چگونه از موهای زیر پوستی خلاص شویم؟

0 1,980

گاهی اوقات برآمدگی‌های سیاهی بر روی بدن دیده می‌شوند که در ظاهر شبیه به جوش و آکنه است؛ اما در اصل موهایی است که نمی‌توانند از پوست خارج شوند و زیر پوست جمع شده و به صورت جوش‌های سیاهی ظاهر می‌شوند. این موهای زیر پوستی بسیار آزاردهنده هستند و درصورتی‌که به درستی درمان نشوند؛ باعث لکه‌های ماندگاری بر روی سطح پوست خواهند شد. از بین بردن موهای زیر پوستی در بیشتر موارد از طریق درمان‌های خانگی انجام می‌شود؛ اما در شرایط حادتر باید به پزشک و متخصص پوست مراجعه کنید. در این مطلب قصد داریم در مورد روش‌های از بین بردن موهای زیر پوستی حرف بزنیم؛ موهایی که به صورت ناخواسته در زیر پوست رشد می‌کنند و شما را آزار می‌دهند.

موهای زیر پوستی در هر قسمتی از بدن ممکن است به وجود بیاید و اگر درمان نشود؛ برخی از این موها راه خروجی پیدا نمی‌کنند و به کیست‌های چرکی تبدیل می‌شوند. این موها بیشتر در افرادی دیده می‌شود که موهای ضخیم، درشت و فرفری دارند. همان‌طور که گفتیم موهای زیرپوستی ممکن است به صورت طبیعی در هر جای بدن به وجود بیایند؛ اما برخی دست‌کاری‌های انسان این موها را زیادتر می‌کند؛ به طور مثال قسمت‌هایی از پوست که تراشیده شده یا در معرض اصطکاک زیادی قرار گرفته‌اند؛ مستعد ایجاد موهای زیر پوستی هستند. مثلاً در ریش، پاها، زیر بغل، قفسه سینه، بازوها و … این موها بیشتر یافت می‌شود.

موی زیر پوستی به چه مویی گفته می‌شود؟

موهایی که به جای سطح پوست در زیر پوست رشد می‌کنند. این موها به جای رشد به سمت جلو تمایل دارند به سمت عقب و یا به صورت پیچشی رشد کنند. در نتیجه در آن قسمت از پوست التهاب ایجاد کرده و به صورت یک جوش ظاهر می‌شوند. این موها علاوه بر دلایل ژنتیکی ممکن است به دلایل زیادی مانند نحوه اشتباه اصلاح موهای زائد نیز به وجود بیایند.

موهای زیر پوستی به علت‌های گوناگونی به وجود می‌آیند گاهی اوقات پوست مرده فولیکول مو را آلوده می‌کنند؛ این شرایط باعث می‌شود که مو به جای اینکه به سمت بالا رشد کند به سمت پایین برود و موهای زیر پوستی به وجود می‌آورند. دلایلی دیگری مانند از بین بردن موهای زائد به روش نادرست، فولیکول‌های مسدود شده، اصطکاک و … باعث موهای زیر پوستی می‌شوند که در مطالب بعدی به صورت مفصل‌تر به آن می‌پردازیم. در این مطلب قصد داریم روش‌های رهایی از این موهای آزار دهنده را به شما یاد دهیم. با ما همراه باشید.

۱. از لیف گرم و یا یک مسواک نرم استفاده کنید

استفاده از لیف و یا یک مسواک نرم و حرکت به صورت دایره‌ای می‌تواند به مرور این موهای زیر پوستی را از بین ببرد. این موها بر اثر مالش دستمال مرطوب و مسواک به صورت دورانی کم کم نرم شده از سطح پوست خارج می‌شوند؛ آب گرم نیز منافذ را باز کرده و باعث می‌شود فولیکول‌ها راحت‌تر از پوست خارج شوند. بهتر است در ابتدا از لیف مرطوب با آب گرم استفاده کنید و در صورتیکه نتیجه نگرفتید از مسواک نرم بهره ببرید.

شما می‌توانید از بادی براش های موجود در بازار نیز برای این کار استفاده کنید که طراحی آنها به گونه‌ای است که شما را از شر این موها خلاص می‌کنند. استفاده از این براش‌ها در حین دوش آب گرم باعث می‌شود تا گردش خون در زیر پوست بیشتر شده و منافذ پوست کمتری ایجاد شود و موها به طور طبیعی رشد کنند.

۲. اجتناب از کارهایی که موهای زیر پوستی را تشدید می‌کند

اولین گام برای از بین بردن موهای زائد زیر پوستی متوقف کردن کارهایی است که موهای زیر پوستی را بیشتر کرده و تحریک می‌کنند. بهتر است برای مدتی اپیلاسیون، شیو کردن و یا روش‌های موزدایی قبلی را کنار بگذارید و یا روشتان را اصلاح کنید. سعی کنید منطقه‌ای بدنتان که موهای زیر پوستی دارد را نخارانید؛ برای جلوگیری از اصطکاک لباس‌های تنگ و جذب نپوشید.

۳. از موچین استفاده کنید

اگر موهای زیر پوستی به مرحله‌ای رسید که از پوست سر باز کرد؛ می‌توانید با یک موچین استریل آن را از زیر پوست جدا کنید. این کار را تنها زمانی انجام دهید که سر مو از روی پوست بیرون زده باشد؛ تحریک پوست با فلزاتی مانند موچین باعث زخم و عفونت می‌شود و ممکن است این لکه‌ها بر روی پوست باقی بماند. درنهایت از صابون‌های ملایم برای تمیز کردن مناطق اطراف پوست برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید. استفاده از لایه‌بردارهای طبیعی می‌تواند لایه‌ها و سلول‌های مرده پوست را از روی سطح پوست برداشته و به سلامت پوست کمک کند.

۴. از داروهای ضد آکنه استفاده کنید

موهای زیر پوستی مانند جوش‌هایی هستند که به مرور و درصورت خارج نشدن چرکی می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید از برخی کرم‌های ضد جوش و آکنه برای از بین بردن موها زیر پوستی‌تان استفاده کنید. دو بار در روز از کرم‌های بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید. این کرم‌ها را به صورت دورانی در قسمت‌های مختلف ماساژ دهید؛ خواهید دید که به مرور موهای زیر پوستی خارج شده و تورم و التهاب آن از بین می‌روند. سالیسیلیک اسید منافذ پوستی را باز کرده و سلول‌های جدید پوستی را بازسازی می‌کند. این کرم‌ها در هر داروخانه‌ای یافت می‌شوند اما استفاده زیاد آن باعث حساسیت و واکنش پوستی خواهد شد.

۵. از کرم‌های استروئیدی استفاده کنید

درصورتی‌که موهای زیر پوستی‌تان به جوش‌های چرکی تبدیل شده اند؛ می‌توانید از کرم‌های استروئیدی برای درمان آن کمک بگیرید. این کرم‌ها به صورت موضعی استعمال شده و تورم را کم می‌کنند و به درمان عفونت کمک خواهند کرد. بهتر است برای استفاده از این کرم‌ها از نظر پزشک استفاده کنید.

۶. از لایه‌بردارها کمک بگیرید

شما می‌توانید با استفاده از لایه‌بردارهای پوست مرده سطح پوست را از بین برده و به مرور باعث خارج شدن موهای زیر پوستی شوید. برای این کار از یک دستکش و یک کرم لایه‌بردار دو بار در روز استفاده نمایید. در این صورت هر گونه کثیفی، سلول‌های مرده پوست و گرد و غبار از لابه‌لای سلول‌های پوستی از بین می‌رود و موهای زیر پوستی خارج می‌شوند. در فرایند لایه‌برداری به پوست آسیب وارد نکنید. فشار شما در حین استعمال کرم لایه‌بردار نباید آنقدرها زیاد باشد که به پوست آسیب بزند. این فرایند را به آرامی و در زمان ده دقیقه‌ای انجام دهید. در نهایت از یک لیف نرم و گرم استفاده کرده و بر روی قسمت‌های موردنظر به صورت دورانی ماساژ دهید تا موها خارج شود. سعی کنید لیف مرطوب و گرم باشد.

روش‌های جلوگیری از موهای زیر پوستی

شما می‌توانید با استفاده از چند مواد طبیعی مانع از ایجاد این موهای آزاردهنده بر روی سطح پوستتان شوید. بهر حال اگر مشکلتان حل نشد و ادامه دار بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. روش‌ها پزشکی می‌تواند شامل تابش نورهای لیزری و یا کرم‌های تجویزی زیر نظر پزشک باشد.

بدن و صورتتان را همیشه تمیز نگه دارید

پوست کثیف مستعد ایجاد موهای زیر پوستی است. از پاک کننده‌های ملایم استفاده کرده و بدن و صورتتان را تمیز کنید.

هر چند مدت یک بار از لایه‌بردارهای طبیعی استفاده کنید

شما می‌توانید از مواد طبیعی مانند شکر، نمک، جوش شیرین و دانه‌های قهوه یک لایه بردار طبیعی تهیه کرده و بر روی قسمتی که موهای زیر پوستی دارد به صورت دورانی ماساژ دهید تا موهای زیر پوستی آن به مرور خارج شده و مانع از ایجاد موهای زیر پوستی جدید می‌شود.

بدن و صورتتان را هیدراته کرده و مرطوب نگه دارید

یکی دیگر از علت‌های ایجاد موهای زیر پوستی پوست خشک است. زیرا در صورتی که پوست شما خشک باشد موها به سختی می‌توانند از سطح آن خارج شوند و به همین دلیل با مرطوب و نرم نگه داشتن پوست به خروج راحت‌تر موهایتان کمک خواهید کرد.

شیو کردن و نوع ژیلت مناسب انتخاب نمایید

استفاده از یک ژیلت تمیز و به کار گیری آن در جهت رویش موها باعث می‌شود که به مرور موهای زیر پوستی ایجاد نشوند. قبل از شیو کردن ناحیه مورد نظر را مرطوب کنید و بر روی پوست خشک عمل شیو کردن را انجام ندهید.

بعد از وکس کردن بدنتان را مرطوب کنید

وکس کردن یکی دیگر از روش‌های از بین بردن موهای زائد بدن است که به مرور می‌تواند موهای زیر پوستی‌تان را زیادتر کند. زیرا وکس باعث نازک‌تر شدن موها می‌شود و از آنجا که بعد از اپیلاسیون پوست خشک‌تر است این موها به سختی از بدن خارج می‌شوند. بنابراین بهتر است از مرطوب کننده‌های طبیعی قبل و بعد از اپیلاسیون استفاده نمایید تا میزان اصطکاک کاهش یافته و پوست نرم و هیدارته بماند. جلوگیری از پوشیدن لباس‌های تنگ و جذب تا ۲۴ ساعت بعد از اپیلاسیون توصیه می‌شود.

از روغن‌های طبیعی مانند روغن درخت چای استفاده کنید

روغن درخت چای با کشتن باکتری‌ها، کاهش قرمزی و تورم و به صورت یک لایه بردار طبیعی عمل کرده و با از بین بردن سلول‌های مرده روی سطح پوست از ایجاد موهای زیر پوستی جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از روغن درخت چای، سطح پوست را تمیز کرده و موهای زیر پوستی‌تان را از بین ببرید.

روش‌های موزدایی مناسب برای جلوگیری از ایجاد موهای زیر پوستی

بهتر است از روش‌های زیر برای از بین بردن موهای زائد بدنتان استفاده کنید تا به مرور موهای زیر پوستی‌تان کمتر شود:

روش لیزری: این روش اندکی گران قیمت است و ممکن است هر کسی نتواند آن را انجام دهد. اما با استفاده از لیزر موهای زیر پوستی شما از بین رفته و به طور کل موهای زائد بدنتان تا مدت‌ها رویش مجدد ندارد. همه لیزرها هم یکسان نیستند. شما گزینه‌های زیادی دارید که می‌توانید از بین آنها انتخاب نمایید؛ لیزرهایی مانند IPL، دایود، Alexandrite یا Nd: Yag (گزینه‌ای بهتر برای پوست تیره‌تر). بنابراین با یک متخصص مشورت کرده یک لیزر مناسب با رنگ پوستتان انتخاب کنید.

کرم‌های تجویزی شیمیایی: این محصولات بنا با تشخیص پزشک بر روی سطح پوست قرار گرفته و باعث از بین بردن موهای زائد بدن و جلوگیری از ایجاد موهای زیر پوستی می‌شوند.

الکترولیز: این روش یکی دیگر از روش‌های از بین بردن دائمی موهای زائد بدن است که می‌تواند موهای زیر پوستی را نیز از بین ببرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که موهای زیر پوستی بدنتان با علائمی مانند ورم و تورم، قرمز شدن پوست، دردناک بودن و خون‌ریزی همراه بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در این صورت پزشک از برخی پمادهای آنتی‌بیوتیک و شست‌وشو استفاده کرده و در برخی موارد حادتر قرص‌های آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد