چگونه یک کامپیوتر شخصی خوب جمع کنیم؟

0 2,548

کامپیوترهای شخصی دستگاه‌های هوشمند و بزرگی هستند که قابلیت‌های بیشتر و قدرت فراتری از لپ‌تاپ را در اختیار شما قرار می‌دهند. حتی مدل‌های جمع‌وجور کامپیوترهای شخصی اغلب دارای خصوصیات بهتر و قدرتمندتری از لپ‌تاپ‌ها هستند؛ البته نمونه‌های باریک‌تر این کامپیوترهای شخصی دارای کارت گرافیکی بر روی مادربرد می‌باشند و کارت گرافیک اختصاصی ندارند. شما می‌توانید با کمی تحقیق و جست‌وجو بهترین کامپیوتر شخصی را انتخاب کرده و متناسب با  بودجه‌تان از یک سیستم با سرعت، ظرفیت، اندازه صفحه نمایش متناسب با نیازتان بهره ببرید. کامپیوتر شخصی از سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند ویندوز و مکینتاش استفاده می‌کنند تا بتوانند محتوای مورد نظر را ارائه دهند. برخی از کامپیوترهای شخصی مشخصات سخت‌افزاری بالاتری داشته و شما می‌توانید با استفاده از آن، کارهای گرافیکی و یا بازی‌های سنگینی  اجرا کنید؛ اما برخی دیگر تنها برای کارهای عادی و روزمره مناسب می‌باشند.

کامپیوتر شخصی را برای چه‌کاری نیاز دارید؟

در ابتدا از خودتان بپرسید که کامپیوتر را برای چه‌کاری نیاز دارید؟ آیا این کامپیوتر را برای ارسال یا دریافت ایمیل و وب گردی استفاده می‌کنید و یا با آن کارهای مهم‌تری انجام می‌دهید؟ آیا از کامپیوتر شخصی برای بازی‌های سنگین استفاده می‌کنید و یا موزیسین هستید و به‌وسیله آن آهنگی سازید و ویدئوها را ویرایش می‌کنید؟

چه نوع سیستم‌عاملی  را می‌پسندید؟

در هنگام خرید یک سیستم کامپیوتری ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهید که کدام سیستم‌عامل را ترجیح می‌دهید. ویندوز، رایج‌ترین سیستم‌عامل کامپیوترهای شخصی است. بااین‌حال کامپیوترهای مکینتاش اپل نیز محبوب هستند. کامپیوترهای مکینتاش از نرم‌افزار خاص اپل استفاده می‌کنند. بااین‌حال، بسیاری از برنامه‌های کاربردی نوشته شده برای ویندوز برای مکینتاش نیز در دسترس هستند. برخی از رایانه‌ها بر روی یک سیستم‌عامل آزاد به نام لینوکس عمل می‌کنند که دارای قابلیت‌های مشابه ای برای ویندوز می‌باشند.

ویندوز دارای سهم بیشتری از بازار است. طیف وسیعی از برنامه‌های ویندوز در دسترس هستند؛ اگر چه ویندوز ۷ قدیمی شده اما مایکروسافت ویندوز ۱۰ را با قدرت بیشتری ارائه کرده است که در کامپیوتر، موبایل و صفحات لمسی نیز کار می‌کند.

مکینتاش با سخت‌افزار اپل کار می‌کند. برخی برنامه‌های ویندوز دارای نسخه مکینتاش نیز هستند و خود این سیستم‌عامل نیز برنامه‌های متنوعی دارد.

ویژگی‌های کامپیوتر شخصی

۱. فضای ذخیره‌سازی

فضای ذخیره‌سازی در سیستم‌های کامپیوتری به دو صورت هارد دیسک و ssd وجود دارد. ssd سرعت خواندن بالاتری دارد و محدودیت کمتری نسبت به هارد دیسک‌ها داشته و قیمتشان نیز بالاتر است. هارد دیسک در واقع فضای ذخیره‌سازی در رایانه شما است. این فضا و مقدار آن با گیگابایت (GB) اندازه گیری می‌شود. تمامی اسناد، برنامه‌ها، عکس‌ها و فیلم‌ها، موسیقی و هر آنچه که قصد ذخیره‌سازی آن را دارید در این فضا قرار می‌گیرند؛ هر چه فضای ذخیره‌سازی ظرفیت بالاتری داشته باشد؛ بهتر است. هرچند برای کاربران معمولی، فضای ذخیره‌سازی با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت مناسب است؛ اما اگر کارهای پیچیده‌تری انجام می‌دهید؛ کامپیوتری انتخاب کنید که ظرفیت بالاتری داشته باشد. توصیه ما به شما هارد یک ترابایت است؛ هارد دیسک‌ها ۳ تا ۴ ترابایت نیز هستند اما قیمت‌های آن‌ها اندکی زیادتر است. البته شما می‌توانید هم هارد دیسک و هم ssd را انتخاب کنید. مثلاً برای نصب سیستم‌عامل از ssd بهره ببرید تا سرعت را بالا ببرد و برای ذخیره فایل‌ها از هارد دیسک استفاده نمایید. سامسونگ، توشیبا، OCZ، کینگ استون، Crucial و اینتل در زمینه تولید SSD پیشگام هستند؛ در حالی که Western Digital و Seagate هارد دیسک‌های متنوعی را ارائه می‌دهند.

۲. رم

این فضای ذخیره‌سازی موقت است و برنامه‌ها برای نگه داشتن اطلاعات موقتشان از آن استفاده می‌کنند. اگر سیستم کامپیوتری شما رم کافی نداشته باشد؛ برنامه‌ها به آرامی و حتی با اختلال اجرا می‌شوند. یک سیستم کامپیوتری خوب به ۸گیگابایت رم نیاز دارد؛ اما اگر گرافیست هستید برای طرح‌های گرافیکی خود به میزان رم بالاتری نیاز دارید.

۳. پردازنده CPU

CPU پردازنده و قلب تپنده سیستم کامپیوتری شما است و باعث می‌شود برنامه‌ها با سرعت اجرا شوند. اینتل و AMD دو تولید کننده پردازنده‌های کامپیوتری در جهان هستند. با توجه به قیمت و کیفیت یکسان، پردازنده‌های شرکت AMD اصولاً ارزان‌تر از اینتل می‌باشند.  بنابراین بهتر است سیستم کامپیوتری‌تان پردازنده قوی داشته باشد. پردازنده‌هایی که در سال‌های پیش تولید شده از فناوری‌های قدیمی استفاده کرده و بر روی عملکرد دستگاه شما تأثیر منفی می‌گذارد.

۴. کارت گرافیک

اگر به بازی‌های سنگین و جدید علاقه ندارید و یا با استفاده از کامپیوترتان طرح‌های گرافیکی و برنامه‌های فتوشاپ اجرا نمی‌کنید؛  نگران کارت گرافیک نباشید. اما اگر به این زمینه‌ها علاقه دارید و در آن کار می‌کنید؛ کارت گرافیک یکی از موارد مهمی است که در هنگام خرید سیستم کامپیوتری باید به آن توجه کنید. برندهایی مانند NVIDIA و AMD کارت گرافیک‌های خوبی ارائه می‌دهند و برندی مانند اینتل گرافیک داخلی عرضه می‌کند.

۵. برد اصلی یا همان مادربرد

همه قطعات یک سیستم کامپیوتری در نهایت بر روی برد اصلی آن قرار می‌گیرند. هر پردازنده‌ای مادربرد مخصوص خود را دارد؛ مثلاً اگر قصد دارید از پردازنده اینتل استفاده کنید؛ باید مادربرد اصلی آن را خریداری کنید. در انتخاب مادربرد باید به این نکته توجه کنید که  هر مدل از این مادربردها دارای درگاه‌ها، اسلات ها، اندازه و سازگاری با انواع سوکت های متفاوت هستند. مثلاً مادربرد بزرگ  Extended ATX سوکت و درگاه بیشتری دارد.

۶. منبع تغذیه و تأمین‌کننده برق سیستم

منبع تغذیه برق سیستم را تأمین می‌کند و به دو صورت ماژول و غیر ماژول در دسترس می‌باشد. کابل‌های ماژول قابل جدا شدن هستند؛ اما کابل‌های غیر ماژول به سیستم متصل است. بر روی کابل‌ها میزان بهره‌وری و در برخی موارد مقدار وات منبع نیز درج می‌شود.

۷. کیس

کیس در واقع اسکلت رایانه به حساب می‌آید که به صورت متنوع اداره شده است. انتخاب کیس به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آن‌ها اندازه مادربرد است. اگر اندازه مادربرد بزرگ باشد؛ مجبور می‌شوید کیس بزرگ‌تری انتخاب نمایید. اغلب کیس ها فن‌های خنک‌کننده‌ای دارند اما گر بیش از حد از کامپیوتر استفاده می‌کنید؛ بهتر است یک فن اضافه نیز بخرید. کیسی انتخاب کنید که دارای راه‌های ارتباطی مانند پورت‌های USB 3.0 و HDMI باشد و تعداد مشخصی از آن‌ها در سیستم کامپیوتری تعبیه شده باشد.

۸. مانیتور یا صفحه نمایش

صفحه نمایش یکی دیگر از اجرای سیستم کامپیوتری است. برندهایی مانند لنوو، دل، ایسر، اچ پی، iBuyPower و … صفحه نمایش‌های با کیفیتی را ارائه می‌دهند که شما می‌توانید بسته به نوع سیستمتان آن را خریداری کنید. اولین فاکتور مهم در انتخاب مانیتور اندازه آن است؛ هر چه اینچ مانیتور بیشتر باشد در نتیجه صفحه نمایش بزرگ‌تر است. اندازه بین ۲۱ تا ۲۴ اینچ توصیه می‌شود؛ اما شما باید با توجه به نوع کارت این اندازه را تعیین کنید. وضوح تصویر و رزولوشن در بیشتر این مانیتورها مناسب می‌باشد؛ اگر رزولوشن تصویر برای شما اهمیت دارد می‌توانید مدل‌هایی با رزولوشن بالاتر را خریداری کنید. کنتراست تصویر، زاویه دید، مدت زمان پاسخ گویی، نوع پنل، ویژگی‌های ظاهری مانند پایه، پورت‌های اتصالی و … از مواردی هستند که در هنگام انتخاب یک مانیتور باید در نظر گرفته شود.

۹. وسایل جانبی دیگر مانند ماوس، کیبورد، بلندگو و هدفون
  • ماوس

در انتخاب ماوس در ابتدا مدلی را انتخاب نمایید که اندازه دستتان باشد تا به راحتی از آن استفاده نمایید. ماوس‌های بی سیم نسبت به ماوس‌های سیمی آزادی عمل بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند و از طریق بلوتوث به سیستم کامپیوتری متصل می‌شوند. اما ماوس‌های بی سیم اندکی تأخیر داشته و ممکن است با سایر وسایل ارتباطی خانه تداخل داشته باشند. اگر از کامپیوتر شخصی برای بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنید؛ بهتر است ماوسی خریداری کنید که دارای قابلیت‌های متعدد و کلیدهای اضافی باشد. مثلاً ویژگی‌هایی مانند اسکرول کردن تا میزان زیادی کار کردن با سیستم کامپیوتری را آسان‌تر می‌کند.

  • کیبورد

ارگونومیک بودن کیبورد اولین فاکتور برای بررسی و خرید آن است. از آنجایی که در طول استفاده از کامپیوتر همواره با کیبورد کار می‌کنید؛ در صورتی که ارگونومیک و استاندارد نباشد؛ به مچ دست شما آسیب می‌زند. مثلاً طرز قرار گرفتن دکمه‌ها و ارتفاع صفحه کلید و یا مکانی که برای نگه داری مچ دست تعبیه شده است. کیبورد نیز مانند ماوس به صورت بی سیم و بلوتوثی و یا سیمی تولید می‌شود. اما با توجه به ثابت بودن کیبورد در طول استفاده از کامپیوتر، بهتر است نوع سیمی آن را تهیه کنید. کلیدها و قابلیت‌های اضافه موجود در کیبورد نیز می‌تواند امکانات قابل قبولی در اختیار شما قرار دهند. شما می‌توانید ماوس و کیبورد  را از برندهای متنوع و معروفی تهیه کنید و نیازی نیست که هم ماوس و هم کیبورد از یک برند خاص و مشابه باشند.

  • بلندگو و هدفون

بلندگو و هدفون یکی دیگر از وسایل جانبی کامپیوتر است که شما می‌توانید از مدل‌های متنوع موجود در بازار استفاده کنید.

بنابراین اگر قصد دارید اجزای یک سیستم کامپیوتری را به صورت جداگانه خریداری کرده و باهم جمع کنید؛ بهتر است با یک کارشناس خوب صحبت کرده و در مورد سازگاری این اجزا با هم  راهنمایی بگیرید. البته وب سایت‌های آنلاینی نیز در این زمینه وجود دارند. وبسایت PC Part Picker یکی از این موارد است که به شما اجازه می‌دهد تا اجزای مختلف سیستم کامپیوتری را جداگانه تهیه کنید و در صورت ناسازگاری هر جزء به شما هشدار داده می‌شود.

سر هم کردن اجزای مختلف سیستم کامپیوتر شخصی

وقتی تمام اجزا را خریداری کردید؛ می‌توانید آن‌ها را سر هم کرده و یک سیستم کامپیوتری کاربردی داشته باشید. البته این اسمبل کردن سیستم کامپیوتری ممکن است در مدل‌های مختلف متفاوت باشد.

  • کیس را باز کنید و پاور را در بالای سمت چپ قرار دهید. اگر کیس شما پاور دارد؛ روال کاری آسان‌تر می‌باشد. دکمه آن و آف پاور باید به بیرون از کیس و در قسمت مخصوص آن قرار گیرد.
  • مادربرد را از جعبه خارج کرد و بر روی سطح جعبه قرار دهید از قرار دادن مادربرد بر روی سطوحی مانند پلاستیک بپرهیزید.

  • سی پی یو را بر روی قسمت مربع شکل قرار دهید که برای پردازنده در نظر گرفته شده است. با استفاده از اهرم و راهنمایی که برای نصب بر روی مادربرد تعبیه شده است؛ سی پی یو را در جای اصلی خود قرار داده و محکم کنید.
  • بر روی سی پی یو مقداری کمی خمیر حرارتی ریخته و پخش کنید.

  • سیستم خنک کننده سی پی یو و کیس را در محل مناسب خود نصب نمایید.

  • حال مرحله نصب رم‌ها است که با توجه به محل قرارگیری و راهنمایی‌های روی برد، نصب می‌شوند.
  • با استفاده از پیچ‌های موجود مادربرد را به بدنه کیس پیچ کنید.
  • کارت‌های PCI مانند کارت شبکه، کارت صدا و کارت گرافیک را نصب کنید.

  • هارد درایو را درون کیس نصب نمایید.

  • کابل‌های برق‌رسان منبع تغذیه یا پاور را از هم جدا کنید.
  • کابل ۲۴ پین مادربرد را نصب نمایید که برق لازم را به مادربرد می‌رساند.
  • اگر از کارت گرافیک قوی استفاده می‌کنید؛ از یک کابل شش پین استفاده کرده و آن را به کارت گرافیک وصل نمایید.
  • برای رساندن برق به فن باید از یک کابل ۴ پین استفاده نمایید.
  • کابل دیتا وظیفه انتقال اطلاعات از هارد درایو و درایوهای نوری را بر عهده دارد. اگر درایو شما از نوع IDE باشد، باید یک کابل پهن با ضخامت بسیار کم به نام کابل IDE تهیه کنید. اگر درایو شما از نوع SATA باشد، باید یک کابل باریک و رنگی در جعبه مادربرد پیدا کنید و یک سر آن را به مادربرد و سر دیگر آن را به درایوتان متصل کنید.
  • در پایان کابل‌های دیگری با نام‌هایی مانندPOWER-SW، RESET-SW و HDD LED نیز از کیس خارج شده‌اند که کلیدهای پاور و ریستارت و چراغهای LED مربوط به کیس را فعال می‌کنند.
  • کابل پاور را به برق وصل کنید و کامپیوتر را روشن کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد