چگونه از روغن زیتون برای درمان آکنه استفاده کنیم؟  

0 1,298

آکنه یکی از مشکلات رایج پوستی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. تولید ناخالصی‌های اضافی چربی باعث ایجاد آکنه می‌شود و زیبایی صورت را از بین می‌برد. محصولات مصنوعی بسیاری وجود دارند که به تدریج آکنه را از بین می‌برند. اما اگر به دنبال یک راه حل موثر و طبیعی می‌گردید، روغن زیتون می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. حضور ویتامین‌های ضروری در روغن زیتون روند بهبودی آکنه را سرعت می‌بخشد. به علاوه، روغن زیتون دارای ویژگی‌های ضد‌التهابی و ضد‌باکتریایی بسیار خوبی است که برای درمان آکنه و زخم‌های آن مفید است. به خصوص، روغن زیتون در طبیعت به صورت غیر کمدوژنیک است و درمان مناسبی برای آکنه می‌باشد. این روغن را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد استفاده کرد که سلامت پوست را حفظ می‌کنند.

چگونگی استفاده از روغن زیتون برای درمان آکنه

۱. روغن زیتون

ماساژ صورت با روغن زیتون سبب گردش خون می‌شود، در نتیجه باعث از بین رفتن گرد و غبار و سلول‌های مرده پوست می‌شود. روغن زیتون به طور طبیعی آنتی‌بیوتیک است و میکروب‌های عامل آکنه را از بین می‌برد. به علاوه، این روغن دارای ویتامین E است، بنابراین چربی پوست را متعادل می‌کند و به جلوگیری از آکنه و بهبود زخم‌های آن کمک می‌کند. برای استفاده از روغن زیتون روش‌های زیر را دنبال کنید:

– مقداری روغن زیتون بردارید و آن را با یک حرکت دایره‌ای روی پوست خود ماساژ دهید. این کار را قبل از خواب و با پوست تمیز انجام دهید.
– صبح صورت خود را با آب بشویید.
– برای تاثیر بیشتر یک پارچه نرم بردارید و آن را در آب گرم بشویید. سپس آب اضافی را بگیرید و بعد از ماساژ با روغن آن را روی صورت خود قرار دهید. اجازه دهید تا پارچه خنک شود، سپس آن را بردارید.
– برای کسب نتایج بهتر، این عمل را هر شب تکرار کنید.

۲. سیر با روغن زیتون

روغن زیتون، ضد‌اکسیدان است که باعث کاهش آکنه می‌شود، همچنین تورم، قرمزی و التهاب ناشی از آکنه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، روغن زیتون می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند زیرا حاوی پلی فنول است. رادیکال‌های آزاد باعث آسیب به پوست می‌شوند. سیر ضد‌باکتری، ضد‌ویروس، ضد septic و ضد‌قارچ است که با منافذ مسدود شده پوست مبارزه می‌کند و آکنه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، سیر حاوی آلیسین است، بنابراین باکتری‌های پوست را از بین می‌برد، بعضی باکتری‌ها باعث بروز آکنه و آلودگی منافذ پوست می‌شوند. برای چگونگی استفاده از روغن زیتون و سیر دستورالعمل زیر را انجام دهید:

– ابتدا چهار حبه سیر را پوست بگیرید و ریز خرد کنید. سپس سیر را با ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون ارگانیک در مخلوط کن قرار دهید و آن را مخلوط کنید تا صاف شود.
– سپس، ۱ قاشق غذاخوری از این مخلوط را در یک لیوان آب ۸ اونسی بریزید و دو بار در روز بخورید.
– شما می‌توانید باقی‌مانده آن را در یک ظرف در بسته در یخچال قرار دهید و بعدا از آن استفاده کنید. این روش را تا سه روز ادامه دهید.

۳. روغن زیتون با اسکراب نمک دریایی

همانطور که می‌دانید، روغن زیتون به کاهش سلول‌های مرده پوست و همچنین سم‌زدایی حفره‌های دیگر کمک می‌کند. علاوه بر این، اسیدهای چرب ضروری و مواد مغذی موجود در روغن زیتون به بهبودی پوست آسیب دیده کمک می‌کند. روغن زیتون پوست را پاک می‌کند و سیستم ایمنی بدن را مهار می‌کند تا از آلودگی‌های ناشی از آکنه جلوگیری کند؛ زیرا با ویتامین D ،K ،E، اسیدهای چرب اشباع نشده و بتا کاروتن همراه است.

– شما باید ¼ تا ½ فنجان روغن زیتون ارگانیک را با ۱ فنجان نمک دریایی خوب ترکیب کنید تا به شکل یک خمیر در آید.
– سپس صورت خود را با آب ساده بشویید و این خمیر را روی صورت مرطوب خود بگذارید. سپس در یک حرکت دایره‌ای صورت خود را به آرامی ماساژ دهید.
– ۵ دقیقه صبر کنید و بعد صورت خود را با آب بشویید. روغن زیتون را با نوک دست ماساژ دهید تا به طور کامل جذب شود.
– این روش را سه بار در هفته انجام دهید. شما می‌توانید مخلوط باقی مانده را در یخچال قرار دهید و حدود ۲ تا ۳ روز آن را نگه دارید.

۴. روغن زیتون و روغن گل رز

روغن گل رز، التهاب را کاهش می‌دهد و مانع از آلرژی می‌شود، زیرا اساسا از اسیدهای چرب تشکیل شده است. علاوه بر این، روغن گل رز حاوی اسید ترانس رتینوئیک است که باعث صافی پوست می‌شود. برای استفاده از روغن گل رز و روغن زیتون روش زیر را دنبال کنید:

– ۲ قاشق چای‌خوری روغن زیتون و ۱ قاشق چای‌خوری روغن گل رز را با هم مخلوط کنید.
– این ترکیب را به پوست مبتلا به آکنه اعمال کنید و با یک حرکت دایره‌ای پوست را ماساژ دهید.
– پنج دقیقه منتظر بمانید و سپس آن را با آب گرم بشویید.
– توصیه می‌شود این روش را ۳ بار در روز تکرار کنید.

۵. روغن زیتون و جوش شیرین

جوش شیرین یکی از بهترین داروها برای درمان آکنه است. این عنصر پوست را لایه برداری می‌کند تا سموم را از بین ببرد و منافذ پوست را خنثی کند. همچنین کمک می‌کند تا PH پوست متعادل شود. علاوه بر این، دارای عوامل ضد التهابی خفیف است که کمک می‌کند تا تورم و قرمزی کاهش پیدا کند. شما می‌توانید از روغن زیتون برای درمان آکنه به صورت زیر استفاده کنید:

– ابتدا، ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین و ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون ارگانیک را با هم مخلوط کنید.
– سپس صورت خود را با آب بشویید و آن را روی پوست مرطوب ماساژ دهید.
– پس از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، صورت خود را با آب گرم بشویید.
– این روند را هر روز تکرار کنید.

۶. روغن زیتون و آب لیمو

آب لیمو یک عنصر عالی برای درمان آکنه است. اسید سیتریک موجود در آب لیمو به عنوان یک لایه بردار شیمیایی عمل می‌کند و سلول‌های مرده را از بین می‌برد. سلول‌های مرده، منافذ پوست را تحریک می‌کنند و باعث التهاب و عفونت می‌شوند. ویژگی اسیدی بودن این است که به حذف روغن بیش از حد کمک می‌کند، چون چربی زیاد عامل اصلی آکنه است. به غیر از این، لیمو باعث از بین بردن باکتری‌هایی می‌شود که عامل اصلی آکنه هستند و سیستم ایمنی بدن را متوقف می‌کنند. در واقع لیمو به علت خواص ضد‌باکتری و ضد‌میکروبی از آکنه جلوگیری می‌کند.

– ابتدا، ¼ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۱/۸ قاشق چای‌خوری آب لیموی تازه را با هم مخلوط کنید.
– سپس صورت خود را با آب بشویید و این محلول را روی صورت اعمال کنید.
– صورت خود را با یک حرکت دایره‌ای ماساژ دهید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه با آب بشویید.
– این فرآیند را هر روز تکرار کنید.
– برای کسب نتایج بهتر، پس از شستشوی صورت، می‌توانید روغن زیتون را روی پوست مرطوب ماساژ دهید.

۷. روغن زیتون، روغن درخت چای و عسل

عسل نه تنها برای سلامتی بدن مفید است بلکه برای درمان آکنه هم مفید است. در واقع عسل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می‌کند که باعث از بین بردن باکتری‌هایی می‌شود که عامل اصلی آکنه هستند. اسیدیته عسل باعث جلوگیری از رشد باکتری‌ها می‌شود. عسل خواص ضد التهابی دارد، به همین دلیل باعث کاهش قرمزی ناشی از آکنه می‌شود. روغن درخت چای به عنوان یک درمان سنتی یا عامیانه برای شرایط مختلف از قبیل آکنه، قارچ ناخن، عفونت‌ها و زخم‌ها یا برای شپش، زخم‌های سرد، ضایعات پوستی و شوره سر استفاده می‌شود. این عنصر شامل مواد ضد‌باکتری قوی است و در درمان زخم‌های آکنه مفید است. این باکتری‌ها باعث آکنه نیز می‌شود.

– شما باید ¼ فنجان روغن زیتون طبیعی، ۱۰ قطره روغن درخت چای، ½ فنجان شکر و ۱ قاشق غذاخوری عسل خام را با هم مخلوط کنید.
– سپس، این ماده را در قسمت‌های آکنه اعمال کنید و چند دقیقه به صورت حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.
– بعد از پنج دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید و آن را خشک کنید.
– توصیه می‌شود که این عمل را به طور مرتب تکرار کنید.

درمان آکنه

۸. روغن کرچک و روغن زیتون

ترکیب روغن زیتون و روغن کرچک یک روش ایده‌آل برای درمان آکنه است. روغن کرچک نقش مهمی در از بین بردن تمام کثیفی‌ها، باکتری‌ها، سلول‌های مرده پوست، روغن بیش از حد و سایر ناخالصی‌های پوست دارد. به ویژه، اسیدهای چرب و  تری‌گلیسیرید موجود در روغن کرچک ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد سپتیک هستند، بنابراین باکتری‌های آکنه را از بین می‌برند. همچنین با توجه به حضور اسید چرب امگا -۹ در آن، با باکتری‌های آکنه مبارزه می‌کند.

– ابتدا، روغن زیتون و روغن کرچک را به قسمت‌های مساوی با هم مخلوط کنید.
– سپس آن را بر روی پوست اعمال کنید و به آرامی در حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.
– در آخر یک پارچه تمیز بردارید و آن را در آب گرم بشویید. سپس آن را روی صورت خود قرار دهید تا منافذ پوست با بخار باز شود. در نهایت، پارچه را بردارید، صورت خود را بشویید و خشک کنید.

۹. سرکه سیب و روغن زیتون

باکتری‌هایی که باعث مسدود شدن منافذ و آکنه می‌شوند، توسط سرکه سیب از بین می‌روند، زیرا سرکه سیب آنتی‌باکتریایی و ضد‌عفونی‌کننده است. همچنین با رادیکال‌های آزاد و سموم مضر دیگر مبارزه می‌کند زیرا به عنوان یک ماده پاک کننده طبیعی عمل می‌کند. علاوه بر این، به علت خواص ضد التهابی‌اش تورم، قرمزی و درد ناشی از جوش‌های بزرگ و جوش‌های سرسیاه را کاهش می‌دهد. چگونه از سرکه سیب سرکه و روغن زیتون برای درمان آکنه استفاده کنیم؟ روش ساده زیر را امتحان کنید:

– ابتدا ۱ قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با ۴ قاشق چای‌خوری آب مخلوط کنید. بعد، صورت خود را بشویید و خشک کنید. سپس مخلوط را با یک پنبه به پوست بمالید.
– بعد از آن، در حرکت دایره‌ای صورت را به آرامی ماساژ دهید. سپس روغن زیتون ارگانیگ را اضافه کنید.
– ماساژ را با نوک انگشتان انجام دهید تا به طور کامل جذب پوست شود.
– این روش درمانی را هر روز تکرار کنید.

۱۰. روغن اسطوخودوس با روغن زیتون

روغن اسطوخودوس یک درمان مؤثر برای آکنه و همچنین زخم‌های آکنه می‌باشد زیرا عطر و طعم ملایمی دارد و ضد عفونی کننده است. برای استفاده از روغن زیتون و روغن اسطوخودوس روش زیر را دنبال کنید:

– ابتدا روغن زیتون ارگانیک (½ quart) و روغن اسطوخودوس (۱۰ قطره) را با هم مخلوط کنید.
– سپس آن را به آرامی و با نوک انگشتان روی صورت ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.
– شما می‌توانید باقی مانده آن را در جای خنک و خشک نگه دارید.

درمان آکنه  

۱۱. روغن گل میخک با روغن زیتون

روغن گل میخک خواص ضد التهابی، ضد باکتری، زیبایی شناسی و ضدعفونی دارد که به طور موثر به درمان آکنه کمک می کند.

– ابتدا ۱۰ قاشق چای خوری روغن زیتون ارگانیک را با ۱ قاشق چای خوری روغن گل میخک مخلوط کنید.
– سپس، مستقیما به مناطق آسیب دیده اعمال کنید. بعد از چند دقیقه، صورت خود را با آب بشویید و با حوله خشک کنید.
– این عمل را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

۱۲. روغن زیتون برای درمان آکنه کیستیک

آکنه کیستیک زمانی ایجاد می‌شود که این عفونت به عمق پوست نفوذ کند و برآمدگی قرمز و حساسی ایجاد شود که پر از چرک است. برای درمان آن روش زیر را انجام دهید:

– ابتدا ½ قاشق چای‌خوری روغن زیتون ارگانیک را با ۱/۴ قاشق چای‌خوری آب لیموی تازه و اندکی نمک مخلوط کنید.
– بعد، به آرامی روی پوست ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید.
– همچنین می‌توانید روغن زیتون را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس روی قسمت‌های پوستی قرار دهید که در معرض آکنه کیست هستند.
– اجازه دهید به طور طبیعی روی صورت خشک شوند، سپس صورت خود را با آب بشویید.
– این فرآیند را هر روز تکرار کنید.

اگر این روش‌های درمانی در عرض یک ماه نتایج قابل توجهی نداشتند، با پزشک مشورت کنید.

 

در بورسیکا بخوانید: روغن‌تراپی پوست

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد