اندروید P و قابلیت های آن

0 736

گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان ۲۰۱۸ خود، رویداد Google I/O 2018 ، اندوروید P ارائه کرده است. در صورتی که گوشی هوشمند شما از این سیستم پشتیبانی می کند، به راحتی می توانید آن را نصب نمایید. با این حال بسیاری از صاحب نظران متعقدند که استفاده از نسخه های ابتدایی آن مناسب نبوده و بهتر ایت برای آپدیت آن عجله نکنید. در این مقاله می خواهیم مزایای این نسخه اندروید را شرح دهید، البته بهتر است در ابتدا با عواملی آشنا شوید که شما را از نصب این نسخه منع می کند. این نسخه اندروید بسیار شگفت انگیز است اما بهتر است برای نصب آن عجله نکنید و منتظر نسخه نهایی آن باشید.

گوگل نسخه ابتدایی(آلفا) آخرین سیستم عامل موبایل خود، یعنی اندروید P را به نمایش گذاشته است. به تازگی شاهد ارائه نسخه بتا این سیستم عامل بوده ایم. در واقع نسخه بتا آن بعد از ارائه نسخه الفا (اولیه) وارد بازار شده است. این نسخه نیز مانند نسخه قبلی خود به حداکثر بهینه سازی نرسیده است با این حال نسبت به نسخه قبلی پایدارتر می باشد، با این حال توصیه می کنیم هنوز این اندروید را آپدیت نکرده و منتظر نسخه اصلی آن باشید. نسخه اولیه تنها برای توسعه دهندگان و طراحان برنامه ها می باشد تا با توجه به ساختار و ویژگی های آن بتوانند برنامه های متناسب با آن را طراحی کنند، نسخه دوم نیز اندکی ارتقا پیدا کرده اما باز هم به منظور استفاده اولیه مناسب نیست.

گوگل قصد دارد تا پیش از معرفی رسمی و نهایی آن از ۵ نسخه آزمایشی استفاده نماید. در این روند نسخه بعد از ارائه نسخه آلفا و بتا، عرضه نرم افزار به منظور تست در اواخر ماه مه، نرم افزار تست نهایی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد. در حال حاضر تنها ۴ گوشی گوگل PIXEL 2، PIXEL 2 XL، PIXEL، Pixel XL می توانند از این بروز رسانی استفاده کنند و به مرور بر تعداد این گوشی ها افزوده خواهد شد و گوشی های هوآوی، سونی، سامسونگ و نوکیا و بسیاری از مدل های دیگر قادر به این بروز رسانی خواهند شد.

طبق روال نام گذاری نسخه های اندروید، به نظر می رسد نام این اندروید نیز از غذاهای خوشمزه الهام بگیرد. طبق یک نظر سنجی مشخص شد که Android Peppermint توانسته جایگاه نخست را به خود اختصاص دهد Pie ،Pancake و Popsicle به ترتیب جایگاه های بعدی را به دست آورده اند. از آنجا که گوگل ترجیح می دهد تا از خوراکی های شیرین و معروف برای نامگذاری سیستم عامل های خود استفاده کند، گزینه های دیگری مانند Pineapple ،Pumpkin ،Pecan و Peach دارای احتمال بسیار ضعیفی می باشند.

در لیست زیر، اسامی نسخه های اندروید اولیه را تا امروز مشاهده می کنید:

• اندروید ۱.۶ =Donut دونات
• اندروید ۲ و ۲.۱ =Eclair نان خامه ای
• اندروید ۲.۲ = Froyo ماست یخ زده
• اندروید ۲.۳ = Gingerbread نان زنجبیلی
• اندروید ۳، ۳.۱ و ۳.۲ = Honeycomb کندوی عسل
• اندروید ۴.۰ = Ice Cream Sandwich بستنی حصیری
• اندروید ۴.۱ = Jelly Bean آب نبات ژله ای
• اندروید ۴.۴ = KitKat کیت کت
• اندروید ۵.۰ = Lollipop آب نبات چوبی
• اندروید ۶.۰ = Marshmallow مارشمالو
• اندروید ۷ = Noughat نوقا
• اندروید ۸.۰ و ۸.۱ = Oreo اوریو

در این قسمت با ارائه چند دلیل قصد داریم شما را متوجه این موضوع مهم کنیم که هنوز برای استفاده از این نسخه از سیستم عامل اندروید ، زود است و بهتر است تا ارائه نسخه نهایی آن صبر کنید، طبیعتا تا زمان انتشار نهایی، این قابلیت ها، دستخوش تغییرات فراوانی خواهد شد.

نسخه های ابتدایی اندروید P برای استفاده روزمره مناسب نیست. این یک سیستم توسعه دهنده است، آیا شما به یک توسعه دهنده احتیاج دارید؟؟ آیا شما در گوشی هوشمند خود از برنامه هایی استفاده می کنید که ب سرعت API ها و ویژگی های اندروید P نیاز دارد؟؟ بنابراین بهتر است قبل از نصب آن به این مورد فکر کنید که آیا واقعا به آن احتیاج دارید. گوگل ازعان داشته که این نسخه از اندروید P برای استفاده روزمره مناسب نیست و تنها برای طراحان و توسعه دهندگان برنامه های مناسب می باشد.

از آنجا که این نسخه ابتدایی از اندروید P با بسیاری از برنامه های بهینه نشده است ممکن است باعث تخلیه سریع باتری شما شود. این عدم بهینه سازی ممکن است باعث شود عملکرد گوشی تان ضعیف تر شده و برنامه ها یا سرعت کمتری اجرا شوند.

در برخی موارد ممکن است بسیاری از برنامه های مورد علاقه شما در این سیستم عامل اجرا نشوند. و این به دلیل تغییرات بسیار اساسی است که در این نسخه اندروید اعمال شده است و آن را از اندروید Oreo و یا نسخه های قبل تر اندروید متفاوت کرده است.

در صورتی که از دو دستگاه اندروید استفاده می کنید می توانید یکی از آنها را به این نسخه ارتقا داده و از مزایای آن نیز بهره ببرید. اما در صورتی که تنها یک گوشی همراه دارید بهتر این این برورز رسانی را انجام نداده و تا ارائه نسخه های سازگارتر آن صبر کنید.

با این حال این نسخه اندروید ویژگی های شگفت انگیزی در اختیار شما قرار می دهد که می توانید پس از انتشار رسمی و نهایی آن، از آن بهره ببرید. برخی از مزایای این نسخه اندروید را در زیر ذکر می کنیم.

اعلان ها و تنظیمات سریع
شما می توانید با سوایپ کردن تنظیمات سریع در بالای گوشی، نوتیفیکیشن ها و تنظیمات سریع را مشاهده نمایید ، همچنین در منو تنظیمات رنگ های بسیار متنوعی وجود دارد. در پیام های دریافتی در قسمت نوتیفیکیشن می توانید از پاسخ های هوشمندانه و پیشنهادی برای پاسخ به مخاطب خود استفاده نمایید. اما مانند نسخه قبلی نمی تونید با لمس هر آیکون در تنظیمات سریع، وارد صفحه تنظیمات مربوط به آن شوید، این کار تنها شما را به صفحه تنظیمات کلی هدایت می کند. همچنین تمام تنظیمات در قسمت تنظیمات سریع، به صورت یک جا به نمایش در می آید و نیازی نیست که برای دسترسی به بقیه موارد ورق بزنید.
همچنین در صورتی که شما بدون اینکه تنظیمات اعلان یک برنامه را تغییر دهید و برای چند روز متوالی اعلان هایی که آن برنامه بر روی گوشی شما ارسال می‌کند را رد کرده و نادیده بگیرید، سیستم اعلان‌ هوشمند اندروید پی به صورت خودکار جلوی ارسال اعلان توسط آن اپلیکیشن را می‌گیرد.

تنظیمات صدا سریع
در این نسخه در صورت فشار دادن دکمه صدا، نوار تنظیمات صدا بجای اینکه در قسمت بالایی گوشی ظاهر شود، در قسمت کناری آن ظاهر می شود و این قابلیت برای گوشی های با حاشیه کم بسیار خوب و کاربردی تر است.

ابزار های کاربردی در اسکرین شات
امروزه گرفتن اسکرین شات بسیار متداول است و در هر گوشی به روش مختلفی می توانید این عمل را انجام دهید، در اندروید P به محض ثبت عکس جدید می توانید به قابلیت های ویرایش در زیر عکس دسترسی داشته باشید. شما می توانید با گزینه ویرایش در زیر آن عکس، قبل از ذخیره سازی و به اشتراک گذاری عکس تغییرات دلخواه را روی آن اعمال کنید، بر روی آن متنی بنویسد، آن را برش دهید و یا بر روی آن نقاشی بکشید.

سلامت کاربر از طریق داشبورد اندروید
تا قبل از این، گوشی های اندرویدی از طریق یک برنامه می توانستند از میزان اعتیاد کاربران به گوشی های همراه متوجه شوند، اما اندروید P از این برنامه پشتیبانی نمی کند. در این اندروید یک داشبورد قرار داده شده است که نشان می دهد در طول روز معین، چه مقدار گوشی شما قفل بوده، تعداد اعلان ها و هزینه هایی و زمان هایی که در هر برنامه صرف شده است چه میزان است. کاربران می توانند از طریق این داشبورد برای خود محدودیت هایی ایجاد کنند تا از اعتیاد به این وسیله جلوگیری شود.
ضمنا اگر گوشی خود را به حالتی که نمایشگر آن روی میز باشد بچرخانید، حالت “مزاحم نشوید” از طریق این فرمان حرکتی به صورت خودکار فعال خواهد شد و دیگر هیچ صدای مزاحمی از دستگاه خود نخواهید شنید.

اضافه کردن قفل امنیتی
گوگل به منظور امنیت بیشتر گزینه ای را به وجود آورده است که در صورت فعالسازی آن در تنظیمات یک آپشن جدید به گوشی تان اضافه می شود. برای فعالسازی آن کافی است به قسمت تنظیمات بروید، گزینه Security و Locationرا انتخاب کرده و با لمس Lock Screen Preferences گزینه “Show lockdown” را انتخاب نمایید. در این صورت در صورت نگه داشتن دکمه پاور علاوه بر گزینه های خاموش؛ ریستارت و اسکرین شات، گزینه Lockdownنیز اضافه شده است. در صورت فعال کردن ان امکان دسترسی به گوشی از روش های معمولی مانند اثر انگشت، و یا رمز امکان پذیر نست و تنها با وارد کردن پین مخصوص می توانید وارد گوشی شوید.

دستورات حرکتی
در نسخه های قبلی تنها می توانستید از طریق سه دکمه بازگشت، خانه و چندکارگی کنترل گوشی خود را به دست بگیرید اما گوگل در اندروید جدید خود از کنترل حرکتی استفاده کرده است.

چرخش صفحه در هر زمان که تمایل دارید
به جای اینکه با استفاده از تنظیمات سریع گوشی خود را در حالت افقی و یا عمودی قفل کنید می توانید با استفاده از یک کلید جهت آن را تغییر دهید. در حالت عادی در صورتی که گوشی تان در جهت یابی اتوماتیک قرار داشت به محض اینکه اندکی کج می شد جهت تصویر تغییر می کرد و این عمل برای بسیاری از کاربران ناخوشایند بود بنابراین آنها مجبور می شدند که گوشی خود را در حالت خاصی قفل کنند. اما در این اندروید، به محض کج شدن گوشی نمادی در قسمت پایین گوشی نمایان می شود که از طریق آن می توانید انتخاب کنید که گوشی تان به حالت افقی دربیاید یا خیر.

پیش بینی زمان اتمام شارژ باتری
در اندروید های قدیمی در صورتی که بتری گوشی در حال اتمام بود، یک هشدار قرمز رنگ به نمایش در می آمد. اما دراین نسخه اندروید از این هشدار خبری نیست، این هشدار در قالب یک متن مشکی به نمایش در می آید و در آن ذکر می شود مه در صورت استفاده از گوشی تا چه مدت، گوشی روشن است و بعد از آن گوشی خاموش خواهد شد.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد