آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

0 5,171

بسیاری از افراد بعد از تحقیقات زیادی که درزمینهٔ روش‌های از بین بردن موهای زائد انجام می‌دهند؛ درنهایت لیزر را انتخاب می‌کنند. ژیلت‌های خود را در سطل آشغال انداخته و اولین جلسه لیزر را رزرو می‌کنند؛ اما سؤالی که ذهن آن‌ها را درگیر کرده و تا شروع جلسه لیزر باعث استرس آن‌ها می‌شود این است: آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ سؤال خود برسید.

طبق نظرسنجی که از افراد زیادی انجام شده؛ بیشتر آن‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که لیزر از برخی روش‌های موزدایی درد بیشتری داشته؛ اما نسبت به برخی روش‌ها مانند اپیلاسیون درد کمتری را به وجود می‌آورد.

البته میزان درد حاصل از لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ به‌طور مثال میزان و آستانه تحمل درد شما چقدر است؛ اگر فردی هستید که بسیار حساس بوده و آستانه تحمل درد پایینی دارید؛ ممکن است جلسه اول لیزر برای شما دردناک باشد. علاوه بر این میزان مساحتی از بدن که قصد دارید آن را لیزر کنید؛ نیز بر روی شدت درد تأثیر می‌گذارد. ضخامت موها نیز اندکی بر روی میزان درد ناشی از لیزر تأثیر دارد و افرادی که موهای خیلی ضخیمی دارند ممکن است نسبت به سایر افراد درد بیشتری را حس کنند؛ اما آنچه درنهایت وجود دارد؛ این است که ما نمی‌توانیم برای همه افراد به صور جامع یک نتیجه‌گیری را داشته باشیم.

تجربه دو کاربر در مورد لیزر موهای زائد بدن
وقتی دستگاه لیزر شروع به تاباندن پالس‌ها بر روی بدنتان می‌کند؛ در ابتدا احساس خنکی دارید که به مرور بدنتان را گرم‌تر و گرم‌تر می‌کند و درنهایت آنچه احساس می‌کنید گرما و حرکت است که بر روی پوستتان قرار دارد.

یکی دیگر از کاربران در مورد لیزر موهای زائد این نظر را دارد که لیزر همانند کشیدن موهای بدن از سطح پوست است و شما احساس می‌کنید که تک‌تک موهای بدنتان در حال کشیده شدن است و یک سوزش کوچک همراه حرکت بر روی سطح پوست را تجربه خواهید کرد.

گرمای لیزر موهای زائد
لیزر در طی مراحلی که موهای زائد را از بین می‌برد؛ فولیکول و بافت اطراف آن را گرم می‌کند؛ دمایی که در بیشتر دستگاه‌ها بر روی پوست ایجاد می‌شود؛ تقریباً ۴۵ درجه سانتی‌گراد است؛ بنابراین تصور کنید شما جسمی را به پوستتان نزدیک می‌کنید که دمای معادل با ۴۵ درجه سانتی‌گراد را دارد. آیا تحمل آن را دارید؟

البته دستگاه‌های امروزی دارای سیستم خنک‌کننده‌ای هستند که در طی درمان، گرمای ناشی از لیزر را خنثی کرده و باعث می‌شوند شما این حرارت را روی پوستتان احساس نکنید. در این صورت میزان گرما و سوزش در طی درمان لیزر کاهش می‌باید و در آن به‌قدری کم می‌شود که حتی ممکن است در طول لیزر درمانی، خوابتان ببرد.

علاوه بر سوزشی که در حین درمان لیزر ممکن است اندکی شما را آزار دهد؛ بعد از لیزر نیز ممکن است تا چند ساعت دچار سوزش و التهاب باشید که در این صورت می‌توانید طبق نظر پزشک از برخی کرم‌ها و یا کمپرس یخ استفاده کنید.

چگونه می‌توانیم میزان درد لیزر را کاهش دهیم؟
شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، این میزان درد خفیف را کاهش داده و در طول درمان لیزر احساس ناراحتی نداشته باشید.

از کرم بی‌حس‌کننده استفاده کنید
استفاده از کرم بی‌حس‌کننده قبل از درمان اختیاری است؛ شما می‌توانید بیست تا سی دقیقه قبل از درمان از کرم بی‌حس‌کننده استفاده کنید؛ معمولاً لیزر درد خفیفی ایجاد می‌کند؛ اما اگر قصد دارید برای مدت طولانی و بدون استراحت مساحت زیادی از بدنتان را لیزر کنید؛ بهتر است از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده نمایید. در برخی موارد شما می‌توانید طبق نظر پزشک متخصص قبل از شروع جلسه لیزر درمانی از مسکن استفاده کنید.

از کیت لیزر مناسب استفاده کنید
مدل‌های جدیدتر در طول درمان تأثیر تسکین‌دهنده‌ای را ارائه می‌دهند؛ برخی از آن‌ها باعث خنک‌تر شدن پوست خواهند شد؛ درنتیجه احساس راحتی و بهتری دارید؛ در جلسات ابتدایی از تکنسین بخواهید تا مساحت کمتری از بدنتان را لیزر کند تا میزان درد آن برای شما قابل‌تحمل باشد.

موهای بدنتان را قبل از لیزر اصلاح کنید
بهتر است قبل از اینکه موهای بدنتان را لیزر کنید؛ یک تا دور روز قبل آن‌ها را با ژیلت اصلاح کنید. هرچه قدر طول موهای شما بیشتر باشد؛ لیزر درمانی تأثیر کمتری دارد. همچنین از بین بردن موهای بلندتر با لیزر دردناک‌تر است. به همین دلیل است که بسیاری از تکنسین‌ها توصیه می‌کنند حداقل یک یا دو روز قبل از معالجه خود مناطق درمانی را اصلاح کنید. البته از وکس استفاده نکنید. زیرا وکس فولیکول مو را از بین میرد؛ درنتیجه لیزر نمی‌تواند بر روی فولیکول مو تأثیر بگذارد.

 دستگاه را بر روی قدرت مناسب تنظیم کنید
هر چه قدر قدرت پالس بیشتر باشد؛ درد شما زیادتر است. اگر از کیت شخصی و خانگی استفاده می‌کنید تنظیمات را روی سطح پایین‌تری بگذارید؛ برخی مدل‌ها دارای ۵ تنظیم قدرت هستند؛ همچنین سنسور هوشمند پوست می‌تواند رنگ پوست و رنگ موی شما را تشخیص داده و متناسب با آن از قدرت مورد نظر استفاده کند. اگر در کلینیک‌های لیزر درمانی هستید و احساس ناراحتی می‌کنید، از تکنسین بخواهید که سرعت دستگاه را بر روی راحتی شما تنظیم کند.

قبل از درمان آب بنوشید
قبل از لیزر درمانی آب بنوشید. نوشیدن آب کافی قبل از لیزر باعث کاهش درد می‌شود. این ترفند برای شما هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت! پیشنهاد می‌کنیم چهار تا پنج ساعت قبل از جلسه درمان با لیزر آب مصرف کنید تا درد کاهش یابد.

کلام آخر…
حال که به این باور رسیدید که دستگاه‌های لیزر امروزی میزان درد کمتری را به شما تحمیل می‌کنند؛ بهتر است با مطالعه و تحقیق و نظر پزشک از یک دستگاه لیزر مناسب با پوستتان استفاده کنید. دستگاه‌های معمولی برای پوست‌های روشن و موهای ضخیم و تیره مناسب می‌باشند؛ برخی دستگاه‌ها ممکن است پوست‌های تیره و برنزه را بسوزاند و این مشکل‌ساز می‌شود. البته دستگاه‌های جدیدی‌تری نیز وارد بازار شده‌اند که برای پوست‌های تیره‌تر مناسب‌اند و بدون ایجاد درد بیشتر و سوزش می‌توانند موهای زائد بدنتان را در چند جلسه از بین ببرند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد