چگونه یک چادر مسافرتی خوب انتخاب کنیم

راهنمای خرید چادر مسافرتی

0 2,528

چادر مسافرتی یک گزینه خوب و کاربردی برای سفرهای دسته‌جمعی در فصل‌های گرم و سرد سال است. خرید یک چادر مسافرتی ممکن است اندکی دشوار به نظر برسد، مدل‌های مختلف، با ویژگی‌ها و اهداف مختلفی طراحی شده‌اند که شما را سردرگم می‌کنند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا چادر مسافرتی مناسبی برای خود را تهیه کنید.

  • ظرفیت چادر: چند نفر قرار است از چادر مسافرتی استفاده کند؟

چادر مسافرتی

برای خرید یک چادر مسافرتی در ابتدا باید به ظرفیت آن توجه کنید. اینکه شما در سفرهایتان عموما چند نفر هستید؟ استاندارد خاصی برای تعیین تعداد نفرات و ظرفیت این چادرها وجود ندارد؛ اما بهتر است همیشه تعداد نفرات خود را بعلاوه یک یا دو نفر بیشتر کنید و سپس چادر را انتخاب نمایید؛ بنابراین اگر اعضای خانواده‌تان ۴ نفر است، بهتر است برای خرید یک چادر ۵ یا ۶ نفره اقدام کنید.

  • چادرهای فصلی: در چه شرایطی می‌خواهید از چادر مسافرتی استفاده کنید؟

چادرها بر اساس میزان حفاظتی که دارند به‌صورت فصلی ارائه می‌شوند. در ابتدا به خاطر داشته باشید که چادری که نتواند از شما در شرایط جوی، محافظت کند، ممکن است بیشتر جان شما را به خطر بیندازد.

چادر ۳ فصل

چادرهای سه فصل سبک‌تر هستند و شما می‌توانید از آن‌ها در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز استفاده کنید. بر روی پنجره‌های آن‌ها از پارچه‌های توری و مشبک استفاده شده است که باعث می‌شود جریان هوای بیشتری به داخل چادر راه پیدا کند و همچنین مانع از ورود حشرات به داخل چادر شود. بااین‌حال گردوغبار از این توری‌ها عبور خواهد کرد. این چادرها ضدآب بوده و در برابر بارش باران مقاوم هستند، اما در برابر طوفان؛ بادهای شدید و برف‌های سنگین مقاومت ندارند.

چادرهای ۳-۴ فصل

این چادرها برای استفاده در اوایل بهار، تابستان و اواخر پاییز طراحی شده‌اند و می‌توانند برف متوسط را تحمل کنند. این چادرها علاوه بر قدرت تهویه هوا در فصل گرما، قابلیت نگهداری گرما در فصل سرد را دارند. این مدل‌ها نسبت به مدل ۳ فصل از پایه و گیره‌ی بیشتری تشکیل‌شده است و مقدار پارچه مشبک آن کمتر است به همین دلیل نسبت به مدل قبلی گرم‌تر و قوی‌تر می‌باشد.

چادر ۴ فصل

چادر مسافرتی چهار فصل

این چادرها برای مقاومت در برابر بادهای شدید، باران‌های بسیار زیاد، برف و کوهنوردی طراحی شده‌اند؛ و مصرف عمده آن‌ها در ارتفاعات و فصل زمستان است. پایه‌های بیشتر و پارچه‌های سنگین‌تر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها است، اکثر به‌صورت سقف گنبدی طراحی می‌شوند تا برف بر روی آن جمع نشود.

  • ویژگی‌های ظاهری چادر

ارتفاع چادر

اگر دوست دارید در هنگام تعویض لباس و یا لذت بردن از منظره بیرون، بایستید باید از چادرهای با ارتفاع بالاتر استفاده نمایید. چادرهای کابین دار، اصولا ارتفاع بلندی دارند و برای استفاده‌های خانوادگی بهترند. شما می‌توانید فضای داخلی آن را تقسیم‌بندی کرده و یا از سایه‌بان در جلو درب ورودی استفاده کنید.

چادرهای گنبدی در مرکز ارتفاع بلندی دارند اما اطراف آن شیب‌دار هستند تا در برابر وزش باد و یا بارش برف آسیب نبیند و فضای آن کوچک‌تر است. اگر قدبلند هستید و یا فضای بیشتری نیاز دارید بهتر است از چادرهای ۹۰ اینچی (به‌جای چادرهای معمولی ۸۴ تا ۸۸ اینچی) استفاده کنید.

اندازه چادر

به‌اندازه چادرزمانی که بسته و باز است؛ دقت کنید. ابعاد کف را بررسی کنید آیا این اندازه برای تعداد نفرات وسایل و تجهیزات شما مناسب است؟ به‌اندازه چادرها در هنگام نصب دقت کنید. چادرهای بزرگ در هرجایی قرار نمی‌گیرند و نصب آن‌ها نیز سخت‌تر است. چادرهایی که در وضعیت بسته‌بندی جای زیادی اشغال می‌کنند در حمل‌ونقل و نگهداری ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورند.

پارتیشن بندی داخل چادر

در فضای داخلی برخی از چادرها از پارچه‌های نازکی برای جداسازی قسمت‌های مختلف چادر و حفظ حریم خصوصی استفاده شده است. این چادرها در سفرهای گروهی بسیار مناسب هستند.

وزن

وزن چادر یکی از فاکتورهای مهمی است که باید به آن توجه کنید، چادرهای سبک‌تر حمل ‌و نقل آسان‌تری دارند و شما می‌توانید به‌راحتی مسیر را پیاده‌روی کنید. به این نکته دقت کنید که شما علاوه بر چادر باید مواد غذایی، کیسه‌خواب، کوله‌پشتی و سایر وسایل را نیز حمل کنید، بنابراین چادرهای سنگین می‌توانند برای شما عذاب‌آور باشند.

میله‌های نگه‌دارنده وسایل جانبی

میله‌ها و گیره‌ها یکی از اجزای مهم چادر هستند که استقامت آن‌ها باعث می‌شود از چادر برای سالیان طولانی‌تری استفاده نمایید. بهتر است گیره‌ها و پایه‌های آن را بررسی نمایید تا از جنس خوب و مقاوم و ضدزنگ باشند. در این راستا این گیره‌ها در جنس‌های متنوعی مانند فایبرگلاس، آلومینیومی و کربن ارائه می‌شوند. گیره و پایه‌های از جنس فایبرگلاس در چادرهای ارزان‌تر نصب می‌شوند که در مقایسه با دو جنس دیگر ارزان‌تر، سنگین‌تر و کم‌دوام‌تر هستند. گیره‌های آلومینیومی قوی‌تر، سبک‌تر و بادوام‌تر است و راحت‌تر جایگزین می‌شوند. فایبر کربن در چادرهای بسیار گران استفاده می‌شود که فوق‌العاده سبک و قوی است و قیمت بالاتری دارد.

اسکلت‌بندی چادر

ساختار و اسکلت چادر اهمیت زیادی دارد و بر روی روش نصب آن تأثیر می‌گذارد. البته چادرهای امروزی نیازی ندارند بر روی زمین نصب شوند. هر چه قدر تعداد پایه‌ها و ستون‌ها بیشتر باشد باید زمان بیشتری برای نصب در نظر داشته باشید، اما امروزه از بست‌ها و گیره‌هایی برای نصب آسان‌تر استفاده می‌شود و دیگر نیازی به این پایه‌ها نیست.

در و پنجره چادر

در هنگام خرید چادر به درب و پنجره؛ شکل و جهت آن دقت کنید. اگر خانوادگی به مسافرت می‌روید بهتر است از چادر دو درب یا بیشتر استفاده نمایید همچنین توجه داشته باشید درب‌ها به‌آسانی و بدون سروصدا باز شوند تا در شب برای کسی ایجاد مزاحمت نکنید. زیپ‌های به‌کاررفته درب را بررسی کنید و نوع مقاوم آن را در نظر بگیرید تا در برابر ضربه نشکند. وجود پنجره نیز باعث نفوذ نور و همچنین تهویه هوا چادر خواهد شد، بنابراین چادری انتخاب کنید که تعداد پنجره کافی داشته باشد.

تهویه

پارچه‌های مشبک و توری در سقف؛ درب و پنجره‌ها به‌کاربرده می‌شود و اجازه می‌دهد میزان نور و دید شما بیشتر شده و تهویه هوا نیز در جریان باشد. برای آب‌وهواهای گرم و مرطوب می‌توانید از این چادرها با پنل های مشبک و توری بیشتر استفاده نمایید.

پوشش ضد آب

شما می‌توانید از این پوشش بر روی سقف برای روزهای بارانی و برفی استفاده کنید و یا در روزهای سرد، هوای داخل چادر را گرم‌تر کنید. این پوشش در دو نوع ارائه می‌شود که نوع اول آن تنها سقف را می‌پوشاند و مانع از ورود نور و دید نمی‌شود، اما نوع دوم آن کل چادر را پوشش داده و از باد و باران محافظت می‌کند.

سایه‌بان

سایه‌بان کنار درب و پنجره باعث می‌شود کفش‌هایتان در زیر باران خیس نشود. در بیشتر چادرها این قابلیت وجود دارد به‌صورت اختیاری می‌توانید از آن استفاده کنید.

حلقه داخلی و جیب

برخی از این چادرها از حلقه‌های مرکزی برای آویزان کردن لامپ و فانوس استفاده می‌کنند؛ همچنین شما می‌توانید به‌وسیله حلقه‌های کناری دیوار، وسایل خود را بر روی آن آویزان کنید. جیب‌های داخلی چادر نیز محل مناسبی برای نگهداری وسایل کوچک شما هستند.

چادرهای یک دیواره و دو دیواره

چادرهای یک دیواره راحت‌تر نصب می‌شوند و سبک‌تر هستند اما ممکن است میزان محافظتی که ایجاد می‌کنند کم باشد و فضای ذخیره‌سازی کمتری در اختیار شما قرار دهد. چادرهای دو دیواره فضای بیشتری را فراهم می‌کنند و میزان محافظت بیشتری به وجود می‌آورند اما وزن آن‌ها سنگین‌تر است.

نصب

نحوه نصب چادر مسافرتی

نصب و راه‌اندازی برخی از چادرها بسیار سخت است و شما بعد از پیاده‌روی و یک روز طولانی مجبور هستید با آن کلنجار بروید و با خود آرزو می‌کردید که‌ای کاش یک دکمه جادویی برای نصب آن وجود داشت؛ بنابراین بهتر است چادری انتخاب کنید که نصب آن آسان‌تر باشد و یا چند بار روش نصب آن را در خانه امتحان کنید. بهتر است برای یک‌بار هم شده در حیاط‌خلوت خانه، این چادر را نصب کنید با این کار متوجه می‌شوید که آیا می‌توانید به‌صورت انفرادی آن را نصب کنید و یا به کمک احتیاج دارید.

جنس و مواد سازنده

جنس‌ چادرها متنوع است و با توجه به میزان کیفیت و تراکمی که دارد در قیمت‌های متنوعی ارائه می‌شوند. برخی از این چادرها از جنس پنبه ضد‌آب هستند اما در صورت جذب آب خیلی سنگین می‌شوند. نایلون و پلی‌استر ضد آب نیز وجود دارد اما نور خورشید در طولانی‌مدت باعث رنگ‌رفتگی و خرابی آن‌ها می‌شود. درصورتی‌که درزهای این چادرها بسته باشند آب به آن نفوذ نخواهد کرد. این چادرها شاخصی تحت عنوان D یا Denierدارند. این شاخص نشان می‌دهد که هر ۹۰۰۰ متر از نخ مورداستفاده در تولید پارچه چه میزان وزن دارد. این شاخص در انتخاب شما تأثیر بسیاری دارد اما تنها در صورتی می‌توانید دو چادر را با شاخص D باهم مقایسه کنید که جنس یکسانی داشته باشند.

سطح‌ رویی چادر بهتر است از پوشش‌های پلی اورتان و سیلیکون باشد که تمام سطح بالایی و پنجره‌ها و درب‌ها را بپوشاند تا در برابر باد و باران از چادر محافظت کند. همچنین باید در درزها آن از نوار پارچه‌ای مناسبی استفاده شود.

گیره‌های چادر اکثرا به‌صورت آلومینیومی طراحی می‌شوند تا قوی و سبک باشند. جنس فایبرگلاس ارزان‌تر است اما ممکن است خیلی زود آسیب بیند.

کفی چادر

اکثر چادرها در زیر خود کفی مناسبی ندارند و ممکن است سنگ‌ها، شاخه و خاک شما را اذیت کند؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید این وسیله جانبی را خریداری کنید. بهتر است برای خرید آن به‌اندازه چادر توجه کرده و یک مدل متناسب با آن را انتخاب نمایید. این کفی‌ها ضد آب هستند و درصورتی‌که آب به زیر چادر برود، به داخل چادر منتقل نخواهد شد.

 

  • مدل‌های متنوع چادرهای مسافرتی:

اگر به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستید می‌توانید یک چادر مسافرتی معمولی A-frame تهیه کنید که بسیار معمول، ارزان و سبک می‌باشد. تنها نکته آن این است که دیواره‌ها شیب‌دار است و محدودیت فضا ایجاد می‌کند. این چادر برای شرایط آب‌وهوای سخت مناسب نیست، زیرا ممکن است میله‌های آن در اثر وزش باد آسیب ببیند. نصب این چادرها بسیار آسان است بااین‌حال باید بر روی زمین نصب و ثابت شود.

چادر مسافرتی

چادرهای گنبدی شکل فضای بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند. مقاومت آن‌ها بیشتر شده و پایدارترند. آن‌ها توسط میله‌ها به حالت گنبد درمی‌آیند و بالای چادر را در برمی‌گیرند؛ و با توجه به وزن کم خود برای پیاده‌روی مناسب‌اند.

چادر مسافرتی

چادرهای ژئودستیک پایدارتر هستند. میله‌ها بر روی سطح عبور می‌کنند و در یک تقاطع به شکل مثلث متصل می‌شوند. این مورد، فشار را در سراسر ساختار توزیع می‌کند و آن را به‌عنوان پایدارترین نوع چادر برای شرایط آب‌وهوایی شدید معرفی می‌کند بنابراین برای کمپ‌ها کوهستانی بسیار مناسب است.

چادر مسافرتی ژئودستیک

چادر رودررو VIS-A-VIS Tent)) معمولاً دو فضای مخصوص استراحت و خواب در دو طرف محوطه وسط یا نشیمن در نظر گرفته‌شده است. قسمت وسط و یا اصلی می‌تواند به‌صورت گنبدی طراحی می‌شود.

چادر مسافرتی رو در رو

چادر تونلی و حلقه‌ای نیز از یک یا چند تیرک به‌صورت حلقه در عرض چادر استفاده می‌کنند و دیواره چادر را به یک تونل تبدیل کرده و فضای بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند.

چادر مسافرتی تونلی

درصورتی‌که با نصب چادرها مشکل دارید بهتر است از چادرهای اتوماتیک استفاده کنید. البته این چادرها با یک دکمه و به‌صورت اتوماتیک نصب نمی‌شوند. بلکه از یک سری ستون و بازو که به پارچه‌های چادر متصل هستند و با باز کردن این ستون‌ها چادر به خودی خود سر پا می‌شود.

 

  • چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟

این سؤال، یکی از مهم‌ترین سؤالات درزمینه خرید چادر مسافرتی است. شما باید با توجه به نیاز و بودجه‌ای که دارید برخی از این قابلیت‌ها را انتخاب کرده و چادر مناسب به خود را برگزینید. قابلیت‌هایی که برای شما ضروری نیست را حذف کنید؛ اما این نکته را به خاطر بسپارید شما با یک‌بار خرید چادر می‌توانید سالیان سال از آن استفاده کنید بنابراین بهتر است یک مدل باکیفیت خریداری کنید تا در طولانی‌مدت سود کنید. اگر قصد دارید از چادر مسافرتی در شرایط سخت، با برف و یخبندان و بادهای زیاد استفاده کنید، باید مدل‌های باکیفیت و گران‌تر آن را انتخاب نمایید تا در شرایط سخت بتواند از جان شما محافظت کند. در نهایت این سؤال را قبل از خرید یک چادر مسافرتی ، از خود بپرسید: ” چرا این چادر با وجود تشابه با مدل‌های دیگر، آنقدر ارزان‌تر است، شاید در خرید آن باید تجدید نظر کنید”.

منابع:
rei.com
eligasht.com
backpacker.com
بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: با بهترین مکان‌های گردشگری ایران در پاییز آشنا شوید

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد