۲۷ راه خانگی و طبیعی برای از بین بردن چروک زیر چشم

0 1,568

قبل از اینکه روش‌های از بین بردن و کاهش چروک‌های زیر چشم را به شما پیشنهاد دهیم، باید این موضوع را بدانید که شما بیشتر این چروک‌ها را بر اثر خنده به دست آوردید و این چروک‌ها درواقع چروک‌های خنده و شادی هستند، بنابراین لازم نیست خود را سرزنش کنید. ازآن جا که پوست زیر چشم نازک‌تر بوده و کلاژن و الاستین کمتری دارد، ناگزیر دچار چروک خواهد شد، اما شما می‌توانید با برخی راهکارها میزان این چروک‌ها و عمق آن‌ها را کمتر کنید.

اگر زندگی سالم و رژیم غذایی خوب و سرشار از ویتامین‌های A، C، E و K و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها داشته باشید، این چین‌ و چروک‌ها کمتر ظاهر می‌شوند، اما عوامل بیرونی دیگر مانند نور خورشید، آلودگی هوا و دود سیگار نیز می‌تواند به پوست شما خصوصاً در ناحیه زیر چشم آسیب بزند.

در این مطلب راهکارهای طبیعی و خانگی برای از بین بردن چروک زیر چشم را به شما ارائه می‌دهیم، بنابراین به‌جای استفاده از کرم‌ها با مواد شیمیایی، از این ۲۷ راه طبیعی برای درمان چروک‌های زیر چشمتان استفاده کنید.

رفع چروک زیر چشم با راهکارهای خانگی

  1. مراقب باشید، نور خورشید به مدت طولانی به‌صورت شما نتابد

نور خورشید یکی از دلایل مهم برای ایجاد چین‌وچروک صورت است. در آزمایش‌های مختلفی که بر روی دوقلوها انجام شد، به این نتیجه رسیدند که نور خورشید تا میزان قابل‌توجهی باعث چین‌وچروک روی صورت مخصوصاً زیر چشم می‌شود، بنابراین بهتر است از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب پوست شما را از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان پوست حفظ می‌کند و علاوه بر این مانع از ایجاد چین‌وچروک می‌شود.

  1. سیگار نکشید

سیگار و دود ناشی از آن باعث تخریب کلاژن و الاستین پوست می‌شود و از این طریق باعث چین‌وچروک خواهد شد. طبق تحقیقاتی که در دوقلوها انجام شد، فردی که سیگار می‌کشید و در معرض دود سیگار بود تا ۴۰ درصد پوست نازک‌تری داشته و در نتیجه چروک بیشتری در زیر چشم او ایجاد شده است.

  1. خواب کافی

زمانی که شما به‌اندازه کافی نمی‌خوابید، بدن شما هورمونی به نام کورتیزول را در حجم بیشتری تولید می‌کند، این هورمون بر روی پوست شما تأثیر منفی دارد. اما خواب کافی باعث ترشح هورمون رشد (HGH) می‌شود و که باعث شده پوست ضخیم‌تر و چین‌وچروک کمتری داشته باشد.

  1. پوزیشن خواب مناسب (خواب بروی پشت)

با تغییر در نحوه خوابیدن میتوان از چروک زیر چشم جلوگیری کرد

آکادمی زیبایی پوست آمریکا به این نتیجه رسید که موقعیت‌های نامناسب بدن در هنگام خواب، باعث ایجاد خطوط خواب و در نتیجه چین‌وچروک در طولانی مدت می‌شود. بنابراین با خوابیدن بر روی پشت، می‌توانید مانع از بروز این چین‌وچروک‌ها روی صورت به‌خصوص بر روی گونه‌ها شوید.

  1. ماهی بخورید

ماهی‌های یک منبع عالی از پروتئین و امگا ۳ هستند که باعث سلامت پوست و در نتیجه کاهش چروک در زیر چشمان شما می‌شود. این اسیدهای چرب ضروری باعث تغذیه پوست شده و به جوان‌سازی آن کمک می‌کنند.

  1. سویا بخورید

خوردن سویا، یک پروتئین گیاهی کمک می‌کند تا تأثیرات منفی روی پوست صورت از بین برود. محققان در یکی از مطالعات انسانی اخیر که در مجله تغذیه اروپا منتشر شده، گزارش دادند که یک مکمل مبتنی بر سویا (مواد تشکیل‌دهنده شامل پروتئین ماهی و عصاره‌های چای سفید، انگور، گوجه‌فرنگی و چندین ویتامین)، ساختار و استحکام پوست را بیشتر کرده و مانع از چین‌وچروک در زیر چشم خواهد شد.

  1. میوه‌ها و سبزی‌ها بیشتری بخورید

ترکیبات آنتی‌اکسیدان موجود در میوه و سبزی‌ها با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های ناپایدار که می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب بزنند) مبارزه می‌کند، که به نوبه خود باعث می‌شود که پوست جوان و پرانرژی‌تر شود و از برخی اثرات منفی مانند چین‌وچروک جلوگیری به عمل بیاید.

  1. شستن صورت با آب ولرم

بهتر است صورت خود را با آب ولرم بشوییدشستن پوست با آب سرد باعث جوان‌تر شدن و گردش خون بهتر می‌شود، البته این آب نه خیلی داغ و نه خیلی سرد باشد، زیرا به مویرگ‌های پوست و زیر چشم شما آسیب وارد می‌کند. علاوه بر شستن با آب سرد بهتر است روزانه ۸ لیوان آب بنوشید تا پوستتان به‌صورت داخلی نیز هیدراته شود.

  1. صورتتان را بیش از اندازه نشویید

آب شیرین می‌تواند روغن‌ها طبیعی و رطوبت موردنیاز پوست را از بین ببرد و در صورت فقدان رطوبت، پوست زیر چشم شما مستعد چین‌وچروک می‌شود. اگر در شستن صورت خود وسواس دارید از شوینده‌های دارای چربی و خاصیت مرطوب‌کنندگی استفاده کنید.

  1. از مرطوب‌کننده استفاده کنید

مرطوب‌کننده‌های دور چشم برای رفع چروک زیر چشم ضروری هستندپوستی که مرطوب شده و هیدراته است، کمتر مستعد چین‌وچروک می‌باشد. بنابراین بهتر است همیشه پوستتان را مرطوب نگه دارید. اگر پوست چربی دارید می‌توانید از آب‌رسان‌های فاقد چربی استفاده کنید.

علاوه بر مرطوب‌کننده، شما می‌توانید از برخی مواد طبیعی موجود برای تهیه ماسک‌های زیر چشم استفاده کرده و مانع از چین‌وچروک شوید که در این قسمت به این مواد طبیعی می‌پردازیم:

  1. دانه‌های قهوه:

قهوه علاوه بر خاصیت محرکی برای پوست نیز سودمند است. این دانه‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌های فعالی هستند که می‌توانند آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد به پوست را خنثی کنند. در نتیجه خطوط و چین‌وچروک و ظاهر پوست بهبود پیدا می‌کند.

برای استفاده می‌توانید پودر قهوه را به‌اندازه یکسان با پودر کاکائو مخلوط کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید. و بر روی صورت و گردن خود ماساژ دهید(به‌صورت دورانی)، درنهایت ۱۵ دقیقه صبر کنید و صورت خود را با آب ولرم بشویید و از یک حوله نرم برای خشک کردن پوست استفاده کنید.

  1. روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل برای رفع چین‌وچروک پوست مخصوصاً در ناحیه زیر چشم بسیار مفید است، این روغن رطوبت کافی را در اختیار پوستتان قرار می‌دهد. ویتامین e و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری موجود در این روغن  باعث احیا و جوان‌سازی پوست شما می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از روغن نارگیل و زردچوبه یک ماسک ضد چروک بسازید، یک قاشق پودر نارگیل را با مقداری زردچوبه مخلوط کرده و بر روی صورتتان ماساژ دهید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید. علاوه بر این، استفاده از روغن نارگیل قبل از خواب و یا مخلوط روغن نارگیل به همراه روغن اکالیپتوس، بابونه و یا بادام و ماساژ آن زیر چشم باعث می‌شود به‌مرور این چین‌وچروک‌ها رفع شوند.

  1. روغن زیتون

به‌طور حتم در آشپزخانه شما یک شیشه روغن زیتون برای آشپزی و طعم دادن به غذا و سالاد یافت می‌شود.  روغن زیتون علاوه بر مصارف خوراکی برای پوست نیز مفید است و چین‌وچروک زیر چشم را کم می‌کند، وجود مقادیر بالای ویتامین E و K همراه با آنتی‌اکسیدان‌های محافظ در روغن زیتون، باعث می‌شود تا از پیری زودرس پوست شما جلوگیری به عمل آید. پوست در اطراف چشم‌ها به‌سرعت رطوبت از دست می‌دهد و روغن زیتون باعث می‌شود که این رطوبت برای مدت زمان بیشتری در زیر چشمان شما محفوظ بماند. برای استفاده از این روغن کافی است یک قاشق روغن زیتون را به همراه چند قطره آب لیمو مخلوط کرده و زیر چشم ماساژ دهید و بعد از ده دقیقه آبکشی کنید.

  1. ماست

ماست به‌عنوان یک ماده رایج و بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه به‌عنوان دسر، در سالاد و یا غذاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، این ماده سرشار از اسید لاکتیک و آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری می‌کند و چین‌وچروک زیر چشم را کاهش می‌دهد. برای تهیه یک ماسک خوب ضد چروک از ماست، کافی است یک قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و چند قطره گلاب به آن اضافه کنید و مواد را بر روی صورت گذاشته و ۲۰ دقیقه صبر کنید و درنهایت آن را بشویید و پوستی شفاف تحویل بگیرید.

  1. انگور

انگور بی‌دانه و یا دانه‌دار، زرد یا قرمز فرقی نمی‌کند؛ آنتی‌اکسیدانی به نام Resveratrol در انگور وجود دارد که باعث می‌شود چین‌وچروک کمتری در زیر چشمان شما ایجاد شود. برای استفاده از این میوه شگفت‌انگیز ۵ دانه انگور را با یک قاشق چای‌خوری عسل یا ماست ترکیب کرده و روی صورت بگذارید و بعد از ۲۰ دقیقه آبکشی کنید.

  1. آلوئه ورا

خواص مرطوب‌کنندگی و مؤثر آلوئه ورا یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن چین‌وچروک زیر چشم است. آلوئه ورا غنی از ویتامین‌های C، E و بتا کاروتن (ماده تشکیل‌دهنده‌ی ویتامین A ) است که باعث تغذیه پوست شده و آن را مرطوب و جوان نگه می‌دارد. شما می‌توانید آلوئه ورا را به‌طور مستقیم بر روی پوست خود قرار دهید و یا با زردچوبه یا عسل مخلوط کنید تا با هیدراسیون عالی و احیای خاصیت کشسانی پوست، چین‌وچروک‌های زیر چشم را از بین ببرند.

برای تهیه ماسک آلوئه ورا، می‌توانید از گیاه تازه آن و یا ژل‌ها به‌صورت آماده استفاده کنید و آن را با ماست و آب خیار به نسبت ۲ آلوئه ورا ، ۱ ماست و ۴ آب خیار مخلوط کنید. مخلوط را روی پوست به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ داده و ۲۰ دقیقه صبر کنید و درنهایت آبکشی نمایید.

  1. شیر خشک

پودر شیر خشک دارای اسید لاکتیک به‌عنوان یک آلفا هیدروکسی طبیعی است که باعث لایه‌برداری سلول‌های مرده و افزایش سطح کلاژن در پوست می‌شود. بنابراین شیر خشک تنها برای استخوان‌ها مفید نیست بلکه پوست شما نیز به آن احتیاج دارد. یک قاشق غذاخوری شیر خشک را با یک قاشق چای‌خوری عسل و مقداری گلاب مخلوط کنید و بر روی صورت قرار داده و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید.

  1. خیار

خیار خاصیت خنک‌کنندگی و آب‌رسانی فوق‌العاده‌ای دارد. به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها، پوست را هیدراته کرده و کلاژن پوست را بیشتر می‌کند و باعث افزایش الاستین پوست خواهد شد که در نتیجه مانع از بروز چین‌وچروک می‌شود. خیار را رنده کرده و با ماست مخلوط کنید و زیر چشم خود قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید و با آب سرد بشویید.

  1. آب آناناس

آناناس شامل ترکیباتی به نام بروملین است که به جلوگیری از چروک‌های صورت به‌خصوص چروک زیر چشم  کمک می‌کند. بروملین همچنین یک AHA طبیعی است که باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست می‌شود. برای تهیه ماسک این میوه کافی است مقداری از آب آناناس را تهیه کرده و به مدت ده دقیقه زیر چشم ماساژ دهید و بعد از ۱۵ دقیقه آبکشی کنید.

  1. میوه پاپایا و عسل

ترکیب این ماده علاوه بر رفع چروک زیر چشم برای تمام قسمت‌های صورت مناسب است. پروتئینی به نام Papain در پاپایا وجود دارد که منحصربه‌فرد است و برای سلامت پوست بسیار مفید می‌باشد و در کنار خاصیت مرطوب‌کنندگی عسل باعث کاهش چین‌وچروک می‌شود. مقدار میوه پاپایا را پوره کرده و با عسل مخلوط کنید و در زیر چشم و کل صورتتان بگذارید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید.

  1. گیاه شنبلیله

شنبلیله یکی دیگر از گیاهان باستانی است که برای پوست و چروک بسیار مناسب است. مقداری از برگ شنبلیله را در آب جوشانده و یک خمیر تهیه کنید و بعد از خنک شدن در زیر چشم بگذارید و بعد از ده دقیقه بشویید.

  1. زنجبیل

زنجبیل خواص و مزایای زیادی برای پوست دارد، روند پیری را کاهش می‌دهد، باعث صافی و روشن‌تر شدن پوست می‌شود و چین‌وچروک زیر چشم را نیز کاهش می‌دهد؛ این ماده را بهتر است میل کنید، تا مزایای آن عاید پوستتان شود. گذاشتن زنجبیل در زیر چشم ممکن است باعث سوزش پوست شود. یک قطعه زنجبیل را با کمی عسل میل کنید.

  1. هویج

از زمان‌های قدیم، هویج را به‌عنوان میوه‌ای مناسب برای سلامت پوست می‌دانستند. هویج دارای ویتامین a و ویتامین‌های ضروری ضد پیری است و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از چین‌وچروک جلوگیری می‌کند. بهتر است این میوه را بیشتر مصرف کنید. مقداری از آن را رنده کرده و با عسل مخلوط نمایید و زیر چشم بگذارید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید.

  1. بادام درختی

بادام غنی از چربی‌های مفید و ویتامین E و امگا ۳ است. این مواد برای حفاظت پوست از آسیب‌ها و جلوگیری از نشانه‌های پیری زودرس مفید هستند. بادام یک میان وعده غذایی کامل است بنابراین از آن غافل نشوید. روغن بادام نیز یک گزینه عالی برای ماساژ روی پوست است که با خواص خود چین‌وچروک را کم می‌کند.

  1. روغن کرچک

روغن کرچک برای تولید کلاژن و الاستین پوست بسیار مفید است. پوست را مرطوب می‌کند و گردش خون را افزایش می‌دهد و از این طریق از چین‌وچروک جلوگیری می‌کند. مقداری پنبه برداشته و در روغن کرچک آغشته کنید و به‌آرامی به اطراف چشم ماساژ دهید. این کار را قبل از خواب انجام داده و تا صبح استراحت کنید و سپس آن را بشویید.

  1. رزماری

رزماری یک گیاه مناسب پوست است. ترکیبات موجود در رزماری باعث تحریک گردش خون، افزایش کشسانی و کاهش چین‌وچروک پوست می‌شود. این ماده همچنین می‌توانند پف زیر چشم و قرمزی آن را بهبود ببخشد. شما می‌توانید از این روغن به‌تنهایی برای ماساژ زیر چشم استفاده کنید؛ اما گزینه دیگر این است که روغن رزماری را (با روغن حامل خود مخلوط کرده) و بر روی صورت خود قرار دهید.

  1. آوواکادو

آووکادو غنی از ویتامین‌های مفید  (به ویژه A و E) است که باعث افزایش سلامتی پوست می‌شود. پوست را مرطوب  کرده و از آن محافظت می‌کند. همچنین با تولید کلاژن و الاستین پوست، مانع از چین‌وچروک زیر چشم خواهد شد. مقداری از این میوه را بر روی صورت خود ماساژ داده و بعد از ۲۰ دقیقه با آب سرد بشویید و یا از روغن آووکادو استفاده کنید.

این روش‌ها و درمان‌های خانگی طبیعی می‌توانند پوست شما را شاداب‌تر و جوان‌تر کرده و چین‌وچروک زیر چشم را کاهش دهند. در صورت تأثیر بیشتر، باید این روش‌ها را به‌صورت مداوم انجام داده و آن‌ها را جزئی از روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید، تا نتایج آن را به‌سرعت مشاهده کنید.

منبع:
www.curejoy.com
بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد