آشنایی با انواع دوربین‌های دیجیتال (قسمت دوم)

0 855

دوربین دیجیتال یک دستگاه الکترونیکی است که برای گرفتن عکس از حسگرهای حساس به نور استفاده می کند. اکثر عکاسان جدید احساس می کنند که برای گرفتن عکس باید دوربین های گران قیمت داشته باشند. اما فراموش نکنید که دوربین فقط یک ابزار است. واقعیت این است که عناصر دیگر مانند ترکیب، نورپردازی و غیره باید در یک راستا باشند، عکس بدون در نظر گرفتن دوربین مناسب خراب خواهد شد. در هر محدوده قیمتی انتخاب های زیادی وجود دارد، اما باید از لحاظ ویژگی و قیمت آن ها را بررسی کنید. بنابراین زمان خود را صرف تحقیق کنید و چیزی را انتخاب کنید که مناسب با بودجه و نیازهایتان باشد. بهتر است نگاهی به دوربین‌های زیر و ویژگی های آن ها بیندازیم:

دوربین‌های سوپر زوم

در سال های اخیر دوربین های سوپر زوم از محبوبیت بالایی برخوردار نیستند. این دوربین ها به عنوان پله ای بین دوربین های فشرده و DSLR ها تبدیل شده اند و به همین دلیل است که این دوربین ها، دوربین های پلی نامیده می شوند. اما با پیشرفت دوربین های فشرده و دوربین های سیستم های فشرده تعداد بیشتری از مردم از سوپر زوم استفاده می کنند. معمولا دوربین های SLR با اندازه های دستی و یک منظره یاب الکترونیکی نسبتا بزرگ مجهز هستند که اغلب از لنزهای زوم قدرتمند و ثبات تصویر بهره می برند. بعضی از آنها دارای ضبط ویدئوی HD هستند و مجموعه ای عالی از گزینه های نمایش دستی را شامل می شوند. مدل های پیشرفته این دوربین ها از ۲۵۰ دلار تا ۷۰۰ دلار و بیشتر متغیر هستند.

مزایا: بدنۀ آن ها نسبت به دوربین های فشرده محکم تر است و مجموعه ای از امکانات نمایش دستی را ارائه می دهد.
معایب: DSLR برای دوربین های جمع و جور مناسب نیستند.
لنز آن ها قابل تعویض نیست.

دوربین‌های تلفن هوشمند

انفجار تلفن های هوشمند، مسلما بزرگترین چیزی است که در عکاسی فناوری های دیجیتال اتفاق افتاده است. راحتی و آمادگی گوشی های هوشمند به این معنی است که نه تنها رقابتی بزرگتر از همیشه وجود دارد، بلکه فرصت هایی بهتر برای گرفتن لحظات مهم است. برخی از تلفن های هوشمند در حال حاضر قادر به گرفتن عکس های ۱۶ مگاپیکسلی هستند و توانایی بزرگی را در فضاهای کم نور ارائه می دهند. ویژگی ها و قیمت های آن ها از مدلی به مدل دیگر متفاوت است، بنابراین بیشتر برای انجام تحقیقات کاربرد دارند.

مزایا: سبک، جمع و جور، آماده شلیک و همیشه همراه هستند.
معایب: کیفیت تصویر و اندازه آن ها برای استفاده حرفه ای مناسب نیست.
لنز آن ها قابل تعویض نیست.

دوربین‌های سیستم فشرده (بدون آینه)

دوربین های سیستم فشرده (بدون آینه) از لنز قابل تعویض بهره مند است. داشتن لنز قابل تعویض به این معنی است که عکاسان نسبت به دوربین های معمولی فشرده کنترل بیشتری دارند. آنها بیشتر ویژگی ها و قابلیت های دوربین های SLR را ارائه می دهند، اما با اضافه شدن مزیت هایی همچون سبک وزن بودن و کوچکتر بودن عموما گران تر هستند. این دوربین ها یک گزینه عالی برای عکاسانی هستند که می خواهند کنترل عکس های خود را گسترش دهند، اما نمی خواهند خود را با حمل کردن لنزهایی با اندازه بزرگ عذاب دهند. در واقع، عکاسان حرفه ای بیشتر و بیشتر این دوربین ها را به عنوان یک گزینه جایگزین برای مجموعه معمولی دوربین ها سرمایه گذاری می کنند.

مزایا: کیفیت تصویر خوب دارند.
سبک وزن و گران تر از دوربین های SLR می باشند.
معایب: اگر بهترین عکس ها را می خواهید این دوربین ها بهترین نیست.

 

در بورسیکا بخوانید: راهنمای خرید دوربین فیلمبرداری

 

دوربین‌های DSLR

از زمان معرفی آنها در اواخر دهه ۹۰، این دوربین ها برای عکاسان حرفه ای و آماتور جدی انتخاب شدند. دوربین های DSLR بر اساس همان پیشینیان فیلم طراحی شده اند و ویژگی هایی همچون کیفیت تصویر فوق العاده، لنزهای قابل تعویض و دسته ای از کنترل های خلاق را ارائه می دهند. اکثر DLSR ها از اندازه حسگر استفاده می کنند که APS-C نامیده می شود. اما مدل های بسیار بالای آن دارای یک سنسور کامل است که به همان اندازه یک فیلم ۳۵ میلی متری می باشد. قیمت ها از حدود ۴۰۰ دلار شروع می شود که برای مدل APS-C در سطح مقدماتی با یک لنز استاندارد است، اما برای بدنه دوربین و یک مدل قاب کامل به بیش از ۳۰۰۰ دلار هم می رسد.

مزایا: انتخاب اول برای عکاسان حرفه ای است.
کیفیت تصویر عالی و ویژگی های خلاق را ارائه می دهد.
می توانید لنز آن را تغییر دهید.
معایب: سنگین، بزرگ و فوق العاده گران هستند.

دوربین‌های فرمت متوسط

این ها رولز – رویس از دنیای دوربین هستند. اگر یک DSLR کامل برایتان کافی نباشد، گام بعدی دوربین های فرمت متوسط است. این دوربین نسبت به DSLR های تمام شکل از سنسورهای بزرگتری برخوردار است، که به معنای رزولوشن تصویر بالاتر (۶۰ مگاپیکسل) می باشد. آن ها همچنین با یک قیمت گران عرضه می شوند. به عنوان مثال Hasselblad H5D-200cMS با یک لنز استاندارد می تواند بیش از ۵۰،۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد!

مزایا: کیفیت تصویر شگفت انگیزی دارد، به طوری که هیچ چیز نزدیک تر از آن نخواهد بود.
معایب: بسیار گران، بزرگ و سنگین است.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد