اتو پرس بهتر است یا اتو بخار؟

0 3,916

شما با اتو کردن لباس‌ها، هم شکل ظاهری بهتری به آن‌ها می‌دهید و هم باعث می‌شوید طول عمر آن‌ها بیشتر شود و درنهایت در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد شد. در واقع اتو کردن لباس، یک نوع عمل مراقبتی در مورد لباس‌ها است که به خوش تیپ شدن شما نیز کمک خواهد کرد. در این راستا برخی از افراد از اتو پرس و برخی از اتو بخار برای اتو کردن لباس‌هایشان استفاده می‌کنند؛ هر دو این وسایل برای از بین بردن چروک‌های لباس‌ها از ترکیب بخار و فشار بهره می‌برند؛ اما با توجه به تعداد لباس‌ها، نوع لباس و زمانی که در اختیار دارید؛ بهتر است از یکی از آن‌ها استفاده کنید. در این مقاله در مورد اتو پرس و اتو بخار حرف می‌زنیم و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که “اتو پرس بهتر است یا اتو بخار؟”

اتو پرس یا اتو بخار

در این مقاله قصد داریم به بررسی اتو بخار و اتو پرس و نتایج هر دو روش بپردازیم؛ چه زمانی بهتر است از آن‌ها استفاده کنیم؟ به طور کلی هر دو نوع اتو (هم اتو بخار و هم اتو پرس) مفید هستند و هر کدام در شرایط خاصی برای ما کارایی بیشتری دارند؛ اما اگر شما یک حق انتخاب داشته باشید بهتر است کدام اتو را بخرید؟ اتو بخار یا اتو فشار؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی اتو فشار به دلیل توانایی بیشتر و کارایی بهتر محبوب‌تر شده است و به راحتی می‌تواند چین و چروک‌ها را از بین ببرد؛ اما اتوها یبخار معمولی به دلیل طراحی و کنترل بیشتر، هنوز هم یک انتخاب عاقلانه به حساب می‌آیند. بااین‌حال این شما هستید که با توجه به ویژگی‌ها و شرایطی که دارید باید یک مدل را انتخاب کنید.

اتو بخار معمولی

اتو بخار معمولی از ترکیب فشار دست و گرما و بخار برای صاف کردن پارچه‌ها استفاده می‌کنند؛ نمونه‌های قدیمی‌تر تنها گرما تولید می‌کردند؛ اما اتوهای جدید علاوه بر گرما دارای یک مخزن آب و توانایی تولید بخار نیز هستند. اتوهایی که تنها گرما تولید می‌کنند برای از بین بردن چین و چروک‌های پارچه‌های پشمی مناسب نیستند؛ در این پارچه‌ها بهتر است از اتوهای بخار استفاده شود تا فشار بر روی پارچه کمتر شده و عمل صاف کردن چین و چروک‌ها، توسط بخار قدرتمند انجام شود.

این دستگاه‌ها کوچک هستند و با تولید بخار و فشاری که از طریق دست به لباس وارد می‌کنند؛ می‌توانند چروک‌های لباس را از بین ببرند. برای از بین بردن چروک لباس با اتو بخار باید مخزن آن را با آب پر کنید و منتظر بمانید تا گرم شود و درنهایت صفحه اتو را که اغلب از جنس سرامیکی است به صورت دستی بر روی لباس بکشید. این کار می‌تواند اندکی زمان بر باشد و همچنین برای افرادی که تازه کار هستند؛ سخت به نظر برسد.

اما واقعیت آن است که از آنجا که شما به صورت دستی اتو را روی لباس جا به جا می‌کنید؛ کنترل بیشتری بر روی آن دارید. در نتیجه قسمت‌های مختلف را می‌توانید با ظرافت و دقت بیشتری اتو کنید. می‌توانید با توجه به میزان چروک، فشار دستتان را کم و زیاد کنید و قسمت‌های را که صاف نشده است را دوباره اتو کنید.

اگر تعداد لباس‌هایی که قرار است اتو کنید؛ خیلی زیاد باشد؛ مطمئناً باید زمان زیادی را برای اتو کردن آن‌ها صرف کنید و در این بین مجبور می‌شوید چند بار مخزن آب اتو را پر نمایید.

علاوه بر این برخی از این اتو بخارهای معمولی مشکل نشت آب و رسوب دارند؛ بنابراین زمانی که شما از آن استفاده می‌کنید؛ رد آب و برخی رسوبات سفید رنگ بر روی پارچه باقی می‌ماند. البته نمونه‌هایی با کیفیت‌تر آن به سیستم ضد نشت آب مجهز هستند و این مشکل در تمام اتو بخارهای معمولی صدق نمی‌کند.

بر روی بدنه اتو بخار، دکمه‌هایی برای تنظیمات وجود دارد که شما می‌توانید بسته به جنس لباس‌ها از این تنظیمات استفاده کنید تا دستگاه بنا به تشخیص و استاندارد خود گرما لازم را تولید نماید.

درنهایت این اتوها اندازه کوچک‌تری نسبت به اتوهای پرس دارند و به راحتی در کمد جای گرفته و جابه‌جا می‌شوند؛ شما به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

راهنمای کامل خرید اتو بخار

اتو پرس

افراد حرفه‌ای‌تر به علت مزایایی که اتو فشار ارائه می‌دهد ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند؛ این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که در ابتدا پارچه بر روی صفحه اتو قرار می‌گیرد؛ سپس قسمت بالایی دستگاه بر روی پارچه قرار گرفته و با ایجاد فشار و بخار باعث از بین رفتن چروک‌های آن می‌شود؛ در این شرایط بر خلاف اتو بخار لازم نیست آن را به جلو و عقب حرکت دهید. در این صورت لباس‌ها با زحمت کمتر و سریع‌تر اتو می‌شوند و احتمال آسیب دیدگی در آن کمتر است.

همان‌طور که اشاره شد؛ اتو فشار دارای سطح صاف و بزرگ است که لباس بر روی آن قرار می‌گیرد؛ در این سیستم تنظیمات مختلف وجود دارد و شما می‌توانید بسته به جنس لباس‌ها از این تنظیمات استفاده کنید. وزن این دستگاه‌ها سنگین‌تر است؛ اما اگر اتاق و فضای لازم را دارید؛ می‌توانید آن را در گوشه‌ای از اتاق قرار داده و جابه‌جا نکنید. این دستگاه دارای قدرت بخار بالاتر، خاموشی خودکار و هشدارهایی برای برداشتن لباس است و به شما اعلام می‌کند در چه زمانی لباس‌ها را از روی سطح اتو بردارید تا هم چروک‌ها از بین برود و هم پارچه نسوزد.

مخزن بخار، اتو فشار بزرگ‌تر است و این امر باعث می‌شود تا اتمام کار مجبور به پر کردن مجدد آن نباشید. البته تمام لباس‌ها را نمی‌توان به آسانی با این دستگاه اتو کرد زیرا بخار لباس‌ها دارای دوخت‌های خاص و نامتقارن و قسمت‌های مخفی هستند و شما کنترلی برای حرکت اتو بر روی این لباس‌ها ندارید. در واقع اتو فشار توانایی اتو کردن ۳۶۰ درجه‌ای ندارد؛ شما مجبور می‌شوید لباستان را روی صفحه قرار داده و صفحه دیگر اتو را بر روی آن بگذارید و در زمانی که دوخت لباس نامتقارن باشد؛ خط اتو اشتباه به وجود آورده و باعث خرابی لباستان می‌شود.

اتو پرس یا اتو بخار؟

دستگاه اتو فشار باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود؛ در نتیجه شما می‌توانید در مدت زمان کم لباس‌های ساده‌تان را با آن اتو کنید. در استفاده از اتو فشار وقت و انرژی زیادی را صرف نمی‌کنید و درنهایت نتیجه بهتری را مشاهده خواهید کرد؛ در مقابل اتو بخار نسبت به اتو فشار ارزان‌تر است؛ اما شما باید زمان زیادی را صرف اتو کردن کنید.

اگرچه اتوهای فشار در اتو کردن لباس‌ها و از بین بردن چین و چروک‌ها سریع‌تر عمل می‌کنند؛ اما برای اتو کردن تمام لباس‌ها کارایی لازم را ندارند؛ به عنوان مثال اتوهای بخار و معمولی دارای طراحی و نک تیز شکلی هستند که برای اتو کردن قسمت‌های خاص لباس مانند یقه استفاده می‌شود. اما این قابلیت در اتوهای فشاری نیست؛ علاوه بر این شما می‌توانید درزهای لباس را با اتوهای بخار معمولی صاف کنید؛ بدون آنکه در خط اتو لباس تغییری ایجاد شود.

به طور کلی اگر قصد خرید یک اتو پرس برای خانه‌تان را دارید؛ بهتر است در کنار آن از یک اتو بخار معمولی نیز استفاده کنید. زیرا اتو فشار اگرچه سرعت و کارایی بالایی دارد؛ اما برای اتو کردن برخی قسمت‌های لباس مناسب نیست و شما برای صاف کردن چین و چروک‌های آن به یک اتو بخار معمولی احتیاج دارید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد