اینترنت ۵G و ویژگی‌های آن

0 556

اینترنت ۵G نسل بعدی تکنولوژی شبکه‌های تلفن همراه است، این تکنولوژی مانند نسل قبلی خود ۴Gبا این هدف به میدان آمده است که ارتباطات را سریع‌تر و قابل اعتمادتر کند. در گذشته شبکه‌های تلفن همراه تنها برای اتصال گوشی‌های هوشمند به اینترنت و استفاده از مرورگرها خلاصه می‌شد، اما امروزه بسیاری از وسایل و تکنولوژی‌های اطراف ما از طریق این شبکه‌ها کار می‌کنند، مانند انواع دروبین‌های امنیتی، ماشین‌های متصل به اینترنت، سنسورهای سلامتی و …. همانطور که میلیون‌ها وسیله به اینترنت متصل می‌شوند، تمامی این زیر‌ساخت‌ها نیاز به ترافیکی دارد تا ارتباطات سریع‌تری به وجود آورد و ارتباطات همزمان را ارتقا داده و با سرعت بیشتری تعداد دستگاه‌های بیشتری را پوشش دهد.

۵G نسل بعد از ۴G می‌باشد که جایگزین فناوری‌های قبلی شده است. در این میان از گذشته تاکنون شبکه‌های اینترنتی بسیاری وارد میدان شده و با ورود نسل بعدی از میدان خارج شده‌ند. اینترنت ۱G که برای انتقال صدای آنالوگ استفاده می‌شد، اینترنت ۲G برای انتقال صدای دیجیتال، اینترنت ۳G در تلفن‌های همراه و اینترنت ۴G برای استفاده گسترده از اینترنت تلفن همراه به کار گرفته می‌شد.

همان‌طور که گفتیم شاخص اصلی این شبکه ۵G اتصالات فوق سریع و حداقل تاخیر می‌باشد که از طریق آن می‌توانید ویدئوی باکیفیتی از گوشی خود پخش کنید، با استفاده از آن می توانید از هدفون‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی خود لذت ببرید، زیرا این دستگاه‌ها نیاز به پهنای باند زیادی دارند و سرعت اینترنت در استفاده از آن‌ها تاثیر زیادی خواهد گذاشت. هر تاخیر می تواند تاثیر بسزایی بر چگونگی احساس واقعی در این محیط‌های مجازی داشته باشد. همین مسئله در سایر وسایل الکترونیکی که به سرعت بالا احتیاج دارد، صادق است. از طریق این اینترنت می‌توانید تماس‌های ویدئویی با کیفیت‌تری برقرار کنید، بازی‌های آنلاین را با سرعت بیشتری انجام دهید، فیلم‌ها و موسیقی‌ها را با سرعت بیشتری دانلود کنید و فایل‌های با‌کیفیت را به راحتی به اشتراک بگذارید.

البته در این میان دستگاه‌های مورد استفاده نیز باید از این تکنولوژی پشتیبانی کنند. اینترنت ۵G داده‌ها را در فرکانس‌های متفاوتی در شبکه پخش می‌کند که طیف وسیعی از امواج میلیمتری است که محدوده‌ای بین ۳۰ گیگاهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند در صورتی که شبکه‌های فعلی امواج در محدوده‌ی زیر ۶ گیگاهرتز منتشر می‌کنند.

مشخصات شبکه اینترنتی ۵G

سرعت بیشتر
این شبکه در حال بهبود بخشیدن به ارتباطات تلفن همراه است و باعث می‌شود بتوانید به صورت همزمان از طریق چند دستگاه به آن متصل شده و از اینترنت پر سرعت آن استفاده نمایید.
میزان انتقال اطلاعات در این نسل از شبکه‌های اینترنت همراه بیشتر از نسل‌های قبلی است که در واقع حداقل بار دانلود و آپلود را نشان می دهد.
• دانلود: ۲۰ گیگابایت بر ثانیه
• آپلود و بارگذاری: ۱۰ گیگابایت بر ثانیه
اعداد بالا در واقع میزان سرعتی است که هر پایگاه تلفن همراه پشتیبانی می‌کند اما به معنای سرعت دستگاه گوشی همراه شما نیست. این سرعت بین تمامی کاربران آن پایگاه تقسیم خواهد شد و این میزان برای هر کاربر کمتر و در محدوده‌ی اعداد زیر می‌باشد:
• دانلود: ۱۰۰مگابایت بر ثانیه
• آپلود یا بارگذاری: ۵۰ مگابایت بر ثانیه

با استفاده از اینترنت ۵G شما می‌توانید یک فیلم ۳ گیگابایتی را در عرض ۴ دقیقه دانلود کنید یا یک ویدئو ۱ گیابایتی را در عرض کمتر از ۳ دقیقه در یوتیوپ آپلود نمایید. به منظور مقایسه بهتر است بدانید که طبق آمار سایت Speedtest.net سرعت متوسط کاربران در ایلات متحده در سال ۲۰۱۷، چیزی در حدود ۲۲ مگابایت بر ثانیه است که این مقدار، ۴ برابر کمتر از میزان سرعت اینترنت ۵G می‌باشد.

تراکم اتصال
در شبکه ۵G در هر ۱ کیلومتر چیزی در حدود ۱ میلیون دستگاه می‌توانند به اینترنت متصل شوند و پایگاه از آن‌ها پشتیبانی می‌کند یعنی در این فاصله مکانی کم، این شبکه می‌تواند به یک میلیون دستگاه، اینترنت پر سرعت بدهد. شهرهای پرجمعیتی مانند فیلیپین و بمبئی و هند در هر کیلومتر مربع خود تنها ۷۰۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ نفر را در بر می‌گیرند. با در نظر گرفتن وسایل هوشمند، ساعت‌های متصل به اینترنت، و… باز هم در فاصله یک کیلومتری ، پشتیبانی از این تعداد دستگاه بسیار فوق‌العاده و بی نظیر است.

تاخیر کمتر
تاخیر در واقع به زمان ارسال اطلاعات از آنتن شبکه و دریافت آن توسط دستگاه مورد نظر اطلاق می‌شود. در این شبکه تنها تاخیری ۴ میلی ثانیه در نظر گرفته شده است که بسیار ایده‌آل است و در برخی موارد تا ۱ میلی ثانیه هم می‌رسد. به منظور مقایسه بهتر است بدانید که تاخیر در شبکه ۴G به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی ثانیه است، چیزی در واقع بیش از دو برابر.

تحرک
در واقع منظور تحرک و حرکت کاربر و در عین حال دریافت اطلاعات با همان سرعت قبلی است. در این میان اینترنت ۵G از ۴ کلاس پشتیبانی می‌کند که از کاربر ساکن تا در حال حرکت در قطار سریع السیر را در بر می‌گیرد که تا ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌تواند سرعت داشته باشد.

مصرف برق کمتر
بهره‌وری انرژی جزء دیگری از مشخصات قابل توجه در شبکه ۵G می‌باشد. در این شبکه وقتی یک رادیو در حال استفاده نباشد سرعت انتقال اطلاعات در آن تا ۱۰ مگابایت بر ثانیه کاهش می‌یابد و به محض استفاده از آن سرعت به حالت اولیه خود باز می‌گردد که با این کار مصرف انرژی تا مقدار قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود.

این شبکه موبایل پر سرعت هنوز در دسترس تمام کاربران قرار نگرفته است و به بزرودی قرار است جایگزین شبکه ۴Gبشود. این شبکه از آنتن‌های مختلفی استفاده می‌کند، در فرکانس‌‌های مختلف عمل می‌کند، تعداد دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند را بیشتر کرده و تعداد بیشتری دستگاه در فاصله مشخص را پشتیبانی می‌کند، تاخیر در ارسال و دریافت اطلاعات را به حداقل رسانده و سرعت را به حد فوق‌العاده‌ای می‌رساند.

این شبکه موبایل به شما اجازه ارسال پیام‌های متنی، برقراری تماس تلفنی، مرور در اینترنت و تماشای ویدئو‌های آنلاین و … را می‌دهد در واقع شما تمام کارهایی که امروزه بر روی گوشی همراه خود انجام می‌دهید و از اینترنت ۴Gاستفاده می‌کنید را در قالب یک شبکه پر سرعت‌تر ارائه می‌دهد. وب‌سایت‌ها سریع‌تر بارگذاری می‌شوند، فیلم‌هایی که به صورت خودکار شروع به پخش می‌گردند، سریع‌تر بارگذاری می‌شوند، بازی‌های آنلاین لگ کمتری خواهند داشت، و در هنگام استفاده از اسکایپ، تصویر صاف و شفافی خواهید داشت.

در خانه دیگر نگران پهنای باند خود نباشید، به صورت همزمان گوشی همراه، تبلت، ترموستات هوشمند، کنسول بازی ویدئویی، قفل‌های هوشمند، لامپ‌های هوشمند و … را به اینترنت متصل کرده و از آن‌ها استفاده کنید و نگران پایین آمدن کیفیت و سرعت اینترنت نباشید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد