در دوران بارداری به خودتان بیشتر اهمیت دهید

0 760

بارداری یکی از دوره های مهم زندگی است که همه را تحت تاثیر قرار می دهد. برای بسیاری از زنان، این دوران شیرین ترین دوران زندگی است و برخی نیز در این دوران رنج و دردهای بسیاری تحمل می کنند. وقتی یک زن باردار می شود نه تنها او و همسرش و تمام خانواده تحت تاثیر قرار می گیرند، بلکه این مسئله بر جامعه و کشور و در مقیاس بزرگتر بر جهان تاثیر گذار است. تولید مثل وظیفه مقدسی بر دوش زنان است که با این کار نسل سالمی را به جامعه تحویل می دهند. زنان باید در این دوران تحت مراقبت ها ویژه ای قرار بگیرند و وظیفه اصلی این مراقبت ها بر دوش خودشان است. در این مطلب، مواردی ذکر می کنیم که با اطلاع از آنها دوران بارداری بهتری را سپری خواهید کرد:

۱- احساس راحتی در خود ایجاد کنید و ریلکس باشید.

– چند دست لباس زیبا و راحت تهیه کنید، نیازی نیست که یک کمد لباس جدید و مناسب بارداری داشته باشید، همین چند دست لباس باعث می شود احساس راحتی کنید و زیبا به نظر برسید، سعی کنید جنس لباسهایتان طبیعی باشد تا ایجاد حساسیت نکند.

– به جلسات ماساژدرمانی بروید. آدرس یک سالن ماساژدرمانی در اطراف محل زندگی خود را پیدا کنید و در هفته چندبار به آنجا بروید، ماساژ باعث می شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید و استرس و دردهای عضلانی شما کم شود. حتی می توانید از همسرتان بخواهید که شما را ماساژ دهد.

– برای جلوگیری ازدرد در ناحیه پا، قبل از خواب موز مصرف کنید. جذب پتاسیم قبل از خواب به کاهش دردهای عضلانی پا کمک می کند. اگر موز دوست ندارید می توانید پتاسیم را از طریق سیب زمینی یا ماست دریافت کنید. البته قبل از مصرف هرگونه موادی به صورت مستمر، با پزشک خود مشورت کنید.

– خواب کافی و راحتی داشته باشید. در طول روز سعی کنید که بیش از اندازه نخوابید تا در شب خواب راحتی داشته باشید. می توانید از بالش های مخصوص بارداری استفاده کنید.

– سعی کنید بیشتر از حالت معمولتان غذا بخورید. بارداری در شما احساس گرسنگی بیشتری به وجود می آورد. اینکه وزن شما بالا می رود عادی است، پس نگران چاقی نباشید. در حالت بارداری نرمال، باید درحدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری در روز بیشتر دریافت کنید که این رقم برای دوقلوها دو برابر می شود.

– درباره احساسات خود حرف بزنید. دراین دوران نوسانات شدیدی خلقی و هورمونی ایجاد می شود، پس نگران نباشید و با همسرتان یا یک دوست یا یک درمانگر در مورد احساساتان حرف بزنید. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از زنان دچار افسردگی دوران بارداری و بعد از بارداری می شوند. پس این مسئله را جدی بگیرید و احساسات خود را پنهان نکنید، از جمله علایم افسرگی می توان به گریه های بی مورد، مشکلات در خواب، اختلال در اشتها، عدم تحرک و فعالیت، اضطراب و عدم توجه و دلبستگی به نوزاد اشاره کرد.

۲- سالم زندگی کنید.

– در صورتی که استراحت مطلق نیستید، می توانید در هفته ۳ بار تمرینات ورزشی سبک انجام دهید. فعالیت داشتن به شما کمک می کند تا حس بهتری داشته باشید، استرس را کاهش می دهد و خلق و خوی شما را بهتر می کند. می توانید پیاده روی کنید، تمرینات یوگا انجام دهید و یا به تمرینات ایروبیک در آب بپردازید. یادآوری می کنیم که همه این فعالیت ها باید زیر نظر پزشکتان انجام شود.

– میوه ها، سبزیجات، غلات؛ چربی های سالم و پروتئین برای شما مفید است، خوردن غذای مغذی هم برای خودتان و هم برای جنینتان ضروری است. میوه ها و سبزیجاتی مانند اسفناج، بروکلی، سیب زمینی شیرین، سیب، موز، توت و انبه مصرف کنید، دانه هایی مانند برنج قهوه ای، بلغور و جو دوسر و نان و چربی های سالمی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و آووکادو و پروتئین هایی مانند تخم مرغ، لوبیا، عدس، مرغ و گوشت در رژیم غذای خود قرار دهید.

– زیر نظر پزشکتان، از ویتامین ها و مکمل ها استفاده کنید.

– از مصرف کافئین در دوران بارداری خودداری کنید، تحقیقات نشان داده است که کافئین از جفت عبور می کند و وارد خون جنین می شود و این مسئله خطرناک است. می توانید در این دوره از چای های گیاهی و یا شکلات های بدون کافئین استفاده کنید.

– سیگار و الکل بسیار خطرناک است. در دوران بارداری سیگار نکشید و از محیط های که دود سیگار در آن است دور شوید، تنباکو باعث می شود که وزن نوزاد کم شود و نواقصی در جنین رخ دهد. نوشیدن الکل نیز باعث سندروم جنین الکلی می شود.

۳- به خودتان و روابطتان اهمیت دهید.

– می توانید برای زیبایی ناخن هایتان پدیکور انجام دهید. در سه ماهه سوم ممکن است حس در انگشتان پاها کمتر شود، هیچ پزشکی انجام پدیکور را دوران بارداری عادی، منع نکرده است، این کار علاوه بر زیبایی باعث حس در انگشت هایتان می شود اما در انتخاب سالن و وسایل بهداشتی آن دقت کنید. اگر تمایلی برای انجام پدیکور ندارید از بخور آب گرم برای پاهایتان استفاده کنید.

– با شریک زندگیتان بیشتر وقت بگذرانید. وقتی فرزندتان متولد می شود دیگر نمی توانید باهم تنها باشید. باهم فیلم ببینید و یا شام بخورید. رابطه بادوستانتان را بیشتر کنید آنها می توانند انگیزه و روحیه تان را بهتر کنند.

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی برترین بالش‌های طبی بازار

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد