آشنایی با یخ درمانی و اثرات آن

0 868

یخ درمانی اختراع جدیدی نیست؛ بلکه یکی از اولین درمان های پزشکی محسوب می شود. در مقاله ادوین اسمیت پاپیروس (۳۵۰۰ سال قبل از میلاد) که قدیمی ترین متن پزشکی می باشد، بارها و بارها به یخ درمانی اشاره شده است. اخیرا، یخ درمانی به طور فزاینده ای برای جلوگیری یا کاهش آسیب های عصبی مورد استفاده قرار گرفته است. کریوتراپی که معمولا به عنوان یخ درمانی نیز شناخته می شود، یک روش التیام دهنده است که برای چند دقیقه بدن را در سرمای شدید قرار می دهد. یخ درمانی کمک می کند تا پس از فعالیت شدید، آسیب و یا جراحی عضلات بهبود پیدا کنند. یخ درمانی می تواند با کاهش جریان خون در ناحیه مورد نظر، التهاب، تورم و فعالیت عصبی را کاهش دهد که به نوبه خود باعث کاهش درد در اطراف عضلات، مفاصل و تاندون ها می شود. خوشبختانه، روش های کریوتراپی موضعی نیز وجود دارد که شامل اسپری های یخ و اسپری های خنک کننده هستند و دیگر نیازی نیست تمام بدن را در سرمای شدید قرار دهیم. وقتی از یخ استفاده می کنید ابتدا پوست احساس سرما می کند و پس از آن درد از بین می رود. با ادامه کار احساس سوزش ایجاد شده بعد احساس درد و نهایتاً بی حسی بوجود می آید. برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست، با ایجاد بی حسی یخ را بردارید. این بی حسی با از بین رفتن درد در ابتدای کار متفاوت است. استعمال طولانی مدت یخ به مدت طولانی باعث سرمازدگی و آسیب دیدن اعصاب پوست می شود. طول مدت استعمال یخ بر اساس روش و محل آسیب متفاوت است. یخ درمانی فواید بسیاری دارد که در مطلب زیر به آن ها اشاره می کنیم:

۱- بهبود پس از جراحی

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند پس از جراحی، برای توانبخشی بهتر از یخ درمانی استفاده کنید زیرا این روش با کنترل تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده می تواند درد را کاهش دهد. به همین ترتیب، یخ درمانی می تواند به بیماران مبتلا به آسیب بافت کمک کند تا عملکرد طبیعی خود را بدست آورند.

۲- تسکین عضلات آسیب دیده، مفاصل و بافت های مجروح

یخ درمانی می تواند برای آسیب های جزئی، مانند کبودی یا انقباض مؤثر باشد و با کاهش التهاب و تورم، دردهای مزمن را کاهش دهد. این روش حتی می تواند زمان بهبودی را سرعت ببخشد. درمان قوزک های پیچ خورده بوسیله یخ حدوداً یک هفته طول می کشد، در حالی که درمان های بدون یخ می تواند بیش از ۱۰ روز طول بکشد. علاوه بر آسیب های یکباره، کریوتراپی می تواند آسیب های کششی تکراری، از جمله سندرم تونل کارپ، تاندونیت، انگشت مچ دست، سندرم تونل کوبیتال، برآمدگی ساق پا و فاسیایت پاستار را نیز درمان کند. همچنین می تواند به بیماران مبتلا به آرتریت نیز کمک کند.

۳- بهبود صدمات

اثرات فیزیولوژیکی یخ درمانی شامل کاهش جریان خون، تورم، التهاب، اسپاسم عضلانی و تقاضای متابولیسم است. قرار گرفتن در هوای سرد تاثیر مثبتی بر آنزیم های عضلانی مرتبط با آسیب عضلانی (مثلا کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز) می گذارد.

۴- کاهش التهاب

قرار گرفتن در معرض دمای سرد میزان آدیپونکتین را افزایش می دهد، آدیپونکتین پروتئینی است که به جلوگیری از التهاب کمک می کند.

 یخ درمانی

۵- شل کردن عضلات بعد از ورزش

بسیاری از ورزشکاران پس از ورزش برای درمان آسیب تاندون ها یا عضلات از یخ درمانی استفاده می کنند. یخ درمانی کمک می کند تا ورزشکاران عضلات خود را بهبود بخشند و برای تمرینات بعدی آماده شوند. در بررسی های اخیر منتشر شده در مجله بین المللی پزشکی ورزشی، محققان دریافتند که یخ درمانی در ۸۰ درصدِ مطالعات مشاهده شده دردهای مفاصل و زانو را کاهش می دهد و باعث بهبود عملکرد ورزشکاران می شود. به همین ترتیب، زمانی که یخ درمانی به عنوان یک برنامه منظم قرار می گیرد، زمان های بهبود را کاهش داده و میزان کارایی را افزایش می دهد.

۶- افزایش طول عمر

یک مطالعه نشان داد مگس هایی که در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد نگهداری می شوند، دو برابر بیشتر از مگس هایی عمر می کنند که در دمای ۲۷ درجه سانتی گراد نگهداری می شوند. به همین ترتیب، تحقیقاتی روی کرم ها انجام شد که نشان داد افت دمای ۵ درجه سانتیگرادی باعث افزایش طول عمر ۷۵٪ آن ها شد. تعدادی از مطالعات دیگر مربوط به حشرات نیز رابطه منفی بین دما و عمر را ثابت می کند. به نظر می رسد ماهی نیز در دمای پایین تر بیشتر زندگی می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که کاهش دما در ۶ درجه سانتیگراد طول عمر متوسط ماهی ها را ۷۵٪ افزایش می دهد. افزایش طول عمر ناشی از قرار گرفتن در معرض سرما می تواند به علت هورمونز باشد. Hormesis اشاره به انطباق پارادوکسیک دارد که باعث می شود حیوانات قوی تر و کارآمد تر باشند. به طور متناوب، افزایش طول عمر ممکن است به دلیل مدولاسیون ژن ها مانند TRPA-1 و DAF-16 باشد.

۷- تسکین دردهای اضافی

یخ درمانی همچنین می تواند به سردرد و درد میگرن نیز کمک کند. همچنین می تواند برای درمان درماتیت و سایر شرایط پوستی، تحریکات عصبی و اختلالات خلقی نیز موثر باشد. همچنین دردهای شانه، لگن، مچ دست، آرنج، زانو، ساق پا، پا، مچ پا، کمر و انگشتان را نیز کاهش می دهد.

۸- تقویت سیستم عصبی بدن

افزایش سوزش چربی در هوای سرد توسط سیستم عصبی سمپاتیک می باشد. در واقع هوای سرد به عنوان یک تمرین ملایم برای سیستم عصبی عمل می کند که سازگار و تقویت می شود.

 یخ درمانی

۹- کاهش وزن

انسان ها انباری از چربی قهوه ای فعال (BAT) دارند. بر خلاف چربی سفید که انرژی را ذخیره می کند و اکثر چربی های بدن را تشکیل می دهد، چربی قهوه ای در سوختن کالری و استفاده از انرژی فعال است. BAT اساساً می تواند کالری را از مواد غذایی به گرما تبدیل کند. این تولید گرما را با جدا کردن پروتئین ها، به ویژه UCP1، در داخل غشای میتوکندری تولید می کند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که تماس با سرما باعث افزایش فعالیت BAT می شود، در نتیجه منجر به افزایش مصرف کالری می شود. محققان نتیجه گرفتند که مواجهه مکرر با سرما ممکن است یک راه قابل قبول و اقتصادی برای کاهش چاقی باشد. در واقع فقدان BAT با چاقی مرتبط است. قرار گرفتن در معرض سرما، لرزش و ترموژنز بدون لرزش را افزایش می دهد. این فرآیندها مصرف کالری را افزایش می دهند.
در یک آزمایش گروهی از موش ها را به دمای سرد و گروه دیگری را به دمای طبیعی منتقل کردند. موش هایی که در معرض سرما بودند کالری بیشتری مصرف کردند اما وزن کمتری داشتند. این بر خلاف نظر غالب است که افزایش مصرف کالری مدت زیادی طول می کشد. قرار گرفتن در معرض دمای سرد منجر به افزایش سطح آدیپونکتین می شود، آدیپونکتین پروتئینی است که باعث افزایش سوزش چربی می شود و سطوح پایین آن با چاقی همراه است. در یک مطالعه، افرادی که در معرض استرس سرما بودند، متابولیسم آن ها نسبت به هوای گرم به میزان ۸۰٪ افزایش یافت. اگر می خواهید میزان چربی قهوه ای خود را به حداکثر برسانید، بهتر است از یخ درمانی استفاده کنید.

۱۰- بهبود کیفیت خواب

نوسانات دمای طبیعی روزانه در تنظیم چرخه خواب اهمیت بسیاری دارند. یک مطالعه هلندی نشان داد که خنک کردن دمای بدن باعث تسکین و آرامش خواب افراد می شود. بنیاد غیرانتفاعی ملی توصیه می کند که درجه حرارت اتاق خواب را بین ۶۰ تا ۶۷ درجه فارنهایت نگه دارید.

۱۱- افزایش قدرت

این مزیت بی نظیر است و از سوی پژوهش های علمی پشتیبانی نمی شود. هیچ کس دوست ندارد در حمام آب سرد بماند. اما اگر هر روز در معرض آب سرد قرار بگیرید مغز خود را به انجام کارهایی که نمی خواهید مجبور می کنید. این نگرش می تواند در سطوح دیگر زندگی نیز تجربه شود.

۱۲- تنظیم سطح قند خون

قرار گرفتن در معرض هوای سرد می تواند سطوح آدیپونکتین را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد یخ درمانی سطوح آدیپونکتین را به میزان ۷۰ درصد افزایش می دهد. این ویژگی بسیار مهم است زیرا آدیپونکتین پروتئینی است که در تنظیم قند خون نقش مهمی دارد. در واقع قرار گرفتن در معرض سرما می تواند پاسخ بدن به انسولین را افزایش دهد، به طوری که سریع گلوکز را از خون پاک می کند. حمام سرد یکی از سریع ترین راه هایی است که گلوکز خون را پایین می آورد و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد.

 یخ درمانی

۱۳- خداحافظی با ورم چشم و صورت

با یخ درمانی می‌توانید ورم صبحگاهی را کاهش دهید. هر وقت خسته‌اید، یا پوست صورت‌تان بر اثر خوردن غذاهای شور یا آفتاب، پف‌کرده یا قرمز شده، می‌توانید از این نوع ماساژ استفاده کنید. یخ درمانی پف های مزاحم صورت را درمان کرده و صورتی شاداب و جوان هدیه می دهد.

۱۴- سلامت استخوان

برخی از محققان معتقدند که کاهش سلامت استخوان به علت از دست دادن چربی قهوه ای است که قبلا به آن اشاره کردیم. به این ترتیب، با قرار گرفتن در سرما چربی قهوه ای افزایش می یابد و همین می تواند یک ابزار مهم برای حفظ سلامتی استخوان ها باشد.

۱۵- تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان داده اند که با قرار گرفتن در هوای سرد، تعداد سلول های قاتل طبیعی و فعالیت [R] افزایش می یابد. افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می تواند ناشی از افزایش سطح آدرنالین ناشی از سرما باشد. قرار گرفتن در معرض سرد باعث افزایش سطح سلول های سفید و گردش خون می شود.

اثرات یخ درمانی را چند برابر کنید

یخ به تنهایی بسیار عالی و مؤثر است ولی اگر بخواهید اثرات یخ درمانی را بیشتر کنید بهتر است از آب‌میوه‌ها، گل سرخ، آب سیب زمینی و گیاهان دارویی استفاده کنید. به‌طوری که آب‌میوه‌ها را بگذارید یخ بزنند و آن را روی پوست خود اعمال کنید.
برای پوست‌های حساس و لکه دار می‌توانید از آب جعفری یا عصاره جعفری استفاده کنید. آب سیب زمینی هم به علت داشتن ویتامین‌سی برای شادابی پوست بسیار عالی است. برای از بین بردن جای جوش‌ها می توانید از عصاره گل بابونه به‌عنوان ماسک یخی استفاده کنید. همچنین برای شفاف‌سازی پوست می‌توانید از گلاب برای ماسک یخی استفاده کنید. در آخر باید اضافه کنیم که ماسک‌های یخی را مدت زیادی روی پوست نگذارید و سعی کنید زمان کوتاه ولی به دفعات بیشتر از یخ درمانی استفاده کنید.

نکاتی برای یخ درمانی:

۱- اگر برای مدت طولانی می‌خواهید یخ را روی پوست خود قرار دهید یخ را به طور مستقیم روی پوست خود نگذارید بلکه آنها را درون کیسه بریزید و روی پوست قرار دهید.

۲- یخ‌ ها را در یکجا ثابت نگه ندارید بلکه به آرامی روی پوست خود حرکت دهید.

۳- اگر یخ را مستقیم روی پوست خود گذاشتید بهتر است در آخر پوست را خشک نکنید و بگذارید به آرامی خشک شود.

۴- همیشه برای یخ درمانی پوستتان تمیز و بدون آرایش باشد. برای منافذ باز پوست یخ درمانی بهترین روش درمانی می باشد. می‌توانید از شیر یخ زده برای این کار استفاده کنید و یا مخلوط شیر و آب برنج را فریز کرده و از آن برای پوست‌ خود استفاده کنید.

۵- برای نگهداشتن یخ از دستکش استفاده کنید. این کار از دستان شما محافظت می کند، به ویژه اگر قصد دارید یخ درمانی را برای آرامش بخش بودن آن انجام دهید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد