اینستاگرام چگونه علایق شما را یاد می گیرد؟

0 1,428

بخش اکسپلور (آیکون ذره بین) از بهترین قسمت های شبکه اجتماعی اینستاگرام می باشد که در اختیار همه کاربران است و از ۳ قسمت تشکیل شده است :

در قسمت اصلی که بخش زیادی را به خود اختصاص داده است، پست ها به خصوص کلیپ های پیشنهادی قرار گرفته اند. بخش دیگر به استوری ها تعلق دارد، در این بخش به شما نمایش استوری ها و لایو های محبوب پیشنهاد می شود. بخش دیگر نوار سرچ است که می توانید نام کاربر یا پیچ خاصی را جستجو نمایید.

توسط این صفحه می توان با اثر گذاشتن بر احساسات و درگیر شدن با سرگرمی ها، تعداد فالوور خود را افزایش داد. اگرچه در شرایط منحصر به فردی و با گذر از فیلتر و فرایند های انبوه اینستاگرام، قرار گرفتن پست های شما در این بخش امکان پذیر خواهد شد. در حقیقت منظور از ایجاد این بخش این است که این امکان برای کسب و کار های مجازی و کاربران وجود داشته باشد که توجه و نگرش افراد بیشتری را به مطالب خود جلب نمایند. در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با بخش آیکون ذره بین، چگونگی عملکرد و ساختار تشخیص علایق توسط این بخش توضیح دهیم. در پایان نیز به این مسئله می پردازیم که چرا قرار گرفتن مطالب شما در این بخش به مدت طولانی برای برند منحصر به فرد یا شغل شما اهمیت خواهد داشت. ممکن است پیش از هر چیزی، تصور کنید جای گرفتن مطالبتان در این بخش امکان پذیر نیست. اما در واقع اینگونه نیست و با کمی سعی و درک چگونگی کارکرد این بخش می توان به آسانی به قاعده جلب توجه مخاطبان در این فضای مجازی دسترسی داشت.

از Popular اینستاگرام تا Explore

با حذف بخش محبوب (Popular) از اپلیکیشن اینستاگرام، بخش دیگری به اسم اکسپلور، جایگزین آن شد. در بخش محبوب ها، مطالبی در کل دنیا که تعداد لایک بالایی را از آن خود کرده بودند، قرار می گرفتند. این بخش چندان مورد تایید کاربران نبود تا اینکه این شبکه شیوه خود را تغییر داد و بخشی به اسم Explore را طراحی نمود و چند سالی است که به ارتقا و تکامل این بخش می پردازد. بخش اکسپلور یا سرچ، پست هایی را نمایش می دهد که مطابق علایق هر فرد اختصاصی شده است. اما شاید برایتان سوال باشد که اینستاگرام از کجا متوجه علایق ما می شود؟ در ادامه برایتان توضیح می دهیم.

 

در بورسیکا بخوانید: اینستاگرام پاد چیست و چگونه کار می کند؟

 

چگونگی عملکرد بخش اکسپلور اینستاگرام

روند عملکرد این بخش برای هر کاربر با کاربر دیگر فرق دارد. در حقیقت قسمت ذره بین این شبکه برای هر فرد از پست ‌هایی که به دست خود فرد پسندیده شده و پست‌ های لایک شده به دست کاربرانی که فرد پست ‌های آن ‌ها را پسندیده، تشکیل شده است. اگر کمی توجه کرده باشید، در مجموع اکثر پست های بخش سرچ اینستاگرام شما به محتوای پیج هایی که شما فالو می کنید و با آن ها تعامل دارید، پست هایی که لایک می کنید و تصاویر و ویدئو هایی که سیو می کنید، شباهت دارد.

برای مثال در صورتی که دنبال کننده کمدین های مجازی باشید و پست های آن ها را پسندیده باشید، اینستاگرام اینگونه نتیجه گیری می کند که این سبک پست ها را دوست دارید، از این رو بعد از مدتی می بینید که اغلب پست های بخش سرچ شما به این کاربران و ویدیو های طنز آنان اختصاص دارد!

یا درصورتی که خانمی با سلیقه هستید ممکن است پست های مربوط به آشپزی یا لباس های مد روز را بپسندید و دنبال کنید از این رو بخش اکسپلور شما بعد از چند روز به منبع غذا های متنوع یا انواع مد پوشاک تبدیل خواهد شد.

اما شبکه اجتماعی اینستاگرام چگونه این کار را انجام می دهد؟

به راحتی!

این اپلیکیشن هرچه بیشتر داده و اطلاعات از شما داشته باشد، راحت تر به مدل شخصیت و سلیقه شما پی می برد و راحت تر می تواند الگوی دلخواهتان را طراحی کند و رضایت شما را در سرچ خود جلب کند.

در حقیقت خیلی راحت، پست های پیج هایی را که فالو کرده اید، محتوا هایی که پسندیده اید و محتواهایی که برای آنها نظر گذاشته اید را آنالیز می کند و ده ها برابر آن ها را در بخش سرچ اینستاگرام شما به نمایش می گذارد!

به این ترتیب، کار با اینستاگرام برای شما تجربه خوبی می شود و خواه ناخواه هر بخشی از آن را که باز نمایید، پست های مورد پسند خود را مشاهده می کنید و این مسئله از نظر روحی و روانی شما را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث می شود میزان استفاده از آن را در برنامه روزانه خود افزایش دهید.
قطعا توجه کرده اید که اگر صفحه سرچ را باز کنید، به این زودی ها آن را نمی بندید!

اما مسئله چشمگیر برای کلیه کسب و کارها این است که زمانی که کاربران پست شما را می پسندند، پست شما در بخش سرچ فالوور های آن کاربر نیز نشان داده می شود. در حقیقت در صورتی که می بینید بعضی از پست های شما به صورت نامتداول لایک و نظر می گیرند، نشان دهنده ی این است که کاربرانی که این پست در بخش اکسپلورشان نشان داده می شود، آن را دوست داشتند و به عبارتی محتوای شما ساختار خوبی داشته و فراگیر یا اصطلاحا وایرال شده است. Viral شدن در پخش هر چه بیشتر تصاویر و کلیپ های شما تاثیر دارد. توسعه دهندگان این شبکه اجتماعی همیشه در تلاشند تا با طراحی فرایند های بهینه، میزان سود بری این اپلیکیشن را بالا ببرند. برای نمونه چندی پیش برنامه اینستاگرام با بروزرسانی جدیدی که جهت رقابت با اسنپ چت ارائه شده بود به نشان دادن ویدیو هایی دست به کار شد که احتمال اینکه توجه هر کاربری را به خود جلب نماید، وجود داشت.

چرا قرار گرفتن پست های شما در بخش اکسپلور اهمیت دارد؟

قرار گرفتن پست های شما در بخش اکسپلور اینستاگرام صرفا منجر به افزایش تعداد دنبال کنندگان شما نمی شود بلکه توسط این صفحه برند شخصی شما رشد بیشتری خواهد داشت. وجود داشتن پست ها در این بخش علاوه بر حفظ آگاهی برند، یک راهبرد پیروزمند جهت جذب کاربران جدید را دنبال می کند که در نهایت افزایش فروش را در پی خواهد داشت. حتما تا اینجا متوجه شدید که روال کار بخش اکسپلور به این صورت است که طبق سلیقه های شخصی پست ها را انتخاب کرده و گردهم آورده است.

قرار گرفتن مطالب کسب و کار شما در بخش اکسپلور این فرصت را برای شما فراهم می کند تا کاربران جدید نیز پست هایتان را ببینند. از این طریق امکان دارد افراد جدیدی به جمع فالوور های شما اضافه شوند و ناخودآگاه هر فرد جدید پست های شما را به گروه جدیدی از فالوور هایش که با او هم سلیقه هستند، معرفی خواهد کرد. بنابراین این تصور کاملا اشتباه است که بخش اکسپلور در معرض دید کاربران اتفاقی قرار می گیرد. اجازه دهید این گونه موضوع را برایتان باز کنیم: درصورتی که یک پست شما توسط یک پیج ۷۰ هزار نفری پسندیده یا لایک شود، پست شما در بخش اکسپلور ۷۰ هزار فالوور قرار خواهد گرفت و هر فردی از این تعداد محتوای شما را بپسندد در صفحه اکسپلور فالوور های آن فرد نیز نشان داده خواهد شد.

در واقع سرچ اینستاگرام به منظور افزایش دنبال کننده بهترین راه است! پس از حضور پست شما در اکسپلور، سیل عظیمی فالوور فعال و واقعی خواهید داشت!

نکته حائز اهمیت در رابطه با پیج های تجاری این است که رسیدن به بخش اکسپلور شامل هزینه ای برای صاحبان برند ها نمی شود و صرفا بسته به سلیقه و نوآوری شما دارد.

نکته بسیار مهمی که باید آن را آنالیز کنیم، این است که ملاک اغلب الگوریتم های این شبکه مجازی که طبق آن ها پست محبوب بین افراد را تعیین می کند، این است که :

هر اندازه که یک محتوا، در بازه زمانی کوتاه، بازدید و لایک بیشتری بگیرد، آن محتوا محبوب تر است.

اینستاگرام مارکتینگ بیشتر در بخش سرچ اینستاگرام معنا خواهد داشت. بخش اکسپلور حکم یک قیف مارکتینگ را دارد. وجود پست های شما در بخش اکسپلور موجب آگاهی کاربران نسبت به پیج شما خواهد شد. از آنجایی که اینستاگرام برای محتوای ویدیویی اهمیت بیشتری قائل است، می توانید ویدیو های کوتاه مربوط به کسب و کارتان را در پیج خود منتشر کنید و اینگونه پست های شما سریع تر روانه بخش اکسپلور خواهد شد.

با قرار دادن تصاویر و ویدئو های جالب می توانید توجه کاربران واقعی را جلب کنید. بهترین کار پس از جذب کاربران جدید این است که برنامه ریزی درستی داشته باشید تا برندتان را به خوبی معرفی کنید.

تنظیمات بخش سرچ اینستاگرام

اکسپلور اینستاگرام تنظیمات منحصر به فردی ندارد اما می توانید کاری کنید تا محتواهایی که نمی پسندید به مرور زمان در این قسمت نمایش داده نشوند.

به این منظور به صفحه سرچ اینستاگرام رفته و هر محتوایی که دوست ندارید دیگر مانند آن را مشاهده کنید، انتخاب کنید. بعد قسمت سه نقطه در بالای آن محتوا را انتخاب نمایید. در منوی باز شده گزینه See Fewer Posts Like This را انتخاب کنید. با انجام این کار روی پست هایی که مورد پسند شما نیستند، رفته رفته دیگر شاهد آن ها در اکسپلورر خود نخواهید بود.

 

جمع بندی

در این مطلب گفتیم که بخش اکسپلور برای هرکاربر بسته به سلیقه خودش و سلیقه دوستانی که دنبالشان می کنند، متفاوت است. اگر تمایل دارید پست های شما در صفحه اکسپلور قرار بگیرد ابتدا باید مخاطبان زیادی با پیج شما ارتباط داشته باشند و پست های شما را بپسندند و یا کامنت بگذارند.

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد