انقضای لوازم آرایشی را جدی بگیریم(قسمت اول)

0 869

خرید محصولات آرایشی برای هر خانم جزو امور جذاب و دلچسب است. برخی اوقات امکان دارد از یکی از این محصولات برای مدت ها استفاده ‌ای نکرده باشید ولی آن را کماکان روی میز آرایش خود نگه داشته باشید و امکان دارد پس از گذشت چندین ماه و یا حتی چند سال، بدون دقت به تاریخ انقضای محصول، مجدد آن را مورد استفاده قرار دهید که علاوه بر اینکه برای پوست شما ضرر دارد، دیگر کیفیت اولیه را نیز ندارد.

اکثر بانوان در دور انداختن محصولات آرایشی دل دل می کنند و نیز گاهی اوقات خساست به خرج میدهند چرا که هنوز خیلی از مواد محصول باقی مانده است، اما باید آگاه باشید که مواد آرایشی نیز مانند مواد غذایی دارای تاریخ انقضا هستند و استفاده از آن ها پس از تاریخ مشخص شده باعث می شود عارضه هایی رخ دهد که بعضی اوقات پر خطر تر از مواد مغذی می باشند. چطور رب یا سسی که تاریخ مصرفش گذشته را سریعا به سطل زباله می اندازید؟! لازم است سری به لوازم آرایشتان نیز بزنید و کهنه ها را تفکیک و دور بیاندازید، فراموش نکنید زیبایی شما تاریخ انقضا ندارد اما لوازمی که کمک رسان سلامت و زیبایی شماست، دارای تاریخ مصرف هستند.

مراقبت و نگهداری از لوازم و مواد آرایشی بسیار حائز اهمیت است چرا که این محصولات مستقیما با پوست در ارتباط هستند و احتمال دارد با رعایت نکردن نکاتی در خصوص تاریخ مصرف و استفاده از مواد آرایشی تاریخ گذشته، شادابی و سرحالی پوست خود را از دست بدهید.

آگاهی از تاریخ انقضای محصولات آرایشی

مشاهده و بررسی تاریخ مصرف لوازم آرایشی یکی از توصیه های حائز اهمیت است که معمولا اکثر افراد به آن توجه ای ندارند. شاید علامت سوالی در ذهن خریداران محصولات آرایشی شکل گرفته باشد که” چگونه متوجه تاریخ انقضای لوازم آرایش شویم؟”

 

در بورسیکا بخوانید: انقضای لوازم آرایشی را جدی بگیرید-قسمت دوم-

 

چیزی که خیال شما را تا جایی راحت کرده نماد شبنم است که تاریخ تولید و تاریخ مصرف لوازم آرایشی و واردات قانونی یا غیرقانونی آن را مشخص کرده است ولی همه لوازم آرایشی و بهداشتی این نماد را ندارند و برخی برچسب ها نیز روی جعبه لوازم خورده است و از آنجایی که روی جعبه اصلی مواد آرایشی هیچ اطلاعاتی در رابطه با تاریخ تولید و انقضا وجود ندارد، در صورتی که بسته ی محصول را در سطل زباله انداخته باشید و مدتی از مصرف محصول آرایشی گذشته باشد دیگر نمی توانید متوجه تاریخ تولید یا به پایان رسیدن تاریخ مصرف ماده آرایشی شوید.

تنها نمادی که روی بسته اصلی برخی محصولات آرایشی قرار دارد، شکل ظرفی است که روی آن عددی چاپ شده است، این عدد بیانگر آن است که پس از باز نمودن لوازم آرایشی تا چند ماه می ‌توانید آن را مصرف کنید و پس از سپری شدن این مدت زمان، استفاده از این محصول آرایشی احتمال دارد به پوستتان آسیب برساند.

به راستی یادتان هست که کرم پودر یا ریملی که استفاده می کنید، چند ماه از تاریخ انقضای آن ها گذشته است؟

در این مقاله بازه های زمانی مصرف هر گروه از مواد آرایشی را مشخص می کنیم و در قسمت بعدی ماله نیز نشانه هایی را بیان می کنیم که با مشاهده آن ها، رسیدن به مرحله فاسد شدن یا نرسیدن یک محصول آرایشی را تشخیص دهید.

تاریخ مصرف لوازم آرایشی بعد از باز شدن در محصول
  • کرم صورت- ظرفی حدود ۹ ماه، قوطی های تیوپی یک سال
  • کرم مخصوص روز و شب- حدود ۹ ماه
  • کرم پودر- حدودا ۱۸ ماه
  • کرم ضد التهاب و قرمزی- حدود ۸ ماه
  • پنکک- ۲۴ الی ۳۶ ماه
  • کانسیلر دور چشم- حدود ۳ الی ۶ ماه
  • لوسیون بدن- ۹ ماه تا یک سال
  • اسکراب و انواع کرم های لایه بردار- حدود ۶ الی ۹ ماه
  • انواع ماسک آبرسان- حدود ۶ الی ۹ ماه
  • شیرپاک کن و انواع پاک کننده های آرایش چشم و صورت- حدود ۶ الی ۹ ماه
  • ماسک پاک کننده- حدود ۶ الی ۹ ماه
  • ژل حمام و شامپو- ۲۴ الی ۳۶ ماه
  • ریمل ابرو و مژه، خط چشم- حدودا ۳ ماه
  • مداد ابرو- حدودا ۲۴ ماه
  • سایه چشم- حدود ۱۲ الی ۲۴ ماه
  • مداد و رژ لب- حدود ۱۲ الی ۱۸ ماه
  • رژگونه- حدود ۲۴ الی ۴۸ ماه
  • لاک ناخن- حدود ۱۲ الی ۲۴ ماه
نحوه ی نگهداری از محصولات آرایشی

فاصله های زمانی ذکر شده در بالا سقف مدتی است که آن محصول آرایشی در صورتی که در شرایط خوب نگهداری و مراقبت شده باشد، قابل استفاده است. اما شرایط مناسب برای مراقبت و نگهداری محصولات آرایشی چگونه باید باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید به این توصیه ها دقت کنید:

برای جلوگیری از فساد زودرس، لوازم آرایشی خود را در دمای اتاق و دور از رطوبت و تابش مستقیم خورشید قرار دهید به دلیل اینکه رطوبت زمینه به وجود آمدن باکتری ‌ها را در لوازم آرایشی فراهم می کند و احتمال فاسد شدن سریع آن ‌ها را افزایش می دهد. به این ترتیب سرویس های بهداشتی اماکن خوبی جهت نگهداری لوازم آرایشی محسوب نمی شوند. هر چند روی کاتالوگ هر محصول خریداری شده محیط مناسب برای نگهداری آن نوشته شده است. برخی باید در یخچال نگهداری شوند و برخی نیز در دمای ۲۴ درجه سانتی گراد قابل نگهداری اند.

در حین خرید سعی کنید بیشتر لوزام تیوپی و پمپی را تهیه کنید. لوازم کاسه ای نسبت به انواع دیگر احتمال فاسد شدنشان بیشتر است و باعث می شود بازه زمانی مصرفشان کم شود. پس از استفاده محصولات در آنها را سفت ببندید تا هوا نفوذ نکند و محصول اکسیده نشود. پیش از مصرف کرم های کاسه ای از تمیز بودن دستتان اطمینان حاصل کنید. پد ها و قلمو های آرایشی خود را نیز هر چند وقت یکبار بشویید و به هیچ عنوان لوازم آرایشی خود را در اختیار شخص دیگری قرار ندهید.

علائم محصولات آرایش فاسد شده

تشخیص علائم فساد در مورد بعضی از محصولات آرایشی الزامی است، عطر اکثر لوازم آرایش مانند رژلب، کرم صورت و… به طور معمول بعد از مدتی عوض می شود و بوی روغن مانده انباشته شده می گیرند. همچنین مواد پودری خشک شده و بافتشان عوض می شود. بعضی لوازم مثل ریمل مژه و ابرو هم بوی ناخوشایندی می گیرند یا پس از مدتی خشک می شوند. در رابطه با مواد آرایشی که با چشم ارتباط دارند باید به بازه زمانی مصرف توجه بسیاری داشت.

تاریخ مصرف را به یاد بسپارید

کلیه محصولات آرایشی به خصوص مواد آرایشی صورت و چشم که تاریخ انقضای آن ها گذشته باشد و کماکان استفاده شوند، امکان عارضه التهاب و عفونت روی پوست را فراهم می کنند. دانشمندان دلیل بروز این مسئله را وجود هوا و میکروب در مواد آرایشی بیان کرده اند. ابزارات آرایشی که برای چندین کار استفاده می شوند مانند پد هایی که توسط آن ها رژلب یا سایه را روی لب و پوست می زنیم، می ‌توانند اثرات این عارضه را چند برابر کنند چون باکتری ها را روی پوست لب و چشم ‌ها فرستاده و زمینه ی آلرژی و حساسیت را ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده که ۶۰ درصد خانم هایی که آلرژی و حساسیت گرفته بودند محصولات آرایشی خود را با دوستانشان شریکی استفاده می کردند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد