ایده‌های جالب برای آشپزخانه‌های کوچک

0 1,119

آشپزخانه یکی از مهمترین قسمت‌های خانه است، که طراحی و تزئین آن نقش مهمی در روحیه افراد خانه دارد. کسانی که آشپزخانه‌های کوچکی دارند فکر می‌کنند نمی‌توانند یک آشپزخانه زیبا و مرتب داشته باشند اما این تفکر اشتباه است و این افراد هم می‌توانند آشپزخانه زیبا داشته باشند. برای اینکه بتوانید از فضای آشپزخانه خود نهایت استفاده را ببرید، پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را عملی کنید.

۱. درباره لوازم خانگی خود فکر کنید

هر آشپزخانه‌ای، صرف نظر از اینکه چقدر کوچک است، برای تهیه و آماده سازی غذا به تعدادی لوازم مخصوص نیاز دارد. این بدان معنی است که هر آشپزخانه‌ای باید به یک یخچال و فریزر، اجاق گاز، مایکروویو و چند وسیله دیگری مجهز باشد.

خبر خوب این است که همه این وسایل دارای نسخه‌های جمع و جور هستند. هنگامی که این نسخه‌های کم حجم را برای آشپزخانه خود خریداری می‌کنید، این ترفندها را برای به حداکثر رساندن فضای آشپزخانه خود در نظر بگیرید:

استراتژی ذخیره سازی فضا

یخچال و فریزر، اجاق گاز و هر وسیله بزرگ دیگر را در محل محصور شده خود قرار دهید تا یک راهرو مرکزی از لوازم برقی محافظت کند. اگر برای یخچال فریزر بزرگ، فضای کافی ندارید، یک یخچال توکار یا مینی را در زیر سینک/ پیشخوان خود قرار دهید.

گاز آشپزخانه

بسیاری لز آشپزخانه‌های کوچک تنها به یک اجاق گاز فوقانی مجهز شده اند، در حالیکه بعضی آشپزخانه‌های دیگر دارای کوره‌های باریک هستند مانند کوره‌هایی که اغلب در اروپا دیده می‌شوند. آشپزخانه‌هایی که تنها یک مشعل دارند، اغلب دارای مایکروویو هستند تا توانایی گرم کردن غذا را تکمیل کنند.

۲. ذخیره سازی فضا را به حداکثر برسانید

حالا که لوازم اولیه در جای خود قرار گرفتند، اجازه دهید چگونگی به حداکثر رساندن فضا در مناطق مهم دیگر آشپزخانه را در نظر بگیریم.

داخل درب کابینت

داخل درب‌های کابینت (به ویژه زیر سینک) چند قلاب قرار دهید و از آن‌ها برای آویزان کردن دستگیره، دستکش، کیسه تمیز و حوله استفاده کنید.

قفسه غلتان یا قلاب‌های آویزان

زیر سینک ظرفشویی را با قلاب‌های آویزان مجهز کنید و از آن برای آویزان کردن سبد، پاکت‌های تمیز، اسکاچ ظرفشویی و… استفاده کنید. اگر واقعا می‌خواهید این فضا را به حداکثر برسانید، چندین قفسه غلتان زیر سینک نصب کنید. با این حال، هر گونه نشت آب، به خوبی به چشم می‌خورد. بعضی افراد از ترس اینکه رطوبت بیش از حد و یا قطره‌های آب وسایل آن‌ها را خراب نکند، چیزی در این قفسه‌ها قرار نمی‌دهند. در طرف دیگر درب کابینت می‌ توانید فنجان های خود را روی قلاب‌ها قرار دهید.

استفاده بهینه از یخچال

فقط تقویم مغناطیسی و کارت‌های محلی را روی درب یخچال قرار ندهید. به جای آن، روی قفسه‌های کوچک آهنربا قرار دهید و آن‌ها را به یخچال خود وصل کنید تا اجناس کوچک اما معمولی را در آن قرار دهید. این کار به شما اجازه می‌دهد فضای ذخیره سازی خود را افزایش دهید، بدون ترس از اینکه یخچال آسیب ببیند.

آشپزخانه های کوچک

بیشتر بخوانید: با چند کار کم هزینه، آشپزخانه خود را زیباتر کنید 

 

۳. ایده‌های منحصر به فرد به کار ببرید

اگر می‌خواهید تمام وسایل مورد نیاز آشپزخانه را جاسازی کنید، می‌توانید ایده‌های زیادی را به کار ببرید. مهم نیست چه ایده‌هایی را در اینجا بیان می‌کنیم، همیشه راهی وجود دارد که بتوانید از ایده‌های بیشتری استفاده کنید.

در زیر چند ایده ذخیره سازی منحصر به فرد بیان شده است که خوانندگان ما در طول سال‌ها با ما به اشتراک گذاشته اند. شاید این ایده‌ها برایتان مفید باشد:

سبد نازک غلتان

این ابزارهای فلزی دستی می‌تواند برای همه چیز از ادویه‌ها گرفته تا وسایل اساسی مانند شکر، نمک و آرد استفاده شود. یک سبد غلتان بامزه می‌تواند یک آیتم تزئینی زیبا برای قرار دادن تابه، ظروف، گلدان و کاسه‌ها باشد.

فایل تقسیم فلزی

از یک فایل تقسیم فلزی استفاده کنید تا ورقه‌های مخصوص پخت و تخته‌های برش را به صورت عمودی قرار دهید. به جای اینکه این وسایل را به صورت افقی در کابینت قرار دهید، قرار دادن آن‌ها به صورت عمودی باعث می‌شود جای آن‌ها را بدانید، همچنین آن‌ها را راحت بیرون بیاورید و فضای کمتری را به آن‌ها اختصاص دهید.

ایجاد قفسه‌های افقی

از آن‌جا که آشپزخانه شما کوچک است، احتمالا قفسه‌های زیادی برای نگهداری وسایل ضروری آشپزخانه نخواهید داشت. به جای اینکه با عجله وسایل را روی یکدیگر قرار دهید، می توانید فضای آشپزخانه را با اضافه کردن قفسه‌های بیشتر به حداکثر برسانید. این کار نه تنها باعث افزایش فضای ذخیره سازی می‌شود بلکه باعث سازماندهی وسایل نیز می‌شود.

استفاده از میله پرده برای درپوش

اگر به درپوش‌های مزاحم نیازی ندارید و نمی‌خواهید آن‌ها را روی قابلمه قرار دهید. یک میله پرده بردارید و آن را داخل کابینت قرار دهید. در این وضعیت دستگیره درب به راحتی روی میله پرده قرار می گیرد. در این حالت نگهداری آن مفید، امن و سازمان یافته است.

استفاده از سقف

این نکته را به یاد داشته باشید که از سقف به خوبی استفاده کنید. امروزه بسیاری از قطعات فلزی زیبا ساخته شده اند که می‌توانید ظرف‌ها و تابه‌ها را از آن‌ها آویزان کنید. احتمالا در رستوران‌ها و ویترین آشپزخانه‌ها آن‌ها را دیده اید، چرا برای آشپزخانه کوچک خود از آن ها استفاده نمی‌کنید؟ به جای اینکه تلاش کنید ظرف‌ها و قابلمه‌ها را روی هم بگذارید، اجازه دهید آن‌ها از سقف آویزان شوند. این کار باعث می‌شود از فضای آشپزخانه خود بیشتر استفاده کنید و زمانی که به ظرف‌ها نیاز دارید، به آسانی آن‌ها را بردارید.

استفاده از تخته سوراخ

اگر به دنبال فضایی برای قرار دادن وسایل کودک می‌گردید، این گزینه می‌تواند برایتان مناسب باشد. برای استفاده از اقلام پرکاربرد خود از یک تخته سوراخ استفاده کنید. این می‌تواند شامل ظرف‌ها، آب میوه‌گیر و سایر وسایل باشد.

آشپزخانه های کوچک

۴. از فضای بالای کابینت استفاده کنید

بسته به ارتفاع سقف خود، می‌توانید از فضای بالای کابینت خود استفاده کنید.

فرض کنید می‌توانید به آن‌جا برسید، از فضای اضافی بالای کابینت استفاده کنید و وسایلی را قرار دهید که اغلب از آن استفاده نمی‌کنید. شما همچنین می‌توانید از دو طرف کابینت خود برای ذخیره سازی اضافی استفاده کنید. چند قلاب در کنار آن بگذارید و وسایل را آویزان کنید.

اگر کابینت ندارید، می‌توانید به نصب قفسه‌ها فکر کنید. قبل از اینکه سوراخ‌های حفاری را روی قفسه‌ها بگذارید، تصمیم بگیرید که قفسه‌ها به صورت افقی قرار بگیرند یا عمودی.

۵. فضای خوبی برای غذا خوردن در آشپزخانه در نظر بگیرید

اگر قصد دارید در آشپزخانه غذا بخورید، باید برنامه‌ریزی کنید و تجسم کنید که بهترین کار برای شما چیست.
سعی کنید میز ناهار خوری را در جایی قرار دهید که بتوانید آزادنه حرکت و کنید و غذای خود را تهیه کنید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد