با پوست خشک باید چگونه رفتار کنیم؟

0 1,175

وقتی به علت خشکی پوست به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک یک معاینه فیزیکی انجام داده و سپس از سابقه بیماری‌های شما سؤال می‌پرسد، مثلاً از چه زمانی پوستتان خشک شد، چه عواملی آن را بدتر یا بهتر می‌کند؟ چند با در هفته به حمام می‌روید؟ رژیم غذایی‌تان چگونه است و از چه محصولاتی برای پوستتان استفاده می‌کنید. پزشک شما ممکن است برای یافتن علت خشکی پوست آزمایش تیروئید(کم‌کاری تیروئید) انجام دهد.

درصورتی‌که خشکی پوست شما به علت وجود مشکل درونی در بدن و برخی از بیماری‌ها نباشد، می‌توانید از طریق اصلاح شیوه زندگی‌تان آن را بهبود ببخشید. مثلاً از مرطوب‌کننده‌ها مناسب استفاده کرده تا پوستتان آب‌رسانی شود، و یا از حمام با آب داغ پرهیز کنید. گاهی این خشکی پوست باعث ایجاد قرمزی و خارش بر روی سطح آن می‌شود، در این صورت پزشک ممکن است از پمادهای حاوی هیدروکورتیزون استفاده کند. استفاده از این کرم‌های دارویی بدون تجویز پزشک خطرناک بوده و ممکن است باعث عکس‌العمل‌های پوستی شود. بنابراین درصورتی‌که خشکی پوست شما زیاد است بهتر است به پزشک مراجعه کنید، اما خشکی‌های جزئی را می‌توان از طریق برخی درمان‌های خانگی بهبود داد. در این قسمت می‌خواهیم در مورد درمان‌های خشکی پوست در خانه حرف بزنیم:

استفاده از مرطوب کننده‌ها و آب‌رسان‌ها

درمان خشکی پوست

درمان اصلی خشکی پوست، ایجاد شرایط مرطوب و مساعد بر روی پوست است. مرطوب کننده‌ها پوست شما را آب‌رسانی می‌کنند، و مانعِ از دست دادن تمام آب روی سطح پوست خواهند شد، بهتر است دو بار در روز و پس از حمام از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند به‌صورت کرم‌ها با عصاره‌های طبیعی و یا برخی از روغن‌های طبیعی موجود در بازار باشند. روغن‌های طبیعی مانند روغن‌زیتون، نارگیل، آرگان و آووکادو نیز یک انتخاب مناسب برای آب‌رسانی پوست بعد از حمام هستند. همان‌طور که می‌دانید کمبود ویتامین A باعث خشکی پوست می‌شود. روغن کبد (جگر) ماهی سرشار از ویتامین  A و D است.

در طول روز نیز از مرطوب‌کننده استفاده کنید

هوای گرم می‌تواند با تابش نور خورشید باعث خشکی پوست شما شود و آن را تشدید کند؛ این شرایط در زمستان نیز صادق است، و با روشن کردن وسایل گرمایشی میزان رطوبت کاهش یافته و پوستتان خشک می‌شود، بنابراین بهتر است همیشه یک مرطوب‌کننده در کیف خود داشته باشید.

بلافاصله بعد از حمام از مرطوب‌کننده استفاده کنید

مرطوب کننده مخصوص پوست خشک

همان‌طور که اشاره کردیم باید بعد از حمام از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید؛ این موضوع آن‌قدر مهم است که لازم دانستیم آن را در یک گزینه جداگانه مطرح کنیم. بعد از حمام به‌آرامی پوست خود را با یک حوله نرم خشک‌کنید به‌طوری که اندکی رطوبت بر روی آن باقی بماند، و سپس آن را با کرم و مرطوب‌کننده‌های مناسب چرب کنید. این کار را بعد از هر بار شست‌وشو صورت نیز انجام دهید.

لوازم آرایش حاوی مرطوب‌کننده

اگر از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید بهتر است مدل‌هایی را انتخاب نمایید که حاوی مرطوب‌کننده باشد، این مواد به علت وجود روغن بر روی آن‌ها قدرت ماندگاری بیشتری بر روی پوست خشک دارند و مانع از تبخیر آب از سطح پوست شما می‌شوند. لوازمی که فاقد چربی (اویل فری) هستند بر روی پوست شما ممکن است حالت ناخوشایندی ایجاد کنند و علاوه بر زشت کردن پوست صورت، به‌مرور به آن آسیب برسانند.

به‌صورت افراطی به حمام نروید و زمان حمامتان را نیز کوتاه کنید

تعداد حمام‌ها در هفته را کاهش دهید. حمام بیش‌ازاندازه می‌تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد. در حمام بهتر است از آب گرم و ولرم استفاده کنید، آب داغ به پوست و مو شما آسیب می‌رساند. زمان حمامتان بهتر است بیشتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه نباشد.

از صابون‌های بدون روغن استفاده نکنید

بهتر است در حمام یا شست‌وشو صورت از پاک‌کننده‌های ملایم و ژل‌های شست‌وشو مناسب پوست‌های خشک استفاده کنید. از صابون‌هایی استفاده کنید که روغن و چربی مناسب دارند، از مواد دارای افزودنی‌ها، ضد باکتری و دارای عطر و الکل استفاده نکنید.

از حوله و لباس‌ها با جنس مناسب استفاده کنید

جنس مناسب حوله برای پوست خشک

حوله و لباس‌های خود را از جنس‌هایی انتخاب کنید که برای پوست شما مناسب است، الیاف طبیعی مانند پنبه و ابریشم  باعث می‌شوند، پوست شما نفس بکشد. اما پشم اگرچه یک الیاف طبیعی است، ممکن است پوست نرمال را تحریک کند. حوله نرم خود را، به آرام روی پوست بزنید و آن را بر روی پوست نکشید و یا مالش ندهید این کار باعث می‌شود تمام رطوبت پوست گرفته شود. لباس‌های خود را با مواد شویند بدون بو و رنگ بشویید. زیرا این مواد شوینده می‌توانند پوست شما را تحریک کرده و خشکی آن را بیشتر کنند.

نحوه خشک کردن صورت

از رژیم غذایی سالم استفاده کنید: آب بنوشید

نوشیدن آب و خشکی پوست

هیچ‌چیز به‌اندازه یک رژیم غذایی سالم نمی‌تواند پوست شما را از بی‌آبی نجات دهد. نوشیدن ۶ لیوان آب در طول روز استفاده از غذاهایی حاوی اسیدهای چرب مانند روغن‌زیتون، ماهی قزل‌آلا، بادام، دانه‌های کامل، تخم‌مرغ و اسفناج می‌تواند میزان رطوبت در پوست شما را بیشتر کند. مواد غذایی شامل شیر، انگور، گوجه‌فرنگی، مرکبات و توت سیاه حاوی آلفاهیدروکسی‌اسید است. آلفا هیدروکسی اسید تشکیل سلول‌های جدید پوستی را افزایش می‌دهد. هرچقدر بیشتر از این مواد غذایی بخورید، پوستتان نرم‌تر شده و خشکی پوست از بین می‌رود.

دمای خانه را بیش‌ازاندازه گرم نکنید و از رطوبت‌ساز استفاده نمایید

در زمستان‌ها که هوای بیرون بسیار سرد است و وقتی وارد خانه می‌شوید، دمای خانه را گرم می‌کنید، این تفاوت دمایی می‌تواند برای پوست شما ضرر داشته باشد. بخاری و شومینه میزان رطوبت هوا را کم می‌کنند و باعث خشکی پوست می‌شوند. می‌توانید از یک رطوبت ساز در اتاق‌خواب استفاده کنید تا میزان رطوبت خانه نیز زیاد شود.

در بورسیکا بخوانید: چرا استفاده از دستگاه بخور در زمستان الزامیست؟

 

لایه‌برداری پوست

سلول‌های مرده پوست مانع از جذب مواد مغذی و رطوبت می‌شوند، و از ورود این مواد به پوست جلوگیری می‌کنند. اما استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی و قوی نیز پیشنهاد داده نمی‌شود. می‌توانید از لیف حمام پنبه‌ای استفاده کرده و آن را با شوینده مناسب بر روی پوست حرکت دهید.

برای لایه‌برداری پوست از میوه‌ها استفاده کنید.

خشکی پوست

استفاده از ماسک‌های میوه‌ای با توجه به آنزیم‌هایی که دارند برای خشکی پوست بسیار مفید است. این اسیدها می‌توانند لایه‌های مرده پوست را از بین برده و آب‌رسانی به پوست را کارآمدتر کنند. بهتر است دو بار در هفته از ماسک‌های میوه‌ای استفاده کنید. میوه‌های مانند آناناس، آواکادوو، کدوتنبل و پاپایا بسیار مناسب است.

از ماسک‌های حاوی مواد قوی اجتناب کنید

موادی مانند آب لیمو و سرکه سیب می‌توانند خشکی پوست شما را شدیدتر کنند. بنابراین سعی کنید از این مواد در ماسک‌های خانگی استفاده نکنید.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه شناخته شده در مبحث زیبایی به‌حساب می‌آید. این ماده طبیعی در فصل زمستان می‌تواند مانع از خشکی و ترک برداشتن پوستتان شود و حتی می‌تواند از پیری زودرس و آکنه جلوگیری کند. البته ممکن است پوست شما به آن آلرژی داشته باشد، بنابراین قبل از استفاده آن را تست کنید.

از اسکراب‌های طبیعی استفاده کنید.

اسکراب شکر

می‌توانید از ترکیب روغن‌زیتون و شکر یک اسکراب پوستی با خاصیت مرطوب‌کنندگی تهیه کنید. نصف فنجان شکر را با دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون ترکیب کرده و در صورت تمایل مقداری روغن ضروری مانند اسطوخدوس نیز به آن بیفزایید(باعث آرامش می‌شود)، به‌آرامی اسکراب تهیه شده را بر روی پوست خود بمالید و سپس با آب ولرم بشویید. در نهایت بعد از خشک کردن پوست از مرطوب‌کننده استفاده کنید. تهیه اسکراب از عسل و شکر نیز بسیار مفید است.

استفاده از جو دو سر

اضافه کردن جو دوسر در آب گرم و قرار دادن آن روی پوست می‌تواند رطوبت بیشتری به پوستتان منتقل کرده و مانع از خشکی پوست شود. این ماده به‌عنوان لایه‌بردار طبیعی نیز استفاده می‌شود. مثلاً می‌توانید مقداری جو دو سر را با یک قاشق عسل و مقداری آب مخلوط کنید، مخلوط به وجود آمده را اندکی گرم کنید و سپس بر روی پوستتان مالش دهید و یا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی پوستتان قرار داده و در نهایت آب کشی کنید.

استفاده از روغن نارگیل قبل از خواب

روغن نارگیل در دمای استاندارد اتاق اندکی سفت می‌شود بنابراین از آن می‌توانید به‌عنوان کرم مرطوب‌کننده قبل از خواب استفاده کنید.

خواص رطوبت‌دهی شیر

شیر می‌تواند به سلول‌های لایه‌های عمیق پوست غذا رسانی کند و موجب حفظ رطوبت پوست در تمام روز شود.  لاکتیک موجود در آن یک لایه‌بردار ملایم و طبیعی به‌حساب می‌آید. بنابراین می‌توانید از آن برای پوستتان استفاده کنید. البته استفاده بیش‌ازاندازه ممکن است به پوستتان آسیب وارد کرده و حساسیت آن را بیشتر کند. تکه‌ای پنبه را به شیر آغشته کنید و روی تمام صورت خود بمالید، و صبر کنید تا این ماسک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی صورت بماند، زمانی که ماسک خشک شد، صورت خود را حرکت ندهید، یعنی حرف نزنید و یا نخندید. این کار سبب کشیده شدن ماسک می‌شود و خطوطی روی پوست ایجاد می‌کند؛ ماسک را با آب ولرم بشویید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: درمان تبخال با گیاهان دارویی در خانه

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد