معرفی انواع سرخ‌کن بدون روغن

0 2,423

سرخ‌کن یکی از وسایل لوکس آشپزخانه به‌حساب می‌آید که در طی چند سال اخیر بسیار محبوب شده و برای سرخ کردن سیب‌زمینی، گوشت، مرغ، چیپس و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرخ‌کن در دسته‌بندی کلی در سه نوع سرخ‌کن‌های معمولی الکترونیکی، سرخ‌کن‌های بدون روغن و مینی‌سرخ‌کن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. در سرخ‌کن‌های معمولی الکترونیکی به وسیله یک سبد و یک مخزن پر از روغن، مواد غذایی به خوبی سرخ می‌شود و در نهایت تمام روغن اضافه از آن خارج شده و یک غذای ترد و لذیذ را  طبخ می‌کند. اما امروزه به دلیل حجم روغن زیادی که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شود و مواد مضر موجود در روغن‌های امروزی، سرخ‌کن‌ها کم‌کم از رده خارج شده و جای خود را به سرخ‌کن‌های با روغن کم یا به اصلاح اویل فری (oil-free) داده‌اند.

در سرخ‌کن‌های بدون روغن، به جای استفاده از روغن، با استفاده از فن‌آوری جریان سریع هوا مواد غذایی سرخ شده و از کمترین میزان روغن استفاده می‌شود و در نتیجه مواد غذایی آماده شده سالم‌تر است. در واقع این سرخ‌کن‌ها فاقد روغن نیستند اما از میزان روغن بسیار کمی استفاده می‌کنند. غذاهایی که با سرخ‌کن بدون روغن تهیه می‌شوند، از آنجایی که چربی و کالری کمی دارند، به‌عنوان جایگزین سالمی برای غذاهای سرخ‌کردنی، بسیار مفید هستند. البته باید این نکته را مدنظر قرار دهید که طبخ غذا در سرخ‌کن‌های بدون روغن همان طعم و مزه غذاهای سرخ کردنی را برای شما به ارمغان نمی‌آورند؛ اما بااین‌حال شما می‌توانید یک غذای سرخ کردنی لذیذ را با بالاترین سطح سلامتی مصرف کنید.

در این مطلب  قصد داریم در مورد انواع سرخ‌کن‌های بدون روغن موجود در بازار حرف بزنیم و بهترین‌های آن را به شما معرفی کنیم.

۱. سرخ‌کن چندکاره دلونگی مدل FH1394

این سرخ‌کن یکی از بهترین و محبوب‌ترین سرخ‌کن‌های شرکت دلونگی است که با استفاده از روغن بسیار کم، مواد غذایی را با حفظ طعم اصلی و سلامت بالا سرخ می‌کند. در این سرخ‌کن از دو المنت بالا و پایین با توان ۱۴۰۰ و ۸۰۰ وات استفاده شده که شرایط طبخ برای انواع غذاهای متنوع را فراهم آورده است. شما می‌توانید با استفاده از این سرخ‌کن چندکاره، علاوه بر سرخ کردن مواد غذایی غذاهایی مانند پیتزا، پاستا و حتی کیک بپزید. در سرخ‌کن دلونگی مدل FH1394، هفت عملکرد طبخ تعبیه شده و ظرفیتی معادل با ۱.۵ کیلوگرم دارد. از نظر ظاهری نیز این سرخ‌کن بسیار زیبا و شیک است؛ شما می‌توانید از طریق پنجره روی بدنه فرایند سرخ کردن و طبخ مواد غذایی را مشاهده کنید. نمایشگر روی بدنه این امکان را فراهم می‌کند تا  دستگاه را از این طریق کنترل کنید.

۲. سرخ‌کن تفال مدل YV9601

سرخ‌کن بدون روغن تفال مدل YV9601 با استفاده از فناوری جریان هوای سریع می‌تواند مواد غذایی مورد نظرتان را ترد و خوشمزه کند. مصرف روغن در این سرخ‌کن تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد و از این رو برای افرادی مناسب است که به غذاهای سرخ کردنی علاقه دارند؛ اما به فکر سلامتی خود هم هستند. شما علاوه بر سرخ کردن می‌توانید از این دستگاه برای تهیه انواع  کباب، مرغ، گوشت، کیک، نان و … نیز استفاده کنید. طراحی این سرخ‌کن خلاقانه است و به صورت دو طبقه طراحی شده که شما می‌توانید به صورت هم زمان از هردو طبقۀ آن برای سرخ کردن مواد غذایی متفاوت استفاده کنید.

۳. سرخ‌کن بدون روغن تفال مدل Actifry Family FZ706028

سرخ‌کن بدون روغن تفال مدل FZ706028 یکی از سرخ‌کن‌های زیبای این شرکت است که می‌تواند مواد غذایی را با سلامت بیشتری طبخ کند. بر روی صفحه آن یک نمایشگر LCD بزرگ قرار گرفته تا بتوان از این طریق تنظیمات لازم را بر آن اعمال کرد.  توان آن ۱۴۰۰ وات است که در کنار تکنولوژی به کار رفته در آن و ظرفیت یک کیلوگرم برای خانواده‌های متوسط مناسب می‌باشد. شما می‌توانید با این سرخ‌کن تفال غذاهای خوشمزه و سالم  بدون روغن طبخ کنید که طمع ماده غذایی در آن حفظ شده و روغن بسیار کمی در آن نفوذ می‌کند.

در این سرخ‌کن قابلیت‌های ایمنی مانند سیستم قطع خودکار قرار گرفته تا در شرایط اضطراری دستگاه را خاموش کند. برای تمیز کردن و شست‌وشوی آن نگران نباشید؛ در این سرخ‌کن قابلیت تفکیک قطعات وجود دارد. طول سیم آن یک متر بوده که قابلیت جمع‌آوری سیم نیز در آن قرار گرفته است.

۴. سرخ‌کن فیلیپس سری Viva Collection مدل HD9621

شرکت فیلیپس یکی از شرکت‌های معتبر درزمینهٔ تولید لوازم خانگی است. سرخ‌کن‌های این شرکت بسیار با کیفیت بوده و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند. سرخ‌کن فیلیپس مدل HD9621 یکی از سرخ‌کن‌های بدون روغن است که با فشار سریع هوا کار می‌کند؛ البته منظور از بدون روغن استفاده حداقلی و بسیار کم روغن در فرایند سرخ کردن می‌باشد. ظرفیت آن ۰.۸ کیلوگرم است که برای خانواده‌های کم جمعیت مناسب می‌باشد. توان مصرفی دستگاه ۱۳۰۰ وات و دارای قابلیت قطع اتوماتیک به‌منظور جلوگیری از حوادث خطرناک است. وزن این سرخ‌کن ۵.۳ کیلوگرم و ابعاد آن جمع‌وجور است، پایه‌های ضد لغزش آن باعث می‌شود که بر روی سطح زمین سر نخورد. شما می‌توانید از طریق نمایشگر دیجیتالی و لمسی روی بدنه دما، زمان و سایر قابلیت‌های دستگاه را سفارشی سازی کنید.

۵. سرخ‌کن بدون روغن فیلیپس مدل HD 9630/90

سرخ‌کن بدون روغن فیلیپس مدل HD 9630/90 یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود در بازار است که با طراحی زیبا و فضای کمی که اشغال می‌کند؛ می‌تواند قابلیت‌های خوبی در اختیار شما قرار دهد. همان‌طور که گفتیم این سرخ‌کن بدون روغن است و تنها از فناوری جریان هوا سریع (تکنولوژی توربو دوقلو) برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده می‌کند. ظرفیت این سرخ‌کن ۱.۸ کیلوگرم است و درصورتی‌که از آن برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کنید؛ مصرف روغن و چربی تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. قدرت موتور سرخ‌کن فیلیپس مدل HD 9630/90  ،۲۲۲۵ وات است که برای مصرف خانگی بسیار مناسب و قوی می‌باشد. جنس بدنه آن پلاستیکی است.

در هنگام خرید سرخ‌کن بدون روغن به نکات زیر دقت کنید:

ظرفیت سرخ‌کن: سرخ‌کن‌های بدون روغن در ظرفیت‌های مختلفی ارائه می‌شوند؛  برخی از آن‌ها بسیار کوچک هستند و برای خانواده‌های بزرگ مناسب نمی‌باشند.  بنابراین بهتر است با توجه به جمعیت خود از ظرفیت‌های مناسبی استفاده کنید. سبد سرخ‌کن را بیش‌ازاندازه پر نکنید.

تایمر: بیشتر این سرخ‌کن‌ها دارای تایمر هستند تا زمان موردنیاز برای سرخ کردن را در آن سفارشی سازی کنید. اما برخی از این تایمرها به صورت دستی و برخی به صورت دیجیتالی عمل می‌کنند.

کنترل دمایی: در بیشتر این سرخ‌کن‌ها محدوده دمایی در نظر گرفته می‌شود که از طریق پنل کاربری می‌توانید دمای آن را کم و یا زیاد کنید. به طور مثال دمای برخی از این سرخ‌کن‌ها، در بین محدوده ۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد است. البته این بدان معنا نیست که دستگاه‌های بدون کنترل دمایی خوب عمل نمی‌کنند.

کنترل هوشمند: برخی سرخ‌کن‌های بدون روغن قابلیت کنترل از طریق گوشی و لپ‌تاپ را در خود جای داده‌اند. شما می‌توانید از طریق برنامه‌هایی که روی گوشی‌تان نصب شده برنامه غذایی مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس با استفاده از لمس دکمه بر روی گوشی و از راه دور دستگاه سرخ‌کن را روشن کرده و برنامه را فعال نمایید تا دما و زمان مخصوص غذا، به دستگاه اعمال شود. زمانی که فرایند طبخ تمام شد؛ سرخ‌کن از طریق گوشی به شما اطلاع رسانی می‌کند.

قابلیت گریل کردن و پخت: بعضی قابلیت ها مانند گریل کردن و پخت انواع کیک، نان و پاستا و … در برخی از این مدل‌های سرخ‌کن قرار داده شده است.

قابلیت شست‌وشو در ماشین ظرفشویی: برخی از قطعات سرخ‌کن به راحتی از آن جدا شده و در ماشین ظرفشویی شسته می‌شوند. البته بهتر است همیشه از این روش شست و شو استفاده نکنید.

کلام آخر

استفاده از سرخ‌کن‌های بدون روغن از همه جنبه‌ها پیشنهاد می‌شود؛ این دستگاه‌ها علاوه بر طبخ غذا به صورت سالم‌تر، در مدت زمان کمتری آماده طبخ می‌شود. مثلاً متوسط زمانی که یک سرخ‌کن بدون روغن آماده کار می‌شود ۵ دقیقه است؛ اما این زمان در سرخ‌های روغنی ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. البته ممکن است فرایند طبخ در این نوع دستگاه‌ها بیشتر باشد. مواد غذایی سرخ شده در سرخ‌کن‌های بدون روغن طعم اصیل‌تر و بهتری دارند. بنابراین اگر به‌سلامتی خود و خانواده‌تان اهمیت می‌دهید؛ بهتر است غذاهای سرخ کردنی کمتری مصرف کنید و یا آن‌ها را با استفاده از سرخ‌کن‌های بدون روغن طبخ کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد