برای زیبایی پوست چه کنیم؟

0 1,320

پوست نقش مهمی در محافظت از بدن دارد و از طرفی یک پوست سالم، چهره شما را زیباتر نشان می‌دهد. بنابراین مراقبت از پوست و اقدامات لازم جهت سلامت آن بسیار مهم و ضروری است. شما باید فعالیت‌ها و روتین‌های مراقبت از پوست را مانند مسواک زدن، هر روز و به‌صورت مداوم انجام دهید تا پوست سالمی داشته باشید. در این مطلب  با نکاتی در مورد زیبایی پوست، آشنا می‌شوید.

قبل از اینکه به دنبال مراقبت‌های پوستی باشید، باید نوع پوست خود را بشناسید. به‌طورکلی پنج نوع پوست وجود دارد: پوست طبیعی، چرب، خشک، ترکیبی و حساس.

پوست طبیعی

افرادی که پوست معمولی دارند معمولاً با مشکلات پوستی کمتری درگیر هستند. این افراد منافذ پوستشان کوچک‌تر است و به‌سختی قابل‌رؤیت می‌باشد. بافت پوستی در این افراد غالباً صاف است.

پوست چرب

افرادی که دارای پوست‌های چرب هستند، کمی صورتشان براق می‌شود و اغلب بر روی پوستشان آکنه مشاهده می‌کنند. چربی بیش از حد می‌تواند باعث بروز منافذ بزرگ‌تر در پوست شود.

پوست خشک

کسانی که پوست خشک دارند، منافذشان کوچک و نامرئی است. پوست خشک می‌تواند منجر به سوزش و انقباض پوست شود و ممکن است سطح آن به‌صورت پوسته‌پوسته و خشک به نظر برسد.

پوست ترکیبی

پوست ترکیبی درواقع دو یا چند نوع پوست را باهم در برمی‌گیرد. این افراد اغلب در منطقه  T صورت دارای پوست چرب هستند، درحالی‌که قسمت‌های دیگر صورت ممکن است بیش از حد خشک باشد.

پوست حساس

کسانی که دارای پوست حساس هستند ممکن است هر یک از پوست فوق را داشته باشند؛ اما پوست آن‌ها حساسیت بالایی دارد. این افراد در صورت استفاده از مواد آرایشی تحریک‌کننده و معطر دچار حساسیت پوستی می‌شوند.

حال که با انواع پوست‌ها آشنا شده و نوع پوستتان را تشخیص دادید؛ می‌توانید از نکات زیر برای سلامت و زیبایی پوستتان استفاده کنید:

مراقب نور خورشید باشید

اشعه‌های ماوراءبنفش منتشر شده توسط نور خورشید می‌تواند آسیب‌های جدی مانند سرطان پوست، چین‌وچروک، لک و تغییر رنگ و … را به وجود بیاورد. بنابراین بهتر است با استفادۀ روزانه از کرم‌های ضد آفتاب مانع از نفوذ اشعه‌های فرابنفش به پوست شوید. این نکات را به خاطر بسپارید تا پوستتان در برابر خورشید آسیب نبیند:

هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و بعد از چند ساعت آن را تجدید کنید. کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ توصیه می‌شود. علاوه بر این درصورتی‌که مدت‌های طولانی در زیر نور خورشید هستید بهتر است از کلاه‌ها و لباس‌های بلند و آستین‌دار استفاده کنید. نور خورشید در ساعات ده صبح تا ۲ بعدازظهر بیشترین ضرر را دارد، بنابراین سعی کنید تا جای ممکن در این ساعت از خانه بیرون نروید.

دو نوع اشعه ماوراءبنفش، اشعه ماوراءبنفش (UVA) و اشعه ماوراءبنفش (UVB) وجود دارد. این نکته را در نظر بگیرید که اشعه‌های مضر فرابنفش به ویژه اشعه‌های UVA می‌توانند از پنجره منزل و خانه‌تان عبور کنند و بر روی پوست شما تأثیر منفی بگذارند. در نتیجه لکه‌های قهوه‌ای و چین‌وچروک روی پوستتان ایجاد نمایند. این مسئله در هنگام رانندگی و در ماشین نیز صادق است. طبق تحقیقات صورت گرفته نرخ سرطان پوست در سمت چپ صورت رانندگان بیشتر مشاهده می‌شود. بنابراین در منزل و در هنگام رانندگی نیز از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. اشعه UVB نیز ممکن است منجر به سرطان پوست شود. این نوع اشعه باعث آفتاب سوختگی می‌شود و نمی‌تواند از طریق شیشه نفوذ کند.

پوستتان را هیدراته نگه دارید

هیدراته و مرطوب نگه داشتن پوست تنها با استفاده از کرم‌های آب‌رسان و مرطوب‌کننده‌ها به وجود نمی‌آید، شما می‌توانید با نوشیدن آب در طول روز به‌صورت طبیعی پوستتان را مرطوب و هیدراته کنید. علاوه بر نوشیدن آب می‌توانید از نوشیدنی‌های مفید دیگری مانند چای سبز نیز بهره ببرید. پوست خشک باعث ایجاد چین‌وچروک بیشتری خواهد شد و در نتیجه شکاف‌های روی آن افزایش یافته و میکروب و باکتری بیشتری به آن نفوذ می‌کنند. پوستی که به طور صحیح هیدراته شده است، دارای قابلیت انعطاف‌پذیری است و در نتیجه دچار ترک پوستی نمی‌شود. علاوه بر نوشیدن مایعات در طول روز سعی کنید از کرم‌های آب‌رسان و لوسیون ها نیز استفاده کنید. روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل پوست شما را مرطوب نگه می‌دارند،

فرایند پاک‌سازی پوست را به‌آرامی و ملایمت انجام دهید

پاک‌سازی روزانه و غیراصولی پوست می‌تواند به آن آسیب برساند. برای حفظ سلامتی‌تان بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

وقتی به حمام می‌روید سعی کنید از آب خیلی داغ برای شستن مو و بدنتان استفاده نکنید و همچنین  زمان حمامتان بین ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد. در طول هفته بیشتر از ۳ تا ۴ بار حمام نروید و بعد از آن بدنتان را مرطوب کنید.

از صابون‌های قوی استفاده نکنید، صابون‌های قوی می‌توانند روغن و چربی طبیعی پوست را از بین ببرند. بنابراین از پاک کننده‌ها ملایم‌تر و مبتنی بر آب و آبرسانی استفاده کنید.

اگر پوستتان خشک است بعد از هر بار شست‌وشو آن را مرطوب کنید و از مرطوب‌کننده متناسب با پوستتان استفاده نمایید. بهتر است مرطوب‌کننده شما حاوی SPF باشد. افراد با پوست چرب نیز بهتر است با کرم‌های مبتنی بر آب پوستشان را هیدراته کنند.

خواب کافی داشته باشید

درصورتی‌که بدن با توجه به سن میزان خواب کافی نداشته باشد، آدرنالین و کورتیزول بیشتری را ترشح می‌کند. در نتیجه مشکلات بسیاری در بدن به وجود می‌آید که یکی از آن‌ها مشکلات پوستی است. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که خواب کم، عامل مهمی برای بروز آکنه در بین نوجوانان به حساب می‌آید. بنابراین بهتر است به‌صورت متوسط ۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید تا پوست زیباتری داشته باشید. البته نیازهای خواب هر فرد متفاوت است، بنابراین کارشناسان بهداشت عموماً توصیه می‌کنند حداقل هفت ساعت بخوابید. سعی کنید برنامه خوابتان منظم باشد و هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شده و شب در ساعت معینی به خواب بروید. قبل از خواب غذاهای سنگین نخورید تا کیفیت خوابتان کم نشود.

علاوه بر این تمیز کردن بالش و پتو نیز بر سلامت پوستتان تأثیر می‌گذرد، سطح بالش به مرور گردوغبار و باکتری جذب می‌کند و در اثر تماس با پوست صورت می‌تواند این آلودگی‌ها را منتقل کند. بهتر است روبالشی و ملحفه را هر چند وقت یک بار بشویید؛ جنس آن پنبه‌ای باشد تا بر روی صورتتان حساسیت ایجاد نکند. این پارچه‌ها به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و مانع از ایجاد چین‌وچروک روی آن می‌شود.

عوارض جانبی برخی داروها برای پوست مضر است

برخی از داروهای ضدبارداری، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای سرماخوردگی، آنتی هیستامین‌ها و برخی از داروهای ضد افسردگی می‌توانند پوست را خشک و زبر کنند و در نتیجه آسیب‌پذیری پوستتان بیشتر شود. بنابراین درصورتی‌که داروی خاصی مصرف می‌کنید، عوارض جانبی آن را مطالعه نمایید و درصورتی‌که این داروها دارای تأثیرات منفی بر روی پوست شما هستند با پزشکتان مشورت کنید تا دوز داروها را کمتر کرده و یا از داروهای جایگزین دیگری استفاده کنند.

سیگار نکشید

سیگار سلامت پوستتان را به خطر می‌اندازد و چین‌وچروک‌های آن را بیشتر می‌کند. با سیگار کشیدن رگ‌های خونی در لایه‌های بیرونی پوست دچار مشکل شده و جریان خون در آن‌ها کاهش می‌یابد. در نتیجه پوست پیرتر، زشت‌تر و تیره‌تر خواهد شد، علاوه بر این مانع از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به پوست خواهد شد و پوستتان را بیمار می‌کند. سیگار کلاژن و الاستیکی بودن پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پوستتان زودتر پیر می‌شود. شما با سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سرطان پوست را در خود زیادتر می‌کنید، بنابراین اگر به زیبایی و سلامت پوستتان اهمیت می‌دهید بهتر است سیگار را کنار بگذارید.

علاوه بر این مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه نیز اهمیت دارد

خوردن مقدار زیادی میوه، سبزی‌ها، دانه‌های کامل و پروتئین‌های ناب پوستتان را سرحال‌تر و شاداب‌تر می‌کند. به طور مثال در سبد غذایی خود از سبزی‌های بیشتری استفاده کنید؛ برخی سبزی‌ها دارای بتا کاروتن هستند که قادرند از پوست در برابر اشعه خورشید و رادیکال‌های آزاد محافظت کنند، در نتیجه از پیری پوست جلوگیری می‌شود. بهترین منابع بتا کاروتن عبارت‌اند از هویج، کدوتنبل و سیب‌زمینی شیرین. سبزی‌ها دارای ویتامین C هستند که برای کلاژن سازی پوست بسیار مفید هستند و اثرت آنتی‌اکسیدان زیادی دارند. در یک مطالعه تحقیقاتی افرادی که به مدت ۴ هفته در حدود ۱۸۰ میلی‌گرم  ویتامین C دریافت کردند تا میزان ۳۷ درصد فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی آن‌ها افزایش یافت. سبزی‌هایی با برگ سبز، فلفل، گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی دارای بیشترین مقدار ویتامین C می‌باشند.

روغن‌های مفیدی مانند روغن زیتون به جوان‌سازی پوستتان نیز کمک خواهد کرد. اثرات ضدالتهابی قوی این روغن می‌تواند پوست را در برابر آسیب‌های خورشیدی محافظت کند. ۷۳ درصد از روغن زیتون حاوی چربی‌های غیراشباع است که باعث افزایش حالت کشسانی پوست و استحکام آن خواهد شد. طبق مطالعه‌ای که بر روی تعدادی از سالمندان انجام شد، افرادی که از روغن زیتون استفاده کردند پوست سالم‌تری داشتند و احتمال آسیب‌های ناشی از نور خورشید در آن‌ها به حداقل رسیده بود.

تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی حاوی روغن ماهی یا مکمل‌های روغن ماهی و استفاده کمتر از  چربی‌های ناسالم و کربوهیدرات‌های پردازش شده یا تصفیه شده پوستتان را سالم‌تر می‌کند.

استرس را مدیریت کنید

همه ما این تجربه را داریم که قبل از وقوع یک اتفاق بزرگ در زندگی‌ مثل مصاحبه کاری یا جشن و رویدادهای دیگر جوش‌هایی بر روی صورتمان ظاهر می‌شود؛ این نوع جوش‌ها ناشی از استرس است. استرس زیاد و کنترل نشده می‌تواند پوستتان را حساس‌تر کند و باعث بروز علائمی مانند جوش و آکنه شود. حضور هورمون‌های استرس بیشتر می‌تواند منجر به افزایش تولید روغن و التهاب پوست شوند. برای کاهش آن بهتر است، لیست کارهای روزانه خود را کمتر کنید و در کنار مشغله‌های خود از تفریحات لذت‌بخش استفاده کنید. سعی کنید با استفاده از تکنیک‌ها و ورزش‌هایی مانند یوگا میزان استرس خود را کاهش دهید تا نتایج چشمگیر آن بر روی سلامتی پوست، شما را شگفت زده کند. مدیتیشن و یوگا از هزاران سال پیش، برای محدود کردن احساس اضطراب، تنش و افسردگی استفاده شده است و می‌تواند احساسات منفی را از بین برده و استرس را کم‌تر کند.

ورزش نیز سطح استرس را پایین می‌آورد و حالت ذهنی را بهبود می‌بخشد. ورزش میزان ترشح اندورفین را زیادتر می‌کند؛ اعتمادبه‌نفس را بیشتر می‌کند و بدن آرام‌تر می‌شود. ورزش می‌تواند کیفیت خواب را بیشتر از قبل کند. همه این‌ها سطح استرس را پایین می‌آورند و در نتیجه پوستتان سالم‌تر می‌شود.

ورزش کنید

ورزش برای سلامتی کلی بدن بسیار مهم است و یکی از مهم‌ترین فواید آن به سلامت پوست برمی‌گردد. با ورزش کردن و بهبود جریان خون بر روی پوست به سلول‌های پوستی‌ کمک می‌کنید. در این شرایط اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سلول‌های پوستی‌تان می‌رسد و باعث بیرون کردن مواد زائد و مضر از روی پوست خواهد شد. علاوه بر این در هنگام ورزش کردن در محیط‌های عمومی بهتر است نکات بهداشتی را رعایت کنید تا دچار مشکلات پوستی نشوید.

معمولاً بعد از روزش بدن عرق می‌کند و این عرق حاوی مواد مضری است که برای پوست سمی است. بنابراین بهتر است بعد از هربار ورزش بدنتان را با آب ولرم بشویید و بعد از آن از مرطوب‌کننده‌های مناسب استفاده کنید. بهتر است بیش از ۳ بار در هفته موهایتان شسته نشود.

تجهیزات ورزشی مشترک در باشگاه‌ها و سالن‌ها ورزشی یکی دیگر از راه‌های انتقال میکروب به پوست است. بنابراین قبل از استفاده از این تجهیزات از دستمال مرطوب استفاده کرده و آن‌ها را تمیز کنید. درصورتی‌که دستتان با این تجهیزات در تماس باشد در اثر برخورد آن با پوست ممکن است مشکلات پوستی مانند آکنه و … ایجاد شود. در صورت امکان یک زیرانداز و یک حوله همراه خود داشته باشید.

درصورتی‌که در بیرون از منزل ورزش می‌کنید سعی کنید تنها از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده از وسایل آرایشی در حین ورزش باعث می‌شود پوستتان عرق کرده و این مواد شیمیایی به درون آن نفوذ کند و باعث جوش و آکنه شود.

از وسایل آرایشی استاندارد استفاده کنید

استفاده از وسایل آرایشی استاندارد لزوماً باعث مشکلات پوستی نمی‌شود، اما ممکن است تا حدی بر روی سلامت پوست تأثیر بگذارد. بنابراین اگر محصولات آرایشی مناسبی انتخاب کنید احتمال  بروز مشکلات پوستی کاهش می‌یابد. مثلاً افرادی که پوست چرب دارند؛  نباید از کرم‌ها، پنکیک و محصولات پوستی مبتنی بر روغن استفاده کنند. افراد با پوست خشک بهتر است قبل از اعمال کرم‌های آرایشی یک مرطوب‌کننده بر روی سطح پوستشان بزند.

سعی کنید سطح پوستتان را با کرم‌های آرایشی سنگین نپوشانید، در این صورت پوستتان نمی‌تواند نفس بکشد. از پاک کننده‌های ملایم برای برداشتن آرایشتان استفاده کنید. هیچ‌وقت با آرایش به رختخواب نروید زیرا این مواد تا صبح به پوست نفوذ کرده و سلامتی آن را تهدید می‌کنند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد