آشنایی با انواع کاپوچینو و خواص آن

0 2,037

در سال‌های اخیر، کاپوچینو از اروپا و استرالیا به کشورهای آمریکای شمالی و فراتر از آن هم وارد شده است. امروزه، کاپوچینوها را میتوان در ژاپن، هنگ کنگ، تایلند و بسیاری از مکان‌های غیر منتظره دیگر هم خریداری کرد. چه چیزی در این نوشیدنی وجود دارد که آن را در سراسر دنیا محبوب کرده است؟ کاپوچینو از کجا و چگونه آغاز شد؟ برخی از تغییرات عمده‌ای که در نوشیدنی‌های سراسر جهان وجود دارد چیست؟

کاپوچینو چیست؟

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. کاپوچینو یک نوشیدنی قهوه است که از مخلوط اسپرسو و کف شیر بخار داده شده تهیه میشود. یک کاپوچینو سنتی ایتالیایی به صورت ترکیبی از دو شات قهوه اسپرسو، شکر و مقداری شیر تشکیل می‌شود. کاپوچینو به خوبی ساخته شده است و عطر و طعم باور نکردنی دارد. پایه اصلی کاپوچینو قهوه است و شما در نهایت مزه تلخی احساس خواهید کرد.

انواع کاپوچینو

محبوبیت و نوشیدن کاپوچینو باعث تغییرات زیادی در دستورالعمل‌های اولیه آن شده است. یک کاپوچینو سنتی شامل یک تا دو شات از اسپرسو با لایه‌های شیر و کف شیر است. هر قهوه‌خانه و کافه کاپوچینو را به نحو خاصی درست می‌کند، بنابراین ممکن است در هر مکانی کاپوچینوی متفاوتی بنوشید. با این حال، برخی از تغییرات بیشتر است و باعث میشود کاپوچینوها نام‌های مخصوصی داشته باشند. مثلا:

کاپوچینو سنتی با اسپرسو دوبل و کف شیر بخار داده شده تهیه می‌شود.

کاپوچینو یخی یا فردو کاپوچینو، نسخه سرد کاپوچینو گرم است. در واقع این نوع کاپوچینو از اضافه کردن قطعات یخ به کاپوچینو گرم تهیه می‌شود. در ایتالیا، این نوشیدنی با اضافه کردن یخ به کف شیر به دست می‌آید. در آمریکا، اغلب این کاپوچینو یک نوشیدنی سرد است.

کاپوچینو مرطوب که کاپوچینو لایت یا کاپوچینی چیارو هم نامیده می‌شود با استفاده از شیر گرم یا مقدار کمی کف شیر بخار داده شده تهیه می‌شود. آنها نسبت به کاپوچینو سنتی رقیق‌تر و خامه‌ای‌تر هستند و بسیار شبیه کافه لاته می‌باشند که کمی کف در بالای آن قرار دارد.

کاپوچینو خشک (که به عنوان دارک کاپوچینو یا کاپوچینو اسکورو هم شناخته می‌شود) شیر کمتری نسبت به کاپوچینوهای دیگر دارد. این کاپوچینو از اضافه کردن مقدار کمی شیر یا کف شیر به قهوه اسپرسو تهیه می‌شود. در این نوشیدنی شیر کمتری نسبت به کف آن وجود دارد. طعم اسپرسو در این نوشیدنی قوی‌تر است و قسمت مایع آن تیره‌تر از کاپوچینو است.

کاپوچینو خشک

ارزش غذایی کاپوچینو

۲۳ گرم کاپوچینو شامل موارد زیر است:
حدود ۱۰۰ کالری
۱۸ گرم کربوهیدرات
۳ گرم چربی
۱۳ گرم قندخون
۰.۳۶ میلی‌گرم آهن
۹۵ میلی‌گرم سدیم
۱.۵ گرم اسیدهای اشباع
۱ گرم کلسیم کل اسیدهای چرب ترانس

۱. از بیماری‌های قلبی جلوگیری میکند

قهوه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها است که از اکسیداسیون کلسترول LDL و از مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که قهوه باعث کاهش مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود. تحقیقاتی که در طی ۱۳ سال روی ۳۷۰۰۰ نفر صورت گرفت نشان می‌دهد، افرادی که قهوه مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که قهوه مصرف نمی‌کنند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان ۲۰ درصد کاهش می‌دهند. این کار با محافظت از عضلات قلب در برابر آسیب‌های شریانی صورت میگیرد که ممکن است باعث التهاب شود. به این ترتیب، از بیماری‌های مختلف قلب مانند فشار خون بالا، ترومبوز، حمله قلبی، نارسایی قلبی، و غیره جلوگیری می‌کند.

۲. سکته مغزی را کاهش میدهد

کاپوچینو احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهد. بهتر است زنان نسبت به مردان کاپوچینوی بیشتری مصرف کنند، زیرا احتمال ابتلا به سکته مغزی در زنان بیشتر از مردان است. این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که دو بار در روز کاپوچینو نوشیدند، احتمال ابتلا به سکته مغزی در آنها ۲۰ درصد کاهش یافت.

خواص کاپوچینو

۳. از دیابت نوع ۲ جلوگیری میکند

مصرف بالای قهوه احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد زیرا از مقاوتِ بدن در برابر تولید انسولین جلوگیری می‌کند. مواد معدنی موجود در کاپوچینو به بدن کمک می‌کند تا انسولین تولید کند و از انسولین استفاده کند. مطالعات نشان می‌دهد که ترکیب موجود در قهوه، پپتید آمیلوئیدی جزیره‌ای انسانی را مسدود می‌کند که نقش مهمی در ایجاد دیابت دارد. راه‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد قهوه برای جلوگیری از دیابت مفید است. اول از همه، قهوه به بدن کمک می‌کند تا از انسولین استفاده کند و از سلول‌های تولید کننده انسولین محافظت می‌کند و به عنوان یک نتیجه مستقیم می‌تواند در تنظیم قند خون موثر باشد. دوم، از آسیب بافت جلوگیری می‌کند. به خصوص که با التهاب در بدن (یکی از عوامل خطرساز دیابت نوع ۲) مبارزه میکند.

۴. از آلزایمر جلوگیری میکند

قهوه حافظه کوتاه مدت را افزایش می‌دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که کافئین باعث تحریک قدرت شناختی می‌شود و عملکرد مغز را نیز افزایش می‌دهد. همچنین شانس ابتلا به آلزایمر را به میزان ۶۵ درصد کاهش می‌دهد. در یک تحقیق، تعدادی از افراد یک دوز ۱۵۰ میلیگرم کافئین مصرف کردند که در حدود یک فنجان قهوه بود. محققان متوجه افزایش چشمگیر فعالیت مغز آنها شدند. محققان همچنین اشاره کردند که زمان واکنش و همچنین مهارت حافظه افرادی که کافئین نوشیده بودند نسبت به گروه کنترل که کافئین مصرف نکرده بودند، به طور چشمگیری بهبود یافت. به اعتقاد متخصصین مغز و اعصاب و متخصصین سم شناسی، کافئین بر روی مناطقی از مغز تاثیر میگذارد که مسئول تمرکز و حافظه هستند. بنابراین به عنوان یک نتیجه مستقیم، کافئین حافظه کوتاه مدت و همچنین تمرکز حسی فرد را تقویت می‌کند. با این حال، این نکته قابل توجه است که دقیقا مشخص نیست چه مدت افزایش می‌یابد و چگونه ممکن است از یک نفر به نفر دیگر متفاوت باشد.

خواص کاپوچینو

۵. به هضم و دستگاه گوارش کمک میکند

نوشیدن یک فنجان کاپوچینو به هضم کمک می‌کند. یک پژوهش دیگر که در سال ۱۹۹۰ بر روی ۹۹ نفر انجام گرفت نشان داد ۲۹ درصد از شرکت کنندگان پس از مصرف قهوه در دستگاه گوارششان بهبودی قابل توجهی مشاهده کردند.

۶. ابتلا به سرطان را کاهش میدهد

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قهوه احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، مصرف چهار فنجان کاپوچینو در روز، احتمال ابتلا به سرطان را به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین شانس ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد. به گفته متخصصین سرطان، مردانی که به طور منظم قهوه مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از نوشیدنی‌های دیگر استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند. در همین راستا، محققان مختلف معتقدند که مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان آندومتر در زنان را نیز کاهش می‌دهد. در همین طیف، محققان ارتباطی بین نوشیدن قهوه و کاهش ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ، رکتوم و کبد را پیدا کرده‌اند. قهوه حاوی آنتی اکسیدان‌های فیتو شیمیایی میباشد که پلی فنول نامیده میشود. پلی‌فنول‌ها خواص ضد سرطانی دارند و به عنوان بافرهایی عمل می‌کنند که احتمال ابتلا به تومورها را کاهش می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که رابطه معکوس بین مصرف قهوه و میزان آنزیم‌های کبدی وجود دارد. به طور معمول، افزایش سطح آنزیم‌های کبدی منعکس کننده آسیب و التهاب به کبد می‌شود. به همین دلیل مصرف قهوه باعث سطح آنزیم‌های کمتر می‌شود.

۷. به سوزاندن چربی کمک میکند

قهوه به عنوان یک دیورتیک عمل می‌کند و به سوختن چربی‌های بدن کمک می‌کند که همین باعث کاهش وزن میشود. این عملکرد را با کاهش خستگی ترویج می‌کند. کافئین کارآیی خوبی دارد و همچنین تقویت کننده استقامت است. این نوشیدنی نه تنها به کاهش خستگی کمک می‌کند بلکه باعث کاهش انقباض عضلات می‌شود. قهوه تا حدودی، می‌تواند درد ورزشکاران را کاهش دهد و سطوح اسید چرب خون را افزایش دهد. در نتیجه در بلندمدت، باعث استقامت میشود.

۸. باعث سلامت دندان میشود

مصرف قهوه، به علت وجود خواص ضد باکتریایی، موجب کاهش حفره‌های دندانی می‌شود. دانشمندان برزیلی دریافتند ترکیبی در قهوه به نام trigonelline و آنتی اکسیدان پلی‌فنول وجود دارد که از پوسیدگی دندان و ایجاد سوراخ روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. البته مصرف قهوه ممکن است رنگ دندان‌ها را تغییر دهد، بنابراین بعد از مصرف قهوه حتما دندان‌های خود را مسواک بزنید.

خواص کاپوچینو

۹. از سردرد جلوگیری میکند

کافئین میزان عروق خونی و شدت سردرد را کاهش می‌دهد. در واقع کافئین با اتصال به گیرنده‌های آدنوزین در مغز، عملکرد طبیعی آدنوزین را مختل کرده و به گشاد شدن رگ‌های مغز کمک مینماید؛ در نتیجه سردرد شما را بهبود می‌بخشد.

۱۰. منبعی از آنتی اکسیدان‌های مفید است

مطالعات نشان می‌دهد که قهوه نسبت به کاکائو و چای حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری است. در واقع، در طول سال‌ها، مطالعات و آزمایش‌های گوناگونی صورت گرفته است و بیش از ۱۰۰۰ آنتی اکسیدان در دانه‌های قهوه شناسایی شده است. علاوه بر این، یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ صورت گرفته است که قهوه را یکی از آنتی اکسیدان‌های اصلی در رژیم غذایی می‌داند. اکثر آنتی اکسیدان‌هایی که در یک فنجان قهوه یافت میشوند به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند و همانطور که می‌دانید التهاب علت اصلی بیماری‌های مزمن مختلف مانند آترواسکلروز، انواع سرطان و آرتریت میباشد. به غیر از آن، آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در خنثی سازی رادیکال‌های آزاد دارند که به طور طبیعی به عنوان بخشی از توابع متابولیک روزانه رخ می‌دهد. با این حال، قهوه با رادیکال آزادهایی مبارزه میکند که می‌توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند. به عبارت دیگر، آنتی اکسیدان‌های موجود در یک فنجان کاپوچینو می‌توانند راه بسیار خوبی برای حفظ سلامتی شما باشد و این کار را با محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب فیزیکی و خارجی انجام می‌دهند. در نهایت، اسید کروموژنیک (یکی از آنتی اکسیدان‌های اصلی موجود در قهوه) توانایی زیادی برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد. اعتقاد بر این است که خواص آنتی اکسیدانی قهوه، با کاهش سطح انسولین ناسالم، خطر ابتلا به نقرس را کاهش می‌دهد. این به نوبه خود، باعث کاهش سطح اسید اوریک می‌شود، زیرا اسید اوریک بالا باعث نقرس می‌شود.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد