برای لایه‌برداری پوست چه کنیم؟

0 1,054

تصور کنید که هرگز خانۀ خود را جاروبرقی نکشید، چه اتفاقی می‌افتد؟ گرد و غبار در خانه جمع می‌شود و همه چیز شلوغ و کثیف به نظر می‌رسد. حال این وضعیت مشابه را روی صورت و پوست خود تصور کنید. اگر پوست خود را به صورت منظم لایه‌برداری نکنید، سلول‌های مرده پوست شانس زیادی برای جمع آوری دارند و همین باعث تخریب پوست می‌شود. دانستن اینکه چگونه صورت و بدن خود را لایه‌برداری کنید، کلید موفقیت برای داشتن پوست جذاب و شاداب است. اگر نمیدانید چگونه باید سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید و پوست و صورت خود را پاکسازی کنید بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه انجام لایه‌برداری پوست داشته باشیم.

چگونه صورت خود را لایه‌برداری کنیم- لایه‌برداری شیمیایی

یک راه برای لایه‌برداری صورت استفاده از روش شیمیایی لایه‌برداری است. به گفته گارنیر، لایه‌بردارهای شیمیایی معمولا اسیدهایی هستند که به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کنند؛ به طوری که آنها به راحتی تمیز می‌شوند. در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه با یک لایه‌بردار شیمیایی صورت خود را لایه‌برداری کنید:

۱. محصول خود را انتخاب کنید.
اگر به دنبال یک لایه‌بردار ملایم و روزانه هستید، یک پاک کننده پوستی را انتخاب کنید که شامل یک عنصر مانند آلفا هیدروکسی اسید یا اسید سالیسیلیک باشد. هر دوی آنها برای استفاده روزمره به اندازه کافی مفید هستند و به پاک کردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کنند.

۲. اگر پوست حساس دارید سراغ آنزیم‌ها بروید.
در حالی که اسید سالیسیلیک یا هیدروکسید آلفا، عناصر ملایمی هستند، اما تاثیر شگفت انگیزی روی پوست دارند. اسید سالیسیلیک خاصیت لایه‌برداری داشته و مصرف آن سبب باز شدن منافذ مسدود پوست، نرم شدن پوست و ریزش سلول‌های مرده پوست می‌گردد. اگر پوست شما فوق العاده حساس است، محصولی را انتخاب کنید که حاوی آنزیم‌ها و نه اسیدها باشد.

۳. صورت خود را مرطوب کنید.
بیشتر پاک کننده‌ها در پوست‌های مرطوب بهتر عمل می‌کنند.

۴. تمیزکننده لایه‌بردار را به صورت خود اعمال کنید.
لایه‌بردار را روی صورت خود اعمال کنید و آن را در حرکات دایره‌ای به پوست بچسبانید. نیازی به استفاده از فشار دست نیست!

۵. لایه‌بردار را بشویید.
از آب گرم و ملایم برای پاک کردن لایه‌بردار و سلول‌های مرده پوست استفاده کنید.

چگونه صورت خود را لایه‌برداری کنید- لایه‌برداری مکانیکی

راه دیگر برای لایه‌برداری صورت این است که از یک روش مکانیکی مانند یک برس استفاده کنید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه با یک لایه‌بردار مکانیکی صورت خود را لایه‌برداری کنید:

۱. برس مناسبی را انتخاب کنید.
امروزه برس‌های متنوعی در بازار وجود دارد. برسی را انتخاب کنید که برای پوست شما طراحی شده است و با بودجه شما مناسب است.

۲. وسیله یا ماده تمیز کننده را اعمال کنید.
از تمیزکننده مورد علاقه خود استفاده کنید و آن را به پوست خیس یا یک برس مرطوب بمالید.

۳. همه قسمت‌های صورت خود را لایه‌برداری کنید.
از برس پاک کننده در سراسر صورت خود استفاده کنید. از آن بیش از ۲۰ ثانیه برای صورت خود استفاده نکنید.

۴. صورت و برس خود را بشویید.
پس از اتمام کار، صورت و برس خود را بشویید.

لایه‌برداری پوست

نکاتی برای لایه‌برداری صورت با برس

دانستن اینکه چگونه صورت خود را با یک برس لایه‌برداری کنید بدین معناست که بدانید چطور باید مراقبت از برس را انجام دهید. در اینجا مواردی بیان شده است که باید انجام دهید تا برس خود را به شکل عالی حفظ کنید.

– از آب و پاک کننده، بیشتر از حدی استفاده کنید که به آن نیاز دارید.

– هر چند ماه یکبار برس را تعویض کنید. برس‌ها به مرور زمان از بین می‌روند و صابون و سایر آلودگی‌ها را جمع می کنند. برای داشتن پوست سالم و شاداب، برس قدیمی خود را هر سه ماه یک بار عوض کنید.

– برس خود را به اشتراک نگذارید. همانگونه که مسواک خود را به اشتراک نمی‌گذارید، برس صورت خود را نیز به اشتراک نگذارید!

– آرام شروع کنید. برخی افراد ممکن است هر روز صورت خود را با یک برس لایه‌برداری کنند. اما بعضی افراد ممکن است پوست حساسی داشته باشند و نتوانند هر روز لایه‌برداری کنند.

– اگر در ابتدا شکست خوردید، ناامید نشوید. هنگامی که شروع به برس زدن می‌کنید، ممکن است در ابتدا سلول‌های مرده پوست به دام بیفتند. نتایج در ابتدا می‌تواند هشدار دهنده باشد، اما همه چیز روشن خواهد شد.

چگونه صورت خود را با اسکراب لایه‌برداری کنید؟

یکی دیگر از راه‌های مکانیکی لایه‌برداری صورت، استفاده از پاک کننده‌ای است که حاوی مواد “سایش” است. در ابتدا این “اسکراب” حاوی میکرو بیدز (Microbeads) میباشد، میکروبیدز باعث تنظیم ترشح چربی پوست شده و به ماندگاری طولانی و مات ماندن پوست کمک می‌کند.

همانطور که PopSci یادآور می‌شود، میکروبیدز در بسیاری از نقاط ممنوع است اما بسیاری از اسکراب‌های صورت، حاوی مواد سایش طبیعی مانند شکر هستند.

استفاده از اسکراب برای لایه‌برداری صورت بسیار ساده است.

– اسکراب را به پوست خشک اعمال کنید.
صورت خود را با اسکراب پوشانید.

– نوک انگشتان خود را مرطوب کنید.
از نوک انگشتان مرطوب خود استفاده کنید تا به آرامی اسکراب را در پوست خود ماساژ دهید. برای ماساژ دادن از حرکات دایره‌ای استفاده کنید.

– اسکراب را پاک کنید.
اسکراب را با استفاده از آب گرم (نه داغ) شستشو دهید.

لایه‌برداری پوست

چقدر باید صورت خود را لایه‌برداری کنید؟

این سوال به چندین عامل بستگی دارد.

– زمان: در زمستان صورت خود را کمتر لایه‌برداری کنید، یکبار یا دو بار در هفته بسیار عالی است. در تابستان می‌توانید چند بار در هفته لایه‌برداری کنید، اگر نه میتوانید روزانه، لایه‌برداری کنید.

– حساسیت پوست: اگر پوست شما نشانه‌ای از تحریک را نشان می‌دهد، بهتر است یک بار یا دو بار در هفته لایه‌برداری کنید.

– نوع پوست: پوست روغنی یا ترکیبی می‌تواند کمی بیشتر از پوست خشک به لایه‌برداری نیاز داشته باشد.

به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است با لایه‌برداری کم شروع کنید و به مرور زمان آن را افزایش دهید. شما می‌توانید در صورت لزوم آن را تغییر دهید.

چطور بقیه بدن را لایه‌برداری کنید؟

تنها دانستن لایه‌برداری صورت کافی نیست، بلکه باید یاد بگیرید که چگونه بدن خود را لایه‌برداری کنید، به طوری که هر بخشی از بدن عالی به نظر برسد.

چگونه با برس خشک لایه‌برداری کنید؟

برس خشک باعث می‌شود تا سلول‌های مرده پوست از دست‌ها، پاها و بدن از بین بروند. برخی افراد نیز ادعا می‌کنند که به افزایش تخلیه لنفاوی کمک می‌کند. همچنین ادعا می‌کنند که برس خشک با سلولیت مبارزه می‌کند، اما اینها طبق گفته آلور درست نیست.

اگر می‌خواهید سلول‌های مرده پوست را از بدن خود بیرون کنید، بهتر است نکات زیر را انجام دهید.

– یک برس انتخاب کنید.
برسی را انتخاب کنید که موی طبیعی دارد و روی آن نرم است. مسلما نمی‌خواهید پوست خود را خراش دهید!

– خشک شروع کنید.
به دلایلی این برس، برس خشک نامیده میشود، زیرا از برس مرطوب بر روی پوست استفاده نمی‌شود.

– از پایین شروع کنید.
از مچ پا و مچ دست خود شروع کنید و از حرکات ملایم و دایره‌ای استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که هر قسمت از پوست را برس می‌کشید.

– در مناطق سخت از فشار بیشتری استفاده کنید.
نگران نباشید در مورد زانو، آرنج و یا هر منطقه‌ای که پوست آن کمی سفت است کمی قوی باشید.

– پس از آن دوش بگیرید.
بعد از برس خشک، دوش بگیرید تا سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید. از پاک کننده ملایم و مرطوب کننده استفاده کنید.

لایه‌برداری پوست

چگونه با استفاده از لوسیون پوست را لایه‌برداری کنید؟

شما همچنین می‌توانید پوست خود را با استفاده از لوسیون‌های حاوی اکسفولیان‌ها لایه‌برداری کنید. از پاک کننده صورت با هیدروکسی آلفا یا سالیسیلیک اسید بر روی بدن خود استفاده نکنید، زیرا این محصولات مخصوصا برای صورت طراحی شده‌اند.

طبق نظر سلامت زنان، مواد مورد نیاز برای لوسیون‌های لایه‌برداری پوست شامل اوره است که برای دست‌ها و پاهای خشک و ضخیم مفید است. برخی از لوسیون‌های بدن حاوی غلظت کمی از آلفا هیدروکسی اسید می‌باشند.

برای تمیز کردن پوست با لوسیون، این مراحل ساده را دنبال کنید:

– مرطوب کننده را انتخاب کنید.
– لوسیون را روی پوست خشک اعمال کنید.
– لوسیون را به پوست خود بمالید (بدون نیاز به خشک کردن آن).

چگونه با اسکراب شکر پوست را لایه‌برداری کنید؟

درست مانند صورت می‌توانید از یک محصول اسکراب برای پوست بدنتان استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از محصولات موجود در آشپزخانه به راحتی بدن خود را در خانه اسکراب کنید. ترکیب شکر و روغن یک اسکراب است که هر دو لایه‌بردار و مرطوب کننده هستند. در اینجا چگونگی ساختن این اسکراب را خواهید دید.

– نصف فنجان روغن را در یک شیشه بریزید. روغن نارگیل یا روغن زیتون ایده آل است، اما می‌توانید از روغن آووکادو یا روغن بادام هم استفاده کنید.

– نصف یک فنجان بزرگ شکر را به روغن اضافه کنید. نصف فنجان شکر قهوه‌ای یا شکر سفید را به روغن اضافه و مخلوط کنید. شما باید یک خمیر ضخیم داشته باشید.

– چند قطره روغن اسانس اضافه کنید. این مرحله اختیاری است اما باعث می‌شود که اسکراب شما بوی خوبی داشته باشد. شما همچنین می‌توانید عطر لیمو هم اضافه کنید.

– اسکراب شکر را در یک ظرف بسته در دمای اتاق نگه دارید. برای استفاده، مقدار کمی را بردارید و در یک حرکات دایره‌ای به پوست بمالید، سپس آن را بشویید.

– اگر در اطراف خود شکر ندارید می‌توانید از قهوه استفاده کنید. بافت ریشه‌ای آن باعث می‌شود که آنها یک لایه‌بردار ایده آل باشند.

افکار نهایی در مورد چگونگی لایه‌برداری صورت و بدن

پوست به طور مرتب سلول‌های سالم و جدید تولید می‌کند. برای اینکه سلول‌ها قابل مشاهده باشند، باید سلول‌های پیر و مرده از بین بروند.

لایه‌برداری پوست کمک می‌کند تا پوست تازه و جوان به نظر برسد، همچنین باعث افزایش روند گردش خون سلولی می‌شود.

از آنجایی که راه‌های زیادی برای لایه‌برداری پوست وجود دارد، دانستن لایه‌برداری درست، برای تمیز نگه داشتن پوست بسیار مهم است.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد