انواع چاقو آشپزخانه و اصول راهنمای خرید آن‌ها

0 2,089

چاقو یکی از ابزارآلات آشپزخانه است که نقش مهمی در آشپزی ایفا می کند، در واقع شما هر روز با این وسیله کار می کنید و بارها آن را در دستانتان می گیرید. داشتن یک چاقو خوب و تیز سرعت شما را در آشپزی افزایش می دهد. این ابزار در انواع مختلفی عرضه می شود که هر کدام از آن برای یک وظیفه خاص طراحی شده است.

چاقوی سرآشپز

این چاقو در هر آشپزخانه ای یافت می شود و برای اموری مانند خرد کردن سبزی و تکه کردن گوشت مورد استفاده قرار می گیرد. انحنای موجود روی آن باعث می شود به نرمی حرکت کند و برای خرد کردم موادی مانند سیر و زیتون نیز مناسب است. اگر قصد دارید، تنها یک چاقو برای آشپزخانه خود تهیه کنید این مدل بسیار مناسب است، زیرا بیشتر وظایف یک چاقو را انجام می دهد، اما ممکن است هزینه آن اندکی بالا باشد.

چاقوی برش

این نوع چاقوها از مدل قبلی کوچکتر هستند و برای برش های ظریف استفاده می شود، مثلا برش انواع میوه ها و قارچ ها. این مدل برای انجام برش های ظریف تر امن تر است. قیمت آن نیز نسبت به مدل قبلی کمتر می باشد.

چاقوی دندانه‌دار

این مدل چاقو دارای تیغه های بلند و نازک است که برای برش نان مناسب می باشد، همچنین برای میوه ها و سبزیجات نرم مانند گوجه فرنگی نیز استفاده می شود. هزینه این مدل کمتر است و در صورت کند شدن باید آن را کنار بگذارید.

چاقوی سانتوکو

وظایف آن مشابه چاقوی سرآشپز است، اما تیغه آن بزرگتر است. از آن می توان برای ریز و درشت خرد کردن و ورقه کردن میوه ها و سبزیجات استفاده کرد، به طور کلی دستاورد جدیدی برای شما ندارد.

چاقوی گوشت و ماهی

اگر به صورت تخصصی آشپزی می کنید این مدل به کار شما می آید، با استفاده از این مدل می توانید به راحتی استخوان و تیغ را از گوشت و ماهی جدا کنید و در زمان صرفه جویی کنید. معمولا تیغه های ۴ تا ۶ اینچی دارد، ویژگی مهم این چاقو انعطاف پذیری آن برای دسترسی به قسمت های سخت گوشت است. این نوع از چاقوها طیف وسیعی از قیمت ها را به خود اختصاص می دهند که با توجه به کیفیتشان متفاوت است.

چاقوی فیله

از این مدل برای برش ماهی و گوشت استفاده می شود، از نظر کاربردی مانند چاقو گوشت و ماهی است اما تیغه و دسته بلند و کشیده دارد که برای فیله کردن گوشت و ماهی عالی است. انعطاف پذیری این چاقو بیشتر از مدل های قبلی می باشد.

 

در بورسیکا بخوانید: راهنمای خرید و معرفی بهترین چاقوهای الکترونیک

 

حال که با انواع چاقو ها آشنا شدید، راحت تر می توانید تصمیم بگیرید، با توجه به نوع نیاز خود، چه نوع چاقویی احتیاج دارید، اما در فرایند خرید، حتما موارد زیر را در نظر بگیرید، تا چاقوی مناسب نصیب شما گردد:

قیمت

اگر زمان زیادی را صرف آشپزی می کنید، دقت کنید که فریب قیمت پایین یک چاقو را نخورید، چاقویی با کیفیت خریداری کنید، حتی اگر قیمت آن بالا باشد، در اینصورت در بلند مدت سود کرده اید. حداقل در برخی از مدل ها وسواس بیشتری خرج دهید، مثلا اگر چاقو سرآشپز تهیه می کنید سعی کنید مدل خوب و باکیفیت را انتخاب کنید چون این چاقو به علت استفاده مداوم ممکن است در طول زمان کُند شود.

مواد سازنده

دو نوع چاقو وجود دارد، چاقوهای برند و اصل، چاقو های فیک و تقلبی. چاقو های تقلبی از مواد بی کیفیت تری ساخته شده اند و ممکن است مجبور شوید در طول سال چندبار آن‌ها را تیز کنید و یا دور بیاندازید. پس به این نکته هم توجه کنید که جنس چاقویی که می خرید. چگونه است.

اکثر چاقوها از جنس استیل و فولاد ضد زنگ هستند، که بادوام تر است. مدل های محکم تر آن، از جنس فولاد کربنی هستند که قوی ترند اما دوام کمتری دارند. برخی از چاقوها با جنس های سرامیکی ارائه می شوند که بسیار تیز هستند و وزن کمتری دارند.، اما زمانی که کُند شوند باید توسط یک متخصص به حالت قبل بازگردند و خودتان نمی توانید فرایند تیزکردن را در خانه انجام دهید.

تیز بودن چاقو

یکی از شاخص های مهم کیفیتی چاقو این است که چقدر تیز و بُرنده است، این مشخصه نه تنها میزان کارایی چاقو را نشان می دهد، بلکه بر کیفیت غذا نیز تاثیر می گذارد. بنابراین خرید یک چاقو به صورت آنلاین ممکن ایده خوبی نباشد، بهتر است با یک دوست با تجربه به فروشگاه بروید و چاقو مناسب را انتخاب کنید.

وزن چاقو

این نکته بسیار مهم است، اگر چاقو بیش از اندازه سنگین باشد کنترل بر روی آن کم می شود و بعد از چند دقیقه کار کردن خسته می شوید.

خوش دست بودن

با توجه به موادی که در چاقو بکار رفته است (چوب، پلاستیک، فلز و یا کامپوزیت) ممکن است به راحتی در دست قرار نگیرد و در هنگام کار با آن تعادل نداشته باشید.

نوع کاربرد

با توجه به مطالب بالا هر نوع چاقوی برای وظایف خاصی طراحی شده است، بنابراین تلاش نکنید که تمام امور آشپزی خود را با یک چاقو انجام ندهید این کار ممکن است برای شما خطرناک باشد و از طرفی موجب خراب شدن غذا و یا اسراف در آن شود. پس مطمئن شوید که چاقو درستی را برای کار مورد نظرتان انتخاب کرده اید.

نگهداری و تعمیرات در صورت لزوم

بعضی از چاقو ها با توجه به شرایط دچار زنگ زدگی و خردگی می شوند، پس اگر فردی هستید که زمان زیادی را صرف نظافت و خشک کردن چاقو ها نمی کنید، بهتر است از مدل هایی استفاده کنید که کمتر دچار زنگ زدگی می شوند. برخی از چاقوها نیز بعد از مدتی کُند می شوند و شما باید آن را تیز کنید، اگر از این کار واهمه دارید چاقویی با کیفیت تر انتخاب کنید.

محل نگهداری

قبل از خرید هر وسیله باید اطمینان حاصل کنید که فضای مناسب برای نگهداری آن را دارید، چاقو وسیله ای است که باید مدام در دسترس باشند، می توانید از مدل های پایه دار آن استفاده کنید تا تمام چاقوهایتان را درکنار یکدیگر و به صورت منظم قرار دهید. مدل های مغناطیسی نیز در بازار وجود دارند که به راحتی در محل مناسبی تعبیه می شوند و دسترسی شما به این ابزآلات را آسان تر می کنند.

امکانات دیگر

چاقو تیزکن: برخی از چاقوها، ابزاری برای تیزکردن نیز در کنار خود دارند، تا در زمان مناسب بتوانید از آن برای تیزکردن چاقویتان استفاده کنید.

غلاف: برخی از چاقوها، دارای غلاف هستند، تا در زمانی که از آن استفاده نمی شود چاقو را در غلاف نگهداری کنید، تا مانع از کثیف شدن و خراب شدن آن شود.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد