اندازه گیری شاخص های بدنی با ترازوهای هوشمند

0 2,120

امروزه تناسب اندام و اهمیت دادن به آن به یک موضوع مهم و فراگیر تبدیل شده است، بسیاری از افراد با رفتن به باشگاه‌ های ورزشی، انجام رژیم ‌های غذایی، دویدن در روز و دوچرخه سواری سعی می‌کنند وزن خود را کاهش داده و به یک وزن ایده آل برسند. در این پروسه استفاده از ترازو های وزن کشی به ‌منظور آگاهی از میزان وزن و سایر معیارهای بدن بسیار ضروری است. اما طبق گفته متخصصان تغذیه بهتر است هر روز خود را وزن نکنید.

این ترازو ها تنها میزان وزن شما را اندازه گیری نمی‌کنند، بلکه معیارهایی را در اختیار شما قرار می هند که اهمیت آن‌ ها بیشتر از میزان وزن شماست. معیارهای مانند شاخص توده بدنی، وزن خالص، درصد چربی بدن و …

این معیارها به ما کمک می‌کنند تا از میزان وزن ایده آل خود آگاهی پیدا کنیم. زیرا وزن ایده آل ما به عوامل بسیار زیادی وابسته است. در هنگام اندازه گیری این معیارها، به این نکته توجه کنید که محدوده‌ی استاندارد، برای شما به صورت میانگین در نظر گرفته می شود، بنابراین بدن هر فرد با توجه به ویژگی هایش متفاوت است، بهتر است برای به دست آوردن اطلاعات کامل از بدن خود، سعی کنید به پزشک متخصص مراجعه کرده تا او برای شما شاخص های مهم را تعیین کند، سپس می توانید با این ترازو های هوشمند، شاخص های مختلف بدن تان را کنترل کرده و در صورت کم و زیاد شدن، آن‌ها را مدیریت کنید.

بهتر است در هنگام خرید ترازو های هوشمند، از مدل های استفاده کنید که تمامی شاخصهای بدنی را محاسبه کرده و در اختیار شما قرار می دهند. در ابتدا با تعدادی از این شاخص های بدنی بیشتر آشنا شوید:

BMI: شاخص حجم بدنی که میزان حجم بدن شما را نشان خواهد داد، در واقع این شاخص، وزن متناسب با قد شما را می سنجد. مثلاً ممکن است وزن ۸۹ کیلوگرم برای فردی با قد متوسط بسیار زیاد بوده و فرد دچار اضافه وزن باشد، اما همین وزن برای فردی با قد ۱۹۰ سانت مناسب می باشد. این عدد در محدوده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ برای بزرگسالان ایده آل است. در صورتی که این شاخص، زیر ۱۸.۵ باشد فرد کمبود وزن دارد و در صورت بالاتر بودن از عدد ۲۵ فرد دچار اضافه وزن است. در افرادی که این عدد بالای ۳۰ است، فرد دچار چاقی است و ممکن است سلامت او به خطر بیوفتد.

درصد چربی بدنی: این بخش از بدن شما از سلول های چربی تشکیل شده است. برای سلامتی بیشتر بهتر است به درصد چربی بدن خود توجه کنید نه میزان وزن تان.
برای مردانی که بین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند در صد چربی به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد مناسب است، برای مردان مسن تر، این عدد بالاتر رفته و محدوده ی ۱۹ تا ۲۳ درصد را در بر می گیرد. برای زنان ۲۰ تا ۴۰ ساله، درصد چربی بین ۱۹ تا ۲۶ درصد مناسب بوده و این عدد برای زنان مسن بین ۲۳ تا ۳۰ درصد است.

توده بدون چربی (وزن خالص): این عدد نشان دهنده ی وزن بدون چربی فرد است، وزن عضلات، استخوانها و اندام ها در این شاخص اندازه گیری می شوند. با داشتن درصد بالایی از وزن خالص، میزان متابولیسم بدن شما افزایش می یابد و باعث می شود بدن سالم تری داشته باشید.

چربی احشائی (Visceral fat): چربی که در زیر اندام ها جای گرفته است و به راحتی نمی توان آن‌ها را از بین برد. این چربی بسیار خطرناک است و پزشکان در مورد آن هشدارهایی اعلام کرده اند و آن را چربی سمی نامیدند. این میزان چربی باعت افزایش کلسترول در بدن می شود، و احتمال ابتلا به کبد چرب را بیشتر می‌کند. یک راه ساده برای به دست آوردن این میزان، اندازه گیری دور شکم است. البته این عدد به صورت میانگین است و برای هر فردی صدق نمی‌کند، اما اگر خانم هستید واندازه دور شکمتان بیشتر از ۹۰ سانتی متر است و یا مرد هستید و این اندازه بیش از ۱۰۱ سانتی متر است به این معنی است که چربی احشائی شما بیش از اندازه است.

درصد آب بدن: این عدد بستگی به سن افراد دارد. مردان باید سعی کنند درصد آب بدنشان بین ۵۰ تا ۶۵ درصد باشد این محدوده ایده ال برای زنان بین ۴۵ تا ۶۰ درصد است.

تراکم استخوان: این معیار بسیار مهم و حیاتی است، زیرا استخوان ها مانند عضله ها یک بافت زنده هستند که می توانند با ورزش و رژیم غذایی خوب (کلسیم و ویتامین دی) قوی تر شوند. برای بیشتر افراد توده های استخوانی بعد از ۴۰ سال کاهش می یابد و تنها با ورزش و تغذیه مناسب می توانند آن را کنترل کنند.

میزان متابولیسم پایه: در واقع برآورد انرژی که بدن ، در حالت استراحت،  برای حفظ عملکرد طبیعی خود (تپش قلب، حفظ دمای بدن و …) مصرف می‌کند.

برخی از این ترازوهای دیجیتال عملکرد ها و قابلیت های کاربردی در اختیار شما قرار می دهند که باعث می شود استفاده از آن‌ها آسان ترشود. یکی از این قابلیت استفاده چند کاربر به صورت همزمان از این ترازوها می باشد.

شما می توانید در این ترازوهای دیجیتال پروفایل شخصی ایجاد کنید و هر بار که از آن استفاده می کنید داده های جدید خود را با اطلاعات قبلی تان همگام سازی کنید، این قابلیت برای خانواده های پرجمعیت بسیار خوب است. این ترازوهای از طریق بلوتوث به دستگاه کاربر متصل می شوند و از این طریق می توانند پروفایل شما را شناسایی کنند.

این ترازوها با قابلیت اتصال به گوشی هوشمند و همگام سازی با برنامه اختصاصی خود، می توانند نمودار تغییر وزن کاربر را ارائه دهند و سپس با استفاده از تحلیل این داده ها، برنامه و رژیم خاصی را در اختیار شما بگذارند. علاوه بر این ، برخی از این ترازوها دارای حافظه داخلی هستند که می توانند تا چندین اطلاعات را در خود ذخیره کند.

اتصال ترازو به گوشی هوشمند، از طریق فناوری بلوتوث و یا وایفای صورت می گیرد. مزیت استفاده از وایفای این است که نیازی نیست که گوشی همراه خود را به این ترازو نزدیک کنید. می توانید به راحتی بر روی این ترازو رفته و خود را وزن کنید تا اطلاعات به صورت خودکار به گوشی شما منتقل شود. نیازی نیست که گوشی تان به دستگاه ترازو نزدیک شود. اما در صورتی که از بلوتوث استفاده می کنید بهتر است در هنگام وزن کردن گوشی همراه خود را به ترازو نزدیک کنید.

برای عملکرد بهتر، از این ترازوها در مکان های سخت و تخت استفاده کنید تا با بیشترین دقت، شاخص های بدنی شما را اندازه گیری کند. از قرار دادن آن بر روی فرش خودداری کنید.

در زمان و ساعت مشخصی خود را وزن کنید. وزن انسان در طول روز متغیر است، و این به دلیل غذا ها و مقدار آبی است که استفاده می کنیم معمولاً در اول صبح وزن انسان در کمترین حالت خود است.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد