بهترین کانال‌ها برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C

0 1,338

به‌صورت کلی منظور از مدل کسب و کار B2C رابطۀ تجاری میان شرکت‌ها یا کسب‌ و کارها با مشتریان، مصرف‌‌کنندگان و یا کاربران نهایی آن‌هاست. شرکت‌های (B2B) و (B2C) برای تحقق اهداف بازاریابی بیش از پیش به رسانه‌های اجتماعی متکی هستند. رسانه‌های اجتماعی با بیش از دو میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان به یک ابزار مهم برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C تبدیل شده‌اند. اگر صاحب یک برند B2C هستید، ماهیت تعاملی رسانه‌های اجتماعی، ارتباط و تعامل شما با مشتریان و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار را آسان‌تر می‌کند. تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک استراتژی موثر بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی B2C است تا بتوانید مارک‌ها، محصولات یا خدمات خود را به بازار عرضه کنید. اما چگونه می‌توانید یک استراتژی مؤثر در رسانه‌های اجتماعی تهیه کنید؟

بازاریابان B2C از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی پیشرو برای رشد برندهای خود استفاده می‌کنند. بسیاری از آنها سعی در پوشش کلیه کانال‌های اصلی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام دارند. بیایید نگاهی به کانال‌های اصلی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C داشته باشیم و اینکه چگونه می‌توانند به برند شما کمک کنند.

کانال شماره ۱: فیس‌بوک

فیس‌بوک اولین شبکه اجتماعی بود که از یک بیلیون حساب ثبت شده هم پیشی گرفت و هم اکنون ماهانه ۲.۲ بیلیون کاربر فعال دارد. این سایت در آوریل ۲۰۱۸ محبوب‌ترین سایت شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان شناخته شد که بیشترین تعداد کاربران فعال را در بین شبکه‌های اجتماعی داراست. ۹۷٪ از بازاریابان B2C از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، زیرا مجموعه‌ای از فرصت‌های ارگانیک و پرداخت شده را برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C فراهم می‌کند. فیس‌بوک با تشویق مخاطبان خود به لایک، اشتراک گذاری و اظهار نظر در مورد پست‌های خود، فرصت‌های تعاملی بی پایانی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از گزینه‌های متنوع پست مانند تصاویر، فیلم‌ها و پست‌های وبلاگ استفاده کنید که به وب سایت‌ها، نظرسنجی‌ها و اسلایدهای نمایش پیوند دارند. فیس‌بوک این امکان را به شما می‌دهد تا بر اساس جمعیت خاص، مکان، علایق و موارد دیگر، تبلیغات بسیار هدفمند ارائه دهید. در کنار بهبود آگاهی از نام تجاری، فیس‌بوک بینش ارزشمندی در مورد عملکرد کمپین شما ارائه می‌دهد. این امر، فیس‌بوک را به پربازدیدترین کانال اجتماعی برای تبلیغات تبدیل می‌کند. اگر هدف شما از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C ارتقاء سطح آگاهی، ایجاد جامعه، ارائه خدمات به مشتریان یا ترویج فروش آنلاین است، فیس‌بوک می‌تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد.

کانال شماره ۲: توییتر

تویتر Twitter یک سرویس ارائه دهندهٔ میکروبلاگینگ است که دنیایی از اطلاعات و اخبار مختلف از سراسر دنیا را ارائه می‌دهد. ۶۵٪ بازاریابان از توییتر برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C استفاده می‌کنند. این پلت‌فرم به خاطر توئیت پیام‌های کوتاه شناخته شده است و یک بستر ایده‌آل برای درگیر کردن مصرف کنندگان با مجموعه‌ای از توییت‌ها، بازتوییت‌ها و هشتگ‌هاست. بسیاری از مارک‌ها از توییتر برای ارائه راهکارهای مؤثری در زمینه مراقبت از مشتریان و ایجاد وفاداری مشتریان استفاده می‌کنند. مارک‌های B2C برای ارائه توصیه‌های دقیق به مشتریان به توییتر روی آورده‌اند. آنها همچنین مشکلات مشتریان را برطرف می‌کنند، شکایات و نارضایتی‌ها را حل می‌کنند و به سوالات مصرف کنندگان خیلی سریع پاسخ می‌دهند. امروزه توییتر در حال تبدیل به یک کانال رسانه‌های اجتماعی پرمصرف است. کاربران از طریق توئیت برنامه‌هایی مانند رویدادهای ورزشی، رویدادهای سیاسی و پخش‌های تلویزیونی با دیگران تعامل می‌کنند و از آن لذت می‌برند. به عنوان مثال، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ حرکات اساسی خود را در توییتر ایجاد کرد. توییتر به یکی از مهمترین سیستم عامل‌ها برای درگیر کردن افراد قبل، حین و بعد از یک رویداد تبدیل شده است. به همین دلیل است که چندین بازاریاب B2C از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند با مخاطبان خود تعامل داشته باشند.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی

کانال شماره ۳: اینستاگرام

اینستاگرام با بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان است. در حقیقت، ۴۱٪ از کاربران اینستاگرام جوانان ۲۴ سال یا کمتر هستند. در آوریل سال ۲۰۱۸ مشخص شد ۱۴.۸٪ کاربران فعال اینستاگرام، زنان گروه سنی ۱۸-۲۴ سال هستند. شاید به همین دلیل است که مارک‌های زیبایی و مد برای انجام بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. مهمتر از آن، طبیعت بصری اینستاگرام و میزان جذب کاربران زیاد باعث شده است که مارک‌های زیبایی، مد و برندهای خرده فروشی تبلیغات خود را در اینستاگرام انجام دهند. شرکت چند ملیتی H&M محصولات خود را با تصاویر چشمگیری در اینستاگرام به نمایش می‌گذارد. شرکت H&M شرکت سوئدی و چندملیتی خرده‌فروشی لباس است که به دلیل ارائه محصولات فست-فشن در بازار پوشاک مردان، زنان، نوجوانان و کودکان شناخته شده می‌باشد. در حالی که ۶۰٪ بازاریابان B2C از اینستاگرام استفاده می‌کنند، ۱۱٪ بازاریابان اعلام کردند که اینستاگرام مهمترین پلت فرم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C برای تجارت است. اگر نام تجاری شما بصری است، سرمایه گذاری در اینستاگرام می‌تواند به شما کمک کند تا تعامل عظیمی انجام دهید. همچنین باید برای افزایش تغییرها، انواع مختلفی از همکاری‌های تأثیرگذار را در اینستاگرام در نظر بگیرید.

کانال شماره ۴: یوتیوب

یوتیوب با حدود ۱.۵ بیلیون کاربر در سراسر جهان بزرگترین پلت‌فرم ویدئویی آنلاین در سراسر جهان است. این سایت به یک کانال محبوب بازاریابی ویدیویی تبدیل شده است که ۴۶٪ از بازاریابان از آن استفاده می‌کنند تا مارک‌های B2C خود را تبلیغ کنند. یوتیوب به شما امکان می‌دهد تا با ارسال انواع مختلف محتوا از جمله فیلم‌ها، کلیپ‌های تبلیغاتی، وبلاگ‌های ویدیویی و فیلم‌های اورجینال کوتاه کاربران را درگیر کنید. همچنین بررسی‌ها، توصیفات و فیلم‌هایی وجود دارد که به آموزش بینندگان درباره یک موضوع یا محصول خاص می‌پردازد. هنگام انتشار محتوای یوتیوب باید اطمینان حاصل کنید که اصل محتوا، جالب و خنده‌دار است یا ارزش خاصی را برای بینندگان فراهم می‌کند.

لینکدین

کانال شماره ۵: لینکدین

در حالی که لینکدین یک کانال بازاریابی مناسب‌تر برای مشاغل B2B است، ۴۴٪ بازاریابان از آن برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C استفاده می‌کنند. بسیاری از بازاریابان B2C با محتوای عالی از این شبکه‌های حرفه‌ای سرمایه جذب می‌کنند. یکی از این برندها Starbucks است که از صفحه شرکت لینکدین برای فروش قهوه، ایجاد اجتماع و جلب وفاداری مشتریان استفاده می‌کند. آنها مخاطبان خود را با پست‌های متفکرانه، جالب و برخی تبلیغات فصلی خوشحال می‌کنند. هنگام انتشار در لینکدین باید به یاد داشته باشید، کاربرانی که وقت خود را روی این پلت‌فرم می‌گذرانند بیشتر به دنبال مطالب حرفه‌ای و باکیفیت هستند. آنها به احتمال زیاد به مطالعه در مورد کار، فروش، پیشرفت مهارت یا افزایش دانش خود علاقه‌مند هستند. ارائه یک کالای مستقیم یا اعلامیه فروش در این فضا مناسب نیست. درعوض باید به روزرسانی، فروش یا محصولات خود را با فعالیت‌ها، افکار و نگرانی‌های روزمره آنها مرتبط کنید. اگر مخاطبان مورد نظر شما افراد حرفه‌ای، تحصیل کرده و ۳۰-۵۵ ساله باشند، لینکدین می‌تواند یک کانال بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C ایده‌آل برای برند شما باشد.

کانال شماره ۶: پینترست

پینترست یکی از شبکه‌های اجتماعی فعال در دنیاست که در اوائل راه اندازی به ۱۰ میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد به صورت ماهانه رسید و هم اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال به صورت ماهانه دارد. اگرچه به عنوان یک کانال بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی B2C نظرات مختلفی را دریافت می‌کند اما ارسال محتوای با کیفیت در Pinterest می تواند به شما در بهبود رتبه‌های SERP کمک کند. کلمه “SERP” مخفف عبارت Search Engine Results Page می‌باشد و همان‌طور که از نامش پیداست به معنای صفحه نتایج موتورهای جستجو در هنگام جستجوی یک عبارت گفته می‌شود، در اصل به صفحه نتایج حاصل از جستجو SERP گفته می‌شود. این یک بستر ایده‌آل برای تبلیغ مارک‌های مرتبط با مد، هنر، زیبایی، آشپزی، DIY، طراحی، دکوراسیون منزل یا مسافرت است. سایت خرید Luxury در مادرید ۳۸k + دنبال کننده در پینترست دارد و ماهانه ۹.۸ میلیون بیننده بی‌نظیر دریافت می‌کند. بهترین راه برای درگیر کردن مشتریان بالقوه خود در پینترست این است که چندین تابلوی پینترست ایجاد کنید و به صورت مداوم محتوای ارزشمند به اشتراک بگذارید. اطمینان حاصل کنید که از تصاویر زیادی استفاده می‌کنید که به وب سایت برند شما پیوند دارند.

پینترست

کانال شماره ۷: اسنپ چت

Snapchat یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی نسبتاً جدید است که تنها ۸٪ از بازاریابان B2C از آن برای تبلیغات برند خود استفاده می‌کنند. اسنپ چت با داشتن بیش از ۱.۶۶ میلیارد کاربر فعال روزانه در سراسر جهان محبوب‌ترین سایت اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان است. اسنپ چت در ابتدا برای به اشتراک گذاشتن تصاویر موقت از طریق پیام‌های خصوصی راه اندازی شد، اما هم اکنون به شما امکان می‌دهد انواع پیام‌های چندرسانه‌ای از جمله عکس یا یک فیلم کوتاه ایجاد کنید. همچنین می‌توانید آنها را با متن، فیلتر یا برچسب ویرایش کنید. این پلت‌فرم همچنین مشغول به کارگیری کاربر ویدیویی روزانه است. اگر صاحب یک برند هستید و می‌خواهید توجه هزاره‌ها را مورد هدف قرار دهید، این می‌تواند بستر مناسبی برای شما باشد. در واقع برخی مارک‌های بصری قوی مرتبط با مد، زیبایی، لباس ورزشی و… در حال حاضر روند استراتژی بازاریابی اسنپ چت را در استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C خود اتخاذ کرده‌اند. با این حال هنوز اسنپ چت به عنوان یک بستر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C اثبات نشده است.

نتیجه نهایی
وقتی صحبت از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی B2C می شود، یک گزینه مناسب برای همه افراد وجود ندارد، بلکه ممکن است هر پلت‌فرم برای یک برند ایده‌آل باشد. کانال مناسب بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای برند شما به عوامل زیادی بستگی دارد، این می‌تواند شامل ماهیت نام تجاری، مشتریان بالقوه، جمعیت، نوع محتوا و عوامل دیگر باشد. در این پست، هفت سیستم عامل اصلی رسانه‌های اجتماعی را پوشش داده‌ایم که بازاریابان B2C از آن استفاده می‌کنند و اینکه چگونه می‌توانید با استفاده از هرکدام از آنها بهترین نتیجه را کسب کنید.

آیا کانال‌های رسانه‌های اجتماعی دیگر را برای بازاریابی تجارت B2C خود مهم می‌دانید؟ با گذاشتن کامنت در ادامه به ما اطلاع دهید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد