انقضای لوازم آرایشی را جدی بگیرید(قسمت دوم)

0 1,255

در قسمت قبلی این مقاله به ذکر مدت استفاده و نشانه های فساد مواد آرایشی پرداختیم و در این مقاله قصد داریم برای شما نشانه های فساد هر یک از مواد آرایشی را بطور مجزا شرح دهیم

 

بخوانید: انقضای لوازم آرایشی را جدی بگیریم-قسمت اول-

 

کرم ‌پودر

بیشتر خانم ها در بین لوازم آرایشی طرفدار کرم پودر های پوششی هستند و مصرف کنندگان آن باید بدانند درصورتی که در کرم ‌پودر هنوز پلمپ است، تا ۱۸ ماه قابل نگهداری است اما پس از باز نمودن در صورتی که در شرایط مناسب نگهداری شود، حداکثر تا یک سال قابل استفاده است.

تغییر رنگ و بو یا بروز حساسیت از علائم فاسد شدن و غیرقابل استفاده شدن کرم پودر شماست.

سایه چشم

در صورتی که چشمان شما حساس است و سلامت آن ها برایتان اهمیت دارد و سابقه قرمزی شدید و خارش بسیار دارید هر چند ماه یکبار سایه چشمتان را عوض نمایید، درست است که سایه ‌ها تقریبا ساختاری مشابه دیگر پودر ‌ها مانند پنکیک و رژگونه دارند اما به دلیل اینکه که با حساس ‌ترین عضو بدن در ارتباطند انتقال میکروب به آن ها و بعد منتقل شدنشان به چشم می ‌تواند خطرآفرین باشد به خصوص سایه های غیرپودری به دلیل بیشتر بودن سرعت رشد میکروب در آنها میتوانند خطرزا تر باشند.

عوض شدن رنگ و به مشام رسیدن بوی ناخوشایند در سایه می تواند از علائم فاسد شدن آن باشد.

ریمل

ریمل جزو یکی از محبوب ترین محصولات آرایشی اما پرخطر به شمار می آید که باید هرچند وقت یکبار دور انداخته و عوض شود. با باز شدن در ریمل هوا روی مواد تشکیل ‌دهنده ریمل اثر می گذارد، در مسیر باز و بسته شدن برس ریمل تعداد باکتری به خود جذب کرده و به مخزن ریمل می برد، این محصول آرایشی مکان جمع شدن انواع میکروب است که در جای گرم و تاریک داخل آن، سکونت کرده اند و با هر بار مصرف می ‌توانند به چشم ‌ها سرایت کنند. از عارضه های آن نیز عفونت ‌های چشمی، خارش، قرمزی و حتی در مواردی، کم بینایی می باشد.

بعضی از بانوان پس از خشک شدن ریمل یا خط چشم ‌های مایع، کمی آب مقطر یا حتی روغن زیتون درون مخزن آن ها می ‌ریزند. این ریمل نه تنها چشمان شما را زیبا نمی کند، بلکه مضر نیز هست. آب مقطر یا روغن زیتون به هیچ عنوان استریل نمی باشند و میزان باکتری های موجود در آن ها نیز مورد بررسی قرار نگرفته است. در نتیجه همین مقدار کم آب مقطر و روغن زیتون می ‌تواند موجب به وجود آمدن آلودگی های قارچی درون مخزن ریمل و خط چشم شود و به چشم نیز سرایت کند و عوارضی مثل التهاب کناره ‌های پلک و دیگر معضلات چشمی را به وجود آورد.
اگر تمایل دارید چشمانتان از خطر ابتلا به عفونت ها محفوظ بماند، بهتر است ریملتان هر چند ماه یکبار (در حالت نرمال هر ۲ الی ۳ ماه و حداکثر ۶ ماه) تعویض کنید.

وقتی ریمل بوی تندی بدهد و باعث ناراحتی در چشمان شما شود یعنی فاسد شده است پس در دور انداختن آن خساست به خرج ندهید.

پنکک

پنکک در صورتی که در شرایط مناسب نگهداری شود عمر بسیاری دارد و ۲ تا ۳ سال قابل مصرف است. ولی پنکک‌ هایی که گیاهی هستند چون درصد خیلی کمی دارای آب هستند، رشد باکتری در آن ها ممکن است. از این رو ابتدا برچسب پنکک‌ خود را مشاهده کنید و در صورتی که روی آن کلمه ی گیاهی یا ارگانیک چاپ شده یا در ترکیبات آن موادی مانند روغن جوجوبای، آلوئه ورا، سبوس برنج، آویشن و… نوشته شده بود، بهتر است در نگهداری آن توجه بیشتری نمایید.

پنککی که تاریخ انقضایش گذشته باشد یا فاسد شده باشد به راحتی قابل تشخیص نیست، اما در صورت تغییر رنگ و بافت آن می توان حدس زد که دیگر قابل استفاده نیست.

رژگونه

باوجود اینکه رژگونه محصول پودری خشک می باشد و قانونی نزدیک به پنکک ها دارد اما  به محض اتمام تاریخ انقضایش باید آن را دور انداخت. به خصوص اگر رژگونه مورد استفاده شما کرمی باشد که بازه زمانی مصرف آن کمتر است و باید هر سال آن را تعویض کنید. برای مراقبت بهتر از رژ گونه خود، هر چند روز یکبار برس آن را کامل شستشو دهید و رژگونه را در کمد تاریک و به دور از رطوبت نگهداری کنید.
از علائم فاسد شدن رژگونه این است که بافت و ترکیب رژگونه ‌تان خیلی سفت و سخت شده باشد و به آسانی قابل جدا شدن از هم نباشد و تکان نخورد، در این صورت باید یک رژگونه نو تهیه کنید.

خط چشم و مداد چشم

خط‌ چشم مایع یا مداد چشم بهتر است هر ۳ ماه تعویض شود. اگر بیشتر از مداد استفاده می ‌کنید پیشنهاد می شود هر دفعه قبل از مصرف آن را بتراشید تا در صورتی که آلودگی روی آن وجود دارد پاک شود و بیشتر بتوان از آن استفاده کرد. خط چشم و مداد چشم نیز مانند ریمل برای چشم خطرناک هستند، از این رو عوض کردن آن ها هر چند ماه یکبار بسیار مهم است.
فاسد شدن خط چشم علائم مشهودی ندارد اما اگر چشمتان دچار خارش، التهاب، قرمزی و حساسیت شد، فورا آن را عوض کنید. ناگفته نماند مداد چشم نسبت به خط چشم مایع، عمر و ماندگاری بیشتری دارد.

رژلب و مداد لب

به علت اینکه رژلب ‌ها دائما با لب ‌ها در ارتباط هستند، خوب است که سالانه تعویض شوند. در  ترکیبات رژلب ‌آب وجود ندارد از این رو رژ لب جزو آن گروه محصولات آرایشی است که دیر فاسد می شود. درصورتی که به تازگی دوران بیماری سرماخوردگی یا بیماری های لب و دهان را سپری کرده اید بهتر است رژلب خود را راهی سطل زباله کنید. به هیچ وجه رژلب خود را در اختیار کسی قرار ندهید و یا رژ فرد دیگری را مورد استفاده قرار ندهید چون احتمال انتقال بیماری از این مسیر بسیار است.
ظاهر رژ لب خبری از فاسد شدن نمی دهد اما اگر بوی ماندگی روغن انبوه می دهد، یعنی فاسد شده است. رژ لب های جامد زمانی که سفت می شوند و رنگدانه های آن به خوبی روی لب نمی شیند و رژلب های مایع زمانی که چسبناک می شوند، عمر مفیدشان به پایان رسیده است.

لاک

ممکن است فکر کنید لاک ناخن تاریخ مصرف ندارد و نیازی نیست لاکی که سال هاست در بین لوازم آرایش تان است را دور بیاندازید. اما بد نیست بدانید لاک ناخن به علت منتقل کردن ماده آلرژی زا به دیگر قسمت های پوست و صدمه ای که به ناخن می زند، بهتر است بیش از ۲ الی ۳ سال استفاده نشود چرا که فاسد شدن آن برای سلامت پوست بسیار خطرناک است.

در آخر سعی کنید لوازم آرایش خود را از دسته برندهای معتبر و فروشگاه های قابل اطمینان خریداری کنید تا محصولات تقلبی و تاریخ گذشته به شما ندهند، به عبارتی مطمئن باشید که تاریخ درج شده روی محصول همان تاریخی است که کارخانه تولیدی پس از پروسه تولید روی آن چاپ کرده است و بعد از اتمام تاریخ مصرف، آن ها را دور بیاندازید.

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد