۱۳ خاصیت شگفت‌انگیز لبو که نمی‌دانستید

0 24,175

به‌طور کلی ۲ نوع چغندر داریم، یکی چغندر ساده که بنفش تیره و یا قرمز است و لبو نام دارد؛ و یکی چغندرقند که رنگ زرد روشن دارد که این چغندر برای تهیه شکر استفاده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم در مورد خواص چغندر ساده قرمزرنگ یا همان لبو حرف بزنیم. لبو دارای رنگ‌دانه‌های منحصربه‌فردی است که بتالین نامیده می‌شوند که خواص متعددی را برای سلامت انسان دارد، شما می‌توانید با مصرف آن از خواص بی‌شمار لبو بهره برید.

لبو را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. برخی از افراد آن را به‌صورت خام مصرف کرده و برخی دیگر آب قرمزرنگ آن را استخراج می‌کنند و می‌نوشند. روش دیگری که در مصرف لبو استفاده می‌شود طبخ آن است که در کشور عزیزمان ایران این نوع طبخ بسیار رواج دارد. در این روش لبو را با بخار یا به‌صورت آب پز طبخ کرده و سپس میل می‌کنند. لبو پخته یکی از خوراکی‌های خوشمزه و محبوب در شب یلدا است.

البته در پخت لبو باید دقت کرده و برخی از شرایط را در نظر بگیرید؛ زیرا برخی از مواد مغذی در لبو، به گرما حساس هستند.

  • دما و زمان پخت لبو:

خواص لبو پخته

درصورتی‌که دمای پخت لبو و مدت‌زمان آن زیاد باشد؛ میزان ویتامین‌ها ازجمله ویتامین سی در آن کم می‌شود. درنتیجه بهتر است لبو را به‌صورت بخارپز و در مدت‌زمان ۱۵ دقیقه تا یک ساعت بپزید تا بیشتر مواد مغذی در آن باقی مانده و جذب شود. از آنجا که در این روش طبخ هم آب و هم گوشت لبو مصرف می‌شود میزان فیبر آن بالاتر از زمانی است که تنها آب چغندر قرمز را می‌نوشید؛ زیرا در فرایند آب‌گیری چغندر قرمز بیش از ۹۰ درصد فیبر آن حذف می‌شود. میزان زیاد فیبر در لبو پخته باعث کاهش کلسترول، کنترل گرسنگی در رژیم‌های غذایی و  کمک به فعالیت روده می‌شود.

  • شکر اضافه نکنید

نکته‌ای دیگری که باید در طبخ لبو در نظر بگیرید عدم استفاده از شکر است. بهتر است لبو را به همان حالت طبخ کنید و شکر اضافه نکنید.

  • لبو بخارپز یا آب پز

بهتر است لبو را به‌صورت بخارپز و در زمان کوتاهی طبخ کنید، در این شرایط درب ظرف را بگذارید تا ویتامین‌های آن تبخیر نشده و خارج نشوند. درصورتی‌که لبو را با آب می‌پزید، آب آن را دور نریزید، می‌توانید آن را به غذاهای دیگرتان اضافه کنید تا مواد مغذی موجود در آب لبو، هدر نرود.

 

خواص لبو

  1. لبو پخته فشارخون را پایین می‌آورد.

شاید شما با نوشیدن آب بتوانید برای چند ساعت فشارخون خود را تنظیم کنید اما لبو پخته شده به علت  نیتریک اسیدی که در خود دارد، به باز کردن رگ‌ها و کاهش فشارخون برای مدت‌زمان بیشتری، کمک می‌کند.

  1. لبو و کمک به عملکرد قلب

لبو پخته شده دارای نیترات است که با پایین آوردن فشارخون، خطر بیماری‌های قلبی را کم می‌کند. بنابراین شما با کنترل فشارخون خود مانع از بروز هرگونه بیماری قلبی مرتبط با فشارخون می‌شوید.

  1. لبو پخته و فواید آن برای کبد

لبو به دلیل کلسیم، روی، مس، بتائین، ویتامین‌های خانواده B، آهن، و آنتی اکسیدان برای کبد بسیار مفید است. علاوه بر این بتائین موجود در لبو با سم زدایی بدن به عملکرد کبد کمک می‌کند.

  1. لبو پخته باعث تقویت بنیه بدنی می‌شود

خواص لبو

قبل از شروع ورزش مقداری لبو مصرف کنید و اندکی صبر کنید تا جذب بدنتان شود، در این صورت تا ۱۶ درصد توانتان برای انجام حرکات ورزشی زیادتر می‌شود. این فایده ناشی از ماده‌ای به نام اسید نیتریک است، لبو یک منبع فوق‌العاده نیتراتnitrate است که باعث می‌شود میزان اکسیژنی که برای ادامه ورزش نیاز دارید بعد از مصرف آب لبو کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر نسبت به قبل انرژی کمتری برای دویدن با یک سرعت یکسان نیاز دارید.

  1. لبو پخته و تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد مغذی درون لبو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی نیز بسیار مفید است. از این ماده غذایی می‌توانید برای تسکین درد مفاصل نیز استفاده کنید.

  1. لبو و مبارزه با التهاب

لبو یک منبع منحصربه‌فرد از بتائین است که مواد مغذی درون آن به محافظت از سلول‌ها، و پروتئین و آنزیم‌ها در فشارهای محیطی کمک می‌کند و همچنین برای درمان التهاب مثانه، بواسیر و بیماری‌های پوستی بسیار مفید است. با خوردن آب لبو پخته می‌توانید به التهاب مثانه و بیماری‌های پوستی خود نیز کمک کرده و آن‌ها را بهبود ببخشید.

  1. با خوردن لبو پخته، کلسترول را کاهش دهید

مصرف لبو پخته، نقش به سزایی در کاهش سطح کلسترول خون دارد و بنابراین مصرف آن، فرد را در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند.

  1. لبو و کنترل قند خون

یک اعتقاد اشتباه در میان مردم وجود دارد که لبو باعث افزایش قند می‌شود، بنابراین این ماده را مصرف نمی‌کنند. اما برعکس لبو پخته می‌تواند قند را کاهش دهد. وقتی شما لبو مصرف می‌کنید، فیبر موجود در آن جذب بدن شده و تا چند ساعت میل به غذا ندارید و همین دلیل خوبی برای مفید بودن لبو برای دیابت است، از طرفی برای کاهش وزن نیز بسیار مفید است. البته در طبخ آن از شکر و شیره استفاده نکنید و به مقدار بیش‌ازاندازه و در شب مصرف نشود. حتی شما می‌توانید از لبو به‌عنوان شیرین‌کننده مصنوعی در سایر غذاهای خود استفاده کنید.

  1. خواص ضد سرطان لبو

مواد مغذی قدرتمندی که چغندر دارند، رنگ قرمز پررنگ و عمیق آن به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. آنتی اکسیدان موجود در لبو به‌ویژه برای سرطان روده بزرگ بسیار مفید است.

  1. زنان باردار لبو پخته بخورند

خواص لبو پخته

اسید فولیک موجود در لبو پخته، برای مادران باردار بسیار مناسب است. فولیک اسید به پیشگیری از نارسایی‌های لوله‌ی عصبی در نوزاد کمک می‌کند البته در مورد مقدار مصرف بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  1. لبو را با دمای کم بپزید تا مواد مغذی و فیبر آن به بدنتان برسد

لبو غنی از مواد مغذی ارزشمند و فیبر است – لبو پخته دارای ویتامین C، فیبر و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم (مفید  برای عضلات سالم ) و منگنز (مفید برای استخوان‌ها، کبد، کلیه و پانکراس) است. لبو پخته همچنین دارای فولات ویتامین B است که به کاهش خطر نقص در جنین کمک می‌کند. البته همانطور که اشاره شد پخت لبو در دمای بالا و برای مدت طولانی این مواد مغذی و ویتامین‌ها را کاهش می‌دهد.

یکی از مزایای لبو بخارپز، میزان فیبر درون آن است. یک لیوان لبو بخارپز شده حاوی ۳.۴ گرم فیبر رژیمی است، تقریباً ۱۴ درصد از نیاز مصرف روزانه فیبر برای زنان و  ۹ درصد برای مردان را تأمین می‌کند.

  1. سم زدایی بدن با لبو

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لبو می‌توانند به سم‌زدایی از کل بدن کمک کنند. لبو حاوی ترکیباتی است که به فرایند سم‌زدایی در بدن و تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند درنتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌ها در بدن کاهش می‌یابد.

  1. اگر می‌خواهید جوان بمانید، لبو پخته بخورید

لبو به علت دارا بودن ویتامین A و کاروتنوئید و مقدار کمی لوتئین، با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و برای مبارزه با چین‌وچروک مفید است.

این نکته را در نظر داشته باشید که راهنمای بالا برای افرادی که از نظر جسمی سالم و تنها مشکلات ذکر شده را دارند، مفید است، به طور مثال اگر بیماری‌های کلیوی دارید، نمی‌توانید از این ماده برای رژیم غذایی یا کنترل قند خون خود استفاده کنید، زیرا ممکن است اختلالات کلیه و سنگ مثانه را شدیدتر کند.

 

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: با خواص سبزیجات سبزرنگ برای بدن آشنا شوید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد