چگونه کتابخانه خانگی بسازیم؟

0 3,113

اگر به کتاب و کتاب خواندن علاقه دارید و سالانه تعداد زیادی کتاب می‌خرید؛ بهتر است به فکر طراحی و ساخت یک کتابخانه کوچک در خانه‌تان باشید؛ برخی افراد تنها به خرید کتاب علاقه دارند و به قول ژاپنی‌ها کار آن‌ها خروار کردن کتاب یا همان واژه ژاپنی tsundoku است؛ به هر حال چه کتاب را برای خواندن می‌خرید و یا علاقه به جمع‌کردن کتاب دارید؛ در ابتدا باید یک کتابخانه خانگی برای خود درست کنید.

در این مقاله سعی کرده‌ایم مراحل ساخت یک کتابخانه خانگی را به شما آموزش داده و نکات مهم را گوشزد کنید. علاوه بر این شما می‌توانید از تصاویر زیر به عنوان ایده استفاده کرده و یک کتابخانه خانگی زیبا بسازید.

۱. انتخاب مکان کتاب‌خانه

اولین قدم برای ساختن یک کتاب‌خانه تعیین مکان مناسب برای آن است. امروزه خانه‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شود که فضای کمی برای انجام پروژه‌های این چنینی در دسترس است و در کمتر خانه‌ای شما می‌توانید از یک اتاق به عنوان کتابخانه استفاده کنید. در خانه‌های کوچک امروزی باید فضای محدودی را به این کار اختصاص دهید.

ساخت یک کتاب‌خانه خانگی در اتاق نشیمن یکی از بهترین گزینه‌ها است. شما می‌توانید از فضا و مبلمان آن نیز برای مطالعه استفاده کنید. علاوه بر این دیوارهای اتاق نشیمن مکان مناسبی برای نصب این قفسه‌ها است و شما می‌توانید در کنار کتاب‌ها از وسایل تزئینی نیز استفاده کرده و زیبایی آن را بیشتر کنید.

دیوار برای کتابخانه خانگی

علاوه بر این شما قادر هستید از هر دیوار خالی در خانه‌تان برای این کار استفاده کنید. لازم نیست دیوار اتاقتان باشد بلکه دیوار اتاق نشیمن و ناهارخوری نیز می‌تواند به عنوان مکان مناسبی برای کتابخانه به کار گرفته شود.

دیوار راهرو در کتابخانه خانگی

اگر در خانه‌تان راهرو یا زیر پله دارید؛ این مکان را می‌توانید به یک کتابخانه زیبا تبدیل کنید؛ قفسه‌هایی را در اطراف راهرو قرار داده و کتاب‌هایتان را در آن بچینید. در این مدل کتابخانه نمی‌توان فضایی برای نشستن و مطالعه در نظر گرفت؛ اما می‌توان از فضای غیرقابل استفاده خانه استفاده کرد و یک کتاب‌خانه زیبا با ظرفیت زیاد طراحی نمود.

۲. سبک کتاب‌خانه

بعد از تعیین مکان مناسب برای کتابخانه خانگی، باید به دنبال سبک و طراحی آن باشید و آن را متناسب با دکوراسیون اطراف آن انتخاب نمایید. چه طرح‌هایی به شما آرامش می‌دهد و به چه رنگ‌هایی علاقه دارید؟

مثلاً در طراحی کلاسیک یک کتابخانه خانگی بیشتر از چوب استفاده شده و فضای کتاب‌خانه با قفسه‌های چوبی و مبل‌هایی با پارچه مخملی و فرش‌های سنتی پر می‌شود.

در طراحی کتابخانه خانگی در سبک مینیمالیست، همه چیز ساده و واضح است و به هیچ وجه موجب حواس‌پرتی نمی‌شود؛ در این نوع کتاب‌خانه‌ها فضا مدرن‌تر است و تمرکز شما در حین کتاب خواندن بیشتر خواهد شد.

استفاده از ابزارهای مدرن و صنعتی و استفاده کارآمد از فضا در کتابخانه مدرن بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید در طراحی این کتاب‌خانه خانگی از رنگ‌های سفید، سیاه و خاکستری استفاده کنید.

۳. استفاده از قفسه‌ها

مهم نیست از چه سبکی استفاده کرده‌اید؛ شما برای قرار دادن کتاب‌هایتان به قفسه و شلف‌ها نیاز دارید؛ شما می‌توانید با خلاقیت در قفسه‌های کتابخانه خود زیبایی بصری آن را چند برابر کنید. به طور مثال به جای استفاده از قفسه‌های مربعی و مستطیلی از قفسه‌های مورب استفاده کنید.

استفاده از شلف به جای قفسه کتاب

قفسه‌های کتاب برای اتاق‌های بزرگ مناسب‌ترند؛ اما اگر قصد دارید یک کتابخانه کوچک برای فضای محدودی طراحی کنید؛ می‌توانید از شلف به جای قفسه استفاده نمایید؛ این شلف‌ها را می‌توانید در اندازه‌های متفاوت بر روی دیوار نصب کرده و کتاب‌ها را در آن قرار دهید.

جعبه‌ها نیز گزینه دیگری برای قرار دادن کتاب‌ها هستند؛ استفاده از این جعبه‌های زیبا و چوبی یک روش مناسب برای جمع‌آوری کتاب‌ها و نگهداری آن‌ها در یک محل است. این جعبه‌ها در کنار هم می‌توانند یک کتاب‌خانه زیبا برای شما بسازند.

اگر از فضای شلوغ کتاب‌ها و به‌هم‌ریختگی آن‌ها کلافه می‌شوید می‌توانید از یک پرده زیبا و متناسب با رنگ دکوراسیون خود استفاده کرده و در جلو کتاب‌خانه خود نصب کنید تا در مواقع لزوم آن را بکشید و دکوراسیون خانه‌تان شلوغ به نظر نرسد. با این حال این کتاب‌ها و رنگ‌های آن‌ها زیبایی و گرمای خاصی به خانه می‌بخشند.

۴. صندلی مکان راحت برای مطالعه

بعد از انتخاب یک مکان مناسب برای قفسه‌های کتابخانه، باید سراغ یک صندلی خوب و راحت برای کتاب خواندن بگردید. شما باید یک صندلی یا نیمکت‌هایی در کنار این کتاب‌خانه قرار دهید تا مطالعه در آن راحت‌تر باشد.

کتاب‌خانه‌های خانگی به معنای محیط‌های تاریک و بی روح نیست. بلکه شما می‌توانید از فضای کنار پنجره استفاده کرده و یک کتابخانه داشته باشید. بر روی طاقچه پنجره از نیمکت‌های ساده استفاده کرده و یک فضای راحت و دل نشین برای کتاب خوانی درست کنید.

۵. روشنایی کتابخانه

روشنایی در محل کتابخانه بسیار اهمیت دارد. شما باید در حین مطالعه نور مناسبی داشته باشید؛ علاوه بر این روشنایی که توسط لامپ‌هایی روی کتاب‌خانه ایجاد می‌شود؛ باعث می‌شود، زیبایی کتاب‌خانه بیشتر شده و شما در شب نیز بتوانید به راحتی کتاب‌های مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

۶. نردبان

اگر کتابخانه شما تمام دیوار را می‌پوشاند و بلند است؛ استفاده از نردبان در کنار آن ضروری است. سعی کنید از نردبان‌های زیبا و رنگ روشن استفاده کنید.

نردبان‌های ریلی نیز برای استفاده در کتابخانه‌ها طراحی شده‌اند که نیاز به جابه جایی نداشته و در تمام قسمت‌های کتابخانه استفاده می‌شوند.

نحوه قرار دادن کتاب‌ها در کتاب‌خانه خانگی
مورد اول: سبک سازماندهی کتاب‌ها

علی رغم طراحی و ساخت یک کتابخانه شما باید کتاب‌ها را با قانون و نظم در آن قرار داده و سازماندهی کنید تا در حین استفاده از آن‌ها دچار مشکل نشوید. در این بخش شما را با نحوه سازماندهی کتاب‌های درون کتاب‌خانه آشنا می‌کنیم:

  • طبق عنوان: ساده‌ترین راه برای سازماندهی کتاب‌ها، قرار دادن آن‌ها به صورت الفبایی بر اساس عنوان است. این کار باعث می‌شود به سرعت کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید.
  • نویسنده: قرار دادن کتاب‌ها بر اساس حروف الفبای نام نویسنده یکی دیگر از روش‌های سازماندهی است که در بیشتر کتاب‌خانه‌های عمومی استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر به این سیستم عادت دارید از این سازماندهی استفاده کنید.
  • ژانر: شما می‌توانید کتاب‌ها را بر حساب ژانر داستانی یا غیر داستانی، رمز آلود یا عاشقانه، علمی یا درسی و … سازماندهی کنید.
  • از طریق رنگ: گزینه محبوب دیگری که برای سازماندهی کتاب‌ها استفاده می‌شود و بیشتر از نظر دکوراسیون برای خانه اهمیت دارد؛ سازماندهی کتاب‌ها بر اساس رنگ آن‌ها است. این تکنیک برای افرادی مناسب است که رنگ کتاب‌ها را بیشتر به خاطر می‌آورند.
  • بر اساس اندازه: اگر قفسه‌های شما دارای شکل‌های عجیب و غریبی است بهتر است کتاب‌ها را بر اساس اندازه در هر یک از این قفسه‌ها قرار دهید.

مورد دوم: نحوه چیدمان کتاب‌ها
  • از چیدمان تصادفی استفاده کنید: شما می‌توانید به صورت تصادفی کتاب‌هایتان را در قفسه قرار دهید. برخی را به صورت عمودی و برخی به صورت افقی و تعدادی را به صورت زاویه‌دار بچینید.
  • از وسایل تزئینی استفاده کنید: علاوه بر این شما می‌توانید در کنار کتاب‌ها از وسایل تزئینی مانند گلدان گیاه ؛ آثار هنری، عکس و … استفاده کرده و فضای کتابخانه‌تان را زیباتر کنید.
  • سعی کنید ساده باشد: قفسه کتاب‌خانه شما نباید به‌هم‌ریخته و شلوغ باشد و شما باید بتوانید به راحتی کتاب‌های مورد نظرتان را از قفسه‌ها بردارید.
طراحی‌های خاص کتابخانه‌های خانگی

استفاده از درب‌های شلف‌دار یک نمونه دیگر از کتاب‌خانه‌های خانگی است که باعث می‌شود از فضای خود حداکثر استفاده را داشته باشید.

کلام آخر…

بیشتر افرادی که عاشق کتاب هستند؛ آرزو دارند یک کتاب‌خانه شخصی در منزل خود داشته باشند؛ برای تحقق این رؤیا شما نیاز به خانه بزرگ و امکانات زیادی ندارید و به راحتی می‌توانید قسمتی از منزلتان را به یک کتاب‌خانه دنج و کوچک تبدیل کنید؛ نکات فوق می‌تواند به شما در ساخت یک کتاب‌خانه خانگی کمک کند؛ علاوه بر این شما می‌توانید از تصاویر زیر برای ایده گرفتن استفاده کرده و کتابخانه شخصی‌تان را بسازید:

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد