نقد و بررسی فنی گوشی شیائومی ای۲ (Xiaomi Mi A2) و قیمت آن

بررسی گوشی‌های Mi A2 و Mi A2 Lite

0 1,942

شیائومی (Xiaomi) یک از شرکت‌های خوب و معروف کشور چین است که محصولاتی در رده جهانی تولید کرده و با قیمت ارزان‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گوشی‌های Mi A2 و Mi A2 Lite از گوشی‌های میان‌رده شرکت شیائومی است که دارای ویژگی‌های خوب و کاربردی می‌باشند و در تابستان امسال به بازار معرفی شده‌اند. این دو گوشی از نوع Android One هستند، درواقع Mi A2 نسخه جهانی شیائومی می ۶ ایکس و گوشی Mi A2 Lite نسخه جهانی ردمی ۶ پرو محسوب می‌شود؛ با این تفاوت که به‌جای رابط کاربری MIUI به سیستم‌عامل اندروید وان مجهز شده است و با ‌به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی سیستم‌عامل اندروید جدید را دریافت خواهند کرد.

این گوشی هم‌اکنون با بروزرسانی اندروید ۹ ارائه می‌شود که باعث افزایش سرعت پردازش اطلاعات شده و با استفاده از ماشین یادگیرنده سعی بر ارائه محیطی کاربرپسند را دارد که در آن گوشی با یادگیری رفتارهای کاربر منوها و برنامه‌ها را بهینه‌سازی می‌کند.

 

مشخصات تخصصی شیائومی A2 را در بورسیکا ببینید.

 

از خصوصیات موردتوجه در این دو مدل، می‌توان به نسخه اندروید اوریو ۸.۱، قابلیت شارژ دهی بهتر و دوربین دوگانه اشاره کرد. بااین‌حال مدل Mi A2 Lite ازنظر سخت‌افزاری نسبت به Xiaomi Mi A2 پایین‌تر بوده و قیمت آن ارزان‌تر است، اما بسیا‌ری از کاربران نیز گوشی لایت را بیشتر ترجیح می‌دهند، زیرا لبه‌های دور صفحه‌نمایش آن کمتر بوده و جک ۳.۵ میلی‌متری در آن قرار داده شده است (برخلاف Mi A2)، باتری قوی‌تری داشته و برای وب گردی مناسب‌تر است.

 

بررسی تخصصی گوشی‌های شیائومی a2 و a2 lite

  1. طراحی و صفحه‌نمایش

بدنه Mi A2 و Mi A2 Lite تماماً از فلز است و به همین دلیل در برابر ضربه و خط و خش مقاومت بیشتری خواهند داشت. بدنه‌ی باکیفیت و مستحکم آلومینیومی، زمانی که در دست قرار می‌گیرد حس خوشایندی در کاربر ایجاد می‌کند. مدل Mi A2 در رنگ‌های متنوع آبی، مشکی، طلایی، صورتی و قرمز ارائه‌شده است، در همین راستا مدل Mi A2 Lite نیز با همین رنگ‌ها وارد بازار شده و تنها رنگ قرمز آن است که در چین عرضه می‌شود؛ بنابراین این شرکت سلایق آقایان و خانم‌ها را در نظر گرفته و برای هرکدام رنگ‌های زیبایی ارائه کرده است. در تمام‌ رنگ‌ها، به‌جز رنگ مشکی، پنل کاربری دور صفحه‌نمایش سفید است که ممکن است به ذائقه تمام کاربران خوش نیاید.

در این مدل‌ها محافظ صفحه از نوع ضد خش و با روکش گوریلا گلس ۳ است که باعث می‌شود آسیب کمتری به صفحه وارد شده و با لبه‌های خمیده ۲.۵D پوشانده شده تا سوآیپ کردن در آن به‌آسانی صورت بگیرد. یکی از ایرادات این گوشی و گوشی‌های مشابه، ماژول دوربین دوگانه آن‌ها است که بیرون‌زدگی دارد و وقتی بر روی سطح صافی قرار می‌گیرد این برآمدگی کاملاً مشخص است، بنابراین مراقب باشید تا بر روی سطح دوربین خط و خش ایجاد نشود.

این دو گوشی دارای ابعاد، وزن و اندازه صفحه‌نمایش متفاوتی هستند اما این تفاوت‌ها آن‌قدری نیست که در انتخاب شما تأثیر چندانی داشته باشد. مثلاً گوشی Mi A2 بزرگ‌تر است، ابعاد آن ۱۵۸.۷×۷۵.۴×۷.۳ میلی‌متر و وزن آن ۱۶۶ گرم است؛ اما این اعداد در مدل Lite، ۱۴۹.۳ x 71.7 x 8.8 میلی‌متر و ۱۷۸ گرم وزن است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید بااینکه Mi A2 بزرگ‌تر است اما ضخامت کمتری دارد. علت سنگین‌تر بودن گوشی Mi A2 Lite را می‌توان به باتری قوی‌تر و بزرگ‌تر آن مربوط دانست.

در مدل Mi A2 از یک صفحه‌نمایش LCD، با اندازه ۵.۹۹ اینچ و نسبت تصویر ۱۸:۹ استفاده‌شده است که رزولوشن آن ۱۰۶۰ × ۲۱۶۰ پیکسل +FHD است که تصاویر را با تراکم ۴۰۳ پیکسل بر هر اینچ به نمایش درمی آورد و حداکثر روشنایی صفحه به ۴۶۰ نیت می‌رسد. نسبت نمایشگر به‌اندازه بدنه در این گوشی، ۷۷.۴ درصد است که نسبت به مدل قبلی از لبه‌های باریک‌تری استفاده‌شده است و زیبایی گوشی را بیشتر کرده اما بازهم در مقایسه با برخی از پرچم‌دارها این نسبت کم می‌باشد و هنوز هم شرکت شیائومی می‌تواند آن را ارتقا دهد.

این نسبت در مدل Mi A2 Lite بیشتر بوده و به ۷۹.۵ درصد می‌رسد. مدل Mi A2 Lite از صفحه‌نمایش ۵.۸۴ اینچی بهره می‌برد، رزولوشن تصویر ۱۰۸۰ x 2280 پیکسل و نسبت تصویر در آن ۱۹:۹ است. در این مدل تصاویر با وضوح ۴۳۲ پیکسل در اینچ و با درخشندگی ۸۴% NTSC، باکیفیت‌ نشان داده خواهد شد.

در گوشی Mi A2 Lite، شما می‌توانید بریدگی روی صفحه‌نمایش را به‌خوبی مشاهده کنید که محل قرارگیری دوربین سلفی و بلندگو است، اما بر روی گوشی Mi A2 برخلاف مدل ارزان‌تر Mi A2 Lite، خبری از بریدگی بالای صفحه نیست، در قسمت زیرین گوشی درگاه میکروفن، اسپیکر و USB-C قرار داده شده است. در قسمت کناری گوشی کلیدهای کنترل حجم صدا و خاموش و روشن تعبیه‌شده است که در مدل Lite، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا نیز وجود دارد.

  1. مشخصات سخت‌افزاری:

ازنظر سخت‌افزاری مدل Mi A2 قوی‌تر است و شما می‌توانید یکی از دلایل آن را در تراشه و پردازنده آن مشاهده کنید. تراشه به‌کاررفته در مدل Mi A2 قوی‌تر است، به عبارتی از تراشه اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام استفاده‌شده است و در مقابل، در مدل Mi A2 Lite، تراشه اسنپدراگون ۶۲۵ کوالکام به‌کار برده شده است. تراشه اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام که شامل هشت هسته پردازشی (چهار هسته ۲.۲ گیگاهرتزی و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی) است که باعث شده قدرت گوشی Mi A2 بیشتر شود. تراشه این گوشی‌ها به هوش مصنوعی مجهز شده و درنتیجه دوربین‌ها، باتری، اجرای بازی‌ها و هر نوع دستورالعملی در آن بهتر و بهینه‌تر انجام می‌شود. پردازنده گرافیکی مدل Mi A2، Adreno 512 و در مدل Lite، Adreno 506 است که عملکرد گرافیکی بسیار خوبی را برای این گوشی‌ها به ارمغان آورده‌اند.

گوشی Mi A2 در سه مدل عرضه می‌شود که به ترتیب قیمت‌های آن بیشتر خواهد شد، مدل ۴ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی، مدل ۴ گیگابایت رم با ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و مدل ۶ گیگابایت رم، با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی در دسترس کاربران قرارگرفته است. در مقابل مدل لایت در دو مدل ارائه‌شده است، مدل ۳ گیگابایت رم آن ارزان‌تر بوده و از ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد و مدل ۴ گیگابایت رم، به ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده و گران‌تر است. هر دو این گوشی‌ها از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید تا ۲۵۶ گیگابایت، حافظه خارجی به آن اضافه کنید. شما می‌توانید با توجه به میزان استفاده‌ای که دارید، یکی از این مدل‌ها انتخاب کنید.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، در مدل Mi A2 خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست، اما شیائومی کابل تبدیل پورت USB-C به جک ۳.۵ میلی‌متری آن را در جعبه قرار داده است. مدل Mi A2 Lite مجهز به جک ۳.۵ میلی‌متری می­باشد.

  1. ارتباطات:

در مدل Mi A2 از نسخه بلوتوث ۵.۰Bluetooth، وای‌فای دو باند ac، USB-C استفاده شده است، درصورتی‌که مدل Mi A2 Lite ، از نسخه ۴.۲Bluetooth بهره می‌برد و به وای‌فای دو باند ۱۱.n و پورت اتصال microUSB مجهز است. هر دو گوشی دو سیم‌کارته است و شما می‌توانید در اسلاید آن دو سیم‌کارت و کارت حافظه خود را قرار دهید. البته شیائومی تصمیم گرفته است در مدل Mi A2 درگاه مادون‌قرمز را حذف کند اما در مدل لایت این گزینه وجود دارد.

  1. رابط کاربری و نرم‌افزار:

این دو مدل، به‌جای رابط کاربری MIUI به سیستم‌عامل اندروید وان مجهز شده است. درواقع به این نوع اندروید، اندروید خالص می‌گویند و گوشی‌هایی که با این قابلیت طراحی شده باشند، برچسبی به‌صورت ” Android One” در پشت آن‌ها قرار می‌گیرد. این اندروید، با ارائه‌ی ویژگی‌های اصلی سیستم‌عامل، تنها برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل را به‌صورت پیش‌فرض در خود دارد؛ این موضوع دقیقاً همان چیزی است که گوگل به دستگاه‌های نکسوس عرضه می‌کرد؛ با این تفاوت که اکنون وظیفه‌ی ساخت محصولات سخت‌افزاری را شرکای گوگل انجام می‌دهند. گوشی‌هایی که با اندروید وان عرضه می‌شوند تا چند سال بروز رسانی های اندروید را دریافت خواهند کرد.

  1. دوربین:

هر دو مدل به دوربین‌های دوگانه تجهیز شده‌اند و این یکی از ویژگی‌های موردتوجه در این میان‌رده‌ها می‌باشد، اما مدل Mi A2 دوربین اصلی و سلفی فوق‌العاده قوی‌تری دارد. در دوربین سلفی این مدل از یک سنسور ۲۰ مگا پیکسلی IMX375 سونی با دیافراگم F1.75 و فاصله کانونی ثابت استفاده‌شده است؛ دوربین سلفی از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بهره‌مند شده است به‌طور مثال از برنامه AI Smart Beauty 4.0 برای زیباسازی چهره استفاده می‌کند، هوش مصنوعی در بهینه‎سازی نور، رنگ و بافت‎های تصویر تأثیر بسیار زیادی دارد. ویدیوهای ضبط‌شده با این دوربین کیفیت ۱۰۸۰p در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه دارند. در قاب پشتی شاهد جای‌گیری دو سنسور ۱۲  مگا‌پیکسلی و ۲۰ مگا پیکسلی هستیم که به‌صورت عمودی در گوشه کناری سمت چپ آن قرارگرفته‌اند؛ سنسور ۱۲ مگا‌پیکسلی، IMX486 سونی بوده و سنسور ۲۰ مگا‌پیکسلی IMX376 سونی است. هر دو سنسور دیافراگم F1.75 دارند و همچنین دوربین اصلی از فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز و فلاش LED با دو رنگ مختلف بهره‌مند شده است (gsm.ir). این گوشی، در شرایط نوری قوی از دوربین ۲۰ مگا پیکسلی و در شرایط نوری ضعیف از دوربین ۱۲ مگا پیکسلی استفاده می‌کند. در حالت فیلم‌برداری هم این دوربین می‌تواند باکیفیت ۲۱۶۰ pبا سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ویدیوهای شمارا ضبط کند.

در قاب پشت مدل Mi A2 Lite نیز، دو سنسور ۱۲ و ۵ مگا پیکسلی فعالیت می‌کنند که سنسور دوم در هنگام ثبت تصاویر با افکت بوکه کارایی دارد، همان‌طور که می‌بینید سنسورهای به‌کاررفته در این مدل ضعیف‌تر است. علاوه بر این دوربین سلفی نیز ۵ مگا پیکسلی است و مانند مدل Mi A2 مجهز به هوش مصنوعی است. البته قابلیت هوش مصنوعی یا همان AI Patriot Mode در دوربین اصلی آن نیز به کار گرفته‌شده است. ازنظر امنیتی می‌توانید از دوربین جلو برای تشخیص چهره استفاده کنید که این کار را بر اساساً هوش مصنوعی خود انجام می‌دهد. علاوه بر این سنسور اثر انگشت نیز باعث می‌شود امنیت دستگاه شما بالاتر رود. حسگر اثرانگشت در میان رده جدید شیائومی در قاب پشتی و در وسط آن، جای گرفته است و در فرآیند احراز هویت کاربران مؤثر واقع خواهد شد.

عملکرد دوربین گوشی شیائومیa2

 

  1. باتری:

مدل Mi A2 Lite باتری قوی‌تری دارد و از این نظر از مدل شیائومی Mi A2 پیشی گرفته است. باتری به‌کار رفته در مدل شیائومی لایت، ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت است و از طریق درگاه micro USB شارژ می‌شود، ازآنجایی‌که این باتری قوی‌تر است، درنهایت بر روی وزن مدل لایت تأثیر گذاشته و وزن آن را چند گرم بیشتر کرده است. طبق ادعا شیائومی، با استفاده از مدل Mi A2 Lite می‌توانید تا ۳۴ ساعت موسیقی گوش دهید، ۸.۵ ساعت نمایش ویدئو و تا ۶ ساعت برداشت ویدئوی فول اچ‌دی با دوربین داشته باشید و یا ۱۹.۵ ساعت با گوشی همراه خود صحبت کنید. البته درصورتی‌که این کارها به‌صورت هم‌زمان انجام بگیرد مدت‌زمان نگهداری شارژ آن کاهش می‌یابد.

باتری مدل Mi A2، ۳۰۱۰ میلی‌آمپر ساعت قدرت دارد که نسبت به مدل لایت کمتر است اما در کل کارایی آن نیز بالا است و حداقل تا یک روز می‌تواند شارژ بماند. هر دو گوشی از قابلیت شارژ سریع باتری Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کنند و شما با فناوری Qucik Charge 3.0 می‌توانید باتری موبایل را از صفر تا ۸۰ درصد تنها در ۳۵ دقیقه شارژ کنید.

 

بررسی تخصصی Mi A2 و Mi A2 Lite

خرید اینترنتی گوشی Xiaomi A2 در سایت بورسیکا

خرید اینترنتی گوشی Xiaomi A2 Lite در فروشگاه بورسیکا

نتیجه‌گیری

شرکت شیائومی سعی کرده است که مشخصات خوب و کاربردی را در این دو گوشی میان رده قرار دهد تا کاربران بتواند با هزینه کمتر به این امکانات دسترسی داشته باشند، به همین دلیل این گوشی‌ها طرفداران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. شما به‌راحتی می‌توانید با مقایسه این دو گوشی، مدلی را که به نیازهایتان نزدیک‌تر است خریداری کنید. مثلاً اگر باتری برایتان اهمیت دارد بهتر است سراغ مدل لایت بروید و درصورتی‌که پردازنده و سرعت آن برای شما مهم است از مدل Mi A2 استفاده نمایید. اما در خرید این دو گوشی این نکته را از یاد نبرید که هیچ یک از این گوشی‌ها ضد آب نیستند و شیائومی برای کاهش هزینه تمام شده این محصولات را ضد آب طراحی نکرده است.

Mi A2 Mi A2 Lite
ابعاد ۱۵۸.۷x75.4×7.3 میلی‌متر ۱۴۹.۳x71.7×8.8 میلی‌متر
وزن ۱۶۶ گرم ۱۷۸ گرم
صفحه‌نمایش صفحه‌نمایش لمسی خازنی LTPS IPS LCD, با ۱۶ میلیون رنگ صفحه‌نمایش لمسی خازنی IPS LCD, با ۱۶ میلیون رنگ
رزولوشن ۱۰۸۰ x 2160 پیکسل ۱۰۸۰ x 2280 پیکسل
اندازه صفحه‌نمایش ۵.۹۹ اینچ: نسبت سطح صفحه‌نمایش به بدنه در حدود ۷۷.۴ درصد ۵.۸۴ اینچ: نسبت سطح صفحه‌نمایش به بدنه در حدود ۷۹.۵ درصد
حافظه و رم ۱۲۸ گیگابایت، ۶ گیگابایت RAM

,۳۲/۶۴ گیگابایت، ۴ گیگابایت RAM

۶۴ گیگابایت، ۴ گیگابایت RAM

,۳۲ گیگابایت، ۳ گیگابایت RAM

سیستم‌عامل اندروید ۸.۱ (Oreo); اندروید One اندروید ۸.۱ (Oreo); اندروید One
پردازنده Qualcomm SDM660 Snapdragon 660 Qualcomm MSM8953 Snapdragon 625
دوربین اصلی ۱۲ MP, f/1.8, 1/2.9″, 1.25µm
۲۰ MP, f/1.8, 1/2.8″, 1.0µm, PDAF
۱۲ MP, f/2.2, 1.25 μm, PDAF
۵ MP, f/2.2, 1.12 μm, depth sensor
دوربین سلفی ۲۰ MP, f/2.2, 1/2.8″, 1.0µm ۵ MP, f/2.0
باتری باتری لیتیوم یونی ۳۰۰۰ mAh باتری لیتیوم یونی mAh 4000

 

منبع:
www.gsmarena.com
 بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: نوبیا ایکس (ZTE nubia X) ایده‌ای جذاب و نوآورانه
بیشتر بخوانید: نکاتی برای ثبت عکس‌های حرفه‌ای با دوربین موبایل
در بورسیکا بخوانید: بررسی تخصصی Xiaomi POCO F1
در بورسیکا بخوانید : بهترین پاوربانک‌های بازار در سال ۲۰۱۸
در بورسیکا بخوانید: بررسی مشخصات رسمی هواوی آنر ۱۰

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد