آیا لیزر بیکینی ضرر دارد؟

0 4,913

امروزه روش‌های موزدایی بسیار زیادی در دنیا رواج دارد که خانم‌ها و آقایان با توجه میزان بودجه و سایر شرایطشان از آن‌ها استفاده می‌کنند. هریک از این روش‌های از بین بردن موهای زائد نکات مثبت و منفی مخصوص به خود را دارد. مثلاً استفاده از ژیلت بسیار آسان است و ضرری ندارد و شما دردی را احساس نمی‌کنید. اما موهای زائد شما به‌سرعت رشد می‌کنند و شما هرچند روز یک‌بار مجبور می‌شوید از این وسیله استفاده کنید. در این مطلب می‌خواهیم در مورد موزدایی به‌وسیله لیزر حرف بزنیم. لیزر موهای زائد یکی از روش‌های جدید و مدرن برای موزدایی بدن است که دائمی نیست. در مورداستفاده از لیزر در برخی از مناطق بدن مانند بیکینی ( اندام تناسلی) شایعاتی وجود دارد، این ادعا که  استفاده از لیزر در منطقه بیکینی می‌تواند به بدن آسیب رسانده و باعث عوارضی مانند نازایی شود؛ طبق نظر  محققان رد شده است.

روش موزدایی به‌وسیله لیزر

برای بیشتر مردم، لیزر یک راه امن برای از بین بردن موهای زائد بدن برای مدت زمان طولانی است. لیزر یکی از روش‌های مدرن برای از بین بردن موهای زائد است که امروزه بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما بعد از گذراندن دوره‌های درمانی لیزری، برای مدت‌های طولانی از شر این موهای زائد خلاص می‌شوید و این خیلی وسوسه کننده است.

لیزر با تابش پرتو متمرکز نور به فولیکول مو آسیب وارد می‌کند اما به‌طور کلی آن را از بین نمی‌برد. تنها روش الکترولیز به‌عنوان روش دائمی از بین برنده موهای زائد تأیید شده‌ است. البته این بدان معنا نیست که یکی از این روش‌ها خوب و دیگری بد هستند. مثلاً اگر پوست تیره‌ای دارید و یا موهای زائدتان نازک است لیزر گزینه خوبی برای شما نیست. در مقابل الکترولیز نیز  به زمان بیشتری نیاز دارد. در بسیاری موارد افراد در ابتدا از لیزر استفاده کرده و در فازهای بعدی از الکترولیز بهره می‌برند. لیزر با طول‌موج طولانی‌تر معمولاً در افرادی با رنگ پوست تیره استفاده می‌شود. هر چه پوست روشن‌تر باشد طول‌موج استفاده شده در لیزر نیز کوتاه‌تر می‌شود. همان‌طور که می‌دانید برای به دست آوردن نتایج دلخواه با توجه به نظر پزشک و میزان و حجم موهای بدنتان باید چند جلسه لیزر انجام دهید. پزشک با توجه به بازدهی کار، در هر جلسه قدرت لیزر را بیشتر می‌کند. درمان‌ها به‌صورت ماهانه انجام می‌شود اکثر مراجعه‌کنندگان در طی ۹ تا ۱۱ جلسه موهای زائد بدنشان از بین می‌رود و برای به دست آوردن حداکثر نتایج باید بعد از مدتی دوباره مراجعه کنند زیرا همان‌طور که اشاره کردیم این روش دائمی نیست. منطقه بیکینی در کمتر از ۱۵ دقیقه به‌وسیله لیزر موزدایی می‌شود. بااین‌حال این زمان متوسط است و در افراد به دلیل حجم و ضخامت موها ممکن است کمتر و یا بیشتر باشد.

آیا روش لیزر برای موزدایی ناحیه بیکنی خطرناک است؟

همان‌طور که استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی در برخی شرایط ضرر دارد؛ لیزر نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست، سوختگی، زخم و بروز آکنه شود. البته قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید نیستند کمتر دچار این عوارض خواهد شد. مثلاً ناحیه بیکینی ازآنجایی‌که همیشه پوشیده است و نور خورشید به آن نمی‌تابد عوارض کم و محدودی در آن مشاهده شده است.

امروزه بسیاری از افراد به دلیل عدم دانش و مطالعه درست، دید منفی به لیزر و موزدایی ناحیه بیکنی ر دارند. بنابراین سعی می‌کنند از این روش در قسمت بیکینی خود استفاده نکنند تا ناباروری در آن‌ها ایجاد نشود. این شایعه کاملاً رد شده است زیرا پرتوهای لیزر  تنها یک میلی‌متر در پوست نفوذ می‌کنند و آن‌قدر قدرت ندارند که وارد بدن شده و به تخمدان‌ها و رحم آسیب وارد کنند.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید؛ اگرچه استفاده از روش لیزر برای از بین بردن موهای زائد کل بدن و ناحیه بیکینی خطرناک نیست و یک روش امن به‌حساب می‌آید؛ بااین‌حال اگر این کار توسط متخصص و فرد دارای دانش انجام نگیرد؛ ممکن است عوارض جدی دامن‌گیر شما شود. در برخی از مراکز این فرایند بدون مجوز و تخصص لازم انجام می‌شود که ممکن است خطرناک باشد. بنابراین بهتر است در این شرایط و زمانی که پای سلامتی‌تان در میان است؛ انتخاب آگاهانه داشته باشید.

بنابراین روش لیزر به‌طور کلی خطری ندارد؛ اما برای کاهش و پایین آوردن بروز عوارض بهتر است قبل از انجام لیزر برای کل بدن آزمون حساسیت  توسط متخصص انجام شود. در این قسمت با برخی از عوارض جانبی موزدایی به‌وسیله لیزر آشنا می‌شوید که ممکن است در برخی از افراد بروز کند:

عوارض جانبی از بین بردن موهای زائد به‌وسیله لیزر:

قرمزی و تحریک

حذف موهای زائد به‌وسیله لیزر به فولیکول‌های مو آسیب وارد می کند و باعث می‌شود بدن به آن واکنش نشان داده و مناطق لیزر شده قرمز و ملتهب شود. این قرمزی و التهاب کوتاه مدت است و مانند پوست لایه‌برداری شده می‌ماند. در این راستا می‌توانید از حمام سرد استفاده کنید.

پوسته‌پوسته شدن

در برخی افراد ممکن است در این مناطق حالت پوسته‌پوسته شدن رخ دهد. درصورتی‌که میزان آسیب زیاد باشد ممکن است منجر به زخم  شود. بنابراین بهتر است طبق نظر پزشک از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

تغییر رنگ پوست

در برخی از افراد ممکن است لیزر موهای زائد منجر به تغییر رنگ پوست شود. در برخی موارد پوست روشن‌تر و در برخی افراد پوست تیره‌تر می‌شود. البته در بیشتر افراد این تغییر رنگ به‌صورت محسوس رخ نمی‌دهد افرادی که پوست‌های روشنی دارند ممکن است اندکی پوستشان تیره‌تر شود. اما این تغییر رنگ بیشتر در افراد با پوست تیره رخ می‌دهد. البته نگران نباشید این تغییر رنگ به‌مرور رفع شده و پوست بعد از مدتی به حالت قبل بازمی‌گردد.

صدمه به چشم

درصورتی‌که این فرایند را توسط یک متخصص انجام ندهید در حین انجام لیزر صورت، ممکن است به چشم آسیب وارد شود. بنابراین بهتر است از مکان‌های معتبر استفاده کنید و هم فرد بیمار و هم فرد متخصص به‌وسیله عینک‌های محافظ چشم خود را بپوشانند.

عفونت پوست

آسیب دیدن فولیکول‌ها به‌وسیله لیزر ممکن است در برخی موارد عفونت ایجاد کند. در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت به متخصص پوست مراجعه کرده و از کرم‌های آنتی‌بیوتیک بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

بنابراین اگر بعد از لیزر بدن مخصوصاً در ناحیه بیکینی هر یک از این عوارض را برای مدت طولانی و بیش از چند روز مشاهده کردید بهتر است هر چه زودتر به متخصص مراجعه کنید.

با توجه به اینکه لیزر در ناحیه بیکنی امن است، آیا در دوران بارداری می‌توان موهای زائد را لیزر کرد؟

بهتر است در دوران بارداری به‌هیچ‌عنوان موزدایی به‌وسیله لیزر را انجام ندهید، فرقی نمی‌کند که صورتتان است یا بیکنی. این فرایند ممکن است برای جنین خطرناک باشد. البته مطالعات انسانی در این زمینه انجام نشده است اما بهتراست تا قبل از به نتیجه رسیدن این تحقیقات از موزدایی به‌وسیله لیزر در دوران بارداری خودداری کنید. بارداری باعث تغییرات هورمونی در بدن انسان می‌شود. این  شرایط می‌تواند باعث ایجاد موهای اضافی در قسمت‌هایی از بدن شود و این مسئله ممکن است شما را آزار دهد. اما بهتر است  در این دوران از روش ایمن دیگری برای موزدایی استفاده کرده و بعد از به دنیا آمدن فرزندتان موهای زائد را لیزر کنید.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

در فرایند لیزر اندکی درد احساس می‌شود اما آن‌قدر غیرقابل تحمل نیست. طبق تحقیقات تنها یک درصد از افراد به بی حسی نیاز دارند. استفاده بیش‌ازاندازه از بی حسی درصورتی‌که توسط متخصص صورت نگیرد می‌تواند باعث عوارض خطرناکی شود. زیرا می‌تواند وارد جریان خون شده و ضربان قلب را بی‌نظم کند و یا در تنفس اختلال ایجاد نمایند. برای چند روز پس از درمان، پوست آسیب‌دیده ممکن است قرمز و ملتهب  شود. بسیاری از مردم این حس را شبیه به آفتاب‌سوختگی توصیف می‌کنند. بااین‌حال، این فرایند معمولاً دردناک و طولانی نیست. اکثر عوارض جانبی جزئی و موقت هستند. هر فردی که عوارض جانبی طولانی‌مدتی را مشاهده کند باید هر چه زوتر به متخصص پوست خود مراجعه نماید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد