بررسی تخصصی SAMSUNG Galaxy Note 9

0 706

سامسونگ گلکسی نوت ۹ نسبت به گوشی‌های قبلی سامسونگ، بزرگتر، زیباتر و قدرتمندتر است، و البته قیمت آن نیز بالاتر می‌باشد. سامسونگ این گوشی زیبا را با جثه بزرگ‌‌تر، دوربین کارامدتر و یک قلم مجهز به بلوتوث ارائه کرده و البته قدرت باتری را نیز ارتقا بخشیده و یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری در آن قرار داده است.

این گوشی یکی از گوشی های جذاب سال ۲۰۱۸ است که توجه شما را به خود جلب می کند. صفحه نمایش آن بزرگ است و در بین گوشی‌های نوت رکورددار می‌باشد و به اندازه ۶.۴ اینچ و با تکنولوژی Super AMOLED وارد بازار شده است.

این گوشی سامسونگ در دو مدل ارائه شده است که مدل ابتدایی آن ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد اما در مدل جدیدتر آن از ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی استفاده شده است.

  1. طراحی گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۹

وقتی جعبه این گوشی را باز می‌کنید و گوشی را در دست می‌گیرید، اولین چیزی که احساس خواهید کرد خوش دست بودن این گوشی زیبا است. این گوشی در ابعاد ۱۶۱.۹ x 76.4 x 8.8 میلیمتری ارائه شده است. وزن آن ۲۰۱ گرم است که قسمتِ بیشتر وزن آن به باتری بزرگ و قدرتمند آن بر میگردد که نسبت به همتایان خود از قدرت بالاتری بهره می‌برد.

بدنه آن بسیار نازک است و ترکیب بدنه نازک در کنار تراکم بالا باعث شده که کیفیت گوشی بسیار بالاو این کیفیت کاملا ملموس باشد. البته ضخامت آن اندکی بیشتر شده اما باز ظرافت خاص خودش را دارد.

بله درست احساس می کنید این گوشی به  Samsung Galaxy Note 8 بسیار شباهت دارد و ممکن است در ظاهر بسیار شبیه به هم باشند. اما اگر دقیق تر شوید جزیئات بسیاری می بینید که گوشی نوت ۹ را متمایز می کند. مثلا حسگر اثر انگشت از سمت راست دوربین پشتی به کمی پایین‌تر و زیر لنز دوربین انتقال یافته است و با این تغییر دسترسی کاربر به حسگر راحت‌تر می‌شود.

طرح فیزیکی دکمه و قلم اس پین که پیشرفته ترین قلم در این زمینه است به صورت معمول در جای خود قرار گرفته اند. بدین ترتیب کلید پاور در لبه‌ی سمت راست و کلیدهای کنترل حجم صدا و بیکسبی در لبه‌ی سمت چپ نوت ۹ قرار دارد. بالای گوشی درگاه سیم‌کارت‌ها کنارمیکروفون دوم در نظر گرفته شده است. سامسونگ این گوشی زیبای خود را در ۴ رنگ مشکی ، آبی، مسی و بنفش ارغوانی ارائه کرده است.

در گوشی از حاشیه کمتری استفاده شده در واقع می‌توان گفت نسبت نمایشگر به بدنه دو درصد افزایش داشته است. بر روی صفحه نمایش آن از پنل‌های شیشه‌ای گوریلا گلس ۵ با لبه‌های خمیده استفاده شده است که باعث می‌شود در هنگام در دست گرفتن حس خوبی به کاربر منتقل کند. سامسونگ برای این نمایشگرهای کشیده شده از یک لبه تا لبه‌ی دیگر، عنوان  «Infinity Screen»انتخاب کرده است. البته با توجه به اندازه بزرگ این گوشی و جنس بدنه‌ی شیشه‌ای با فریم فلزی  بهتر است در هنگام در دست گرفتن آن اندکی احتیاط کنید تا گوشی زیبای شما سقوط نکند.

این گوشی کره ای  دارای گواهینامه ضد آب و ضد گرد و غبار می‌باشد و در این راستا گواهینامه IP68 دریافت کرده است. و به صورت تئوری در عمق ۱.۵ متری تا نیم ساعت دوام می‌آورد. اما بهتر است از تماس با آب و گرد و غبار دوری کنید.

  1. صفحه نمایش

صفحه نمایش گلگسی نوت ۹ به صورت Super AMOLED لمسی خازنی و با ۱۶ میلیون رنگ ارائه شده است. ابعاد تصویر در آن ۱۸.۵:۹ و رزولوشن به کار رفته در این گوشی۱۴۴۰ × ۲۹۶۰ پیکسل است. این صفحه نمایش با رنگ‌های زیبا و پرجنب و جوش، روشنایی بالا، وضوح تصویر فوق العاده به عبارتی ۵۱۶ پیکسل در اینچ (تراکم پیکسلی) و پشتیبانی از HDR و زیبایی شیشه‌های منحنی،  توانسته از بین رقبا خود پیشی بگیرید.   شما می توانید رزولوشن گوشی خود را کم و زیاد کنید. به صورت پیش فرض این رزولوشن  به صورت FHD یا ۲۲۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل ارائه شده است و شما می توانید علاوه بر آن از رزولوشن های  HD+ یا ۱۴۸۰ × ۷۲۰ پیکسل WQHD+ یا ۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل نیز استفاده نمایید.

 

در بورسیکا بخوانید : قلم اس پن(S PEN) سامسونگ گلکسی نوت ۹ جهشی در قلم های سری نوت

 

  1. مشخصات سخت افزاری

به طور کلی گوشی سامسونگ گلگسی نوت ۹، یک پردازنده  Qualcomm Snapdragon 845، ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی و ۶ گیگابایت رم و در مدل بالاترش ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی با ۸گیگابایت رم و یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. در صورتی که گوشی را از طریق بنچ مارک ۴ GeekBench بررسی کنید، خواهید دید که نمرات قابل قبولی دریافت خواهد کرد که در فرایند تست تک هسته ای نمره ۳۷۵۰ و تست چند هسته ای نمره ۹۰۱۶ دریافت کرده است. (بنچ‌مارک Geekbench یا گیک‌بنچ برای تخمین قدرت پردازشی پردازنده‌ی اصلی و عملکرد حافظه گوشی مورد استفاده قرار می گیرد).

از لحاظRAM، CPU و فضای ذخیره سازی این گوشی با بسیاری از پرچم‌دارها در یک سطح می‌باشد. پردازنده ۸ هسته ای در این گوشی  از ۴ هسته ۲.۷ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی  تشکیل شده است. اگزینوس ۹۸۱۰ در این گوشی باعث شده سرعت آن به خصوص در جست و جوهای اینترنتی بسیار بالا برود. همچنین برای افزایش سرعت انتقال داده از متد چند ورودی-چند خروجی ۴×۴، مدولاسیون  ۲۵۶QAM و  eLAA  استفاده شده است. به منظور خنک سازی سیستم در حین انجام عملیات سنگین از سیستم خنک کننده Water-Carbon Cooling بهره برده‌اند تا به میزان بیشتری جلوی حرارت را بگیرد.

  1. دوربین

سامسونگ در این مدل خود از دوربین دو گانه ۱۲ مگاپیکسلی  ۱.۲۵ اینچی با اندازه پیکسل های ۱.۲۲ میکرومتری و با دیافراگم متغیر F/1.5 و F/2.4 و نمونه تله فوتو  با F/2.4  استفاده کرده است که هر دوی آن مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال هستند. در واقع دوربین با تغییر نور محیطی دیافراگم را کم و زیاد می‌کند تا عکس زیبا و با روشنایی استانداردی ثبت نماید.

علاوه بر این امکان ثبت تصاویر پرتره با قابلیت ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی و تغییر محل فوکوس در حالت Live Focus، فوکوس لمسی، زوم اپتیکال ۲ برابرHDR، پانوراما از دیگر ویژگی‌های این دوربین جذاب است.

شما می توانید با این گوشی صحنه آهسته را با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن اچ دی و یا  با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن فول اچ دی ضبط کنید. علاوه بر این این دوربین دارای قابلیتی است که می‌تواند به صورت خودکار عکس ها را از لحاظ رنگ، شدت و کنتراست تنظیم کند.

دوربین سلفی این گوشی ۸ مگا پیکسلی است و ویژگی های آن شامل امکان ثبت تصاویر پرتره با قابلیت ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی و تغییر محل فوکوس در حالت Live Focus می‌باشد.  شما می توانید از طریق دوربین سلفی به قابلیت‌های ثبت سلفی واید، فوکوس سلفی برای تیره و مات کردن اطراف و AR Emoji نیز استفاده کنید.

قابلیت AR Emoji، یک ویژگی جذاب در این گوشی است که به محض عکس گرفتن از چهره تان و بعد از ۵ ثانیه پردازش، تصویر مجازی شما را ایجاد می‌کند. البته این ویژگی سامسونگ در مقایسه با Animoji اپل  جذابیت کمتری دارد. اما سامسونگ، این فرآیند را سریع انجام می دهد، و هنگامی که عکسی را ایجاد کردید، به آسانی می‌توانید آن را در لیست منوهای خود اضافه کنید. به این معنی که شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را فراخوانی کنید و از آن در پیام‌های خود استفاده نمایید.

به منظور امنیت بیشتر ، شرکت سامسونگ علاوه بر حسگر اثر انگشت از  قابلیت تشخیص چهره و تشخیص عنبیه چشم نیز استفاده کرده است.  در صورتی که در محیط کم نور یا نور زیاد هستید گوشی نوت ۹ می تواند با استفاده از قابلیت Intelligent Scan  و ادغام داده ها از طریق تشخیص چهره و عنبیه صاحب گوشی را شناسایی کند

البته این سیستم با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و تشخیص چهره توانسته در عملکرد خود بهبود ایجاد کند. این دوربین توانایی آن را دارد که ۲۰ حالت از تصاویر را با استفاده از هوش مصنوعی خود شناسایی نماید.  مواردی مانند گل، حیوانات، گیاه، درخت، غذا، پرتره، آسمان، غروب و طلوع خورشید، کوه، ساحل، ساختمان، دریا، شب، برف، آبشار، پرندگان،  منبع نور پشت سوژه و … را شناسایی می‌کند.

  1. قلم S Pen

یکی از ویژگی‌هایی منحصر به فردی که سامسونگ در گوشی‌های نوت خود به کار می‌برد، استفاده از قلم می‌باشد. سامسونگ در گوشی گلگسی نوت ۹ پای خود را فراتر گذاشته و از قلم اس پن با ماژول بلوتوث کم‌مصرف (Bluetooth LE) استفاده کرده است تا کاربران بتوانند برای استفاده از قابلیت‌های مختلفی مانند باز کردن دوربین و گرفتن عکس، پخش و مکث ویدئو، جابه‌جایی بین عکس‌های گالری و جابه‌جایی بین اسلاید‌ها در هنگام ارائه، شروع و توقف آهنگ‌ها این قلم به عنوان ریموت استفاده کنند. تمام این اقدامات توسط کلیک و دبل کلیک S Pen انجام می‌شود. این قلم می‌تواند تا فاصله۱۰ متری نقش یک ریموت را برای شما ایفا کند. نیاز به شارژ دارد، زمانی که در داخل تلفن قرار می‌گیرد شارژ می‌شود. زمانی که قلم را درون گوشی خود قرار می‌دهید به مدت ۴۰ ثانیه شارژ خواهد شد و پس از آن تا نیم ساعت و یا برای فشردن کلید به اندازه ۲۰۰ بار شارژ دارد و قابل استفاده می‌باشد. ابعاد قلم ۵.۷ در ۴.۳۵ در ۱۰۶.۳۷ میلی‌متر و وزن آن تنها ۳.۱ گرم است.

حتی در زمانی که باتری قلم تمام شده و شارژ ندارد از آن می‌توانید  برای نوشتن یادداشت‌ها بر روی صفحه نمایش خود استفاده نمایید. علاوه بر این  زمانی که صفحه نمایش گوشی خاموش است از آن می توانید به عنوان صفحه یادداشتی برای نت برداری بهره ببرید. قابلیت‌های جدید دیگر اس‌پن، Photo Drawing و Live Drawing نام دارند که به کاربر اجازه می‌دهند تا با استفاده از PENUP به نقاشی روی عکس‌های خود یا دیگران بپردازند. علاوه بر این شما می‌توانید با  هاور کردن (حرکت قلم در نزدیکی سطح گوشی) نقش نشانگر را ایفا کرده و و در زمان لمس قلم با صفحه نمایش، کلیک کردن را شبیه‌سازی کنید.

  1. باتری

سامسونگ یک باتری قدرتمند ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت در گوشی گلگسی نوت ۹ خود قرار داده تا انرژی کافی برای روشن نگه داشتن صفحه ۶.۴ اینچی خود داشته باشد. با توجه به تست باتری در GeekBench 4 این گوشی نمره بسیار بالاتر از نوت ۸ را کسب کرد. در واقع نمره ۵۶۷۲ گلگسی نوت ۹ در مقایسه با نمره ۳۸۹۲ در گلگسی نوت ۸ بسیار قابل توجه می‌باشد. در این گوشی دو قابلیت شارژ سریع (Fast Charging) و شارژ بی‌سیم (Fast Wireless) نیز تعبیه شده است، این گوشی می‌تواند در مدت‌زمان ۴۴ دقیقه باتری را تا ۵۰ درصد شارژ کند و برای رسیدن به شارژ ۱۰۰ درصد به زمانی به اندازه ۱۱۱ دقیقه نیاز دارید.

  1. قابلیت‌های صوتی

اسپیکر‌های گوشی گلگسی نوت ۹ از فناوری Dolby Atmos پشتیبانی کرده و توسط AKG  بهینه سازی شده‌اند که باعث شده صدای بلند و عمق صدا بیشتری نسبت به Note 8 ارائه دهد. شما می‌توانید دالبی اتموس را فعال کرده و از ۴ حالت آن استفاده نمایید تا حجم صدا بیشتر شود.

سیستم  Adapt Soundبه شما امکان می‌دهد پروفایل‌های صوتی خود را براساس سن شما تعیین کنید. که در واقع یک آزمایش سفارشی شخصی است که برای انجام آن باید هدفون را در گوش خود قرار دهید.

منوی اکولایزر نیز در این گوشی قرار داده شده تا  بتوانید تنظیمات صدا را به صورت دستی تغییر دهید. قابلیت UHQ upscaler به منظور افزایش شدت صدای خروجی در گلگسی نوت ۹ قرار داده شده است که دو حالت آپ‌اسکیل بیت‌ریت و پهنای باند را دربردارد؛ افکت‌های Tube Amp Pro و Concert Hall به‌ترتیب برای شبیه‌سازی طنین یک آمپلی‌فایر لامپی و پژواک سالن کنسرت نیز از دیگر ویژگی‌های صوتی این گوشی هوشمند است

  1. بیکسی (Bixby) دستیار دیجیتالی سامسونگ

سامسونگ در این مدل از گوشی‌های سری نوت خود از نسخه دوم دستیار دیجیتالی‌اش یعنی Bixby 2.0 استفاده کرده است. سامسونگ می‌گوید Bixby دقیق‌تر و بهتر از همیشه است و قابلیت‌های پیشرفته‌تر از قبل دارد. نسخه جدید این دستیار صوتی، ارتباط بین جملات را به خوبی تشخیص می‌دهد و می‌تواند بر اساس یادگیری ماشینی و علایق شما پیشنهادهای خوبی به شما ارائه دهد. این دستیار با توانایی پردازش زبان طبیعی (۳ زبان رایج در دنیا) از نسخه‌‌های قبلی خود بالاتر بوده و سرعت آن نیز ارتقا یافته است، با این حال باید چند ثانیه‌ای صبر کنید تا پاسخ شما را بدهد.

دکمه بیکسی درست در سمت چپ گوشی و در زیر دکمه کاهش و افزایش صدا قرار گرفته است و از آنجا که با پوششی متفاوت پوشانده نشده ممکن است با دکمه بالایی خود اشتباه گرفته شود، شما با فشار دادن یک دکمه می توانید دستورالعمل مورد نظر خود را وارد کنید. Bixby همچنین می‌تواند با دستور صدای  Hi Bixby شروع به کار کند.

البته این قابلیت سامسونگ در حد دستیار صوتی دیگر مانند Google Assistant نیست. به طور مثال طی آزمایشی که محققان یک مرکز انجام دادند از بیکسی خواستند تا میزان مسافت تا مقصد مورد نظر را محاسبه کند اما در کمال ناباوری بیکسی گزارش آب و هوایی را پخش کرد. اما گوگل در کمتر از چند ثانیه با باز کردن گوگل مپ مسیر مشخص و زمان آن را به نمایش درآورد. شاید یکی از دلایلی که هنوز هم به این دستیار صوتی گرایشی نداریم، وجود دستیارهای صوتی قدرتمند دیگر است. به طور کلی بهتر است از این دستیار صوتی تنها برای عملکردهای اصلی و مخصوص به خود، مانند باز کردن برنامه‌های اصلی سیستم، ارسال پیام‌ها، انجام جستجوهای موسیقی، تنظیم یادآوری، بررسی آب و هوا و کار با نرم افزار سامسونگ مانند Samsung Health، استفاده نماییم تا سامسونگ بتواند آن را ارتقا داده و در سطح رقیبان خود ارائه دهد.

  1. نرم افزار

گوشی گلگسی نوت ۹ از اندروید ۸.۱ Oreo پشتیبانی می‌کند. با وجود ارائه اندروید ۹، در این گوشی از آن استفاده نشده است. این گوشی با استفاده از اندورید ۸.۱ به همراه  ۹.۵Samsung Experience  و سیستم امنیتی سامسونگ Knox  یک محیط سریع و امن برای کاربر ایجاد می‌کند که امیدواریم با بروز رسانی‌های بعدی به سرعت و امنیت آن افزوده شود. نرم فزار قلم مخصوص آن نیز با نسخه اندروید سامسونگ هماهنگ شده است.

در صفحه هوم و بخش جست و جوی آن می توانید از قابلیت سوآیپ  به سمت بلا و پایین بهره ببرید که در این مدل طبق ادعای سامسونگ نتایج مرتبط تری به شما نشان خواهد داد. نوتیفیکیشن بار با پایین کشیدن انگشت از بخش بالایی صفحه ‌نمایش بر روی صفحه ظاهر خواهد شد که در آن از ۲۳ آیکون سوئیچ به منظور دسترسی آسان‌تر به تنظیمات استفاده شده است.

شما می‌توانید از برنامه‌های کاربردی موجود در آن نیز بهره ببرید مثلا یک نرم افزار  با ۱۲ فیلتر رنگی در آن تعبیه شده است که Color Lens نام دارد و برای علاقه مندان به مطالعه بسیار مفید است و باعث خستگی چشم آنها نمی شود. در لبه های خمیده آن قابلیت Edge Panels وجود دارد که مجموعه‌ای از پنل‌های کاربردی را به نمایش می‌گذارد که با سوآیپ می‌توان از آن بهره برد. Edge Lighting نیز با ارائه‌ی افکت‌های نوری زیبا،‌ کاربر را در هنگام رسیدن اعلان‌ها آگاه می‌کند.

یکی از پرطرفدارترین بازی هایی که به وسیله این گوشی پشتیبانی می‌شود بازی Fortnite است که در حال حاضر در کشور ما در دسترس نمی‌باشد اما با اعمال برخی تغییرات در آی پی می توانید  به آن دسترسی داشته باشید. این بازی در در حال حاضر در Note 9قابل اجرا می‌باشد. دنیای روشن و خشن Fortnite توسط صفحه نمایش  بزرگ و زیبا نوت ۹ با فناوریAMOLED  همراه با قابلیت صوتی Dolby Atmos-toting   به خوبی به تصویر کشیده می‌شود. علاوه بر این، گوشی نوت ۹ بازی‌های دیگری را مانند DBZ Legends، Tekken و Final Fantasy XV Pocket Edition نیز به خوبی اجرا می کند.

نوت ۹ با نمایشگر زیبا و بزرگ و قلم پیشرفته خود توانسته محبوبیتی در میان کاربران کسب کند. بدنه زیبا و شیشه‌ای همراه با قابلیت ضد آب IP68، دکمه دستیار دیجیتالی بیکسی و نرم افزارهای کاربردی، اسپیکرهای استریو سری نوت با صدای بلند و شفاف، باعث شده است که این گوشی به یکی از گوشی‌های خوب سال ۲۰۱۸ تبدیل شود.

باتری به کار رفته در این گوشی اندازه بزرگ‌تر و قدرت بیشتری دارد،  به همین دلیل می‌تواند انرژی لازم برای نمایش ویدئو و فیلم‌ها را در این صفحه نمایش بزرگ تامین کند. البته بزرگ شدن باتری باعث سنگین‌تر شدن آن نیز شده است و با توجه به اندازه بزرگ آن، ممکن است در دست به خوبی جای نشود و امکان سقوط داشته باشد.

 

همین حالا این محصول را از فروشگاه اینترنتی بورسیکا بخرید

 

در این جدول برخی از ویژگی‌های سامسونگ گلگسی نوت ۹ را به صورت اختصار مشاهده می‌کنید:

پورت USB باتری دوربین رم حافظه داخلی  تراشه سیستم عامل رزولوشن اندازه نمایشگر نمایشگر
۳.۱، Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت دوربین دوگانه ۱۲ مگا پیکسلی با دوربین سلفی ۸مگاپیکسلی ۸/۶ گیگابایت ۵۱۲ /۱۲۸ گیگابایت Exynos 9810 Octa Qualcomm SDM845 Snapdragon 845 اندروید ۸.۱ (اوریو) ۱۴۴۰x2960 پیکسل

 

۶.۴ اینچ Super AMOLED لمسی خازنی، ۱۶ میلیون رنگ

 

منابع:
www.t3.com
www.zoomit.ir

 

در بورسیکا بخوانید: نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A6 پلاس
در بورسیکا بخوانید: دوربین جدید سامسونگ یک گوشی است

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد