استفاده از اپیلیدی در بارداری مضر است؟

0 3,858

اپیلیدی یک دستگاه کوچک برقی است که با حرکت چرخشی موهای زائد بدن را از ریشه جدا می‌کند؛ این موکن‌ها در مدل‌های برقی و باتری وجود دارند؛ برخی به صورت خشک و برخی در حالت خشک و مرطوب نیز استفاده می‌شوند؛ یعنی شما می‌توانید از آن در حمام و زیر دوش آب گرم نیز استفاده کنید. در این روش موزدایی از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و دستگاه با استفاده از قدرت جریان برق و باتری خود، موها را از ریشه آن‌ها جدا کرده و از بین می‌برد. در این میان زنان باردار در استفاده از دستگاه اپیلیدی دچار شک و  تردید هستند و این سؤال را مطرح می‌کند که آیا استفاده از دستگاه اپیلیدی در دوران بارداری خطرناک است یا خیر؟ در این مطلب قصد داریم در مورد روش موزدایی اپیلیدی در دوران بارداری حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

چرخه رشد موها در بارداری

چرخه رشد مو شامل چند مرحله‌ی باشد؛ مرحله آناژن که رشد موها انجام می‌شود؛ مرحله کاتاژن که بخشی از فرایند ایجاد موی جدید است و پیاز موهای قدیمی غیرفعال می‌شوند اما نمی‌ریزند و مرحله  تلوژن که مو به استراحت می‌رود و در نهایت مرحله آخر که موی جدید رشد کرده و موهای قدیمی می‌ریزد. در دوران بارداری هورمون استروژن زیادتر می‌شود و این امر باعث می‌شود رشد و چرخه مو مدت زمان طولانی‌تری ادامه پیدا کند. این ممکن است برای موهای سر خوب باشد؛ اما برای موهای زائد بدن کابوس است. اما خبر خوب این است که بعد از پایان شیردهی این هورمون‌ها به سطح خود باز می‌گردند و شرایط عادی می‌شود.

استفاده از اپیلیدی در دوران بارداری

استفاده از دستگاه اپیلیدی برای از بین بردن موهای زائد بدن در دروان بارداری مجاز است و هنوز  شواهدی مبنی بر مضر بودن آن منتشر نشده است. اپیلیدی در دوران بارداری در صورتی که اصولی و با بهداشت کامل انجام شود؛ هیچ ضرری برای جنین و مادر ندارد. البته بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که در دوران بارداری، از دستگاه اپیلیدی برای از بین بردن موهای زائد روی شکم و زیر ناف استفاده نکنید؛ بهترین روش برای از بین بردن این موها استفاده از ژیلت و شیو کردن است.

با وجود اینکه استفاده از ایپلیدی در دوران بارداری ضرر ندارد و شما می‌توانید قسمت‌های مختلف بدن به جز شکم و زیر ناف را با استفاده از دستگاه اپیلیدی موزدایی کنید؛ اما  این کار به آستانه تحمل درد مادر بستگی دارد. با تغییر هورمون‌ها در طول بارداری،  حساسیت و درد زنان در استفاده از دستگاه اپیلیدی زیادتر از قبل می‌شود و ممکن است استفاده از آن دردناک بوده و غیرقابل تحمل باشد. در بارداری، بدن شما در حال تولید خون و مایعات اضافی برای حمایت از کودک در حال رشد است. در نتیجه، پوست شما ممکن است حساس‌تر از معمول باشد و باعث می‌شود از بین بردن موهای زائد دردناک‌تر باشد. بنابراین اگر برای بار اول می‌خواهید از این روش استفاده کنید؛ دوران بارداری زمان مناسبی برای این تجربه اول نیست. اما اگر به انجام این روش اصرار دارید؛ بهتر است بر روی قسمت کوچکی از بدنتان آن را امتحان کنید تا با میزان درد آن آشنا شده و تحمل خود را بسنجید.

از طرفی این هورمون‌ها باعث می‌شود که موهای زائد و ناخواسته بیشتری در بدن ظاهر شود؛ در نتیجه ممکن است به دفعات بیشتری برای موزدایی نیاز داشته باشید. هورمون‌ها باعث تغییرات در مو و ناخن می‌شود؛ ممکن است موهای بدنتان ضخیم‌تر شود و در قسمت‌هایی مانند زیر بغل، پاها، خط بیکینی و … ظاهر می‌شوند. علاوه بر این ممکن است در قسمت‌هایی از بدن به وجود بیاید که قبلاً این موهای زائد وجود نداشت؛ قسمت‌هایی مانند چانه، بالای لب و اطراف نک پستان‌ها. البته جای نگرانی نیست و این الگوی سریع رشد موها ۶ ماه تا چند ماه بعد از زایمان به حالت عادی باز می‌گردد. با این حال برای از بین بردن این موها می‌توانید از روش شیو کردن و اپیلاسیون استفاده کنید.

بنابراین استفاده از روش‌هایی مانند شیو کردن و اپیلیدی که در آن از مواد شیمیایی و مضری استفاده نمی‌شود به شرط آستانه تحمل درد مادر مانعی ندارد؛ پزشکان از زنان باردار می‌خواهند که از روش‌هایی مانند کرم‌های شیمیایی موبر و روش‌هایی مانند لیزر و الکترولیز در دوران بارداری استفاده نکنند.

با روش‌هایی میزان درد اپیلیدی در دوران بارداری را کاهش دهید:

  • درصورتی‌که از اپیلاتور های خشک استفاده می‌کنید؛ بهتر است این کار را بعد از حمام کردن و در حمام انجام دهید تا موها راحت‌تر از پوست خارج شده و درد کمتری داشته باشد.
  • استفاده از دستگاه‌های اپیلاتور مرطوب میزان درد کمتری را به وجود می‌آورد. شما می‌توانید در حمام آب گرم، از این دستگاه‌ها استفاده کنید؛ زیرا هوای گرم و مرطوب منافذ پوست را بازتر کرده و موها با درد کمتری خارج می‌شوند؛ البته کارایی آن کمتر است و ممکن است در مقایسه با اپیلاتور های خشک تنها نیمی از موها را از بین ببرد.
  • چند روز قبل از اینکه موهای بدنتان را اپیلیدی کنید؛ از لایه‌برداری پوست استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوست از سطح پوست پاک شده و موها راحت‌تر خارج شوند. در این راستا می‌توانید از اسکراب های طبیعی با شکر، قهوه و جوش شیرین استفاده کرده و آن را با موادی مانند عسل مخلوط کنید.
  • شما می‌توانید ۲ تا ۳ روز قبل از استفاده از دستگاه اپیلیدی موهایتان را شیو کنید تا در هنگام اپیلاسیون درد کمتری داشته باشید.
  • استفاده از کرم‌های بی حسی موضعی در دوران بارداری برای کاهش درد ناشی از اپیلاسیون توصیه نمی‌شود.

  • سعی کنید دستگاه را در زاویه مناسبی در دستانتان بگیرید. بهترین زاویه دستگاه زاویه نود درجه با سطح پوست و در جهت مخالف با جهت رویش موهای زائد بدن است.
  • پوست اطراف مو را مقداری سفت بکشید. در این شرایط موها بالا قرار می‌دهد و وقتی سر موکن روی پوستتان می‌چرخد، موها راحت‌تر کنده می‌شوند. در نواحی که پوست‌های شل‌تری دارید؛ مانند زیر بغل و یا بین ران بهتر است با کشیدن پوست درد اپیلاسیون را کاهش دهید.
  • بعد از ایپلاسیون بهتر است به بدنتان آب نزنید و آن را با یک روغن و کرم طبیعی مرطوب نمایید.
  • دستگاه اپیلیدی را بعد از هربار استفاده به وسیله الکل تمیز کنید تا میکروبی وارد پوستتان نشود و ایجاد جوش و آکنه نکند.
  • درصورتی‌که برای اولین بار از این دستگاه استفاده می‌کنید؛ بهتر است هفته‌ای یک بار بدنتان را با آن موزدایی کنید تا به‌مرور حجم موها و شدت درد آن کمتر شود. در غیر این صورت استفاده از دستگاه هر سه هفته یک بار  توصیه می‌شود.
  • ۶ تا ۸ ساعت قبل از این کار به‌هیچ‌عنوان کافئین نوشابه مصرف کنید. کافئین یک محرک است که باعث می‌شود احساس درد شما بیشتر شود. برای خروج کافئین از بدن به ۶ تا  ساعت زمان نیاز دارید.

چه روش‌های برای موزدایی در دروان بارداری امن‌تر است؟

شیو کردن: اولین روش امن برای از بین بردن موهای زائد در بارداری

شیو کردن آسان‌ترین و امن‌ترین روش از بین بردن موهای زائد در بارداری است. نه دردی احساس می‌شود و نه از مواد شیمیایی استفاده خواهد شد. این اعتقاد را بیرون بیندازید که شیو کردن باعث ضخیم‌تر شدن موها خواهد شد. از آنجایی که شما در شیو کردن موها را از ریشه جدا نمی‌کنید و تنها از ساقه آن را به دو قسمت تقسیم می‌کنید به‌محض در آمدن از سطح پوست ضخیم‌تر و مشکی‌تر به نظر می‌رسد. البته بهداشت را رعایت کرده و از ژیلت‌های ضد عفونی شده استفاده کنید. در ماه‌های انتهایی ممکن است برای اصلاح و  شیو کردن مناطقی مانند بیکنی به کمک نیاز داشته باشید.

دستگاه اپیلیدی: دومین روش امن برای از بین بردن موهای زائد بدن در دوران بارداری

همان‌طور که اشاره شد تغییر هورمون‌ها در بدن مادر در دوران بارداری باعث می‌شود؛ حساسیت پوستی آن‌ها بیشتر شده و آستانه تحمل درد کمتری داشته باشند. علاوه بر این خشکی بیش‌ازاندازه پوست در این دوران می‌تواند این فرایند را دردناک‌تر کند. بنابراین این روش از نظر علمی تا زمانی که درد آن مادر را اذیت نکند؛ رد نشده است. از استفاده اپیلیدی بر روی شکم و زیر ناف در دوران بارداری خودداری کنید.

وکس کردن:

در دوران بارداری به علیت حساسیت پوست و التهاب آن توصیه نمی‌شود. البته اگر قصد انجام آن را دارید بهتر است؛ از سالن‌های تمیز و با رعایت کامل بهداشت انجام  دهید.

کرم‌های شیمیایی موبر:

در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند. این مواد شیمیایی ممکن است از طریق پوست جذب شده و برای جنین خطرناک باشند.

لیزر موهای زائد در بارداری:

در مورد تأثیر منفی لیزر موهای زائد در دوران بارداری شواهد اثبات شده‌ای وجود ندارد؛ با این حال پزشکان توصیه می‌کنند در این دوران به هیچ وجه از درمان لیزر موهای زائد استفاده نکنید. زیرا ملانین‌های موجود در سطح پوست ممکن است تحت تأثیر هورمون‌های دوران بارداری تغییر رنگ داده و لکه‌هایی ایجاد کنند و  علاوه بر این ممکن است برای جنین و مادر خطرناک باشد.

الکترولیز:

روش الکترولیز در بارداری توصیه نمی‌شود. در مورد روش الکترولیز همانند لیزر تحقیقات کامل و انسانی صورت نگرفته است. در روش الکترولیز از یک جریان برق برای از بین بردن فولیکول‌های مو استفاده می‌شود و از آنجا که مایع آمنیوتیک محافظ جنین یک هادی جریان برق است؛ ممکن است این روش برای جنین شما خطرناک باشد. بنابراین بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند در این دوره به هیچ عنوان از روش الکترولیز برای از بین بردن موهای زائد بدن استفاده نشود.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، پوست شما ممکن است حساس‌تر از حد معمول باشد و ممکن است عوارض جانبی داشته باشید که تاکنون ندیده‌اید. بنابراین قبل از استفاده از تک تک این روش‌ها مقداری از آن را روی بدنتان تست کرده و واکنش آن را ببینید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد