انواع تیپ های شخصیتی در آزمون MBTI

0 1,280

ویژگی‌های شخصیتی،علایق، تفکرات و مهارت‌ها در افراد مختلف متفاوت است، هر فردی ممکن است با ویژگی‌های مختلفی به دنیا بیاید و یا شرایط زندگی‌اش به صورتی باشد که برخی از ابعاد شخصیتی در آن رشد پیدا کند. این تفاوت‌ها در زندگی مشترک و در سال‌های ابتدایی نمود بیشتری دارند؛ مثلاً یکی از زوج‌ها فرد منظم و اهل برنامه‌ریزی است و همسر او شخصیتی منعطف دارد و برای انجام کارها تا آخرین لحظه مقاومت می‌کند. در این میان روانشناسان بسیار زیادی در مورد تیپ‌های شخصیتی آزمون‌ها و نظریه‌هایی ارائه دادند و ما قصد داریم در این مطلب به یکی از آزمون‌های شخصیتی محبوب بپردازیم.

آزمون MBTI مخفف عبارت Myers-Briggs Type Indicator (مایرز- بریگز) است؛ این آزمون نوعی تست شخصیتی معروف می‌باشد که با استفاده از علم روان‌شناختی، شخصیت افراد را در ۱۶ نوع شخصیت متفاوت جای می‌دهد تا از این طریق به شما نشان دهد که علائق شما نسبت به زندگی چیست و مفاهیم زندگی‌تان چگونه است.

۱. تاریخچه آزمون MBTI

این آزمون توسط دو خانم به نام مایزر و بریگز اختراع شده و اسم آزمون نیز از نام این دو شخص گرفته شده است. این دو زن توانستند بامطالعه تیپ‌های شخصیتی روان‌شناختی آقای یونگ، این آزمون را طراحی کنند. درواقع این دو زن می‌خواستند تئوری‌های آقای یونگ را به صورت عملی در قالب یک تست شخصیتی بگنجانند تا افراد با استفاده از آن به درک بهتری از خود برسند و  زوایای پنهان  وجود خود را بهتر بشناسند. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد در این آزمون ۱۶ تیپ شخصیتی وجود دارد که شما بعد از  پاسخ به سؤالات آن، دریکی از این ۱۶ دسته قرار می‌گیرید.

۲. فواید آزمون شخصیتی MBTI

شما با استفاده از این آزمون می‌توانید شغل و موقعیت مناسبی را برای خود شناسایی کنید و حتی در مقوله ازدواج با فردی باشخصیت نزدیک به خود ازدواج کنید. درواقع این آزمون باعث شناخت حالات و ترجیحات درونی فرد می‌شود، حالاتی که شاید مدت‌ها در مورد آن اشتباه فکر می‌کردیم و یا اصلاً آن را نمی‌شناختیم. در پاسخگویی به سؤالات این آزمون باید کاملاً صادقانه به سؤالات جواب دهید و از جواب‌های خود نترسید؛ زیرا با این کار به شخصیت اصلی خود پی می‌برید و این حقیقتی است  که  برای شما آشکار می‌شود نه فرد دیگری.

علاوه بر مدیران سازمان‌ها نیز می‌توانند از این آزمون برای تیم سازی و منابع انسانی شرکت‌های خود بهره ببرند و در جذب نیروی تازه؛ کارآمدتر عمل کنند؛ به شرطی که فرد متقاضی شغل به سؤالات باصداقت پاسخ داده و صرفاً برای قبولی در آزمون، خود را شخصیتی مفید برای شرکت نشان ندهد.

البته این تست نقاط ضعفی نیز دارد و آن شرایط فرد پاسخگو است. اگر فرد در شرایط نرمالی نباشد و بعد از یک مشاجره یا شکست عشقی و یا رد در یک آزمون؛ به این تست پاسخ دهد ممکن است تا حدودی سؤالات و پاسخ‌های او تحت تأثیر شرایط تغییر کرده و درنتیجه پاسخ تست درست از آب درنیاید. بنابراین بهتر است برای افرایش واقعی بودن این آزمون؛ در روزهایی که شرایط عادی دارید به آن پاسخ دهید.

۳. تئوری‌های آزمون شخصیتی MBTI

شما با استفاده از این آزمون می‌توانید مسیر شغلی را انتخاب کنید که امکان موفقیت در آن زیادتر است. در پایان آزمایش یک نتیجه به شما نشان داده می‌شود که دارای ۴ حرف انگلیسی است، این ۴ حرف در کنار هم یک کلمه را می‌سازند که نشان می‌دهد شخصیت شما در کدام دسته از این ۱۶ شخصیت جای می‌گیرد. هر حرف معنا و مفهوم خاصی را به نمایش می‌گذارد:

  • حرف اول آن نشان‌دهنده نحوه به دست آوردن انرژی ذهنی است (به صورت برونگرا و یا درون‌گرا)

فرد درون‌گرا (Introverts) از تنهایی لذت می‌برد و تنها از وجود خودش انرژی می‌گیرد، این افراد بیشتر غرق تفکرات خود هستند و ترجیح می‌دهند در جمع‌های آشنا و کوچک‌تر باشند. درحالی‌که شخصیت برونگرا(Extraverts) دوست دارد با اطرافیان معاشرت کرده و از آدم‌های اطراف خود انرژی بگیرد؛ این افراد پرانرژی‌تر به نظر می‌رسند زیرا می‌توانند انرژی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

  • حرف دوم  نحوه جمع‌آوری اطلاعات را نشان می‌دهد (حسی یا شهودی)

آزمون MBTI

شخصیت حسی (Sensing) به حواس ۵گانه خود دقت بیشتری می‌کند و جزئیاتی که از این طریق به دست می‌آورد، برای او اهمیت دارد، به داده‌های ملموس و واقعی و قابل‌درک توجه می‌کنند، و داده‌ها و اطلاعات واقعی  نسبت به الهام و شهود برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. اما شخصیت شهودی(iNtuition)  بر مبنای درک و تفسیر محیط، اطلاعات خود را به دست می‌آورد کلی‌نگر است؛ ازنظر ذهنی به اتفاقات آینده بیشتر فکر می‌کند و به احتمالات بیشتر از واقعیات توجه می‌کند.

  • حرف سوم نوع و نحوه تصمیم‌گیری را به تصویر می‌کشد (تفکری یا احساسی)

شخصیت تفکری (Thinkers)  بر اساس منطق تصمیم می‌گیرد و در انجام کار خود قاطع است، مسائل را از دیدگاه غیرشخصی بررسی می‌کند،  و به خاطر مصلحت هیچ‌گاه دروغ نمی‌گوید؛  و درنهایت انتقادات سازنده را قبول می‌کند. اما فرد احساسی(Feelers)  از قاطعیت کمتری برخوردار است و در اخذ تصمیمات خود احساسات را نیز در نظر خواهد گرفت. در زمان تصمیم‌گیری به نتیجه تصمیم خود بر  دیگران دقت می‌کند،  و خودشان را جای بقیه می‌گذارد.

  • حرف چهارم نوع مدیریت محیط پیرامون را در فرد نشان می‌دهد (قضاوت گرا یا ملاحظه گر)

شخصیت قضاوت گرا(Judging)  سبک زندگی رسمی دارد و مانند یک داور قضاوت کرده و تصمیم می‌گیرد. کارهای خود را از قبل برنامه‌ریزی می‌کند تا با عوامل پیش‌بینی‌نشده برخورد نکند. سعی می‌کند کارهای ناتمام را به پایان برساند و سپس به سراغ پروژه‌های بعدی برود. درحالی‌که  فرد ملاحظه گر (Perceiving) و منعطف سعی می‌کند تا اطلاعات بیشتری به دست آورد و سبک زندگی تطبیق‌پذیری دارد. برای شروع کار عجله نمی‌کند، کارها را به‌وقت ضرورت انجام می‌دهد و اهل برنامه‌ریزی نیست.

۴. تحلیل تست شخصیتی MBTI

با انجام این تست و ترکیب این ابعاد باهم ۱۶ تیپ شخصیتی به وجود می‌آید  که به صورت یک کد ۴ حرفی به شرح زیر است:

    1. شخصیت ISTP (درون‌گرا- حسی- تفکری-ملاحظه گر): این شخصیت کنجکاو، عمل‌گرا، منعطف و آرام است؛ به فعالیت‌های جسمانی و اجتماعی علاقه دارد و در تحلیل شرایط محیطی توانمند است. برای کسب موفقیت بهتر است با دیگران ارتباط بیشتری برقرار کرده و به احساسات اطرافیان توجه کند.
    2. شخصیت ISTJ (درون‌گرا-حسی-تفکری-قضاوت گرا): این تیپ شخصیتی عمل‌گرا، مسئولیت‌پذیر، داور و درون‌گرا است، با نظم و صراحت به امور می‌پردازد بر تجربیات شخصی‌اش تکیه می‌کند. برای موفقیت بیشتر بهتر است از تغییر و تحولات استقبال بیشتری کنند.
    3. شخصیت ISFP (درون‌گرا- حسی- احساسی- ملاحظه گر): این افراد صبور، انعطاف‌پذیر، محتاط و ارزشی هستند و به‌راحتی می‌توانند در فعالیت‌های گروهی شرکت کنند و دوستان و اطرافیان ارتباط برقرار نمایند. رمز موفقیت این افراد  ابراز وجود و عدم شخصی‌سازی مسائل است.
    4. شخصیت ISFJ (احساسی- درون‌گرا- داور و حسی): این تیپ افراد بسیار سخت‌کوش هستند؛ متعهد و واقع‌بین بوده و سنت‌گرا می‌باشند؛ دوست دارند به دیگران کمک کنند، و در تصمیم‌گیری‌ها توانا هستند. برای موفقیت بیشتر بهتر است  نسبت به شرایط منعطف‌تر بوده و در خود انگیزه درونی ایجاد کنند.
    5. شخصیت INTP (درون‌گرا- شهودی- تفکری- ملاحظه گر): این افراد بسیار آرام، خلاق؛ منطقی و متفکر هستند، دوست دارند مسائل را تحلیل کرده و در حل مسائل توانایی بالایی دارند. رمز موفقیت  این افراد صبور بودن و سازمان‌دهی امور است.
    6. شخصیت INTJ (درون‌گرا-شهودی-تفکرگرا-قضاوت کننده): این افراد باانگیزه و قاطع عمل کرده و کمال طلب هستند؛  در حل مسائل توانایی زیادی دارند و سعی می‌کنند به اهداف خود برسند؛ رمز موفقیت این افراد  توجه به واقعیات موجود در جهان و اهمیت دادن به دیگران است.
    7. شخصیت INFP (درون‌گرا- شهودی-احساسی-ملاحظه کار): این تیپ شخصیتی بسیار متعهد؛ آرمان‌گرا؛ صبور و سازگار است، سعی می‌کنند بر روی دیگران تأثیر بگذارد و در کار خود نیز موفق است؛  به احساسات دیگران توجه می‌کند. برای موفقیت بیشتر افرادی که این تیپ شخصیتی را دارند، باید مسائل را شخصی نکرده و واقع‌بین باشند.
    8. شخصیت INFJ (درون‌گرا-شهودی-احساسی-قضاوت گرا): این افراد از درون خودشان انگیزه می‌گیرند؛ در تصمیم‌گیری‌ها موفق عمل کرده و مستقل و مصمم هستند. برای موفقیت بیشتر بهتر است اندکی منعطف‌تر باشند و  به جزئیات توجه بیشتری داشته باشند.
    9. شخصیت ESTP (برونگرا- حسی-تفکری-ملاحظه گرا): این افراد به‌راحتی ی توانند با شرایط جدید کنار بیایند؛ در حل مسئله بسیار توانا بوده و واقع‌بین و فعال هستند؛ برای پیشرفت بیشتر در زندگی بهتر است قبل از شروع کار برنامه‌ریزی داشته و جوانب را بسنجند و به تعهداتی که به دیگران دارند پایبند باشند.
    10. شخصیت ESTJ (برونگرا-حسی-تفکری و قضاوت گرا): این افراد به‌راحتی می‌توانند در مورد مسائل مختلف تصمیم‌گیری کنند؛ سازمان‌دهی امور، تعهد؛ واقع‌بین بودن از ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها است؛ برای پیشرفت بیشتر در امور بهتر است به نیازهای دیگران توجه کرده و نسبت به شرایط انعطاف‌پذیری داشته باشند.
    11. شخصیت ESFP (برونگرا-حسی-احساسی- ملاحظه گر): این تیپ شخصیت‌ها در سخنرانی‌ها تبحر داشته و به‌راحتی دیگران را متقاعد کنند؛ دوست دارند دیگران را خوشحال کنند؛ و بسیار اجتماعی و صبور هستند. رمز موفقیت بیشتر این افراد پایبندی به تعهدات خود به دیگران و توجه به آینده است.
    12. شخصیت ESFJ (برونگرا-حسی-احساسی-قضاوت گرا): این افراد به روابط اجتماعی اهمیت زیادی می‌دهند؛ به جزئیات توجه داشته و بسیار عمل‌گرا؛ فعال و واقع‌بین هستند، برای موفقیت بیشتر بهتر است  مسائل را شخصی نکرده و به نیازهای آینده‌شان توجه کنند.
    13. شخصیت ENTP (برونگرا-شهودی-تفکری-ملاحظه گر):  این افراد توانایی زیادی در برقراری ارتباط با اطرافیان دارند؛ برای رسیدن به اهدافشان تلاش می‌کنند و عمل‌گرا، مبتکر و پرشور می‌باشند. برای موفقیت بیشتر بهتر است به تعهدات خود در قابل دیگران عمل کرده و کارهایشان را اولویت‌بندی کنند.
    14. شخصیت ENTJ (برونگرا-شهودی-تفکری-قضاوت گرا): این تیپ شخصیتی به‌راحتی می‌توانند برنامه‌ریزی کرده و تصمیم‌گیری کنند؛ به‌طور کلی به حل مسئله علاقه‌مند هستند و آینده‌نگر و منطقی و مثبت اندیش می‌باشند. برای  موفقیت بیشتر باید به جزئیات توجه داشته و آرام و ریلکس باشند.
    15. شخصیت ENFP (برونگرا-شهودی- احساسی و ملاحظه گر): این افراد دوست دارند با دیگران همکاری کنند؛ و راه‌های جدیدی را کشف نمایند؛ بسیار خلاق، خوش‌رو و کنجکاوند و برای پیشرفت در کارهایشان بهتر است کارها را اولویت‌بندی کرده و به مسائل توجه کنند.
    16. شخصیت ENFJ (برونگرا-شهودی-احساسی-قضاوت گرا): این افراد احساس مسئولیت بالایی دارند؛ به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و صبور؛ پرانرژی هستند برای پیشرفت در کارهایشان بهتر است کنترل را کمتر کرده و مسائل را شخصی نکنند.

     ۵. نکات مهم در آزمون شخصیتی MBTI

  • این آزمون شخصیتی است و هیچ شباهتی به امتحان ندارد بنابراین بهتر است با تمرکز  پاسخ‌های درستی را ارائه دهید.
  • مدت‌زمان تقریبی پاسخگویی به این آزمون ۲۰ تا ۴۰ دقیقه است بنابراین قبل از شروع مطمئن شوید که این زمان خالی را دارید.
  • تمام مدل‌های شخصیتی که در این آزمون به دست می‌آید دارای نقاط مثبت و منفی هستند؛ بنابراین نگران نتایج آزمون نباشید و یا از نتایج آن ناامید نشوید.
  • آزمون را در شرایط جسمی و روحی نرمال انجام دهید در غیر این صورت ممکن است بر روی نتایج حاصل از آن تأثیر گذاشته باشد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد