آشنایی با انواع اجاق گازهای فردار و راهنمای خرید آن

0 1,353

اجاق گاز فردار بخش مرکزی آشپزخانه است و کار اصلی پخت و پز را انجام می دهد. اجاق گاز فردار، ترکیبی از دو ابزار مهم پخت و پز است: اجاق گاز و فر.

با خرید اجاق گاز فردار دیگر نیازی نیست دو دستگاه خریداری کنید بلکه با خرید آن می توانید از مزایای هر دو دستگاه بهره‌مند شوید. اجاق گاز فردار هزینه خرید اجاق گاز و فر را کمتر می کند و با خرید آن تنها باید یک نصب انجام دهید.

البته، خرید یک دستگاه ترکیبی به این معنی است که باید در خرید خود دو برابر دقت کنید. این راهنمای خرید به شما کمک می کند تا از گزینه های مختلف و عوامل مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید و بهترین انتخاب را برای آشپزخانه خود داشته باشید.

انواع اجاق گاز فردار

هنگام خرید اجاق گاز فردار باید دو عامل اصلی در نظر گرفته شود:
– از چه نوع منبع سوختی استفاده شود.
– چه اجاق گازی برای آشپزخانه مناسب خواهد بود.

۱. نوع سوخت

اجاق گازهای فردار از لحاظ سوخت دارای سه گزینه هستند. اما اگر در آشپزخانه خود همه گزینه ها را نداشته باشید، انتخابتان محدود می شود.

اجاق گاز فردار گازی

بسیاری از سرآشپزهای حرفه ای و سرآشپزهای آماتور سوخت گاز را ترجیح می دهند، زیرا آن ها سطح دقیق تری از گرما را ارائه می دهند که اجاق گازهای الکتریکی فاقد آن هستند. در این اجاق گازها می توانید سطوح مختلف گرما را در یک لحظه انتقال دهید، از آنجا که می توانید شعله را در مشعل گاز ببینید، می توانید میزان داغی آن را تشخیص دهید.

میزان مصرف انرژی گاز از میزان مصرف انرژی برق کمتر است. شما می توانید با خرید این اجاق گاز در صورتحساب ماهیانه خود صرفه جویی کنید. اما اگر در آشپزخانه خود مجوز گاز نداشته باشید باید اجاق گاز الکتریکی بخرید که در این صورت انرژی زیادی مصرف می کنید.

فواید:
– می توانید با گرمای دقیقی پخت و پز کنید.
– به شما امکان می دهد سطح حرارت را به سرعت تغییر دهید.
– در طول زمان گرم و خنک می شود.
– انرژی کمتری مصرف می کند.

به یاد داشته باشید:
– ممکن است تمیز کردن آن سخت باشد.
– برای روشن کردن آن به یک اتصال گاز نیاز دارید.

اجاق گاز فردار الکتریکی

بسیاری از مصرف کنندگان به اجاق گازهای الکتریکی علاقه دارند. این اجاق گازها ظرافت و زیبایی خاصی دارند و تمیز کردن آن ها از اجاق گازهای گازی آسان تر است زیرا قطعات زیادی دارند که باید جدا و پاک شوند. برای افرادی که در آشپزخانه خود اتصال گاز ندارند، اجاق گاز الکتریکی ساده ترین گزینه خواهد بود و هزینه نصب آن کمتر است.

شما می توانید اجاق گازهایی پیدا کنید که دارای پره های کویلی هستند و سطح بالای آن ها صاف است. اجاق گازهای کویلی گزینه های ارزان تری محسوب می شوند، در حالی که اجزای الکتریکی با سطح هموار معمولا گران ترین گزینه های موجود در بازار هستند. سرآشپزهای با تجربه معمولا دقت این گاز را ترجیح می دهند، نانوایی های مجرب نیز ترجیح می دهند از اجاق گازهای الکتریکی استفاده کنند زیرا حرارت بیشتری دارند و باعث پخته تر شدن محصولات می شوند.

فواید:
– برای پختن بهتر است.
– مدل های کویلی مقرون به صرفه تر هستند.
– مدل هایی که سطح بالای آن هموار است آسان تر تمیز می شوند و اغلب دارای ویژگی های اضافی هستند.

به یاد داشته باشید:
– سطوح حرارت در اجاق گاز الکتریکی دقیقا مانند سوخت گازی نیست.
– نسبت به گاز انرژی بیشتری مصرف می کند.

اجاق گاز فردار دارای سوخت دوگانه

اگر می خواهید دقت اجاق گازهای گازی را با پخت اجاق گازهای الکتریکی ترکیب کنید، می توانید از این اجاق گاز دو گانه استفاده کنید. در این اجاق گاز یک دیود سوخت دوگانه برای هر دو فراهم شده است. آنها به طور معمول اجاق گاز را به بیش از یک نوع سوخت مجهز می کنند و هزینه آن ها نسبت به اجاق گازهای دیگر گران تر است.

فواید:
– اگر می خواهید پخت و پز دقیقی داشته باشید بهتر است از گزینه گازی آن استفاده کنید.
– اجاق گاز الکتریکی برای پخت بهتر است.

به یاد داشته باشید:
– هزینه آن بیشتر است.
– شما هنوز هم به یک اتصال گاز نیاز دارید.
– برای اطمینان از شارژ الکتریکی به صرف هزینه بیشتری نیاز دارید.

راهنمای خرید اجاق گاز

۲. طراحی

علاوه بر تصمیم گیری در مورد نوع سوخت، شما باید بدانید چه اجاق گازی برای فضای اختصاصی آشپزخانه تان مناسب خواهد بود.

اجاق گاز مستقل

اجاق گاز مستقل ساده ترین گزینه از نظر نصب است. شما می توانید آن را در هر کجای آشپزخانه خود قرار دهید، به شرطی که یک اتصال گاز و برق داشته باشید. دو طرف آن ها روی زمین قرار می گیرند و اندازه آن ها استاندارد است، بنابراین می توانید با خیال راحت آن را در هر محدوده استانداردی قرار دهید. معمولا یک محافظ روی آنها قرار می گیرد که از دیوار در برابر کثیفی و گرما محافظت می کند. آنها ارزان ترین و راحت ترین نوع اجاق گاز هستند.

اجاق گاز کشویی

به نظر می رسد اجاق گاز کشویی به صورت سفارشی برای آشپزخانه طراحی شده است، اما در واقع خیلی ساده تر از آن نصب می شود. زیرا به راحتی می توانید آن ها را در مکان های موجود در آشپزخانه خود اسلاید کنید. آنها دارای صفحه محافظ نیستند و دکمه های آن در مقابل گاز قرار دارند. همچنین در بالای صفحه نیز گسترده هستند، بنابراین فاصله ای بین صفحه بالایی و شمارنده وجود ندارد و قطره ها و خرده ها نمی توانند از آن عبور کنند.

اجاق گاز توکار

اجاق گاز توکار مانند اجاق گاز کشویی دارای طرف های ناتمام می باشد و عرض آن به اندازه کافی بالا است تا اطمینان حاصل شود که بین گاز و پیشخوان فاصله وجود ندارد. بر خلاف اجاق گاز کشویی، یک اجاق گاز توکار هرگز کف را لمس نمی کند، بلکه در بالای صفحه اصلی کابینت نصب شده است. این باعث می شود که گاز غیر قابل انتقال و نصب آن سخت تر باشد زیرا اغلب به کابینت های سفارشی نیاز دارند. در حال حاضر گازهای توکار گازهای محبوبی نیستند زیرا نمی توانید آن ها را جابجا کنید.

اجاق گاز دیواری

اجاق گاز دیواری فقط یک فر است، بدون اجاق گاز. افرادی که خواستار انعطاف پذیری بیشتری در طراحی آشپزخانه خود هستند می توانند یک اجاق گاز دیواری و یک اجاق گاز بخرند. شما می توانید آن را در هر کجای آشپزخانه خود قرار دهید که بیشترین حس را در اختیارتان قرار می دهد. این هزینه ها معمولا بیشتر از خرید یک اجاق گاز فردار می باشد، اما به نظر می رسد فضای بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد و راحت تر می توانید آشپزی کنید.

عواملی که باید هنگام خرید یک اجاق گاز فردار مورد توجه قرار دهید:

گاز یکی از مهمترین وسایل آشپزخانه است، بنابراین باید در انتخاب آن نهایت دقت را داشته باشید. گازها در اندازه های مختلف و با طیف گسترده ای از ویژگی ها وجود دارند. در اینجا برخی از مهمترین عوامل را بیان کرده ایم که بهتر است به آن ها توجه کنید.

۱. هزینه

اجاق گازها هزینه های متفاوتی دارند. اگر به دنبال گازهای ارزان قیمت می گردید می توانید در محدوده ۵۰۰-۷۵۰ دلار گزینه های متفاوتی پیدا کنید، اما بیشتر آن ها هزاران دلار قیمت دارند. با خرید مدل های بالاتر چیزهایی مانند دوام بیشتر، ویژگی های اضافی، اندازه بزرگتر و ظاهر جذاب تر را به دست می آورید.

اجاق گازهای الکتریکی اغلب گران تر از اجاق گازهای گازی هستند، به استثنای گازهایی که از کویل آشپزخانه استفاده می کنند که ارزان تر هستند (و از برق کمتری نسبت به سایر مدل های الکتریکی استفاده می کنند). اگر به فن آوری های جدیدتر مانند اجاق گازهای حرارتی و اجاق گازهای القایی علاقه دارید، برای خرید آن ها باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. به خاطر داشته باشید که هزینه های مربوط به خرید گاز نیز مانند هزینه نصب آن گران است و باید مبلغی را بابت انرژی پرداخت کنید.

اجاق گاز

۲. اندازه

یکی دیگر از نگرانی های مهم، اندازه اجاق گاز است. اکثر مصرف کنندگان از گازهای ۳۰ اینچی معمولی با ۴-۵ شعله راضی هستند. افرادی که در خانه های کوچک زندگی می کنند ممکن است برای راحتی خود یک اجاق گاز کوچکتر را انتخاب کنند و افرادی که پخت و پز زیادی دارند، ترجیح می دهند یک مدل بزرگتر را خریداری کنند که قفسه های اضافی و شعله های بیشتری را در اختیار آن ها قرار می دهد. اولویت شما هر چه که باشد باید مطمئن شوید که فضای کافی در اختیار دارید. اگر می خواهید اجاق گاز قدیمی خود را عوض کنید، باید اجاق گازی انتخاب کنید که مناسب همان فضا باشد، مگر اینکه برای ایجاد یک فضای جدید آن را بازسازی کنید.

۳. استفاده از پخت و پز

همانطور که در بخش های قبلی مطرح شد، انواع مختلف گازها برای چیزهای مختلفی کاربرد دارند. بسیاری از سرآشپزها معتقدند که بهترین نوع سوخت برای آشپزی سوخت گاز است، در حالی که نانوایی ها برای کیفیت برتر اجاق گاز الکتریکی را ترجیح می دهند. انواع سوخت های موجود (و اینکه آیا مدل سوخت دوگانه ارزش هزینه دارد یا خیر) بر اساس چیزی است که طبخ می کنید.

به خاطر داشته باشید که تنظیمات و ویژگی های مختلف پخت و پز در مدل های مختلف گاز قابل مشاهده است. بسیاری از اجاق گازها مشعل های مختلفی را به سطوح مختلف گرما اختصاص داده اند، مثلا یک شعله پرقدرت که برای گرم کردن سریع و جوشاندن آب است و یک شعله کم قدرت که برای آهسته جوشیدن مناسب است. بعضی از اجاق گازهای الکتریکی گزینه ای برای گرم نگه داشتن مواد غذایی دارند و زمانی کاربرد دارد که غذا به اندازه کافی پخته شده است و می خواهید گرم بماند.

۴. طراحی آشپزخانه

هنگام خرید اجاق گاز باید به دکوراسیون آشپزخانه توجه کنید و مدلی را انتخاب کنید که برای آشپزخانه مناسب تر است. با طراح یا پیمانکار خود در مورد گزینه های مورد علاقه خود صحبت کنید و نظر او را در مورد جا، طراحی و نوع گاز بپرسید. این یک خرید بزرگ است که باید اطلاعات زیادی درباره آن کسب کنید.

۵. سهولت استفاده و تمیز کردن

مطمئنا نمی خواهید با پخت و پز توسط اجاق گاز کار آشپزی شما بیشتر شود. بسیاری از اجاق گازها ویژگی هایی پیشرفته ای دارند که استفاده از آن ها را راحت تر می کند از قبیل کنترل دیجیتال (تنها در مدل های الکتریکی) و یا ویژگی تمیز کردن خودکار. همچنین می توانید گزینه هایی را انتخاب کنید که باعث راحتی و سرعت بیشتر آشپزی می شوند. مدل های القایی و سطح صاف ساده ترین نوع اجاق گازهای برقی از لحاظ تمیز کردن هستند، زیرا اجاق گازهای الکتریکی با گاز و کویل به مدیریت قطعات بیشتری نیاز دارند. نصب مدل های مستقل آسان تر است.

اجاق گاز

۶. ایمنی

بعضی گازها به قفل کودک مجهز هستند. این گازها برای خانواده هایی مناسب است که فرزند کوچک دارند و می خواهند مطمئن باشند که کودک بدون نظارت آن ها نمی تواند گاز را روشن کند. بیشتر اجاق گازهای الکتریکی آهسته خنک می شوند، بنابراین در صورت داغ شدن قرمز می شوند تا سطح آن خنک شود.

هنگام کار کردن با اجاق گازهای گازی بسیار مراقب باشید، زیرا شعله های آن باز هستند. در نتیجه ممکن است گاز به سرعت انتشار پیدا کند و فضا را سمی کند. اگر به طور تصادفی گاز را ترک کنید، ممکن است خانه در معرض آتش سوزی قرار بگیرد. اگر ایمنی گاز یک نگرانی و دغدغه خاص باشد، اجاق گازهای القایی بهترین گزینه خواهند بود که می توانند خطر را کم کنند.

سطح خطر موجود در انواع اجاق گازها بیشتر مربوط به نحوه استفاده از آن هاست. مراقب باشید که آیتم های قابل اشتعال را از اجاق گاز دور نگه دارید، به یاد داشته باشید که همیشه گاز را خاموش کنید و از شعله های عقب برای دیگ هایی استفاده کنید که مایع هستند و آن ها را از دسترس کودکان خود دور نگه دارید.

۷. مقدار انرژی استفاده شده BTU

BTU واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی می باشد. BTU میزان گرمایی است که دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر از ۶۰ درجه فارنهایت به ۶۱ درجه فارنهایت برساند. اکثر مصرف کنندگان در مورد BTU هیچ نگرانی ندارند زیرا تمام گازها برای انجام وظایف اصلی به اندازه کافی داغ می شوند. اما برخی آشپزها ادعا می کنند که در اجاق گازهای گازی از حرارت بسیار کمی استفاده می شود. نوع خاصی از پخت و پزها می تواند از BTU های بالاتر استفاده کنند. اگر این نوع پخت و پزها را انجام می دهید، احتمالا می دانید که چه مقدار از BTU ها برای شما اهمیت دارد و باید به دنبال چه سطحی باشید.

۸. فن آوری‌های پیشرفته

تعدادی از گازهای موجود در بازار از تکنولوژی های گرمایشی توسعه یافته استفاده می کنند. درست است که این گازها گران تر از سایر گزینه ها هستند، اما مزایای بیشتری را ارائه می دهند.

۹. اجاق گاز حرارتی

قبلا در این مورد بحث کردیم که چگونه یک اجاق گاز الکتریکی پخت و پز بهتری را نسبت به اجاق گازهای گازی ارائه می دهد، اما اگر می خواهید در پخت و پز حداکثر مطلق را داشته باشید باید یک اجاق گاز با کوره حرارتی تهیه کنید. کوره های پخت و پز دارای یک فن و سیستم اگزوز هستند که گرما را در اطراف حرکت می دهند تا غذا سریعتر آماده شود.

اجاق گازهای حرارتی فرآیند پخت و پز را سریعتر از اجاق گازهای دیگر انجام می دهند. همچنین نتایج بهتری را از نظر طعم و عطر تولید می کنند و از انرژی کمتر استفاده می کنند. برای خرید آن ها معمولا بیشتر از گزینه های دیگر باید پول پرداخت کنید، اما بسیاری از نانوایی ها متضمن تفاوت آنها هستند.

۱۰. اجاق گاز القایی

اجاق گازهای القایی مانند اجاق گازهای حرارتی، فرآیند پخت و پز غذا را سریعتر انجام می دهند و در وقت شما صرفه جویی می کنند. این اجاق گازها برای گرم کردن و گرمایش ظروف پخت‌وپز بجای رسانش گرمایی از گرمایش القایی سود می‌برند. در این گونه اجاق گازهای الکتریکی از المنت گرمایی و شعله خبری نیست و بجای آن از فرومغناطیس و القای مغناطیسی سود برده می‌شود، به طوری که خانواده ها در مورد مسائل ایمنی آن نگران هستند. این اجاق گازها به نوع خاصی از وسایل آشپزی نیاز دارند (هر چیزی که به یک آهنربا جذب می شود)، بنابراین ممکن است به خرید برخی وسایل جدید نیاز داشته باشید. اما استفاده از اجاق گازهای القایی به طور فزاینده ای محبوب شده است، زیرا سرعت و دقت بیشتری را ارائه می دهند.

اگر ایده آخرین فن آوری اجاق گاز و صرفه جویی در وقت را دوست دارید، خرید اجاق گاز حرارتی، اجاق گاز القایی یا هر دو ممکن است یک سرمایه گذاری ارزشمند باشد.

۱۱. سایر ویژگی‌ها

برخی گازها دارای ویژگی های اضافی هستند که ممکن است برای بعضی افراد مهم باشد.

هود:

بعضی گازها مجهز به هود هستند که بخار و بوهای تولید شده توسط آشپزی را پاک می کند و آنها را خارج می کند. قبلا باید هود گاز را به طور جداگانه خریداری می کردید، اما این یکی از مواردی است که کار شما را راحت تر می کند و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.

تمیز کردن خودکار:

تعداد کمی از خریداران از ایده تمیز کردن خودکار فر یا اجاق گاز لذت می برند. یکی از ویژگی های تمیز کردن خودکار این است که می توانید در زمان و حل مشکلات صرفه جویی کنید، البته اجاق گازهایی که مجهز به قابلیت تمیز کردن خودکار هستند گران تر هستند. اگر چه، باید متذکر شد که ویژگی تمیز کردن خودکار خطراتی نیز دارد.

کشوی گرم:

هر بار که سرتان شلوغ است و از اجاق گاز برای چند ظرف استفاده می کنید، یک کشوی گرم کننده به شما امکان می دهد تا اولین ظرف گرم شده را در آن قرار دهید و از شعله آن برای حرارت ظرف دوم استفاده کنید. ممکن است همیشه به این کشو نیاز نداشته باشید، اما در مواقع ضروری بسیار گره گشاست.

کشوی ذخیره‌سازی:

فضای ذخیره سازی در آشپزخانه یک مسئله ثابت برای بسیاری از مصرف کنندگان است. یک کشوی ذخیره سازی به شما امکان می دهد تا فضای کافی برای نگهداری دیگ ها و تابه های خود داشته باشید. در نتیجه می توانید از فضاهای دیگر کابینت برای وسایل دیگر استفاده کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی انوع اجاق پخت و پز و راهنمای خرید آن

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد