی گفته می‌شود. تی بخارشوی وسیله‌ای شبیه به جاروبرقی است. در طراحی آن از دسته‌بلندی استفاده شده است و یک مخزن بر روی دسته و یا به صورت جداگانه دارد. این بخارشوها به‌صورت شارژی و برقی تولید می‌شوند که هرکدام از آن مزایا و معایب خاص خودش را دارد. برای مثال در نوع شارژی آن می‌توانید بدون نیاز به پریز برق تمام سطوح را تمیز کنید و این مکان محدود به داخل خانه نمی‌شود. اما بعد از چند دقیقه استفاده، مجبور هستید آن را شارژ کرده و چند دقیقه‌ای را برای شارژ باتری آن وقت بگذارید. این مدل بخارشوها برای تمیز کردن سطوح  سنگی، سرامیک و پارکت طراحی شده‌اند و شما نمی‌توانید از آن برای تمیز کردن اجاق‌گاز، شیشه‌ها و پنجره استفاده کنید.

بنابراین درصورتی‌که عمده نیاز شما به بخارشوی، برای تمیز کردن سطوح کف زمین (سنگ، سرامیک و پارکت) است، بهتر است تی بخار را انتخاب کنید تا در هنگام تمیزکاری کف زمین، به کمرتان آسیب کمتری وارد شود و یک بخارشوی مقرون به صرفه داشته بشید.

بخارشوی دستی:

این بخارشوی جمع جورتر است، بخارشوهای دستی وزن کم‌تری دارند و معمولاً به‌صورت شارژی کار می‌کنند. برندهای مختلف این نوع بخارشوی را با وسایل جانبی متنوع‌تری ارائه می‌دهند، بنابراین در هنگام خرید به وسایل همراه آن دقت کنید. شما می‌توانید از بخارشوی دستی برای تمیز کردن دیوارها، در، اجاق‌گاز، پنجره و شیشه، سینک، سرویس بهداشتی و قسمت‌های کوچک در دسترس استفاده کنید. البته با توجه به جثه کوچک‌تری که دارد مخزن آب آن نیز کوچک‌تر است و توان کمتری نسبت به دو مدل دیگر دارد. بنابراین اگر نیاز شما به بخارشوی به این موارد محدود می‌شود و کف خانه‌تان از سرامیک و سنگ نیست و با موکت و فرش پوشانده شده است، بهتر است سراغ بخارشوی های دستی بروید.

در بورسیکا بخوانید: نکاتی که برای استفاده از بخارشوی باید بدانیم

 

بخارشوی چند منظوره (چندکاره):

این نوع از بخارشوها دارای ابزار مختلف و سری‌های متعدد جهت پاک کردن سطوح هستند، مثلاً برای تمیز کردن کف زمین یک سری بزرگ و تی مانند دارد و در صورت تمیز کردن گاز و سینک می‌توانید سری کوچک‌تر و  مناسب‌تری را انتخاب کنید. درواقع با این بخار شوی می‌توانید تمام قسمت‌های خانه را تمیز کنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که مدت زمانی که این دستگاه بتواند آب را به جوش آورده و بخار تولید کند، نسبت به دو مدل دیگر بیشتر است و اندازه آن بزرگ‌تر و جاگیرتر می‌باشد. این بخارشوی انتخابی کامل برای پاک کردن لکه ها از هر سطحی است. بخارشوی چند منظوره، دارای تنظیماتی از قبیل تنظیم ارتفاع دسته، تنظیم و کنترل فشار بخار آب برای فرش، موکت، شیشه و سرامیک است. لوازم جانبی که همراه این دستگاه عرضه می‌شود آن را به یک غول وسایل نظافتی خانگی تبدیل می‌کند.  بخار شوی چند منظوره یک دستگاه بزرگ‌تر و جاگیرتر است، قیمت آن نیز در مقایسه با دو مدل قبلی بیشتر می‌باشد.

بخارشوهایی که لوازم جانبی و سری های مختلفی دارند، اغلب برای تمیز کردن فرش‌، دیوار و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بخارشوی مکش‌دار:

این نوع از بخارشورها دارای دو مخزن مجزا بوده که مخزن اول مخصوص آب تمیزی است که به بخار تبدیل می‌شود و مخزن دوم آب کثیف جمع آوری شده از سطوح را در خود جای می‌دهد. بخارشوی با استفاده از قدرت مکش، آب کثیف تولید شده را داخل مخزن جمع آوری کرده و بدین ترتیب نیازی به خشک کردن سطح با استفاده از دستمال نیز نخواهد بود.

راهنمای خرید بخارشوی - بخارشو های مکش دار

هنگام خرید بخارشوی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های متنوعی به تولید این وسیله‌ی کاربردی پرداخته‌اند و هر سه مدل را در طرح‌ها، مدل‌ها و رنگ‌های مختلفی عرضه می‌کنند. بنابراین در هنگام خرید ممکن است سردرگم شوید. در این قسمت به شما کمک می‌کنیم تا یک مدل مناسب با نیازتان را بخرید:

گنجایش:

معمولا بخارشوهایی که به بازار عرضه می‌شوند ظرفیتی بین ۳۰۰ میلی لیتر تا ۳ لیتر دارند. اما اگر گنجایش مخزن بخارشوی انتخاب شده پایین باشد، بهتر است بخارشویی تهیه کنید که امکان اضافه کردن آب در هنگام کار با دستگاه در آن وجود داشته باشد.

توان:

توان دستگاه نشان دهنده کیفیت و قدرت دستگاه در تولید بخار است. دستگاه‌هایی که توان مصرفی آن ها بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ است برای استفاده خانگی مناسب هستند. هر چقدر توان دستگاهی که خریداری می‌کنید بالاتر باشد دستگاه در مدت زمان کمتر، آب درون مخزن را به بخار تبدیل می‌کند.

شما باید سایز بخارشوی و قدرت آن را با توجه به‌اندازه خانه‌تان انتخاب کنید. مثلاً اگر خانه‌تان بزرگ است و کف آن پوشیده از سرامیک می‌باشد، بهتر است از مدل‌هایی با مخزن بزرگ‌تر و قدرت بیشتر استفاده کنید. در غیر این صورت باید هرچند دقیقه یک‌بار مخزن آن را با آب پر کنید، البته همانطور که اشاره کردیم برخی از این دستگاه‌ها قابلیت پر کردن آب در حین کار را نیز دارند و  در برخی دیگر باید دستگاه را خاموش کرده و به آن آب اضافه کنید.

قدرت تولید بخار:

فاکتور دیگری که در خرید یک دستگاه بخار شوی باید به آن دقت کرد، قدرت تولید بخار دستگاه است که بر اساس واحد “بار” اندازه گیری می‌شود. هر چقدر این عدد بالاتر باشد، قدرت پرتاب بخار بالاتر می‌رود. بخارشوی‌هایی که قدرت تولید بخار ۲ تا ۵ “بار” دارند، برای مصارف خانگی مناسب هستند.

سطح خروج بخار  و فشار بخار خروجی:

علاوه بر مخزن آب، سطحی که بخار از آن خارج می‌شود نیز اهمیت دارد، هر چه منافذ و سطح بزرگ‌تر باشد و باقدرت بیشتری بخار تولید کند، پاک‌کنندگی آن نیز بهتر و سریع‌تر است. در مدل های که به صورت “تی” هستند، به سطح خروج بخار دقت کنید؛ نوع الیافی که در این فسمت به کار گرفته شده است بسیار اهمیت دارد.

ﻧﺤﻮه ﺷﺴﺘﺸﻮ و ﺟﻤﻊ آوری رطوبت:

طبیعتا از بین بردن آلودگی سطح در دستگاه های بخارشو به کمک دمای بالا و فشار انجام می‌شود اما نحوه‌ی جمع آوری آلودگی و رطوبت روی زمین در این دستگاه‌ها به دو صورت انجام می‌گیرد. این کار در برخی از مدلهای بخارشوی، به کمک حوله انجام می‌شود که سری مخصوص به خود را دارد و در برخی مدلهای دیگر به کمک ویژگی مکش دستگاه رطوبت حاصل از نظافت از روی سطوح جمع آوری می‌شود. در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ نظافت ﻓﺮش، ﻣﻮﮐﺖ و ﻣﺒﻞ در اوﻟﻮﯾﺖ ﮐﺎری ﺷﻤﺎ ﻗﺮار دارد و ﺗﻤﺎﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ دﺳﺘﮕﺎه مجزا برای شستشوی ﻓﺮش و یا ﻣﺒﻞ ﻧﺪارﯾﺪ، ﺑﺨﺎرﺷﻮی‌های ﻣﮑش‌دار گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

میزان فضایی که بخار شوی اشغال می‌کند:

برای کسانی که جای کافی را برای نگهداری بخارشوی‌های حجیم و چندکاره ندارند، خرید مدل پارویی بهترین انتخاب است. اما در صورت انتخاب این مدل بایستی به سنگینی آن نیز توجه داشته باشید.

قابلیت جدا شدن لوله از بدنه:

یکی از نکاتی که اکثرا به آن توجه نمی‌شود قابلیت جدا شدن لوله از بدنه دستگاه و محفظه سیم است. شاید بتوان سیم را دور بدنه پیچاند یا در کنار آن قرار داد اما جدا نشدن لوله‌ی بخار شوی از بدنه باعث می‌شود دستگاه فضای زیادی را اشغال کند.

وزن بدنه:

قبل از اینکه تصمیم خود را برای خرید یک مدل خاص نهایی کنید، حتما بخارشوی را در دست گرفته و میزان سنگینی و راحتی کار با آن را بسنجید. بسیاری از افراد این فاکتور را نادیده می‌گیرند و بعد از خرید متوجه می‌شوند که نمی‌توانند با دستگاه به راحتی کار کنند.

اﯾﻤﻨﯽ:

دﻣﺎی ﺑﺎﻻی ﺑﺨﺎر ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﻮﺧﺘﮕﯽﻫﺎی ﺷﺪﯾﺪی را در صورت نداشتن تجهیزات ایمنی و استاندارد، در افراد ایجاد کند، ﻟﺬا اﯾﻤﻨﯽ در دﺳﺘﮕﺎه‌ﻫﺎی ﺑﺨﺎرﺷﻮ از ﺳﺎﯾﺮ دﺳﺘﮕﺎه‌ﻫﺎی ﻟﻮازم ﺧﺎﻧﮕﯽ از اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. داﺷﺘﻦ امکاناتی نظیر ﻣﺨﺰن ﺿﺪ اﻧﻔﺠﺎر، ﺳﻮﭘﺎپ ﻗﻔﻞ ﮐﻨﻨﺪه ﺧﻮدﮐﺎر درب ﻣﺨﺰن و ﻗﻔﻞ ﮐﻮدک از مواردی است که باید از وجود آن‌ها در هنگام خرید بخارشوی، اطمینان حاصل کرد.

ﻗﯿﻤﺖ:

قبل از هر چیزی باید میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید را در نظر بگیرید. بخارشوهای موجود در بازار آن‌قدر متنوع هستند که انتخاب در میان آن‌ها سخت است. در ابتدا بودجه خود را تخمین بزنید تا گزینه‌های انتخابی شما محدودتر شده و انتخابتان آسان‌تر شود، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻗﯿﻤﺖ دﺳﺘﮕﺎه، ﻋﺎﻣﻞ تعیین کننده در ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی اکثر ﺧﺎﻧﻮاده‌ها برای خرید بخارشوی به حساب می‌آید، اما باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از موارد ارزان بودن قیمت دستگاه‌های بخارشور، به دلیل کیفیت پایین قطعات بکار رفته و عدم رعایت اصول ایمنی و استاندارد در تولید این دستگاه‌ها است. لذا سعی کنید از برندهای شناخته شده و معتبر خریداری کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که هر وسیله گران‌قیمت دلیل باکیفیت بودن آن نیست، بسیاری از بخارشوی‌های ارزان‌تر نیز در بازار وجود دارند که طول عمر بیشتری داشته و قابلیت‌های کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهند.

بخارشوی با گارانتی تهیه کنید:

در این صورت با اطمینان بیشتری محصول را می‌خرید و در صورتی‌ که بخارشوی شما دچار مشکل شود می‌توانید از خدمات پس از فروش آن استفاده کنید.

یک بخارشوی خوب بایستی چه امکاناتی داشته باشد؟

تعداد و نوع سری‌ها:

تنوع سری‌ها و کیفیت ساخت آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانید پیش‌بینی بهتری نسبت به عملکرد دستگاه داشته باشید یا حتی بررسی کنید مدل انتخابی شما برای فرش‌ها، شیشه، دیوار‌ها، مبلمان، سرامیک و درز‌ها سری مناسبی را داشته باشد. این سری‌ها باعث می‌شوند تا کارایی شما در تمیز کردن خانه بالاتر برود، شما می‌توانید برای هر سطح از وسایل و تجهیزات مخصوص آن استفاده کنید، که در این صورت میزان پاک‌کنندگی و سرعت آن نیز بیشتر می‌شود. مثلاً اگر می‌خواهید از بخارشوی برای تمیز کردن فرش استفاده کنید، باید سری‌های مخصوص آن وجود داشته باشد. برس، شیشه‌شوی و دسته‌های مختلف برای پاک کردن قسمت‌های مختلف می‌تواند کارایی شما را بالاتر ببرد.

سیستم ضد چکه:

خروج آب به همراه بخار یکی از مشکلاتی است که اکثر بخارشوی‌ها دارند. بخارشوی‌های بی‌کیفیت، در هنگام خروج بخار مقداری آب را نیز به بیرون نشت می‌دهند؛ که این کار باعث خیس شدن سطح موردنظرتان و درنهایت لک بر روی آن می‌شود. درصورتی‌که سیستم شما دارای قابلیت ضد چکه باشد، این قابلیت مانع از نشت آب به بیرون خواهد شد.

دکمه تنظیم درجه بخار:

روی برخی از دستگاه‌های جدید قابلیت تنظیم درجه حرارت بخار خروجی وجود دارد که یکی از فاکتورهای کلیدی به حساب می‌آید، مثلا برای تمیز کردن لکه‌های چربی می‌بایست از بخار با درجه‌ی حرارت بالاتری استفاده کرد.

دکمه اتوماتیک خروج بخار:

در مدل‌هایی که دارای دکمه اتوماتیک هستند نیازی به نگه داشتن شاسی برای خروج بخار نیست، در این صورت به راحتی می‌توانید سطح مورد نظر را تمیز کنید.

بهترین بخارشوی کارچر

منبع: بلاگ بورسیکا

معرفی ۳ بخار شوی برتر

 

بخارشوی کارچر مدل: SC4 iron kit

بخارشوی کارچر

  • توان ۲۰۰۰ وات
  • ظرفیت۰.۸ لیتری
  • فشار بخار ۳.۵ بار

 

خرید اینترنتی بخارشوی Karcher SC 4

 

 

بخارشوی کارچر

بخارشوی کارچر مدل : SC2

 

  • توان ۱۵۰۰ وات
  • مخزن آب ۱ لیتری
  • فشار بخرا ۳.۲ بار
خرید اینترنتی بخارشوی Karcher SC2

 

 

بخارشوی کنوود (Kenwood) مدل : SC590

  • توان: ۱۴۰۰ وات
  • فشار: ۲بار
  • بدون نیاز به افزودن مواد شوینده
  • ظرفیت مخزن: ۰.۵ لیتر
خرید اینترنتی بخارشوی Kenwood SC590
9 Comments
  1. F.A گفته:

    مرسی از سایت خوبتون

  2. تارک گفته:

    سلام.لطفا با توجه به توضیحات خوبتون من بخازشویی میخوام که برای مبلمان و فرش کارایی خوبی داشته باشه.به نظرتون چی باید بخرم؟

  3. Samyar گفته:

    سلام ممنون بابت سایت خوبتون و مطالب مفیدتون میشه منو راهنمایی کنید. بخارشوی میخوام که کارایی خوبی در تمییزی فرش،مبل،موکت داشته باشه.خواهشاً هرچه زودتر منو راهنمایی کنید.

  4. حوله خوب گفته:

    باسلام و خسته نباشید ممنون از سایت پرمحتواتون.
    پیشنهادی که میکنم اینه که از بخارشوهایی استفاده کنید که با استفاده از یه حوله خوب کار شست و شو رو انجام میده. تشخیص مرغوب بودن حوله خیلی مهم و ضروریه.

  5. ترنج گفته:

    با سلام . بخارشویی می خواستم که برای شیشه و دیوار و در و گاز استفاده کنم و استفاده برای فرش و سرامیک ندارم . چی بخرم بهتره؟

  6. امین گفته:

    با سلام و ممنون از اطلاعاتی که در سایت گذاشتید میخواستم برای منزل تقریبا همه کاره باشه در ،دیوار ،مبل ،فرش ،بنظر شما از کدوم برند و نام مدلش رو بفرمائید خیلی ممنونم

  7. وحید گفته:

    آیا این بخارشوی‌ها، جای چرب رو هم تمیز میکنه؟

  8. الهه گفته:

    سلام باعرض خسته نباشید من یه مدل بخارشوکه درودیوارومکت وسینک وگاز مبل تمیز کنه میخوام کدوم روبخرم

  9. احمد گفته:

    سلام باعرض خسته نباشید من یه مدل بخارشوکه درودیوارومکت وسینک وگاز مبل تمیز کنه میخوام کدوم روبخرم

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد