آشنایی با برخی از اصطلاحات اینترنتی برای تازه کارها

0 1,147

اینترنت یک شبکه اتصال گسترده کامپیوتری است که میلیون دستگاه به آن متصل می شود، کامپیوتر های رو میزی، رایانه های بزرگ، گوشی های هوشمند، تبلت ها و کنسول های بازی و دستگاه های بی شمار دیگر به اینترنت متصل شده و از این طریق وظایف خود را انجام می دهد. در این راستا اصطلاحات بسیار زیادی وجود دارد که کم و بیش با آن اشنا هستیم و به گوشمان خورده است اما درباره ماهیت آنها و قابلیت های آن بی خبریم. در این مطلب می خواهیم تعدادی از این اصطلاحات را مطرح کرده و در مورد آن به صورت اختصار توضیح دهیم تا افراد مبتدی با این اصطلاحات بیشتر آشنا شوند:

مرورگرها

تمامی کاربران پیشرفته و مبتدی از مرورگرها برای دسترسی به وب استفاده می کنند. این مرورگرها را می توانید به راحتی دانلود کنید و یا به وسیله سی دی های مخصوص آنها را بر روی سیستم خود نصب نمایید. یک مرورگر که بر روی سیستم لپ تاپ یا گوشی هوشمند شما نصب شده این امکان را به شما می دهد که صفحات وب، گرافیک ها و محتوهای آنلاین را مشاهده کنید، هر صفحه وب یک آدرس منحصر به فرد به نام URL دارد. از محبوب ترین مرورگرهای وب می توان به کروم، فایرفاکس، سافاری و اینترنت اکسپلورر اشاره کرد.

صفحه وب

صفحه وب چیزاهایی است که شما در مرورگر خود مشاهده می کنید که ممکن است حاوی عکس، تصویر، نمودار، تبلیغ و … باشد. شما می توانید روی قسمتی از آن کلیک کرده و محتوای آن را به صورت گسترده تری مشاهده نمایید، در واقع با کلیک بر روی آن وارد صفحه جدید با محتواهای جدیدتری می شوید، و در صورتی که می خواهید به عقب بازگردید باید از فلش برگشت استفاده کنید.

نشانه اینترنتی (URL)

اینترنت فضای تبادل اطلاعات است و URL ابزار آدرس دهی در این فضا است. URL حالت اختصاری Uniform Resource Locators است، در واقع شما با استفاده از این آدرس به صفحات مختلف شبکه دسترسی پیدا می کنید. قالب یک آدرس اینترنتی به شکل عبارت زیر است:

صفحه اول


گاهی این آدرس به صورت کوتاه و برخی بلند تر است، اما همه این آدرس ها از یک قانون مشابه پیروی می کنند و به صورت (مسیر – و نام – فابل / درگاه : دامنه// : پروتکل) نمایش داده می شود.

پروتکل

پروتکل نوعی طرح کاربردی است که هم سطح آدرس است که توسط سرور و کاربر مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر صفحات وب از پروتکل http یا https استفاده می کنند، اما پروتکل های دیگر وجود دارد.

دامنه

دامنه همان آدرس وب سایت است. که به صورت .ir ، .com، .net، .edu یا .org به پایان می رسد. این دامنه با توجه به حوزه و یا کشور می تواند متفاوت باشد. مثلا سایت های آموزشی از edu ، سازمان ها از org استفاده می کنند.

HTTPS و HTTP

HTTP مخفف ” HyperText Transfer Protocol”به معنای پروتکل انتقال فرا متنی است. این پروتکل امکان ایجاد ارتباط بین سیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند. این پروتکل به منظور انتقال داده‌ها از یک وب‌سرور به یک مرورگر وب که در آن صفحات وب‌سایت‌ها به نمایش در می‌آیند، مورد استفاده واقع می‌شود. اما داده های رمز گذاری نمی کند و افراد دیگر می تواند به آن دسترسی داشته باشند و این نقطه ضعف این پروتکل به حساب می آید.
اما می‌توان با بهره بردن از HTTPS انتقال اطلاعات بین سیستم‌ها را با امنیت انجام داد. در این پروتکل حرف S به معنای ایمنی می باشد. این نوع پروتکل برای سایت های خرید و فروش اینترنتی بسیار مناسب است و امنیت خرید را بیشتر می کند.

نشانی IP

رایانه شما و هر وسیله ای که به اینترنت متصل می شود، از آدرس پروتکل اینترنت برای شناسایی استفاده می کند. در اغلب موارد، آدرس های IP به صورت خودکار تعیین می شوند. مبتدی ها معمولا نیازی به اختصاص یک آدرس IP ندارند. یک آدرس IP می تواند چیزی شبیه به این باشد:
۲۰۲.۳.۱۰۴.۵۵
هر کامپیوتر، تلفن همراه و دستگاه تلفن همراه که به اینترنت دسترسی پیدا می کند، یک آدرس IP برای اهداف ردیابی اختصاص داده می شود. این ممکن است یک آدرس IP دائمی اختصاص داده شود، یا آدرس IP ممکن است گاهی تغییر کند، اما همیشه یک شناسه منحصر به فرد است. هر کجا که شما جست و جو می کنید، هر زمان که یک ایمیل یا پیام فوری ارسال می کنید، و هر بار که یک فایل را دانلود می کنید، آدرس IP شما همانند یک پلاک خودرو به منظور پاسخگویی و ردیابی عمل می کند.

ISP یا ارائه دهنده خدمات اینترنتی

همه ما برای دسترسی به اینترنت به یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیاز داریم. برخی اوقات ممکن است از طریق کتابخانه مدرسه به یک ISP رایگان دسترسی داشته باشم و یا ممکن است یک ISP خصوصی در خانه تهیه کنیم. ISP یک شرکت دولتی و یا خصوصی است که شما را به اینترنت متصل می کند. اکثر ISP سرعت اتصال اینترنت متفاوتی دارند و با توجه به سرعتی و حجمی که ارائه می دهند به صورت ماهیانه هزینه را دریافت می کنند. در صورتی که از اینترنت برای پخش فیلم های با کیفیت استفاده می کنید بهتر است یک ISP با سرعت بالا انتخاب کنید.

روتر

روتر اینترنت را بین دستگاه های مختلف به اشتراک می گذارد. در واقع کار روتر، ارسال داده از یک شبکه به شبکه ای دیگر است. این دستگاه ها می توانند به صورت بی سیم و یا سیم دار و یا ترکیبی تولید شده و مورد استفاده قرار گیرد. اغلب ISP ها روتر های متناسب با شبکه خود را ارائه می دهند که به صورت متناسب با آن پیکر بندی شده است اما با این حال می توانید از روتر های دیگر هم استفاده نمایید.

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی وظیفه ارسال و دریافت پیام های متنی را از یک صفحه وب به صفحه وب دیگر را برعهده دارد و پیغام های شما را به راحتی ارسال می کند. شما می توانید از پست الکترونیکی یا همان ایمیل برای امور شخصی، کاری و درسی خود استفاده کنید، در واقع به منظور سهولت بیشتر، می توانید برای امور کاری و شخصی خود از ایمیل های جداگانه استفاده نمایید.

اسپم‌ها

در هنگام استفاده از ایمیل، یک سری ایمیل های ناخواسته وجود دارد که به صورت تبلیغات با حجم بالا هستند و یا ایمیل هایی که هکر ها تلاش می کنند از طریق آن اطلاعات شما را به سرقت ببرند.

شبکه‌های اجتماعی

این شبکه ها در واقع یک فضای آنلاین است که کاربران می توانند در بستر آن باهم در ارتباط باشند. فیس بوک، اینستاگرام و توئیتر نمونه هایی از این شبکه ها هستند. لینکدین یک شبکه اجتماعی ترکیبی به صورت حرفه ای و اجتماعی است. علاوه بر این شبکه های اجتماعی دیگری نیز وجود دارد که میلیون ها کاربر در آن عضو هستند و به اشتراک گذاری اطلاعات خود می پردازند.

 

در بورسیکا بخوانید: اینستاگرام پاد چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

E-Commerce یا تجارت الکترونیکی

این نوع معامله و کسب و کار اینترنتی است هر روز میلیارد ها دلار پول از طریق اینترنت و شبکه جهانی دست به دست می شود. بیشتر خرده فروش ها و کلی فروش ها دارای یک سایت اینترنتی هستند که محصولات خود را در آن به نمایش می گذارند و آن را به فروش می رسانند. شما می توانید از طریق صفحات وب رمزگذاری شده این امنیت را به وجود آورده و فضای مناسب برای این نوع کسب و کار را فراهم کنید. در هنگام انجام خرید اینترنتی شما از طریق اطلاعات حساب کارت تان، مبلغ را پرداخت می کنید و سپس جنس برای شما ارسال می شود. بنابراین اعتماد در این نوع تجارت حرف اول را می زند.

بلاگ‌ها

بلاگ ها در واقع فضاهایی هستند که نویسندگان حرفه ای و آماتور می توانند در آن، در مورد موضوعات مختلف بنویسند. موضوعاتی مانند ورزش های مختلف، توصیه های بهداشتی و مراقبتی، نظرات شخصی شان در حاشیه شایعات در مورد افراد مشهور جهان، عکس ها و تصاویر مورد علاقه و ….
در این میان وب سایت ها نیز می توانند چنین خدماتی را به صورت پیشرفته تری در اختیار کاربران قرار دهند. هر دوی آنها به انتشار مطالب در فضای مجازی می پردازند، اما در وبلاگ ها، متن هایی مانند خاطرات، عقاید نویسنده، رویداد های روزمره و عکس ها به ترتیب زمانی ارائه می شوند که توسط یک فرد مدیریت شده و هر چند روز یک بار بروز می شود. اما وب سایت‌ها یک صفحه وب با آدرس منحصر به فرد هستند که بر روی وب سرور میزبانی می‌شوند و از پروتکل HTTP برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. یک صفحه وب با استفاده از آدرس (URL) از طریق مرورگر وب قابل دسترسی است.

فیشینگ

فیشینگ در واقع نوعی کلاه برداری اینترنتی است که فرد کلاهبردار سعی می کنند با استفاده از ترفند هایی اطلاعات کاربران را سرقت کرده و از آن برای دستیابی به اهداف خود استفاده کند. هدف این کلاهبردار ها اطلاعاتی مانند اطلاعات حساب بانکی و یا لاگین به سایت است.
یکی از این روش ها به این گونه است که فرد ایمیل یا پیامی را دریافت می کند و نسبت به قانونی بودن آن شک دارد. درون این ایمیل یک لینک و یا ضمیمه ای وجود دارد که به محض دانلود و یا کلیک کردن بر روی آن، بد افزاری بر روی سیستم کامپیوتری فرد نصب خواهد شد و از این طریق آن را آلوده می کند. بعد از آلوده سازی کلاهبردار به راحتی می تواند اطلاعاتی مانند نام کاربری و گذر واژه ها را به دست آورده و از ان برای مقاصد غیر قانونی خود استفاده می کنند.
برای اینکه به این نوع دام ها نیوفتید، بهتر است ایمیل های مشکوک را باز نکنید و وارد سایت های غیر قانونی نشوید.

XML و HTML

HTML مخفف عبارت” Hyper Text Markup Language” به معنای زبان نشانه گذاری فوق متن است، در واقع زبان استاندارد برای طراحی صفحات وب می باشد و تمامی کد ها در نهایت به این کد تبدیل شده و توسط مرورگر نشان داده می شوند.
XML سیستم ذخیره سازی اطلاعات است که از “Extensible”، ” Markup” و ” Language” تشکیل شده است.
XML برای شرح و بیان اطلاعات طراحی شده است و HTML برای نمایش دستورات نوشته شده استفاده می شود. XHTML ترکیبی از HTML و XML است.

فایروال

فایروال شامل نرم افزار یا سخت افزار است که کامپیوتر شما را از هکرها و ویروس ها محافظت می کند.

ایروال

ایروال یک برنامه و یا دستگاه سخت افزاری است که با تمرکز بر روی شبکه و اتصال اینترنت ، مانع از دسترسی غیر مجاز کاربران دیگر به شبکه و سیستم شما می شوند.

بد افزار (Malware)

بدافزار در واقع هر نوع نرم افزار مخربی است که توسط هکر ها طراحی شده و به سیستم و شبکه شما آسیب وارد می کند. تمامی کدهای مخربی که نوشته می شود در رده Malware ها یا بدافزارها طبقه بندی می شوند این کدها شامل ویروس ها، تروجان ها، کی لاگر ها، برنامه های زامبی و هر نرم افزار دیگری هستند که به دنبال انجام یکی از چهار چیز است:
اطلاعات خصوصی شما را سرقت کنند، کنترل از راه کامپیوتر شمارا برای رسیدن به مقاصدشان در دست بگیرند، به وسیله اطلاعات شما به خرید یک کالا و خدمات بپردازند، سیستم و کامپیوتر شما را دچار اختلال کنند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد