ورزش یوگا همراهی برای روح، درمانی برای جسم

0 1,475

این روز ها یکی از ورزش هایی که بسیار محبوب و پرطرفدار شده است، ورزش یوگا می باشد. اغلب افراد که مشغله و تحرک بسیاری در ۲۴ ساعت شبانه روز دارند، به منظور دریافت مجدد انرژی به سمت این ورزش می روند. یوگا آرامش روحی و سلامت جسمی را برای شما به ارمغان می آورد و راهی برای همیاری خود جهت حفظ سلامتی و ارتقا روح و روان می باشد.

 

در بورسیکا بخوانید : یوگا و فواید شگفت انگیز آن برای سلامتی کودکان و بزرگسالان

 

تاریخچه پیدایش این ورزش

یوگا را شیوه نظارت روی امواج تفکر یا کنترل ذهن توصیف می کنند. یوگا یک شیوه جهت گیری منظم کسب همبستگی و اتحاد با کائنات و یک محفل مدیتیشن فکر می باشد که به آدم انگیزه می دهد و کمک می کند به والا ترین ویژگی های فی نفسه خود دسترسی پیدا کند و آن ها را بالفعل نماید.

چگونگی تاثیر ورزش یوگا

استادان سرآمد ورزش یوگا طی صد ها سال نکات ریز و حالت های بدنی انسان را مورد بررسی قرار داده و بعد حالات و تمریناتی که به راحتی می توان آن ها را آموزش و انجام داد و تکرار نمود را ارائه داده اند. این تمرینات که بودایی ها به آن ها آسانا می گویند تاثیراتی روی عملکرد اعضای مختلف بدن انسان می گذارند و مانع به وجود آمدن درد ها و ناراحتی ها خواهند شد و یا آن ها را مداوا می کنند.

تاثیر اجرای حرکات یوگا

میدان سرزمین آسانا های یوگا بسیار وسعت پیدا کرده است و حالات و حرکات آن گوناگون است. هر آسانای یوگا دارای سه قسمت اساسی است: یک قسمت حرکات جسمی، یک قسمت پروسه کنترل ذهن و یک قسمت پروسه کنترل تنفس. توسط یوگا می توان عمل گردش خون در بدن انسان را تقویت نمود و سرعت گردش آن را پایین یا بالا برد. غده هیپوفیز که در زیر مغز وجود دارد و مرکز نظارت انجام ترشحات داخلی است، توسط حرکات یوگا، تحریک می شود. یوگا علاوه بر اینکه روی شبکه عصبی نظارت دارد و آن را تقویت می کند، رساننده ی اکسیژن به بدن نیز است، به همین دلیل افراد آگاه در زمینه یوگا، تأکید دارند که تنفس پایه کل زندگی آدمی و انرژی حیاتی است. از تاثیرات چشمگیر یوگا بر فکر و جسم انسان می توان به تغییر امواج مغزی اشاره کرد.

برخی بر این اعتقادند که ورزشکاران رشته یوگا، بیشتر می توانند توانایی‌ های ذهنی خود را به کار بگیرند و از طرفی بخاطر تاثیر یوگا در آرامش روح و جسم، در رو به رو شدن با معضلات و سربلندی های زندگی بهتر برنامه ریزی می کنند و عاقلانه تصمیم می‌ گیرند.

پیشگیری از بیماری ها با یوگا

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. ورزش یوگا به صورت کامل و صد در صد هیچ بیماری را مداوا نمی کند اما در پروسه درمان بیشتر مشکلات، از اضطراب گرفته تا کمردرد، تاثیر داد. یوگا می تواند عملکرد عضلات، ستون فقرات و مفاصل را بهبود و از بروز بسیاری از بیماری های ستون فقرات پیشگیری کند. تمرینات یوگا می تواند میزان شیوع بسیاری از بیماری ها و آلرژی های تنفسی را کاهش دهد.

اگر خانم هستید و می خواهید از مبتلا شدن به سرطان سینه پیشگیری کنید و بدن شما در مقابل این بیماری خطرناک مقاوم باشد، انجام حرکات یوگا را در برنامه خود قرار دهید که واقعا مفید عمل می کند.

یوگا و ورزش های هوازی مثل پیلاتس، بهترین شیوه جهت پیشگیری از انواع بیماری ها و بهبود اختلالات است.

 

حرکات یوگا و درمان بیماری های کهنه

در درمان بیماری به کمک یوگا، برخورد با فرد بیمار و نوع بیماری با روش های علمی فرق دارد. یوگا هم توجیه علمی و هم خصوصیات شخص را در نظر می گیرد و اعتقاد دارد بیماری یا سلامتی فرد بسته به خودش است. همان چیزی که موجب بیماری می ‌شود، قادر است آن را مداوا کند. به این عامل نیروی شفای درونی می گویند که درون انسان وجود دارد. در زمان بیماری با حرکات یوگا، تعادل درونی فرد مجددا برقرار می شود تا فرد بتواند با استفاده از نیروی شفای طبیعی بهبود پیدا کند.

شاید ابتدا با دیدن تمرینات یوگا تصور کنید ورزش سختی است و شما از پس آن بر نمی آیید، اما این تنها ذهنیت منفی شماست. این روز ها از خردسالان در سن های پایین گرفته تا اشخاص سالمند به این ورزش تمایل پیدا کرده اند و به درستی حرکات آن را اجرا می کنند، زیرا علی رغم تصور برخی افراد، یوگا ورزشی آسان و از طرفی بسیار تاثیر برانگیز است. حتی پزشکان به بیمارانی که از ناراحتی هایی مثل دیسک کمر، سردرد های میگرن، آرتروز، حساسیت مزمن، ناراحتی های قلبی، سوءتغذیه، کم خوابی ها و … رنج می برند، ورزش یوگا را پیشنهاد می دهند. در ادامه تاثیر یوگا را در درمان هر یک از بیماری ها به طور مفصل شرح می دهیم:

 

تاثیر یوگا در سلامت قلب و عروق

قلب عضوی از بدن است برای ابراز علاقه، پس باید مواظبش باشیم تا دچار بیماری نشود. حرکات ورزش یوگا با اتکا بر دم و بازدم های آرام، صحیح و عمیق و فراهم نمودن آرامش روانی باعث بهبود عملکرد قلب و تنگی نفس و منعطف شدن عضلات قلبی می شود و کلیه اعضای بدن را ریلکس می کند. حتما مطلع هستید که فشار خون بالا در سکته قلبی و مغزی تاثیر دارد. یوگا فشارخون بالا را کاهش داده و اضطراب را دور می کند.

طبق تحقیقات و آزمایشات انجام شده فشار خون افرادی که در هفته، دو الی سه بار حرکات یوگا انجام می دهند، بین ۸۷/۱۳۴ تا ۸۶/۱۳۱ کنترل می شود.

 

تاثیر یوگا در کاهش استرس و افسردگی

امروزه اکثر مردم در رابطه با موضوعات مختلفی دچار استرس و افسردگی می شوند که منجر به اختلالات اضطرابی شده و در نتیجه آن سیستم عصبی پاراسمپاتیک متاثر می شود. داروهای ضد استرس و افسردگی رایج ترین راه درمان‌ برای این بیماری هستند اما باز هم تقریبا ۱۰ تا ۳۰ درصد افراد با مصرف دارو ها نتیجه ای نمی گیرند. برای رهایی سیستم عصبی از نگرانی، وسواس و افسردگی انجام تمرینات یوگا از توصیه های پزشکان است. اجرای تمرینات یوگا به تمرکز فرد نیاز دارد. همین متمرکز شدن، اطلاع نسبت به بدن و دم و بازدم صحیح موجب می شود که ذهن فرد از اضطراب های خارجی و تنش ها دور شده و در زمان حال باشد. در آخر استرس و فشار عصبی کنترل می شود.

 

تاثیر یوگا در بهبود سرطان

حرکات یوگا قادر است به عنوان یک درمان کمکی برای افراد مبتلا به سرطان کمک رسان باشد.
طبق آزمایشاتی روی چند خانم که قربانی سرطان سینه بودند، خانم هایی که به طور منظم ورزش یوگا انجام می دهند، نسبت به دیگر بیماران که یوگا کار نمی کنند، سیستم بدنی قوی تر و ناراحتی و استرس کمتری دارند. از طرفی عارضه های منفی شیمی درمانی روی ورزشکاران این رشته کمتر است.

 

تاثیر یوگا در بهبود کمردرد

امروزه کمردرد یک ناراحتی متداول و کهنه می باشد به ویژه در میان افراد مسن. برای کاهش کمردرد و مشکلات مفصلی نیز تاثیر یوگا قابل اعتماد است و می تواند جایگزین داروهای مسکن باشد. آزمایشات نشان می دهد افرادی که کمر درد داشتند به مدت یک ماه هفته ای ۵ جلسه یوگا و ورزش های کششی کار کردند و در آخر میزان کمر درد آن ها ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد.

 

تاثیر یوگا در کاهش التهاب

حرکات یوگا التهاب های کهنه را کاهش می دهد و میزان درد و تورم را کم می کند. اگر التهابات مزمن دارید به گفته محققان بهتر است ۳ ماه هفته ای دوبار حرکات یوگا را انجام دهید در نتیجه ۲۰ تا ۲۵ درصد التهابات بدن کاهش پیدا می کند.

 

تاثیر یوگا در برابر آرتروز

اگر از بیماری از آرتروز شکایت دارید، ورزش یوگا را فراموش نکنید. کارشناسان در زمینه ی سلامت اعتقاد دارند که یوگا در کنار مسیر درمان در بهبود یافتن اشخاصی که آرتروز دارند، موثر است، چرا که التهابات و اضطراب و ناراحتی های ناشی از بیماری های ریشه دار را کاهش می دهد.

 

تاثیر یوگا در درمان بد خوابی ها

اگر بی خوابی دارید ورزش یوگا کمک رسان شماست البته هر ورزشی الگوی درست خواب را تنظیم می کند. اما طبق بیانات کارشناسان انجام روزانه حرکات یوگا در درمان بیماری اینسومنیا یا همان بی خوابی بسیار موثر است و کیفیت و مدت زمان خواب را افزایش می دهد، به صورتی که شخص بعد از بیدار شدن، احساس بانشاطی دارد.

 

تاثیر یوگا در تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر به سرعت سرما می خورید و دچار آنفلوانزا و انواع ویروس می شوید باید سیستم بدنی خود را تقویت کنید که در این رابطه یوگا می تواند گزینه خوبی باشد. اجرای روزانه ی تمرینات یوگا موجب کاهش ترشح کورتیزول که ضعیف کننده ی سیستم ایمنی بدن است، می شود و شما را در مقابل بیماری های متداول فصل سرما ایمن نگه می دارد.

 

آسیب های احتمالی حرکات یوگا

باید دقت داشته باشید که انجام مرتب و طولانی مدت یوگا قادر است به وجود آورنده ی تغییرات فیزیکی و روحی در بدن باشد و تلاش های خودکامانه شخصی احتمال دارد به جای تقویت بدن و معالجه بیماری ها به آسیب رسانی بدن منجر شود و سلامت فرد را به خطر بیاندازد. در صورتی که تمایل داشته باشیم درمان حتمی برای بعضی درد ها و ناراحتی های اعصاب و مریضی ها را از یوگا درخواست کنیم باید به دنبال یوگاتراپیست باتجربه و برجسته باشیم و زیر نظر او تمرین های طولانی مدت انجام دهیم.

پیشنهاد می شود برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری های خطرناک و یا بهبود برخی از ناراحتی ها و مریضی ها، هر چه سریع تر به یک باشگاه ورزشی مناسب برای یوگا رفته و ثبت نام کنید و هفته ای دوسه جلسه حرکات یوگا انجام دهید تا کم کم تاثیرات خوب آن را روی بدن تان شاهد باشید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد