آشنایی با مهارت‌های ویرایش عکس

0 1,052

امروزه عکاسی به یک حرفه کاملا تخصصی تبدیل شده است که طرفداران بسیاری دارد. با پیشرفت تکنولوژی و آمدن گوشی‌های هوشمند تقریبا بیشتر افراد وارد این حرفه شده و به صورت تخصصی و غیر تخصصی عکاسی می‌کنند. دنیای عکاسی دنیای بسیار جذابی است که تاثیر بسزایی در روحیه افراد دارد.

عکاسی از منظره باید دقیقا همانطوری باشد که وجود دارد، اما بعضی از موارد استثنایی مانند عکس‌های پرتره نیز وجود دارد که در داخل یک استودیو صورت می‌گیرد و در آن نور، زمینه، موقعیت دوربین و حتی ظاهر عکس در معرض کنترل عالی قرار می‌گیرد. خوشبختانه، بسیاری از برنامه‌های ویرایش تصویر و برنامه‌های تلفن همراه برای کمک به بهبود عکس‌ها وجود دارد.

 

مهارت‌ها و تکنیک‌های ویرایش عکس که باید برای استاد شدن خود یاد بگیرید عبارتند از:
برداشت و قانون یک سوم
چرخش
اعمال لایه‌ها و ماسک‌های تنظیم
اصلاح رنگ و اشباع
تیز کردن

بهترین نتایج از نرم‌افزار دسکتاپ (به عنوان مثال Adobe Photoshop CS / Elements و جایگزین‌های فوتوشاپ) بدست می‌آید، اما برخی برنامه‌های موبایل برای آندروید و iOS نیز وجود دارند که توانایی بسیاری برای ویرایش عکس‌ها دارند. قبل از اینکه ویرایش عکس‌ها را شروع کنید، اطمینان حاصل کنید که روی عکس‌های کپی کار می‌کنید زیرا ممکن است به طور تصادفی و یا دائمی داده‌های اصلی خود را از دست بدهید.

به غیر از برنامه‌های خاص و گرفتن عکس‌های کامل می‌توانید بسیاری از عکس‌های خود را با برخی برنامه‌های برش تغییر دهید. استفاده از ابزار برش یکی از موثرترین راه‌ها برای هدایت توجه بینندگان به جایی است که می‌خواهید متمایز باشد.

برش عکس شامل حذف قسمت‌های ناخواسته (به طور معمول بیرونی) تصویر است. این کار سریع و ساده است و می‌تواند عکس‌های بزرگ را به عکس‌های حرفه‌ای تبدیل کند.

برداشت و قانون یک سوم

یکی از رایج‌ترین عبارات شنیده شده در عکاسی، قانون یک سوم است که مربوط به ترکیب‌بندی است. قانون یک سوم مجموعه‌‌ای از اصول راهنماست که از یک گرید (جدول) فرضی با دو خط افقی و دو خط عمودی استفاده می‌کند. سوژه‌ها روی خطوط این گرید یا محل تلاقی آن‌‌ها با هم قرار داده می‌‌شوند تا به عکس عمق و جذابیت بیشتری بدهند. مطالعات نشان داده‌اند که هنگام نگاه کردن تصویر، چشمان ما به طور طبیعی به سمت نقاط تقاطع شبکه متصل می‌شوند.

با فعال کردن Overlay Rule of Thirds، شما می‌توانید یک کراپ را تنظیم کنید به طوری که موضوعات و عناصر به طور متقاطع در امتداد خطوط و یا نقاط تقاطع قرار بگیرد. به عنوان مثال، در عکاسی منظره، ممکن است بخواهید یک تصویر را طوری برش دهید که افق یا پیش زمینه در کنار یکی از خطوط افقی قرار بگیرد و یا برای عکاسی پرتره، ممکن است بخواهید سر یا چشم را در نقطه تقاطع قرار دهید.

چگونه از قانون یک سوم استفاده کنیم؟
۱- گرید قانون یک سوم را فعال کنید
۲- سوژه‌ خود را روی یکی از چهار نقطه‌ تلاقی قرار دهید
۳- سوژه‌ خود را روی یکی از خطوط افقی یا عمودی قرار دهید
۴- عکس را به‌صورت مورب متعادل کنید

قانون یک سوم

چرخش

چرخش عکس یکی دیگر از مهارت‌های اساسی، آسان و در عین حال حیاتی در ویرایش تصاویر است. هنگامی که قاب عکس‌ها را در عکس می‌بینید یا قفسه‌های شناور را روی دیوار آویزان می‌بینید، می‌توانید از گزینه چرخش استفاده کنید. حل بسیاری از این مشکلات آسان است.

همان مفهوم به عکاسی هم مربوط است، حتی زمانی که از سه پایه هم استفاده می‌کنید ممکن است عکس‌ها تراز نباشند. چرخش عکس می‌تواند یک چشم‌انداز صحیح را تنظیم کند و از هرگونه حواس پرتی جلوگیری کند.

اعمال لایه‌ها و ماسک‌های تنظیم

لایه ماسک یکی از مهم‌ترین بخش‌های فتوشاپ است. هدف استفاده از ماسک در فتوشاپ ویرایش بخش‌هایی از تصویر بدون تأثیر گذاشتن در قسمت‌های دیگر است.

اگر می‌خواهید سطح تنظیمات، روشنایی، کنتراست، رنگ، اشباع و غیره را تغییر دهید (به عنوان مثال ایجاد تغییرات بدون اینکه به طور دائمی بر تصویر اصلی تاثیر بگذارد) می‌توانید از لایه‌ها و ماسک‌های تنظیمات استفاده کنید.

ماسک تقریباً همانند یک شابلون است که هنگام استفاده از آن فقط نقاط خاصی از کاغذ رنگی می‌شود و بقیه قسمت‌ها بدون تغییر باقی می‌‌ماند. هنگامی‌که ماسک را روی یک لایه فراخوانی می‌‌کنیم، نواحی‌ای که انتخاب‌ نشده اند، ماسک شده و از ویرایش محفوظ می‌‌مانند. هدف استفاده از ماسک در فتوشاپ ویرایش بخش‌‌هایی از تصویر بدون تأثیر گذاشتن در قسمت‌‌های دیگر است.

عناصر:
برای بازنشانی رنگ پیش‌زمینه / پس‌زمینه دکمه D را فشار دهید.
در نوار منو روی لایه کلیک کنید.
لایه تنظیم جدید را انتخاب کنید.
نوع لایه مورد نظر را انتخاب کنید.
روی OK کلیک کنید (یا کلید Enter را بزنید).

هنگامی که لایه تنظیمات را انتخاب می‌کنید، پنل تنظیمات (به طور معمول در زیر پنل لایه‌ها ظاهر می‌شود) کنترل‌های مناسبی را ارائه می‌دهد و تغییرات بلافاصله منعکس می‌شوند. اگر می‌خواهید تغییرات قبل یا بعد را مشاهده کنید، فقط آیکون چشم در کنار لایه تنظیمات را تغییر دهید. شما می‌توانید یک لایه تنظیم چندگانه در یک زمان داشته باشید یا می‌توانید لایه‌ها را با هم مقایسه و یا ترکیب کنید.

اعمال لایه ها

اصلاح رنگ و اشباع

دوربین‌های دیجیتال مدرن کاملا توانا هستند، اما گاهی اوقات (به عنوان مثال به علت شرایط روشنایی، محیط زیست، نحوه پردازش داده‌ها و غیره) رنگ‌ها در عکس‌ها می‌توانند کمی مات به نظر برسند. یک راه سریع این است که نگاه کنید به:

– چهره‌های مردم و / یا پوست
– چیزی در تصویری که می‌دانید باید سفید باشد (مانند پیراهن، ابرها)

دمای نور (به عنوان مثال رنگ‌های روشن آسمان آبی، طلوع و غروب خورشید، لامپ‌های فلورسنت و غیره) در حین عکاسی می‌تواند بر تن پوست و عناصر عکاسی تاثیر بگذارد. خوشبختانه، با ترفندهای کوچک به ویژه با تنظیم لایه‌ها می توانید رنگ‌ها را اصلاح کنید.

بسیاری از برنامه‌های ویرایش تصویر ویژگی Correct Color Auto را ارائه می‌دهند که معمولا به خوبی کار می‌کند (اما نه همیشه کاملا). در غیر این‌صورت، با دستکاری دستی میتوان رنگ‌ها را تنظیم کرد.

سطوح (کانال‌های RGB و هیستوگرام با گزینه‌ای برای اصلاح خودکار)
رنگ / اشباع (کانال RGBCMY)
فیلترهای عکس (به عنوان مثال گرما، سرما و غیره).

این موارد به صورت لایه‌های تنظیم فتوشاپ CS / Elements در دسترس هستند که کنترل بیشتری بر حذف قالب‌های رنگی و بهبود اشباع دارند.

برای حفظ تعادل و واقع‌گرایی عکس، مراقب باشید تصاویر را بیش از حد یا کمتر از حد اشباع کنید، یا حداقل رنگ‌هایی که بایستی طبیعی‌تر باقی بمانند حالت خود را حفظ کنند. با این حال، شما می توانید برای انتخاب مناطقی از تصاویر (مانند ماسک لایه فوقانی) تنظیماتی را انجام دهید. فقط تنظیم روشنایی، کنتراست، برجستگی‌ها و سایه‌ها را فراموش نکنید، زیرا آن‌ها می‌توانند به عمق و تفکیک رنگ‌ها کمک کنند تا تصاویر واقعا پاپ شوند.

اصلاح رنگ

تیز کردن

تیز کردن باید همیشه آخرین گام در روند ویرایش عکس باشد. تیز کردن لبه‌ها و جزئیات کوچک کمک می‌کند تا کنتراست کلی تصویر بالا برود و تصویر بیشتر متمایز شود. سه دلیل اصلی برای شارپ کردن تصاویر وجود دارد:

۱. غلبه بر تاری تصویر که از تجهیزات دوربین بوجود آمده است

۲. جلب توجه به سمت بعضی از نواحی خاص

۳. افزایش خوانایی تصویر

بسیاری از برنامه‌های ویرایش عکس، ویژگی تیز کردن خودکار یا اسلایدها را ارائه می‌دهند که به کاربران اجازه می‌دهد تا مقدار شارپ اعمال شده برای کل عکس را تنظیم کند. همچنین ابزارهای sharpening (شبیه به استفاده از براش) است که به شما اجازه می‌دهد تا تنها با انتخاب مناطقی از تصویر آن را تیز کنید.

مفهوم شارپ بودن یک عکس یا واضح بودن عکس به این معناست که عکس ما به‌خوبی جزئیات را نشان می‌دهد یا نه. دو فاکتور رزولوشن و acutance در شارپ بودن تصویر مؤثر است، اما عامل دیگری که می‌تواند تأثیر گذار باشد نویز در تصویر است. اگر نویز ما در تصویر کمی بالا باشد باعث می‌شود ما تصویر واضح‌تر و یا شارپ‌تری داشته باشیم.

اما برای دقت و کنترل بیشتر، شما می‌توانید از ویژگی‌های ماسک Unsharp در فتوشاپ استفاده کنید:

۱. در نوار منو بر روی Enhance کلیک کنید.

۲. گزینه Unsharp Mask را انتخاب کنید. یک پانل ظاهر می‌شود که قسمت بزرگ کردن تصویر و سه اسلایدر برای تنظیم تیز کردن ظاهر می‌شود.

۳. نوار اسلاید شعاع را تنظیم کنید. این گزینه میزان تاری لایه غیرشارپ را کنترل می‌کند. می‌توانید لایه کپی را بین ۰.۱ و ۱۰۰۰ پیکسل تار کنید. هرچه تاری کمتری اعمال کنید لبه‌ها بیشتر قابل تشخیص خواهند بود.

۴. نوار اسلاید Threshold را تنظیم کنید. اسلاید آستانه برای جلوگیری از شارپ شدن اضافی و نامطلوب استفاده می‌شود. حتی در یک ناحیه با رنگ پیوسته، مقدار کمی اختلاف وجود خواهد داشت. قبل از اینکه کنتراست لبه‌‌ها اضافه شود، آستانه تعیین‌کننده حداقل اختلاف روشنایی خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: معرفی چند برنامه کاربردی برای ویرایش و فتوشاپ تصاویر

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد