انواع موخوره و درمان آن

0 2,135

موخوره یکی از مشکلات رایج مو است که اغلب موهای زنان را درگیر می‌کند. در این مشکل، انتهای موها به چند قسمت تقسیم شده و بافت مو از حالت نرمی خارج می شود و موها زبر و شکننده می‌شوند. در صورت بروز موخوره، اگر فرد به فکر درمان آن نباشد؛ به مرور این موخوره پیشرفت کرده و تمام مو را درگیر خواهد کرد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد انواع موخوره و روش‌های درمانی آن حرف بزنیم.

منشأ هر موخوره ممکن است یکسان باشد؛ اما هر مدل از این موخوره‌ها داستان متفاوتی را روایت می‌کنند. زنان به طور متوسط یک و نیم سال از عمر خود را صرف رنگ کردن، اتو کشیدن، سشوار کشیدن و کارهایی از این قبیل می‌کنند. همه این شرایط می‌توانند انتهای موهای شما را به موخوره دچار کنند. برای درمان موخوره چاره‌ای جز کوتاهی مو ندارید؛ اما بعد از کوتاهی موها بهتر است با استفاده از راهکارهایی مانع بروز مجدد موخوره در موهایتان شوید.

با استناد به برخی منابع، ۱۲ نوع موخوره در بین زنان شایع است. چه کسی فکر می‌کرد موخوره ۱۲ نوع متفاوت داشته باشد؛ البته برخی منابع دیگر ۱۶ نوع موخوره را ذکر کرده‌اند. نوع سنتی موخوره نوعی است که در آن مو به ۲ قسمت تقسیم می شود و در صورت آسیب بیشتر ممکن است سه قسمت و ۴ قسمت شود که به دلیل شباهت به آن feather یا پر می‌گویند. نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم؛ کافی است در نور مناسب به قسمت انتهایی ساقه موهایتان نگاه کنید تا متوجه آن‌ها شوید. موهای سالم دارای رشته صاف و مستقیم هستند؛ اما موهای ناسالم و دارای موخوره، به چند قسمت تقسیم می‌شوند و ضعیف است. دلیل بیشتر موخوره‌ها به علت گرما و مواد شیمیایی مانند رنگ است و به‌محض رؤیت آن شما چاره‌ای جز کوتاهی موهایتان ندارید.

موخوره‌های فیزیکی

۱. موخوره ساده

یکی از رایج‌ترین انواع موخوره، تقسیم انتهای مو به دو قسمت است. این نوع موخوره زمانی به وجود می‌آید که مو آسیب دیده باشد و به راحتی قابل‌تشخیص است. موخوره‌های دو شاخه یا ساده، بیشتر به علت اصطکاک و فشار به وجود می‌آیند. برای درمان آن باید آن قسمت از مو را کوتاه کنید؛ سعی کنید از میزان فشار و کشش روی موهایتان کاسته شود و در مقابل تغذیه خوب حاوی روی یا همان زینک داشته باشید؛ مثلاً از گردوی بیشتری استفاده کنید.

۲. نوع سه شاخه یا چنگالی (Fork)

حالت سه شاخه، از موخوره ساده به وجود می‌آید و زمانی که آسیب مو فراتر می‌رود و فرد آن را درمان نمی‌کند؛ ممکن است موخورۀ دو شاخه، به سه شاخه تبدیل شود. علت این موخور علاوه بر فشار و اصطکاک، فقدان آب و خشکی مو می‌باشد. یک بار در هفته از ماسک‌های طبیعی آب‌رسان و نرم‌کننده مو استفاده کنید و سعی کنید همیشه موهایتان هیدراته بماند.

 

۳. موخوره درختی

این نوع موخوره آسیب گسترده‌تری را نشان می‌دهد و در آن ساختار مو شبیه به درخت شده و شاخه شاخه می شود. در صورتی که موهایتان هیدراته نبوده و همیشه در زیر نور خورشید قرار می‌گیرید و مرتب موهایتان را با شانه نامناسب، شانه می‌کنید؛ ممکن است دچار موخوره درختی شوید. بهتر است به مدت طولان موهایتان را در معرض نور خورشید قرار ندهید و برای شانه کردن نیز از شانه‌های دانه درشت‌تر استفاده نمایید.

۴. موخوره پر یا Feather

این نوع موخوره، نشانه‌ای از موهای کاملاً آسیب دیده است که باید هر چه زودتر درمان شود. ممکن است به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی و یا استفاده از رنگ‌های شیمیایی دچار موخوره پر شکل شوید. هیچ راهی جز کوتاه کردن موهایتان ندارید.

 

 

۵. موخوره گره‌ای

این موخوره یکی از بدترین نوع موخوره است که رشته‌های مو در قسمت‌های انتهایی به هم می‌پیچد و گره می‌خورند که باعث شکننده شدن موها و زبر و خشن شدن آن‌ها می‌شود. استفاده از وسایل گرمایشی  بیش‌ازحد بر روی موها، این نوع موخوره را به وجود می‌آورد. بهتر است از سرمه‌ای تقویتی و آب‌رسان استفاده کرده و با شانه‌های دانه درشت موهایتان را شانه کنید و در حد امکان قسمت‌های موردنظر را کوتاه نمایید.

 

۶. موخوره ناقص Incomplete

برخورد خشن با موها و اعمال حرارت بر روی آن‌ها به مرور باعث از بین رفتن کوتیکول مو شده و این مشکل ایجاد می‌شود. این نوع موخوره می‌تواند در وسط ساقه مو و یا انتهای مو رخ دهد. سعی کنید به موهایتان کمتر دست بزنید تا اصطکاک بین آن کمتر شود. یک پروتئین و مرطوب کننده خوب می‌تواند رشته موهای شما را تقویت کند و شانس افزایش این موخوره را به حداقل برساند.

 

۷. موخوره ۹۰ درجه یا خمیده

فشار و تنش دائمی به سمتی از ساقه مو به مرور می‌تواند آن را خم کند. خم‌های مو نقاطی هستند که فشار بر آن‌ها وارد شده و ضعیف می‌باشند؛ به مرور مو را از به دو قسمت جدا می‌کنند.

۸. موخوره عمیق

استفاده از شانه‌های نامناسب و یا اعمال حرارت بیش از اندازه در طولانی‌مدت می‌تواند این موخوره‌های عمیق را به وجود بیاورد. یک شانه مناسب انتخاب کنید. هنگام استفاده از گرما، اطمینان داشته باشید که سشوار یا اتوی خود را به طور مساوی به موها اعمال می‌کنید و در کنار  آن از شانه مویی استفاده کنید تا  به یک منطقه گرما بیش از اندازه وارد نشود.

 

موخوره‌های شیمیایی

۹. موخوره باریکی مخروطی شکل Tapered

این نوع موخوره اکثراً به علت استفاده از مواد شیمیایی بر روی مو به وجود می‌آید. بنابراین بهتر است برای درمان آن، مدت‌زمانی از مواد شیمیایی مانند رنگ‌ها استفاده نکنید.

 

 

۱۰. موخوره تکه‌تکه شده Tattered

درمان‌های شیمیایی خیلی قوی به مرور می‌تواند ساختار کوتیکول مو را از بین ببرند. لکه‌های سفیدی در این بین قابل مشاهده است. بنابراین در فرایند رنگ کردن مو و استفاده از مواد شیمیایی بیشتر احتیاط کنید و از یک فرد مطمئن برای این کار استفاده نمایید یا حتی‌الامکان از آن دوری کنید.

 

موخوره‌های ترکیبی

۱۱. موخوره Crinkled

استفاده از مواد شیمیایی یا اعمال گرمای مستقیم به مدت طولانی می‌تواند این نوع موخوره را به وجود بیاورد. شما باید از سرم های تقویت کننده و مرطوب‌کننده آب‌رسان استفاده کنید تا تار موهایتان تقویت شود. اگر از اتو و سشوار استفاده می‌کنید؛ آن‌ها را کنار بگذارید و برای مدت طولانی موهایتان را رنگ نکنید.

 

 

۱۲. موخوره ضخیم Thickened

مو و ناخن نمود بارزی از تغییرات هورمونی در بدن را نشان می‌دهند. تغییرات در رژیم غذایی و یا استفاده از داروی خاص می‌تواند بر ضخامت مو تأثیر بگذارد و آن را در ناحیه انتهایی آن ضخیم‌تر کند. بنابراین هر نوع ماده غذایی که به تازگی وارد رژیم غذایی خود کرده‌اید یا هر ویتامین و دارویی که جدیداً استفاده می‌کنید را ارزیابی نمایید و با پزشک خود مشورت کنید.

 

درمان موخوره:

  • وقتی موهای شما پر از موخوره است اولین و بهترین راه کوتاه کردن آن می‌باشد تا از تکثیر و پیشروی آن در موها جلوگیری شود.
  • از وسایل گرمایشی کمتری روی موهایتان استفاده کنید. استفاده از اتو و سشوار را محدود کنید؛ گرما بدترین دشمن مو است. وقتی مو در اثر گرما آب خود را از دست می‌دهد؛ موها آسیب‌پذیرتر و خشک‌تر می‌شود و احتمال بروز موخوره نیز زیادتر خواهد شد. اگر از سشوار و اتو استفاده می‌کنید بهتر است قبل از آن از سرم‌های ضد حرارتی بر روی موهایتان بزنید. این سرم های ارگانیک تأثیر گرما بر روی مو را خنثی کرده و باعث می‌شود موهای شما آسیب کمتری ببیند. پیشگیری بهتر است درمان است؛ بنابراین قبل از بروز موخوره و خشکی مو هر بار که قصد استفاده از سشوار و اتو را دارید؛ از قبل از سرم های آب‌رسان و ضد حرارتی بر روی موهایتان استفاده کنید. در هر بار استفاده از درجه تنظیم کمتر آن بهره ببرید.
  • به‌جای درمان‌های شیمیایی از مواد طبیعی بر روی موهایتان استفاده کنید. به‌جای استفاده از مواد شیمیایی و یا صاف کردن موها سعی کنید از محصولات درمانی استفاده کنید. ماده شیمیایی که در رنگ‌ها و دکلره‌ها به کار برده می‌شود؛ به شدت به موها آسیب رسانده و احتمال بروز موخوره را بیشتر می‌کنند.
  • استفاده از یک نرم‌کننده مناسب برای مو نقطه ابتدایی درمان است. اگر موهای خشک و آسیب دیده دارید؛ بهتر است برای بهتر شدن حال موها و جلوگیری از موخوره از نرم‌کننده با پایه آب رسانی بیشتری استفاده نمایید.
  • شانه‌ها بسیار اهمیت دارند. بهتر است از شانه‌های با کیفیت و مناسب موهایتان استفاده کنید. شانه‌های چوبی با دانه‌های درشت انتخاب مناسبی است.
  • رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. آنچه شما تغذیه می‌کنید از موهایتان مشخص است. یک رژیم غذایی مقوی و مغذی می‌تواند به موهای شما قوت داده و مانع از بروز موخوره شود. در برنامه غذایی خود از اسیدهای چرب امگا و ویتامین‌ها استفاده کنید.
  • ساقه موهایتان را نرم‌کننده بزنید و از شامپو برای شستن سرتان استفاده کنید.
  • در هنگام شامپو زدن با حرکات خشن و شدید موهایتان را نشویید. با دقت نرم‌کننده را به ساقه موها بزنید و سپس چند دقیقه صبر کنید. آبکشی کرده و تمام نرم‌کننده را از روی موها بردارید.
  • خشک‌کردن مو با حوله نیز اهمیت دارد. موهایتان را به‌صورت خشن با حوله سخت و زبر خشک نکنید. حرکات خشن و خشک کردن موها با استفاده از حوله می‌تواند باعث شکستن موها شود. در مقابل یک حوله به دور موهایتان بپیچانید و منتظر بمانید تا خودبه‌خود خشک شود.
  • موهای خیس آسیب‌پذیر است. بنابراین بهتر است شانه نکنید. بهتر است از شانه‌های دانه درشت‌تر استفاده کرده و موهای خشک را به‌آرامی شانه کنید.
  • برای صاف کردن موها از حرارت ملایم استفاده کرده و در همان حال، از یک برس در جهت موها بهره ببرید.
  • آب زیادی بنوشید. اگر گرما بدترین دشمن موها به‌حساب می‌آید؛ آب و هیدراسیون بهترین دوست موها می‌باشد. هیدراته بودن بدن به صورت داخلی و هم چنین استفاده از محلول‌های آب‌رسان برروی موها باعث می‌شود، موهای شما پر طراوت بوده و به موخوره دچار نشود.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد