بررسی تخصصی گوشی جدید شیائومی POCO F1

0 1,510

شیائومی از برند زیر مجموعه خود به نام Pocophone رونمایی کرده است که در هند به Poco معروف است. برند Poco تحت‌ مالکیت شیائومی است و تحت‌ نظارت یکی از اعضای گوگل و سرپرست بخش محصولات Mi در هند راه‌اندازی شده است  بنابراین منظور از گوشی Poco F1 همان Pocophone F1 است.

این گوشی ویژگی‌های باورکردنی‌ای را با قیمت زیر ۵۰۰ دلار ارائه می‌دهد، ویژگی‌هایی که باید برای آن ۱۰۰۰ دلار و یا بیشتر پرداخت کنید. گوشی Pocophone F1 از اسنپدراگون ۸۴۵ استفاده می‌کند که در حال حاضر قدرتمندترین تراشه موجود بازار است، تراشه قدرتمند در بدنه گوشی ارزان قیمتی مانند f1 می‌تواند برای همه کاربران قابل‌توجه باشد، باتری آن ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است و از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند.

طراحی و کیفیت ساخت

این گوشی برخلاف گوشی‌های جدید مدرن که از فلز و شیشه ساخته می‌شوند، تماماً از جنس پلاستیک است. منطق Xiaomi در استفاده از پلی‌کربنات در بدنه گوشی این است که تلفن‌هایی که بدنه آن‌ها شیشه‌ است، آسیب‌پذیرتر بوده و شکننده‌تر می‌باشند.

گوشی‌ها با بدنه فلزی نیز باید مراقب وزن نهایی خود باشند، بنابراین باتری‌های به‌کاررفته در آن‌ها کوچک‌تر است تا وزن کلی گوشی بالا نرود. با این‌حال استفاده از پلی کربنات این مشکلات را به وجود نمی‌آورد و در کل باعث می‌شود قیمت گوشی نیز ارزان‌تر شود؛ اما نمی‌توان از ظرافت و زیبایی گوشی‌های فلزی و شیشه‌ای چشم پوشید. به‌طور کلی این بدنه برای گوشی در این رده قیمتی مناسب است. البته نسخه ویژه این گوشی با الیاف کولار ساخته شده و به نسخه زره‌پوش معروف است. بنابراین اگر جنس بدنه برای شما اهمیت دارد بهتر است مدل کولار را انتخاب کنید.

این گوشی دو سیم کارته است و در سمت چپ اسلاید سیم‌کارت قرار می‌گیرد، کلیدهای کنترل حجم صدا و خاموش و روش در کناره سمت راست، بلندگو، پورت USB نوع C در پایین و یک جک صوتی ۳.۵ میلی‌متری در بالا قرار داده شده است، در قسمت جلویی دستگاه هیچ گونه دکمه فیزیکی مشاهده نمی‌کنید.

این گوشی در ابعاد  ۱۵۵.۵ x 75.3 x 8.8 میلی‌‌متری ارائه شده است و با توجه به باتری قوی‌ای که در آن به کار رفته، وزن سنگینی دارد، وزن گوشی Poco F1،  ۱۸۰ گرم است. لبه‌ها در این گوشی نازک بوده و به عبارتی نسبت اندازه صفحه ‌نمایش به بدنه ۸۲.۲ درصد می باشد. همانطور که مشاهده می‌کنید ضخامت گوشی ۸.۸ میلی‌متر و در رنگ‌های آبی، خاکستری و قرمز به فروش می رسد.

 

صفحه‌نمایش

گوشی Poco F1 دارای یک صفحه‌نمایش تاچ AMOLED  ، ۶.۱۸ اینچی با نسبت تصویر ۹:۱۸.۷ است. صفحه‌نمایش آن از نوع ال سی دی IPS است که دارای رزولوشن ۱۰۸۰ × ۲۲۴۶ پیکسل می‌باشد، نسبت کنتراست ۱۵۰۰: ۱ است و می‌تواند به میزان ۵۰۰ نیت روشنایی ایجاد کند. Xiaomi از محافظ Gorilla Glass 3 برای محافظت از صفحه‌نمایش خود استفاده کرده تا در اثر تماس با سطوح دیگر بر روی آن خط و خش ایجاد نشود.

بر روی صفحه‌نمایش آن، همانند آیفون ۱۰ یک بریدگی وجود دارد که محل جای‌گیری دوربین سلفی و سیستم تشخیص چهره و بلندگوی مخاطب است.

در تنظیمات پیش‌فرض، صفحه‌نمایش Poco F1 رنگ‌های مناسب و کنتراست خوبی ارائه می‌دهد. با این‌حال و باتجربه متوجه خواهید شد که صفحه‌نمایش Poco F1 بسیار بهتر از آن چیزی است که نشان می‌دهد؛ کافی است کنتراست تصویر را اندکی افزایش داده و کمی رنگ‌ها را تغییر دهید؛ خواهید دید صفحه‌نمایش آن زیباتر خواهد شد. در هنگام کار در زیر نور خوشید نیز می‌توانید بدون دردسر از گوشی خود استفاده کنید.

عملکرد و سخت‌افزار

در این بخش است که ویژگی جذاب و منحصربه‌فرد Poco F1  به نمایش درمی‌آید. در این گوشی از پردازنده هشت هسته‌ای Snapdragon 845 استفاده‌شده است که با تراشه گرافیکی Andreno 630 کار می‌کند. این گوشی از ۶/۸ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۶۴/۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت استفاده می‌کند که متناسب با بودجه و میزان استفاده خود می‌توانید یکی از این نسخه‌ها را خریداری کنید.

 

سیستم خنک‌کننده استفاده شده در POCO F1
سیستم خنک‌کنندگی مایع در گوشی POCO F1 استفاده شده است

 

شیائومی ادعا می‌کند که از فن‌آوری سیستم خنک‌کننده مایع در این گوشی استفاده‌شده است، همان‌طور که سامسونگ این سیستم را درGalaxy S9 + و Galaxy Note 9 به‌کاربرده است تا در هنگام بازی‌های باکیفیت بالا، گرما سیستم را از بین نبرد و دمای گوشی را کنترل کند.

از نظر امنیتی، گوشی Poco F1 را می‌توان با استفاده از سنسور اثر انگشت و قفل چهره مبتنی بر IR محافظت کرد. استفاده از Face ID نسبت به حالت پین و اثر انگشت از امنیت کمتری برخوردار است.

از نظر ارتباطی نیز این گوشی،  از یک پورت شارژ USB Type-C پشتیبانی می کند که به منظور شارژ کردن و انتقال اطلاعات استفاده می شود. علاوه بر این، پشتیبانی از USB 2.0، بلوتوث ۵.۰ برای اتصال بیسیم کارآمد و جک هدفون ۳.۵ میلیمتری نیز در این مدل قرار داده شده ؛ با اینکه جک ۳.۵ میلیمتری صدا در اغلب پرچمدارهای مدرن حذف شده است.

نرم‌افزار

گوشی Poco F1 از رابط کاربری MIUI 9.6 مبتنی بر اندروید اوریو ۸.۱ استفاده می‌کند( طبق ادعا شیائومی طی چند ماه دیگر به نسخه اندروید ۹.۰ و MIUI 10 قابل ارتقا می باشد). یکی دیگر از ویژگی‌های نرم‌افزاری جالب در این گوشی؛ افزونه‌ها Poco Launcher است. کشوی برنامه‌ها در این گوشی همانند سایر گوشی‌های شیائومی طراحی شده است که از لانچر پیکسل گوگل الهام گرفته شده است و نوار جست و جو در پایین آن قرار دارد.

یکی از موارد قابل‌توجه که در این گوشی به آن پرداخته نشده است، عدم وجود گواهینامه DRM L1 است، بدین معنی است که شما قادر به پخش محتوای HD از طریق Netflix یا Amazon Prime در گوشی Poco خود نخواهید بود. موردی دیگری که ممکن است ازنظر نرم‌افزاری به ذائقه شما خوش نیاید، تعدادی زیادی از برنامه‌های از پیش نصب‌شده است اما خوشبختانه همه آن‌ها قابل‌حذف هستند.

 

در بورسیکا بخوانید: بررسی تخصصی هواوی میت ۱۰

 

دوربین

شیائومی در این مدل از دوربین دوگانه ۱۲ و ۵ مگا پیکسلی استفاده کرده است که دارای قابلیت هوش مصنوعی می باشد که دوربین اصلی ۱۲ مگا پیکسل، سنسور سونی IMX363، ۱.۴μm پیکسل، دیافراگم f / 1.9 و تشخیص فاز دوگانه پیکسل می‌باشد؛ و دوربین دوم ۵ مگاپیکسلی فقط برای عکس‌های پرتره استفاده خواهد شد. فیلم برداری با کیفیت p 2160 با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه  انجام می شود.

 

دوربین گوشی POCO F1

دوربین سلفی نیز ۲۰ مگا پیکسلی است و از سیستم تشخیص چهره بهره می‌برد و هر دو آن‌ها به لرزش گیر اپتیکال مجهز می‌باشند. پوکوF1 با استفاده از سنسور مادون‌قرمز، چهره را اسکن کرده و سپس یک لنز جدا اطلاعات مربوط به بازتاب نور چهره را می‌خواند.

برنامه دوربین این گوشی، مشابه سایر گوشی‌های MIUI می‌باشد، طرح‌بندی ساده و زیبا است. سوآیپ کشویی چپ یا راست، حالت را تغییر داده و چندزبانه مانند چراغ‌قوه، HDR و AI در آن وجود دارد. این دوربین به هوش مصنوعی مجهز است و با تکنولوژی AI Beautify 4.0 تصاویر شما را زیباتر می کند.

در شرایط نور روز، تصاویر دوربین Poco F1 دارای دامنه دینامیکی خوبی هستند. دوربین در شرایط نور کم، تقریباً هر عکس را در حالت خودکار HDR ثبت می‌کند. تصاویری که در شب توسط این گوشی گرفته می‌شود، دارای نویز هستند.

 

بیشتر بخوانید: گوشی نوبیا ایکس (ZTE nubia X) ایده‌ای جذاب و نوآورانه

 

باتری و صدا

در گوشی Poco F1 از یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده ‌شده است که توانسته از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرد. حتی پس از استفاده سنگین شامل بازی، گشت‌وگذار در وب، برنامه‌های چندرسانه‌ای اجتماعی، تماس‌ها و پخش موسیقی ویدیو، به‌راحتی می‌تواند برای یک روز یا بیشتر شارژ را حفظ کند.
برای پر کردن این باتری عظیم، Xiaomi قابلیت شارژر سریع ۳.۰ را در این گوشی به‌کاربرده و بسته نرم‌افزاری شارژر ۱۸ وات را در داخل جعبه قرار داده است. این گوشی ظرف ۳۰ دقیقه، ۴۰ درصد از باتری خالی را شارژ می‌کند که بسیار خوب است.

اسپیکر پوکو F1 از نوع استریو است که شامل یک اسپیکر در محل بلندگوی مخصوص مکالمات و دیگری در قسمت پایین دستگاه می‌باشد. به همین ترتیب شما تجربه صدای استریو خواهید داشت.

آیا گوشی Poco F1 را بخریم یا نه؟

این گوشی با ویژگی‌ها و ارزش‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد، قیمت پایینی دارد؛ بنابراین اگر به دنبال یک گوشی در حد متوسط هستید، Poco F1 می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. Poco F1 سخت‌افزار فوق‌العاده، دوربین‌های باکیفیت و باتری قوی دارد و از این نظر می‌تواند نیازهای شما را رفع کند.

نقاط قوت:
  • عملکرد بسیار خوب
  • عمر باتری بالا
  • دوربین باکیفیت و متناسب باقیمت
  • تراشه Snapdragon 845
معایب:
  • رزولوشن صفحه‌نمایش در حد متوسط است
  • طراحی ظاهری جذابی ندارد
  • بدون صدور گواهینامه DRM برای ویدئوهای HD
پردازنده Qualcomm SDM845 Snapdragon 845
CPU

 

۸هسته‌ای (۴هسته ۲.۸ گیگاهرتزی و ۴هسته ۱.۸ گیگاهرتزی)
ابعاد ۱۵۵.۵×۷۵.۳ ×۸.۸ میلی‌متر
وزن ۱۸۰ گرم
اندازه ۶.۱۸ اینچ
رزولوشن ۱۰۸۰×۲۲۴۶ پیکسل
سیستم عامل اندروید ۸.۱ اوریو
رم ۸/۶ گیگابایت
حافظه داخلی ۲۵۶/۱۲۸/۶۴ گیگابایت
دوربین اصلی ۱۲+۵ مگاپیکسل
دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسل،
باتری ۴۰۰۰ Li-Po میلی آمپر

 

منابع:
www.smartprix.com
www.gsmarena.com

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد